Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Scanmar 33

Scanmar 33 08 okt 2018 11:13 #985828

Marcel,

Je probeert een heel windbereik met 2 zeilen af te dekken, dat is compromissen sluiten.

Vraag nummer één is; ga je een degelijke bakstaginstallatie maken op jouw wiebeltuig of niet?

Bij een lekker briesje, noem een beaufortje of 8 ofzo, wil je geen HA hebben staan zonder bakstagen. Je kunt er niks aan trimmen en de wind blaast hem bol. Beter zorg je dat je een (dubbel?) rif hebt staan om je voorstag op spanning te brengen met je grootschoot.

Van jouw crew begrijp ik dat je nog best reefschuw bent, maar ik vermoedt dat je niet helemaal doorgrond wat voor voordelen reven bij jouw boot, zoals ze nu voor de kade ligt, oplevert.

Met een fatsoenlijke grootschootinstallatie en een goedgetimed rif kun je een 106% uitgebouwde HA zowel uppoweren om het gat met je 139% te dichten, als knettervlak spannen voor het betere werk, maar dan moet je stoppen met over latten neuzelen en eerst goed doorgronden hoe je een sterk fractioneel tuig bedient.

Ga je voor een bakstaginstallatie dan zou je theoretisch een rifje minder in je grootzeil kunnen zetten en een kleinere HA varen als je denkt dat dat de balans van je boot ten goede komt, maar zover ik het kan beoordelen is jouw probleem zelden te veel meters in de lucht. Wat beter leren depoweren geeft je een veelzijdiger tuigplan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 10 okt 2018 22:08 #986809

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5414
Dank voor de nuttige en leerzame reakties.

Erik, inderdaad rating doet er niet toe. Maargoed, als het zeil met recht achterlijk domweg efficienter is, dus meer snelheid bij minder druk, dan heb ik daarmee m'n antwoord. Toch latten dus. Geen idee waarom dat zo is (t.o.v. een iets groter zeil met iets hol achterlijk) maar ik neem het meteen van je aan.

Bas, ik begrijp heel goed dat er nog veel meer te verbeteren valt, in bedieningsgemak maar vooral tussen de oren van schipper en crew, maar normaal hoort zo'n zeil best lang mee te gaan. Daarom wil ik in seizoen 2025 nog steeds blij zijn met de keuze die ik nu maak. En daarom ben ik dus over latten aan het "neuzelen".

Ik heb twee reven in de main, maar of een ervan i.c.m. de grootschoot (zesloper, nog zonder fine trim) zo veel kan doen als een echte bakstag twijfel ik nog aan. De gaten voor bakstagen zitten al twee jaar in de mast, maar het beslag was destijds even niet voorradig dus daar moet ik nog even achteraan bij de tuiger. Dan nog een degelijk bevestigingspunt maken aan dek, dat wel.
Laatst bewerkt: 10 okt 2018 22:09 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 22 mrt 2021 16:31 #1265375

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5414
Na "enig" wikken en wegen...

Ben ik de boot nu verkoopklaar aan het maken.
Jawel, verkoopklaar.

Ik ben een huis aan het opknappen, wil een studie gaan doen en de wedstrijd crew was toch al min of meer uiteen gevallen waarna Corona ervoor zorgde dat alles afgelast werd... en zo is deze drijvende tank nu even zowel qua tijd als financieel een sta-in-de-weg aan het worden.

De doorslag gaf een beetje de 10% verhoging van het liggeld die ik dit jaar voor de kiezen kreeg, met dank aan de gemeente Lelystad - of all places - die bedacht heeft om een vast tarief van 50 nachten per jaar toeristenbelasting in te voeren op boten waar zelden in de thuishaven op overnacht wordt.

Bovendien is het gewoon een goeie tijd om je boot te verkopen, zeker als het een heerlijk ruime gezinsbak met enorme achterkajuit is en nog een vlotte zeiler ook.

Gedaan:
* Antifouling
* Roerlagers nakijken
* Vrijboord schoongemaakt

Vorig jaar:
* Kraag doorgestoken mast vernieuwd
* Voldoende lakwerk om de winter goed door te komen
* (2019) Groot onderhoud motor/saildrive, klapschroef anodes.
* (2019) High aspect gerepareerd; Hagoort

Nog te doen:
* Scepterpot in orde maken
* stuurstand/mechanisme smeren
* wat electra afwerken
* Vrijboord in de was
* Boenen, poetsen en nog meer boenen.

En verkoopt ie niet? Dan hou ik em lekker toch.

De bedoeling is anders een paar jaar pauze, misschien ergens opstappen als crew. Daarna zou ik hem zo weer terugkopen, of slechts een minimale update. Groter hoeft ook niet. Dit is nog lekker handelbaar en ruim zat.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 16:31 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 22 mrt 2021 17:37 #1265402

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Voordat je hem definitief in de verkoop doet, lees nog eens je eerste post in dit topic terug?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 22 mrt 2021 20:29 #1265465

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5414
Ik heb zelfs het hele selectie draadje terug gelezen, en me afgevraagd of ik over een paar jaar niet gewoon toch déze boot terug wil.

Intussen is een ruime AK minder belangrijk geworden, maar degelijke bouw en een beetje tempo blijft dat wel.

Wil je nóg sneller bij dezelfde lengte dan kom je al gauw op boten uit met een véél lager ballastpercentage (dat is dan weer niet lekker hard varen zonder full crew) en breekbare kielaanhechting.

Potdorie, je hebt een punt. Toch is ie niet perfect... Het hedendaags wedstrijdveld verwacht met name in het gekrioel om de startlijn, boten die op een postzegel kunnen keren en dat lukt met deze dan weer niet. M'n volgende boot zou dus liefst een moderner roer hebben.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 20:30 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 22 mrt 2021 20:37 #1265468

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2326
Roer aanpassen? Stukje skeg weg en meer balans naar voren kan wonderen doen.
Op mijn catamaran maakt een aantal milimeters positief (naar voorzijde) al een
wereld van verschil.
Nu zal dat bij jouw bootsnelheid een aantal centimeters zijn, maar het is
interessant genoeg om te bestuderen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 22 mrt 2021 20:58 #1265480

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5414
Het roer heeft nu z'n onderste lager / hak in de skeg. Het is echt zo'n onverwoestbare schuurdeur-constructie. Super licht lopend ook omdat het blad ook onderaan dus ondersteund wordt.

Om dat in te korten en dan een balansroer te plaatsen met nieuwe lagering ergens halverwege (zoals het bij Comfortina 32, Elan 31/33, Scanmar 345 zit) is een flinke constructieve ingreep, en dan nog het nieuwe roerblad maken. Weet niet of dat verstandig/rendabel is.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 21:03 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 22 mrt 2021 22:34 #1265515

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2326
Ik dacht aan zoiets in je schuurdeur.
Maar ik kan het volledig mis hebben en is het al een bewezen mislukking.



A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 22 mrt 2021 22:45 #1265519

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5414
Oh zo! Interessant idee, maar heeft constructief ook best wel impact. De skeg is nu al korter dan het blad, ik vraag me af of je dan voldoende sterkte overhoudt, als je er een zinvolle hap uit haalt (dat zou toch wel een paar maal de dikte van het blad moeten zijn denk ik, om effect te hebben?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 23 mrt 2021 09:27 #1265574

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5414
Maar uh, dat neemt de redenen van verkoop niet weg verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 23 mrt 2021 10:49 #1265594

Volgens mij gaat een balansdeel en een scheg niet samen... je genereert er alleen maar heel veel turbulentie en weerstand mee.
Verder levert het idd ook weinig budget op voor je huis en liggeld. Kost je nog meer tijd.

Herprioriteren en meer gaan varen is het alternatief maar ja dat heb je natuurlijk overwogen en is hem niet geworden...
Mooie boot wel, raak je wel kwijt lijkt me...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 23 mrt 2021 16:40 #1265670

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
Zeker een mooie boot zeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 23 mrt 2021 19:18 #1265712

web schreef :

Wil je nóg sneller bij dezelfde lengte dan kom je al gauw op boten uit met een véél lager ballastpercentage (dat is dan weer niet lekker hard varen zonder full crew) en breekbare kielaanhechting.

Mwah...dat lijkt me slecht soms waar
web schreef :
Potdorie, je hebt een punt. Toch is ie niet perfect... Het hedendaags wedstrijdveld verwacht met name in het gekrioel om de startlijn, boten die op een postzegel kunnen keren en dat lukt met deze dan weer niet.

Gekrioel is van alle tijden en het leuke stukje. De boot is er prima geschikt voor maar vraagt enig inzicht en ervaring. Je eerste ervaringen zijn misschien niet helemaal representatief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 24 mrt 2021 16:33 #1265980

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5414
Dat zal ik niet ontkennen. Het is dan ook zeker niet de reden dat ik de boot te koop zet.

Maar als ik daarna over een paar jaartjes de vrije keuze heb, ligt het wel voor de hand wat anders te kiezen. De leercurve van up/down parkeerplaatszeilen is van zichzelf al steil genoeg. Blijft een leuk spelletje hoor, daar niet van.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 16:34 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 25 mrt 2021 03:29 #1266120

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5503
Ik weet niet wat de doorvaarhoogte is? Zou voor mij gezien je nieuwe woonplaats ook wel een overweging zijn. Een uur rijden voordat je aan boord bent is wel een extra drempel om te gaan zeilen.
Believe me, my young friend, there is NOTHING--absolutely nothing--half so much worth doing as simply messing about in boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 25 mrt 2021 20:35 #1266484

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5414
Oh maar dit is juist dichterbij dan vanuit Amsterdam. Niet alleen een paar minuten korter op papier, maar ook een stuk relaxtere route. Dat viel me echt erg mee, in de 2x op en neer afgelopen weekend. Je bent er eigenlijk zo.

Ik was dus nog niet van plan te verkassen, hoewel ik wel ervaren heb dat hier ook een leuk wedstrijdcircuit is op het Eemmeer.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2021 20:43 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.373 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl