Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Scanmar 33

Scanmar 33 13 juni 2016 13:59 #744845

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657


Er is dan ook niet heel intensief gezeild met deze boot, dus het zeil heeft ook wel wat jaren in de zak doorgebracht.

Er zijn wel heel wat vezeltjes door hoor, strak tegen de zoom. Nog een paar minuten klapperen en het achterlijk dondert er als één reep uit, als ik er niks aan zou doen.

Maar het is misschien niet zo gek om én én te doen... nieuw achterlijk erin (maar zonder de héle verkleurde strook weg te snijden) en de rest van de vergeelde strook preventief intapen met zelfklevend dacron. Dat ontlast de film ook een beetje bij het vouwen enzo.

Het is geen lichtweerzeil, dus een onsje extra in het achterlijk doet er niet toe.

Tx voor de tip - op het eerste gezicht (ook gelet op hoe "bobbelig" ie ligt) lijkt jouw kevlar er zelfs erger aan toe...
Laatst bewerkt: 13 juni 2016 15:16 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 13 juni 2016 20:00 #744985

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
was ie ook ;) bij mij kon ik er her en der mijn hele hand door steken.
Goed schoon maken en ontvetten met alcohol en dan plakken.

Pa heeft ook precies zon genoa(zelfde doek) en ook die is al flink geplakt in het achterlijk.



Edit:
Bij mij heeft de Genoa het langer vol gehouden dan de boot ;) paar weken na het plakken is de boot gescheurd ipv de genoa.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 13 juni 2016 20:02 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 12:23 #745652

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Kost nog best wat, dat dacron tape. Smaller dan 10cm heeft geen zin denk ik... tot nu toe gevonden v.a. 13,75 per 3m. Om het hele achterlijk tweezijdig in te tapen heb ik zeker 7 rollen nodig. Dat zijn ook wel wat kilo's. Misschien moet ik alleen bij de vouwen preventief stukjes tape aanbrengen, over de vergeelde lengte. Dat kan ook met 5cm brede tape. De rest gaat vanzelf wel voldoende lang goed denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 12:36 #745656

Waarom laat je je zeilmaker dat niet meenemen? Kost denk ik weinig extra "overhead tijd", zeil ligt toch al onder de naaimachine en wellicht koopt hij het materiaal voordeliger in dan jij als particulier. Zal wellicht ook iets netter worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 12:36 #745657

Iets goedkoper en breder: Mylar tape
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 15:01 #745673

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Niet bij de zeilmaker - Omdat ik de kosten om dit zeil nog 1-2 seizoenen te "rekken" niet nóg hoger wil maken? Een nieuw achterlijk op zich is al meer dan duur genoeg...

Maarja, als tapen er in feite voor (mijn) kostprijs bij kan, is dat natuurlijk niet aan de orde.

Mylar tape is wel een aardig idee, waarschijnlijk lichter dan dacron tape en fraaier zolang het goed vast zit... maar ook minder sterk.
Laatst bewerkt: 16 juni 2016 15:01 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 15:11 #745677

Tapen over laminaat, een stiksel en dacron is niet écht een slim idee. Weinig plakspulletjes die op alle drie lekker hechten. Ik weet niet hoe mcGuiver het moet worden en hoe veel je denkt uit te sparen, maar even het achterlijkje lostornen, achterlijk bijsnijden, dan een strook tafetta plakken en het lijkje er weer in kost niet meer dan een uurtje op de vloer bij de zeilmaker. Laat het een keer 150 euro kosten. Moet je wel een zeilmaker treffen die dat gewoon even aanpakt. Desnoods blijf je er bij om ter plekke mee te kijken en te beslissen wat je doet. Ik vond het loftje bij de Flevo marina het keurig doen voor mijn latzak.

Als het zeil verder niet gedelamineerd is heb je nog kans dat je er méér dan 2 seizoenen mee doet als je het gewoon goed doet.
Laatst bewerkt: 16 juni 2016 15:12 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 15:43 #745689

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
Die zwarte patches die jij in je zeil hebt bas, is dit geen optie voor het gehele achterlijk? Strook ca 10 cm breed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 15:56 #745692

Precies, dat is tafetta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 16:03 #745694

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
@jasper schreef :
Die zwarte patches die jij in je zeil hebt bas, is dit geen optie voor het gehele achterlijk? Strook ca 10 cm breed

Als je dan toch gaat knippen en plakken: op het lijk van laminaat is de mooiste oplossing, vind ik, om wave tape te gebruiken. Je krijgt dan geen harde rand waar een knik ontstaat bij trillen achterlijk. Het is kant-en-klaar te koop maar ook zelf te plotten/knippen/snijden.

Ik ken het zeil verder niet maar als het echt enkel op het randje leech tape gescheurd is dan zou ik, zoals Bas al aangeeft, een stukje wegknippen. of in ieder geval even leech tape loshalen bij reparatie. Daarna (wave)tape plakken zoals op deze foto en nieuw leech tape er opzetten.




Groot deel van reparatie kun je zonder speciale middelen zelf doen. Alleen leech tape aanzetten zou ik even laten doen. Als je alles helemaal hebt voorbereid is het inderdaad zo gepiept.
Laatst bewerkt: 16 juni 2016 16:09 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 16:53 #745704

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Eerst tapen, dan een nieuw achterlijk erin, dat klinkt logisch. Klusje voor een zeilmaker. Zonder tape wilde Zwaan al 200 euro voor deze klus, vandaar m'n aarzeling voor de meerprijs van tape, zeker als het achterlijk er toch 1 seizoen verder weer uit waait, dan loont het gewoon niet.

Ondertussen heb ik een alternatief op het oog: een toerlaminaat high aspect van ongeveer dezelfde maten (iets kleiner) die wél goed is. Als ik die voor weinig kan binnenhalen, is dat beter dan deze oplappen.
Laatst bewerkt: 16 juni 2016 16:55 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 16:59 #745705

Toch zou ik de tip van Sneaker niet zomaar in de wind slaan. Dit is hele gebruikelijke schade bij laminaten, zeker als ze af fabriek zonder tafetta in het lijk geleverd zijn. Ik heb het zelfde dingetje met mijn grootzeil. Hoeft écht niet te zeggen dat het helemaal af is.

Voor 2 euro koop je een groot formaat tornmesje en leg je de lijkenband er zó af. Met een beetje smaak en een lange lat knip je het achterlijk iets hol. Rolletje tafetta er overheen (bij voorkeur aan beide zijden en dan aan één zijde iets smaller zodat je niet weer een knikpunt maakt). Dan het zootje in de kofferbak en als je mazzel hebt sta je 3 tientjes later met een genaaid zeil bij je boot. Dat naaien van die band kan ook een tenten/kappen maker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 juni 2016 18:26 #745721

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Plakken gaat denk ik niet werken. Laminaat dat zo sterk is aangetast door UV dat het sterk verzwakt is. Enige optie lijkt mij het verkleinen van het zeil door de achterste strook er af te halen.

Ik zou er nu niet meer dan €250 aan verspijkeren want na 1 - 1,5 jaar kun je het zeil waarschijnlijk wel bij elkaar vegen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 juni 2016 07:14 #745798

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Hmm, jullie zijn daar handiger in dan ik. Ik zie mezelf niet een meter of elf achterlijk mooi vloeiend hol snijden, en een willekeurig naaiatelier op de hoek het achterlijk er zodanig in zetten dat-ie niet flippert (te los) en geen "handje" geeft (te strak). Dan geef ik liever 50-100 euro meer uit zodat een professional het in een loft meteen goed doet. Ik heb ook veel te veel klussen en veel te weinig tijd, dus sommige dingen kan je dan beter uitbesteden.

Ik heb nu wel een LP=360 HA-fok op het oog, die waarschijnlijk deze LP=450 genua kan vervangen... qua effectief oppervlak zal dat niet zoveel verschillen? (De HA heeft tenslotte een uitgebouwd achterlijk met latten)

@BigTime: Gezien hoe het zeil aanvoelt en hoe de man met z'n zeilen omging denk ik dat klapperen een grotere oorzaak is dan UV. Maar dat blijft gissen natuurlijk. Er is maar 1 manier om erachter te komen. Als ik deze nou oplap en aan gort zeil, dan ontwikkel ik er in elk geval gevoel voor ;-)
Laatst bewerkt: 17 juni 2016 07:53 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 juni 2016 08:54 #745821

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
@web: Laminaat bestaande uit film en carbon / kevlar vezels kan erg slecht tegen UV. Zelfs al het niet klappert valt het dan na verloop van tijd vanzelf uit elkaar.

Niet voor niets dekken vrijwel alle wedstrijdzeilers hun laminaatzeilen altijd direct af na de wedstrijden.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 17 juni 2016 08:54 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 juni 2016 17:10 #745964

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Ben het eens met big time. Maar voor 150 euro pers je nog wel een jaartje en misschien 2 extra eruit. Als je dat bekijkt op de prijs van een nieuw zeil en deelt dat door de levensduur dan kon het wel eens uitkunnen.

Die garens zelf kunnen overigens met enige behandeling nog wel tegen het uv in nederland, maar doordat er lijm toegevoegd is in het geheel wordt het ineens anders is mij eens uitgelegd en kunnen de vezels breken. Goed onder de huiken vermeerderd de levensduur enorm, maar dat geldt zelfs ook voor gecoat dacron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 19 juni 2016 11:14 #746294

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Perseus schreef :
Ben het eens met big time. Maar voor 150 euro pers je nog wel een jaartje en misschien 2 extra eruit. Als je dat bekijkt op de prijs van een nieuw zeil en deelt dat door de levensduur dan kon het wel eens uitkunnen.
Precies mijn idee ;) Ik reken heel zakelijk de prijs gedeeld door het verwacht aantal jaren varen... is dat goedkoper dan een volledig nieuw zeil dan loont repareren.

Zo simpel kun je met laminaat rekenen, omdat het z'n vorm behoudt. De levensduur gissen is dan weer wel een uitdaging :S
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 11:15 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 19 juni 2016 13:18 #746312

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Het aan gort varen van je laminaatje geeft ineens een heel andere dynamiek in je financiele huishouden kan ik je verzekeren.
Na een woensdag-avond wedstrijdje stond ik donderdag ochtend ineens bij de zeilmaker op de stoep voor een nieuw laminaatje. Oprollen en bijna al meenemen zeg maar. :side:

Web, soms ben je even geld kwijt aan het oplappen van iets dat je nog niet kan vervangen. Niet te lang bij stilstaan. Des te sneller zit je op het water. Geld ben je gauw vergeten, het genieten niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 19 juni 2016 16:35 #746344

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
@ web : check wel ff of er nog vorm in zit. Laminaat kan nl wel degelijk uit vorm:

teamfunx.files.wordpress.com/2014/06/image.jpg

Daar kan je de ribben tellem
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 16:36 door Perseus. Reden: Te snel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 19 juni 2016 16:47 #746347

Wat je ziet is geen laminaat maar een aan gort gezeild membraanzeil. Is óók een laminaat strikt gezien, maar dan op-maat gefabriceerd voor het krachtenspel op díe boot voor dát zeil met dát windbereik. Op de foto zal een deel van de wapening het wel aan het begeven zijn. De tegenwoordig toegepaste wapening heeft volgens mij geen plastische vervorming anders dan breken.

Om die reden ligt "uit vorm" heel dicht bij "valt uit elkaar" bij de non-wovens. De structurele strerkte verdwijnt. Bij Dacron is dat heel anders natuurlijk, maar dat weten we al.
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 16:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 20 juni 2016 05:43 #746460

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Weer wat geleerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 20 juni 2016 15:45 #746663

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Beide jachten op die foto hebben 1 zeil wat eruit ziet alsof het op knappen staat. Ligt het aan mij of is het geen toeval dat alle laminaat- of membraanzeilen die ik tot nu toe zo bobbelig gezien heb, kevlar-gelig zijn? Of valt het in geel gewoon meer op...

Gister ben ik wat aan het klooien geweest met de accu opstelling. Drie 75Ah accu's, dat paste precies overdwars op een rij in de accubak onder de SB bank. Maarja, dat waren startaccu's, en in de Maxi had ik twee 90Ah AGM's die bovendien een stuk jonger zijn. Een tikje overkill voor die boot, maar voor Scanny juist wel lekker. Dus ik heb gewisseld; de dikke AGM's in Scanny en de Maxi teruggebouwd naar de oorspronkelijke opstelling met twee accu's (en Off/1/Both/2 schakelaar) in de bakskist.

Alleen... het past niet. De AGM's zijn te lang. En ze passen in de lengte NET niet naast elkaar. Nu kan ik ze ook prachtig op de kiel plaatsen (tikje BB) onder de U-bank. In dat vak passen ze wél overdwars - met de startaccu er nog bij als het moet. Wel zonde van een mooi groot, lekker toegankelijk bergvak, maarja.

TODO:
* Checken of de boot recht ligt in de box, of dat-ie dat gewicht aan SB nodig heeft. De keuken zit aan BB en alle tanks centraal dus het zou kunnen...
* Gewichtsverdeling v/a checken - de U-bank heeft twee uiteinden en dus twee van die vakken. Een metertje meer of minder accukabel door de bilge lig ik niet wakker van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 20 juni 2016 16:07 #746670

Aan het eind van hun levensduur ziet elk laminaatzeil er zo uit. Dacron valt niet uit elkaar maar krijgt de vorm van een aardappelzak.

Daarover is hier al heel veel geschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 20 juni 2016 18:25 #746689

Kevlar is notoir slecht met hechten en plakken.
Van boot-vlakken met kevlar in het laminaat is men ook teruggekomen.
En kevlar is geel. Goed te herkennen.

Goed laminaat gaat niet stuk en wordt geen zak.
Ik vaar de trimclinics nog steeds met een 120% genua uit 2002, 15e seizoen nu. Hij is wat vies, maar nergens ooit gerepareerd en ook nergens delaminerend. Kwaliteit!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 20 juni 2016 18:44 #746692

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
P ff 2002 nog maar. Die van mij is van 1996 kevlar met een enkelzijdige tafelttafetta. Alleen in het voor en onderlijk zit het niet en daar valt ie nu gewoon letterlijk uit elkaar. Model is best nog oké maar ja als je levers leuvers er spontaan af vallen omdat het doek er omheen het begeeft dan ben ik bang dat het niet lang meer duurt tot einde verhaal.....

(Edit: Zucht autocorrectie)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 18:47 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl