Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Scanmar 33

Scanmar 33 31 aug 2017 18:31 #867535

  • De Leste
  • De Leste's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 481
Gang zat er wel in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 01 sept 2017 05:38 #867644

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Tja, tot dusver lijkt de groove niet smaller dan op de maxi, waar ik ook een HA had. Maar wellicht heb ik de "echte" groove nog niet gevonden. Veel druk (want hij is flink uitgebouwd), maar matig power.

Experimenteren maar. Woensdag kon ie erop, maar toen voeren we niet... startschip sloeg van z'n anker in vlagen 32. (zelf zeiden ze 42 aan de bar, maar toen waren ze al een paar biertjes verder geloof ik ;) )
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 05:38 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 01 sept 2017 06:02 #867652

Uitbouw is juistberg beperkt door je verticale latten.

Sturen heeft niks te maken met of je m in de groove stuurt. Maar wat jouw perceptie is van waar die groove ligt.

Nog veel belangrijker is; hoe vaak val je buiten je groove en wat doe je dan....

Zeiltechnisch moest ik leren veel extremer mijn achterstag te lozen en aantrekken met de wind en niet te veel te twisten. Uiteindelijk de kar dus verder naar voren dan ik zo op het oog zou verwachten.
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 06:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 26 sept 2017 06:54 #876321

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
En nu heeft Scanny ook een meetbrief. Gaat als langzaamste boot in ORC FC deelnemen aan de Lelystad Regatta. Heel overzichtelijk, "anything we catch is a win".

Ik bereid me voor op een aantal seizoenen taaie gevechten om de laatste plaats, zoals ik 8 jaar geleden ook in de SW begon. Het nivo verschil tussen ORC en SW is enorm, meende ik vorig jaar al te becijferen. Had ik het kluitje SW boten vorig jaar omgerekend naar hun ORC ratings, dan had ik die categorie nog steeds gewonnen, maar het kluitje had wel als geheel onderaan de ORC uitslagen gebungeld. Zo groot is dat verschil...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 26 sept 2017 06:59 #876322

Welkom in de ORC! Hoe meer zielen hoe meer vreugde! Zeker op woensdagavond!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 26 sept 2017 07:41 #876339

web schreef :
En nu heeft Scanny ook een meetbrief. Gaat als langzaamste boot in ORC FC deelnemen aan de Lelystad Regatta. Heel overzichtelijk, "anything we catch is a win".

En het weekend erna de Oktoberraces Medemblik? Coppelia is er ook in orc4.
"je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn "
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 07:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 26 sept 2017 07:55 #876343

neen, alweer af moeten zeggen ivm dienstreis naar India... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 27 sept 2017 07:34 #876730

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Baasklusje schreef :
En het weekend erna de Oktoberraces Medemblik? Coppelia is er ook in orc4.
Mij nog even te formeel. De hele rataplan aan start en bemanning licenties, bemanning lijsten, veiligheid controles enz. Helemaal geen tijd voor, en de kosten zijn ook fors. Volgend jaar maar eens op m'n gemak rond breien.

Vooral doen, allerlei bureaucratische barrières opwerpen in een krimpende markt, als het toch al niet makkelijk is je crew compleet te krijgen...
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 07:36 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 29 sept 2017 06:00 #877543

Waarom heb je dan een 2017 meetbrief gekocht? Was het niet beter een '18 te halen dan?

Verder raadt ik je aan vragen te stellen. Bemanningslijsyen worden op manage2sail altijd gevraagd. De vraag is of het verplicht is (nee dus).

Verder kennen we zoiets alsntotale anarchie als het om licenties aankomt. Mocht de nood aan de man komen kun je ze ter plekke aanschaffen, maar de bemanningslicentienummers van mijn crew gaan dit jaar ongebruikt verjaren.

De bootinspectie kost geen tijd. Die is binnen het evenement geregeld. Bootinspwctiws zijn leuk en leerzaam. Je krijgt geen pennenlikker aan boord, maar een doorgewinterde, hulpvaardige zeiler die het doel heeft jou te helpen. Enkel in zeer grove gevallen van totale minachting voor de veiligheid heeft het consequenties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 29 sept 2017 07:16 #877563

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19517
boarderbas schreef :
Verder raadt ik je aan vragen te stellen.

Als je dit nog een paar jaar volhoudt, is het op een gegeven moment gewoon goed, denk ik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 29 sept 2017 21:48 #877820

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Ik denk dat de uitrusting van mijn boot - in vergelijking tot de ISAF regels - op dit moment nog wel onder totale minachting van veiligheid valt.

Veel meer dan een drijvende handmarifoon en een paar zwemvesten is er niet, en daar voegt de ISAF toch wel een 635-puntige waslijst aan toe.

Ook bij de Lelystad Regatta moet ik al "vragen stellen", maar weet je, als de regels niet gehandhaafd worden, flikker ze dan weg, dan is het ook geen schijnbare drempel. Wil je als bond de sport nou stimuleren of niet? Ik ga niet elke keer bedelen of ik mee mag doen met een boot die eigenlijk niet voldoet hoor. Dan neem ik liever even de tijd om de boel op orde te maken, of ik schrijf gewoon niet in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 30 sept 2017 05:53 #877851

Heel veel meer is het toch niet? Ff putsen, brandblussers en verbandtrommel op een vastebplek leggen. Plattegrondje maken met een viltstift en je bent er....

Dat gesmurf over te veel regeltjes.. het is een cat4 wedstrijd....daar voldoe je nogal snel aan...

Maar goed. Er is geen medicijn tegen koudwatervrees B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 30 sept 2017 21:15 #878059

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Dat staat er niet, er staat isaf cat4. Dat is een lijvig boekwerk wat, eenmaal doorgeworsteld, misschien best meevalt, maar dat moet wel even gebeuren tussen werk, zeilen en overige klussen door. Dat bestempel ik dus als winter klusje. Ergo er is echt nog wel wat in toegankelijkheid te winnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 22 jan 2018 00:31 #910309

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Hi Web,
Hoe bevalt het schip je na een seizoen varen? Ik heb onlangs je "dagboek" van je zoektocht nog eens doorgelezen en daar heb je behoorlijk wat afwegingen gemaakt.

Hoe bevalt de 33ft op het Ijselmeer, voldoende ruimte met zijn 2-en en incidenteel met kinderen mee?
Vallen de kosten (liggeld) maar ook upgrades e.d. mee of juist tegen?

Ik ben heel benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 aug 2018 18:10 #969522

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Zo, laat ik dit topic ook eens omhoogdateren.

Eerst maar even veel te laat Sander's vragen beantwoorden.

Het schip bevalt ontzettend goed. Echt heel ruim voor een 33-voeter.

De kinderen vonden het grappig om zich in de achterkajuit op te sluiten, en maakten er een sport van om de deur op slot te doen. Wij deden alsof we dat niet wilden, wat het spelletje natuurlijk alleen maar leuker maakte, maar ondertussen zaten we buiten gniffelend van de rust te genieten. Win-win situatie.

Doordat de motorkast ver naar voren staat en er verder alleen een bakskist langs de spiegel is, is de AK heel groot, want die beslaat de volle breedte van de boot. Je kan er gemakkelijk drie kinderen in kwijt, of twee kinderen voldoende leef- en speelruimte geven. Zo is met z'n vieren op pad totaal niet 'druk'. De indeling vind ik nog steeds briljant. De salon biedt ook voldoende beweegruimte, het dak is precies hoog genoeg om prettig te bewegen en het flatscreen wat de vorige eigenaar aan het voeteneind van de voorpunt gemonteerd had, is heerlijk decadent. Al met al heb ik een paar heerlijke vakanties / weekendjes weg beleefd. Bevalt als vakantieboot echt boven alle verwachtingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 aug 2018 19:16 #969530

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Op de wedstrijden gaat het ook heel aardig. Het is geen J, maar men verbaast zich nog wel een beetje hoe hard deze kampeercontainer loopt, óók met licht weer, en óók toen ik nog met de oude dacron lappen voer. Hij is ook zeker niet heel zwaar voor z'n formaat, met net geen vijf ton inclusief motor en uitrusting. Het kunstje van de allereerste avondwedstrijd, namelijk bij heel licht weer met een straatlengte winnen, heb ik niet meer weten te herhalen, maar ik blijf nog wel meestal de wat sportiever ingestelde Optima 101 voor. Verder heb ik vorig jaar het naseizoen weer op m'n naam geschreven in de ongemeten klasse.

Qua ergonomie lijkt de boot een beetje op solo/toer zeilen uitgelegd, maar er is wel rékening gehouden met wedstrijdzeilers: Zo zit er voorin de kuip een goot over de volle breedte, waar een prachtige trimbare overloop in zou passen. De 'echte' voetrail biedt ook eindeloze mogelijkheden om extra trim-opties aan te haken. De tuiger was onder de indruk hoe stijf de romp nog was na ruim 30 jaar. En zo zijn er nog wat dingen waar duidelijk goed over nagedacht is. De ontwerper heeft er beslist geen drijfanker van willen maken, en een heel mooi compromis gevonden.

Na lang pielen heb ik ook de juiste trim in de high aspect nu een beetje ontdekt. Niet te zuinig met de infucker, maar vervolgens is het leioog wel heel kritisch, en dat mag heel ver naar voren.

boarderbas schreef :
Geduld hebben en veel varen. Het kostte mij een hele poos voor ik de HA door had (en dat lag met name in het stuurwerk). En dan zette ik hem pas als het poeierde. Nog later leerde ik pas om hem véél eerder te kunnen zetten.

Precies hetzelfde ervaar ik nu ook. Waar ik eerst mopperde dat ie minstens 14 knopen nodig had om quitte te spelen met de 140% genua, zijn dat er nu nog maar ongeveer 10. Bij 8kn op HA kakt de snelheid er toch een keer uit - mag ook wel, vind ik.

Het enige waar deze boot echt niet in meekomt in het wedstrijdveld, is wendbaarheid. Hierover schreef ik al eerder. Met name in het startveld een dingetje - waar de rest bij 1 knoop bootsnelheid nog met één polsbeweging op een postzegel draait (overdreven gezien), is de Scanmar 33 met z'n wat oubollige roerconstructie uitermate, eh... koersvast. Dit, samen met het toch wat moeizaam opbouwen van een ingespeelde crew, houdt in dat up/down fitnessen voorlopig niet helemaal mijn ding is. Lange baan wedstrijden liggen me beter. Over een "4e van onderen" uitslag bij de 50 mijl dualhanded was ik dan ook niet ontevreden, zeker niet aangezien er best wel wat misging.
Laatst bewerkt: 17 aug 2018 19:18 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 aug 2018 19:40 #969533

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
Qua "voeten op het IJsselmeer" heb ik al heel wat voor de kiezen gehad. Vlagen 30-35 knopen, aanhoudende wind bijna 30.
Dit seizoen nog de hele weg van Hoorn naar Lelystad tegen 5-6 beaufort in liggen hakken, en ik kan zeggen, hij loopt er echt prettig doorheen. Wellicht was het niet helemaal het juiste tochtje om een nieuwe vriendin mee te nemen, maar ach. Ze heeft het overleefd en concludeerde achteraf droogjes dat we de volgende keer de zeeziektepillen maar niet moeten vergeten.

Qua vaareigenschappen en comfort, op de wendbaarheid na kan ik wel zeggen:



Ik heb eindeloos allerlei eigenschappen en compromissen zitten afwegen, maar al dat onderzoek heeft wél wat opgeleverd: deze boot is echt precies wat ik zocht. Het kostenplaatje is gewoon zoals verwacht en vooraf becijferd. Electronica wordt niet duurder als je het in een grotere boot schroeft, de rest meestal wel, maar niet buitensporig.

Helaas is ie nu een tikje aan de grote kant, aangezien de kans dat de "bonuskinderen" mee gaan niet zo groot meer is (de relatie met hun moeder is ergens afgelopen winter gestrand). In je eentje mag het een tikje knusser. Maar het went, en de langere actieradius in meer comfort maakt dat goed. Na de spartaanse Maxi 77 verveelt het niet snel, om een 'echte' kraan met warm en koud stromend water, twee spoelbakken, een koelkast en een flatscreen aan boord te hebben. Al had dat basic kramperen ook echt wel z'n charmes. Maar een dag verwaaid/verregend liggen op een plek waar niks te doen is, is nu geen straf meer.

Kortom na twee jaar ben ik nog steeds "verliefd".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 aug 2018 20:04 #969539

Jammer dat de doelstellingen met het schip niet gehaald zijn en nog veel vervelender dat je er niet meer samen van kan genieten. Ik hoop je snel weer op de woensdagavonden te zien en dat starten krijg je wel onder de knie, dont worry.

Verder happy skipper = happy crew, hoop dat je een crew kan opbouwen om ook de up/downs te varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 aug 2018 20:11 #969544

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413


Hier vaar ik nu anderhalf seizoen mee. Powerplast filmloos membraan, oftewel taffeta-met-touwtjes.

Deze zeilen zijn, vergeleken bij dacron, stijf als planken en super gevoelig voor trim. Echt centimetertje hier, centimetertje daar, en je ziet 28m2 zeil al drastisch van vorm veranderen. Loon naar werken. Geen denken aan om iets anders dan dyneema te gebruiken voor trimlijnen en genua-schoten, dan blijf je bezig. Toch is het geen aan/uit knop als je iets verkeerd doet - "toerzeilen" is prima mogelijk maar 100% performance haal je op die manier dus niet.

Dacron "leeft" wat meer, geeft mee, "zet" zich. Dit doet gewoon wat jij wilt, punt uit.

In de 50mijl heb ik het laatste resterende dacron zeil (op de werkfok na) behoorlijk mishandeld, door niet te willen wisselen boven de 20 knopen. Dat kon die oude lap niet meer zo goed hebben, sindsdien is het meer een parachute dan een zeil. Ik was 5 graden hoogte kwijt en heel wat snelheid. Tijd voor nieuw. En aangezien het grijze Italiaanse spul goed beviel, maar een vervanger besteld uit dat materiaal.

Die is nu net binnen, en gaat debuteren op de 24uurs :woohoo:

Zal wel moeten, want de oude genua is vlak voor de vakantie definitief uit z'n onderlijk gebarsten. Opgebruikt. Ik heb wel een reserve dacron, maar die is niet gemeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 aug 2018 20:26 #969549

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
En dit is dan 140% op een sterk fractioneel tuig. Nieuw uit de zak, alleen even gehesen. Er was bijna geen wind.



Helaas zijn in dit licht de vezelbanen moeilijk te zien. Zo op een vrijwel windstille dag komt ie precies tegen de verstaging, daar vlak boven de trimstreep. Misschien is daar nog een patch nodig. Komen we al varend wel achter.

Voor de compleetheid dan nog maar even een plaatje van de HighAspect ertegenaan:

Laatst bewerkt: 17 aug 2018 20:27 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 09:02 #969618

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
boarderbas schreef :
De zeilen zij prachtig gemaakt, helaas heeft Hagoort hier wat mij betreft (en ik weet dat ik niet alleen ben) niet bepaald een visitekaartje afgegeven qua design. Ik vind dat je 3/4 tuig geen baat heeft bij zo'n snit.

Ik zet hem hier ook even neer. Heb zelf de indruk dat er wel over nagedacht is eigenlijk, nu ik de trim van dit tuig een beetje door begin te krijgen.
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 09:02 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 09:23 #969623

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1220
Prachtige lappen, Web. Mooi doek wat er ook na anderhalf jaar nog goed uitziet. Ben ook heel benieuwd hoe je nieuwe 140% bevalt. Ik zelf twijfel nog of ik voor 'gewoon' laminaat ga of toch ook door naar de membraampjes. Vooral omdat ze zo belachelijk precies qua trim komen zeg je en minder vergevingsgezind zijn. Aan de andere kant; daar leer je dan wel echt trimmen van.

@Boarderbas: wat valt jou tegen aan de snit eigenlijk?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 09:40 #969625

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
(@mystudio is even langs geweest om eea van dichtbij te bekijken)

Och, dat vergevingsgezinde valt ook wel weer mee hoor. Wat ik zeg, er valt ook prima mee te toeren en dat was de bedoeling ook. Maar trimmen gaat inderdaad duidelijk subtieler dan met dacron. Vind ik eerder leuk dan vervelend.

Met 'gewoon' laminaat kan ik niet vergelijken. Je zou verwachten dat dat even stijf is, alleen zwaarder en (het grootzeil) minder goed met rif. Dat laatste was voor mij de reden om 'gewoon' laminaat over te slaan.
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 09:44 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 09:53 #969628

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1030
De zeilen zien er mooi uit, dat wordt vast genieten!

Ik wil toch graag iets zeggen over het starten in een wedstrijd en wendbaarheid. Ik gok erop dat je er op doelt dat andere deelnemers wendbaarder zijn en zij, in het geval van een overlap, bij de start dan claimen dat op basis van regel 11 jij moet loeven. Mogelijk denk je dat je zo snel als zij moet loeven.

Op basis van regel 15 is het echter zo dat jij de kans moet krijgen om te loeven en dat natuurlijk binnen de marge van jouw schip. Oftewel: regel 15 (en uiteindelijk mogelijk zelfs regel 14, hoewel discutabel, want afhankelijk van de omstandigheden) beschermt je tegen drieste acties van je tegenstanders, maar je moet natuurlijk wel actie ondernemen.

Er is dus geen reden om hier gespannen over te zijn. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om weg te blijven bij de wildebrassen, dat doen wij ook.
v.h. Tien-10 op dit forum
www.facebook.com/ZeilteamReganto/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 aug 2018 10:08 #969630

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5413
boarderbas schreef :
Jammer dat de doelstellingen met het schip niet gehaald zijn en nog veel vervelender dat je er niet meer samen van kan genieten. Ik hoop je snel weer op de woensdagavonden te zien en dat starten krijg je wel onder de knie, dont worry.

Verder happy skipper = happy crew, hoop dat je een crew kan opbouwen om ook de up/downs te varen!

Thanks - komt goed. Er zijn heel veel doelstellingen juist wél gehaald!

Ik haak na de 24uurs weer aan op de woensdagavond, dan is het immers weer langebaan. Ik heb zelfs een vakantie in september precies tussen twee avondwedstrijden geprakt zodat ik ze beide kan varen. Mis alleen de eerste (vóór de 24uurs) om een andere reden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.390 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl