Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Scanmar 33

Scanmar 33 18 aug 2018 10:19 #969632

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Tien-10 schreef :
Op basis van regel 15 is het echter zo dat jij de kans moet krijgen om te loeven en dat natuurlijk binnen de marge van jouw schip.
Ben ik van op de hoogte, maar dat is in het heetst van de strijd moeilijk uit te leggen aan de luid brullende opponent, die erop rekent dat jouw boot net zo wendbaar is als de zijne, en elke indicatie van het tegendeel als obstructie beschouwt.

Maar een stukje stuurmanskunst en beter positie kiezen, om helemaal niet in die situatie te komen en/of meer snelheid en dus roerdruk te houden, helpt ongetwijfeld ook een hoop. Kortom: het ligt ook gewoon aan mij :blush:
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 10:20 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 10:26 #969634

4 korte stoten en 2 ballen en een ruit! Dat zal ze leren!

"je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 10:35 #969636

Of seinvlag D:

"je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 16:34 #969710

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1030
web schreef :
Tien-10 schreef :
Op basis van regel 15 is het echter zo dat jij de kans moet krijgen om te loeven en dat natuurlijk binnen de marge van jouw schip.
Ben ik van op de hoogte, maar dat is in het heetst van de strijd moeilijk uit te leggen aan de luid brullende opponent, die erop rekent dat jouw boot net zo wendbaar is als de zijne, en elke indicatie van het tegendeel als obstructie beschouwt.

Maar een stukje stuurmanskunst en beter positie kiezen, om helemaal niet in die situatie te komen en/of meer snelheid en dus roerdruk te houden, helpt ongetwijfeld ook een hoop. Kortom: het ligt ook gewoon aan mij :blush:
Laat je niet intimideren. Vaak is het zo dat hoe harder ze brullen, hoe slechter ze de regels kennen.
Vaak helpt alleen het benoemen van het regelnummer al om de tegenstander 'terug in zijn hok te krijgen'.
v.h. Tien-10 op dit forum
www.facebook.com/ZeilteamReganto/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 16:40 #969712

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4780
Tien-10 schreef :
om de tegenstander 'terug in zijn hok te krijgen'.
gezellige sport dat close contact wedstrijdzeilen. :blink:
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 17:35 #969726

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Gelukkig kun je na de start gewoon lekker varen, zonder al te veel alfa gedrag.
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 17:35 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 04 okt 2018 13:57 #984899

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Ja, en toen ging de high aspect kapot tijdens de 2(4)-uurs.

Wil ik eigenlijk nog wel een high aspect (met latten) ipv een "gewone" fok (met laag onderlijk en hetzelfde oppervlak, maar dan zonder latten dus het 'drukpunt' iets lager) ?
  • PLUS - Op Markermeergolfjes kun je wel wat power gebruiken, om daar aan de wind doorheen te hakken. Geruchten gaan dat een HA met latten meer van die power biedt. Ik zou graag begrijpen hoe dat werkt. Om te begrijpen of latten inderdaad meer power dan helling toevoegen, of dat een paar cm extra LP-maat hetzelfde effect heeft.
  • PLUS - met een vrij extreem 7/8 tuig (bijna 3/4) is extra oppervlak bovenin misschien niet gek.
  • MIN - Het gehannes met lange latten op het voordek.
  • MIN - Tot 15 knopen vaart ie prima vol tuig met 139% genua. Is het (ruim) boven - zeg - 12kn nog wel zinvol om zeiloppervlak laag weg te halen om het hoog bij te plaatsen? Geeft dat echt een betere power/helling verhouding?
  • MIN - De HA kon met z'n gemaximaliseerd oppervlak bovenin, nauwelijks meer wind hebben dan de Genua. Te beperkt inzetbaar dus...
  • MIN - door de roller zit ik aan verticale latten vast ipv horizontaal, tenzij het een strikt wedstrijdzeil wordt wat ik elke keer strijk. Verticale latten verstoren de luchtstroom wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 04 okt 2018 15:27 #984916

Kijk ook even naar het effect op de rating. Van 139% naar HA zal 2 a 3% schelen in de GPH.
"je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 04 okt 2018 18:07 #984958

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Ik kan met mijn hi aspect toch wel veel meer wind hebben dan met de 130% genua 2.
Tot 14 knopen zeil ik met genua, daarna gaat de hi-aspect erop en bij 20 knopen eerste rif.
Dit bij full crew, met gezin alles wat eerder. Is wel een ander schip natuurlijk maar deels vergeijkbaar en flink overtuigd.
Ik heb gekozen voor rollbattens, vanwege het opdoeken bij wisselen van zeilen op het voordek en natuurlijk om ook te kunnen rollen. Verticale latten zijn een ramp als je op het voordek je zeil moet opvouwen, op de steiger ook trouwens.

Je zeil was nog geen jaar oud, is daar niet wat met verzekering / garantie te ritselen?
Laatst bewerkt: 04 okt 2018 18:08 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 04 okt 2018 20:26 #984992

web schreef :
Geruchten gaan dat een HA met latten meer van die power biedt.

Nou dan moet het wel waar zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 19:01 #985676

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Baasklusje schreef :
Kijk ook even naar het effect op de rating. Van 139% naar HA zal 2 a 3% schelen in de GPH.

De 139% gaat niet van de meetbrief af. De HA/fok is het zwaar weer zeil. Het zeil wat je erop zet als je op de grote genua teveel helling hebt.

Dus bij het vervangen ervan heb ik volledig vrije keuze in maten en vormen, want het is niet m'n grootste voorzeil en beinvloedt m'n rating dus niet - of heb ik dat erg verkeerd begrepen?

Kortom, omdat ik m'n oude HA iets te groot vind, heb ik de keuze:
  • Ik laat alleen de latten-uitbouw weg, eindig met een G3 met 106% LP en zo'n 21m2.
  • Ik laat hem in z'n geheel wat kleiner maken, dan wordt het een HA van 100%LP en zo'n 20m2.

Daarom ben ik op zoek naar het verschil tussen die twee. De getallen zijn alleen ter illustratie. Ze zijn zo gekozen dat ze evenveel druk geven, omdat het oppervlak met latten nu eenmaal hoger in de mast zit.

De vraag is, geeft de versie met latten dan toch meer power of niet? Ondanks dat-ie iets kleiner is.
Laatst bewerkt: 07 okt 2018 19:19 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 19:18 #985681

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
boeiend schreef :
Ik kan met mijn hi aspect toch wel veel meer wind hebben dan met de 130% genua 2.
Hoe groot is jouw HA? De mijne is/was 106%. Achteraf wat aan de grote kant als zwaar weer zeil denk ik, icm de latten-uitbouw. Daarom wil ik een evt. nieuwe een tikje kleiner. Vandaar de vraag, wat haal ik eraf? Iets van het geheel (dus kleinere LP maat), of alleen de latten-uitbouw.
boeiend schreef :
Ik heb gekozen voor rollbattens, vanwege het opdoeken bij wisselen van zeilen op het voordek en natuurlijk om ook te kunnen rollen.
Interessant. Ik hoor wel eens dat die dingen duur zijn en snel verslijten. Is dat ook jouw ervaring?
boeiend schreef :
Je zeil was nog geen jaar oud, is daar niet wat met verzekering / garantie te ritselen?
Is geen kwestie van ritselen, maar gewoon (goed) verzekerd gelukkig. Een leermoment, dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 19:32 #985692

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Ik heb mijn HA met rollbattens nu 3 seizoen. Vorige 2 heel weinig gebruikt want weinig wind, dit jaar heel veel gebruikt en nog prima . Ik heb van de zeilmaker ook begrepen dat rollbattens een jaar of 5-7 meegaan, we zullen zien, dan koop ik nieuwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 20:18 #985710

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Dat is te overzien ja, het is de vraag of zo'n zeil dan 2 sets battens overleeft. Of de fokhoes er overheen past is een ander ding natuurlijk. Verticale latten rollen heel strak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 20:30 #985713

Waaruit maak je op dat je rolbattens versleten zijn? Ik heb ze op mijn 12 jaar oude HA en ze lijken nog heel.. ik vraag me wel afwat het nut is van latten die niet stijf zijn.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 20:38 #985715

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Versleten rollbattens knakken/buigen ook als het niet moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 21:00 #985724

boeiend schreef :
Ik heb van de zeilmaker ook begrepen dat rollbattens een jaar of 5-7 meegaan, we zullen zien, dan koop ik nieuwe.
ik zou ze wel regelmatig goed nakijken. Er zitten stukjes blik in die opkrullen net als het meetlint van een rolmaat. Die hebben scherpe randjes en snijden langzaam door het omhulsel van de lat heen. Als de metalen stukjes erdoor komen is de lat nog niet stuk, maar begint deze wel je zeil te beschadigen. Vervangen voor dat tijdstip is dus aan te bevelen, anders moet je ook het zeil repareren. Veel klapperen kan een zo'n lat overigens in 20 minuten kapot maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 21:10 #985725

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Veel klapperen kan het hele zeil in twee minuten kapotmaken, maar dat is een ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 21:11 #985726

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
web schreef :
Kortom, omdat ik m'n oude HA iets te groot vind, heb ik de keuze:
  • Ik laat alleen de latten-uitbouw weg, eindig met een G3 met 106% LP en zo'n 21m2.
  • Ik laat hem in z'n geheel wat kleiner maken, dan wordt het een HA van 100%LP en zo'n 20m2.

Daarom ben ik op zoek naar het verschil tussen die twee. De getallen zijn alleen ter illustratie. Ze zijn zo gekozen dat ze evenveel druk geven, omdat het oppervlak met latten nu eenmaal hoger in de mast zit.

De vraag is, geeft de versie met latten dan toch meer power of niet? Ondanks dat-ie iets kleiner is.

Dit blijft de vraag waar ik het meest mee zit. Welk type battens is een tweede, als de keuze toch weer op latten valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 07 okt 2018 21:21 #985729

Gebaseerd op de theorie van luchtstroom om en tussen zeilen door zeg ik dat de iets kleinere LP maat met latten efficienter is in combinatie met het grootzeil. Een recht achterlijk maakt het zeil efficienter, maar geeft geen extra straf op handicap, een fractie grotere LP maat maar met een hol achterlijk is dan welliswaar exact hetzelfde oppervlak, maar geeft wel een lichte handicap peanalty.


Het zeil met de latten word echter ook zwaarder belast en zal dus iets minder lang mee gaan.

EDIT: maakt niet uit, de overlappende genua was je grootste zeil, dus handicap is daarop gebaseerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 07 okt 2018 21:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 08 okt 2018 06:43 #985759

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Only Fools Rush in schreef :
Waaruit maak je op dat je rolbattens versleten zijn? Ik heb ze op mijn 12 jaar oude HA en ze lijken nog heel.. ik vraag me wel afwat het nut is van latten die niet stijf zijn.
Als jou rollbattens niet stijf zijn, dan zijn ze juist versleten.
Of de fokhoes er overheen past is een ander ding natuurlijk.

Dat is de vraag inderdaad, heeft ook te maken met de dikte en stugheid van het zeildoek en die van de hoes.

Bij mij gaat de hoes er prima overheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 08 okt 2018 06:49 #985760

boeiend schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Waaruit maak je op dat je rolbattens versleten zijn? Ik heb ze op mijn 12 jaar oude HA en ze lijken nog heel.. ik vraag me wel afwat het nut is van latten die niet stijf zijn.
Als jou rollbattens niet stijf zijn, dan zijn ze juist versleten.

Dan zijn ze versleten. :lol:
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 08 okt 2018 07:01 #985765

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3496
Erikdejong schreef :
boeiend schreef :
Ik heb van de zeilmaker ook begrepen dat rollbattens een jaar of 5-7 meegaan, we zullen zien, dan koop ik nieuwe.
ik zou ze wel regelmatig goed nakijken. Er zitten stukjes blik in die opkrullen net als het meetlint van een rolmaat. Die hebben scherpe randjes en snijden langzaam door het omhulsel van de lat heen. Als de metalen stukjes erdoor komen is de lat nog niet stuk, maar begint deze wel je zeil te beschadigen. Vervangen voor dat tijdstip is dus aan te bevelen, anders moet je ook het zeil repareren. Veel klapperen kan een zo'n lat overigens in 20 minuten kapot maken.

De sok waar ze tegenwoordig inzitten geeft bij normaal gebruik nauwelijks nog die problemen Erik. De levensduur is naar mijn ervaring geen 6-7 jaar bij een gebruik waar het zeil opgerold op de furler blijft zitten. En waar performace een rol speelt. Je verlengd levensduur door het zeil er af te halen uiteraard


Roller battens blijft naar mijn mening een compromis, en naast de vertrouwde Rutgerson zijn er inmiddels veel meer leveranciers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 08 okt 2018 07:14 #985769

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Wat is dan de levensduur volgens jou?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 08 okt 2018 07:37 #985777

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3496
boeiend schreef :
Wat is dan de levensduur volgens jou?

Ik kan alleen ervaringscijfers geven: wanneer opgerold op de furler laten zitten, ongeveer 2 seizoenen (afhankelijk van boot, groot of klein). Dan is de meeste stijfheid weg voor een zeil met high aspect ratio. Maar net als met alles binnen het zeilerswereldje.. de ontwikkeling staat niet stil. Huidige versies van sommige leveranciers doen het vast beter. Die ervaring heb ik nog niet. Alleen ervaring met diverse Rutgerson's. Werkt prima over het algemeen al blijft een "normale" leech batten onvergelijkbaar, wat mij betreft. Voor race en cruise gebruik tegelijk, heb ik ook wel zowel horizontale als verticale pockets gemaakt. Bij race gebruik je horizontaal ivm de wissels. Bij cruise kunnen de verticale er in, om te rollen en het gemak. Ach ja, er zijn zoveel oplossingen..
Laatst bewerkt: 08 okt 2018 07:50 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.385 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl