Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Scanmar 33

Scanmar 33 03 juni 2017 07:59 #840149

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
web schreef :
Blijkbaar moet ik mijn kuilentrekker behoorlijk op één oor varen, zowat zodanig dat-ie net niet uit het roer loopt.

Tenzij je een perfect geprofileerd roer hebt, waardoor je met minimale roeruitslag toch veel 'lift' met het roer genereert, lijkt me dit toch een vrij moeizaam verhaal.
Net voordat de boot uit het roer loopt (dan raakt het roer dus overtrokken) heeft het roer toch een forse uitslag en remt het als de pest. Dat kan nooit de optimale situatie zijn.
Bij een flinke helling is de loefgierigheid even flink en dat is nou net niet niet wat je wilt als je wedstrijdzeilt, véél loefgierigheid.
Laatst bewerkt: 03 juni 2017 08:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 03 juni 2017 08:10 #840152

Lodewijk: volgens mij hangt het sterk van de rompvorm af hoe helling zich vertaalt naar loefgierigheid. Bij rompen met vlak achterschip is dat effect veel extremer dan bij een symmetrisch, meer rondspant zoals de boot van Web.

De Loper, (ook behoorklijk symmetrisch en rond) had, mits goed getrimd (in balans) tot 20 gr helling nauwelijks roeruitslag nodig.

Voldoende druk in de zeilen (=helling) kan een vereiste zijn een zware maar tuitelige boot aan het lopen te krijgen. Als dat gepaard gaat met grote roeruitslag lijkt me iets in de balans niet goed. Stuurt niet lekker en is soweizo een compromis: het extra geleverde vermogen vernietig je voor een deel door grote roeruitslag. Dan kun je netto trouwens nog steeds harder lopen dan met minder zeil, alleen stuurt het vervelend en vermoeiend.

Web, je zegt "net niet uit het roer loopt". Wat voor roeruitslag heb je het dan over?
Laatst bewerkt: 03 juni 2017 08:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 03 juni 2017 08:32 #840161

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Nachtvlinder schreef :
Lodewijk: volgens mij hangt het sterk van de rompvorm af hoe helling zich vertaalt naar loefgierigheid. Bij rompen met vlak achterschip is dat effect veel extremer dan bij een symmetrisch, meer rondspant.

Rompvorm heeft enige invloed op loefgierigheid. Hoe minder de vorm van de waterlijnen verandert bij helling, hoe kleiner het effect op de loefgierigheid.
Maar loefgierigheid ontstaat toch vooral door het gegeven dat bij grote helling het zeilpunt, dat bij rechtop liggende boot boven de hartlijn van de boot ligt, een flink eind naar lij verplaatst. In combinatie met de weerstand van de boot in het water ontstaat daardoor een oploevend koppel.
De Loper, mits goed getrimd (in balans) had tot 20 gr helling nauwelijks roeruitslag nodig.

Voeldoende druk in de zeilen (=helling) kan een vereiste zijn een zware maar tuitelige boot aan het lopen te krijgen. Als dat gepaard gaat met grote roeruitslag lijkt me iets in de balans niet goed. Stuurt niet lekker en is soweizo een compromis; het extra geleverde vermogen vernietig je door grote roeruitslag.

Nou ja, dat laatste is het punt.
De Scanmar 33 heeft geen extreme romp. De lengte/breedte verhouding zit rond 3 op 1. Het kontje is niet extreem geknepen zoals bij een echte IOR-boot. De boot is voor een 33-voeter ook niet echt zwaar. Als de spantvorm tamelijk rond is, zoals bij de IOR-boten vaak in hoge mate het geval is, dan is de invloed van de rompvorm op die loefgierigheid bij helling relatief klein.
Dat laatste is ook het geheim van de Loper, die veel meer dan de Scanmar, een echte IOR-boot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 03 juni 2017 08:43 #840171

Dank voor je nuanceringen.

Ik denk dat er nóg iets speelt wat het fenomeen "meer roeruitslag bij meer helling" verklaart, wat niet persé met loefgierigheid temaken heeft.

-mast en zeilpunt beweegt naar lei, lateraalpunt romp/kiel maar loef (waren we het over eens)

-rompvorm en weerstand door het water vertrimt (waren we het over eens)

-bij platte rompen wordt het roer gedeeltelijk omhoog getild, wordt hierdoor minder effectief en zal eerder gaan ventileren (nieuw punt). Waar je, rechtop varend een bepaalde roeruitslag nodig had om koppel X te leveren om rechtdoor te blijven gaan, heb je, bij zo'n romp onder helling een grotere roeruitslag nodig om hetzelfde koppel X te leveren.

Anyway dit helpt Web niet echt ben in bang...
Laatst bewerkt: 03 juni 2017 08:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 03 juni 2017 09:05 #840183

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Het volgt elkaar vrij snel op. Voorbij een bepaalde helling neemt de roeruitslag rap toe. Tot die tijd kan ik inderdaad met relatief weinig roer uitslag varen. Ik bedoel natuurlijk niet dat ik de hele tijd met het roer dwars onder de boot moet gaan varen, maar dus blijkbaar wel vlak tegen het punt dat de roer uitslag rap toe gaat nemen. Meer rechtop varen dan dat, is blijkbaar verliezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 03 juni 2017 09:07 #840185

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Op pg1 staan trouwens wel foto's waarop de rompvorm, roerblad enz. te zien zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 03 juni 2017 09:07 #840186

Prima dan toch? Je trimsdoel is dan (denk ik) om je zeilen te trimmen op zo groot mogelijke lift en zo min mogelijke drag - net zoals altijd eigenlijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 03 juni 2017 09:12 #840190

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Ja, het was ook een constatering, niet een probleem ofzo. Ik dacht altijd dat drag bij veel helling sowieso een probleem was, maar blijkbaar vindt deze boot het wel lekker om op één oor te liggen, zolang de roeruitslag niet té groot wordt. Prima. Niet te voorzichtig kiezen dus, de zeilen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 25 juli 2017 10:44 #855197

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 872
Misschien sneller bij het grootzeil de onderlijkstrekker losser bij al een knik in de schoot of meer. Geeft meer bolling, zeker met die moderne vlakke zeilen. Ik denk dat je daar veel mee moet spelen. Afhankelijk van de windkracht natuurlijk.
Laatst bewerkt: 25 juli 2017 10:48 door Sons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 25 juli 2017 12:47 #855240

Yep, laat maar lekker los...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 25 juli 2017 13:43 #855250

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Misschien ook eens naar je mastvalling kijken. Kan ook veel verschil maken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 14 aug 2017 00:17 #861693

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Interessante uitdaging is de electriek. Een allegaartje van schemerlampdraad via luidsprekersnoer tot en met alle smaken coax lopen overal naartoe. Omdat het zo moeilijk is om draden te trekken tussen romp en binnenschaal, doe ik niet wat ik het liefst zou doen: alles eruit en opnieuw beginnen.

Dus "reverse engineering" it is. Te beginnen bij de hoofdstroomvoorziening, want die is onderbemeten en maakt een flinke omweg via een soort zenuwcentrum in de motorruimte: de shunt voor beide accubanken hangt daar. Heel wat meters draad dus, en dat wil ik anders. Shunt ergens tussen accu's en schakelpaneel lijkt me logischer.

Nu heeft-ie, zoals de meesten, lichtaccu's en een startaccu. Gescheiden. Alleen... ik kan de accuscheider nergens vinden! Van de Paris Rhone dynamo, waarvan ik helaas met geen mogelijkheid de achterkant kan zien, komen twee gelijke rode kabels, die (op de tast) op verschillende plekken op de dynamo vast zitten. De een gaat naar de startaccu-shunt, de ander naar de lichtaccu-shunt. Huh? En de beide accubanken zijn echt onafhankelijk, de startaccu blijft altijd vol.

Toch lijkt het me sterk dat de dynamo zelf twee onafhankelijke laadaansluitingen heeft. Of waren die leverbaar, destijds? Hmm... zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 14 aug 2017 04:22 #861697

Waarom reverse engineeren als je van plan bent opnieuw te beginnen? Uittekenen, zoeken, labellen en doorpiepen van de huidige spaghetti kost je meer tijd dan alles eruit knippen en volgens je frisse, goed uitgedachtte schema (wat je uiteraard vooraf maakt!) opnieuw beginnen!

Ps: Een paar draadjes per buis bewaren om als trekveer te gebruiken.
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 04:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 aug 2017 07:58 #862614

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Eens met NV. Onlangs zelf ook de electra onderhanden genomen. Om dezelfde reden (romp met schaaldelen) aanvankelijk begonnen met bestaande bekabeling uit te pluizen, maar gaandeweg ontdekte ik dat het (bijna) geen doen is. Aka: zeer tijdrovend.

Als er goede buizen liggen, dan heeft voor mij het opnieuw opbouwen de voorkeur gekregen (In onze boot waren er meerdere losse kabels dwars door de boot heen getrokken. Daar waar het niet meer tussen romp/opbouw en binnenschaal mogelijk was, gingen de kabels/snoeren buitenom).

Per buis heb ik pilot-lijntjes meegetrokken, die buitenom teruglopen naar de uiteinde van de buis. Voor iedere nieuwe kabel ging er een knoopje erin en doortrekken maar. Nadat ik met een buis/kabel klaar was, heb ik de uiteinden van de pilot lijn (aan twee kanten) opgebonden. Zo kan ik, indien nodig, de lus weer aan elkaar knopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 19 aug 2017 18:12 #863802

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Lag het maar allemaal netjes in buizen. Nee, er zijn vrijwel geen buizen. Het ligt allemaal los door elkaar en ik heb bijna alles nodig als trekdraad.

Anyway, hoe ik het ook aanpak, de accu scheiding snappen moet ik toch...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 19 aug 2017 18:28 #863806

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Ik zou de shunt zo dicht mogelijk bij de accubank houden met een dikke en korte draad.
O.K. misschien wat puristisch, maar wel handig om het meteen zo goed mogelijk te doen.
Vanaf de shunt heb je dan de vrijheid om eventueel meerdere massa aansluitigen te maken, nu of in de toekomst. Het nut van een of meerdere aparte massa (retour) leidingen is om onderlinge beinvloeding van apparatuur tegen te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 19 aug 2017 20:40 #863840

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Gaat het al wat beter met de nieuwe zeiltjes?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 30 aug 2017 21:33 #867216

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Prima met het grootzeil, maar de high aspect is erg beperkt inzetbaar. Tot een knoop of 14 toch wel vol tuig met G2, daarna is een rifje voor de balans echt beter dan wisselen, en pas als dat teveel is komt de HA in beeld, eigenlijk meteen al met een rif.

Achteraf kom ik erachter dat dit een boot is die je eigenlijk zo lang mogelijk met overlap moet varen, en éérst het grootzeil reduceren. De HA zal heel lang mee gaan zo... in hindsight had ik beter eerst een nieuwe g2 kunnen kopen. Ik voorzie daar een heavy en light van...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 30 aug 2017 22:04 #867235

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zoals ik je vrijdag al zei: veel oefenen met de HA. Als het niet om de pegels gaat gewoon hijsen als je denkt dat er nog te weinig wind voor staat en net zo lang pielen tot de boot toch als een raket gaat! Aan de wind moet ie toch vanaf een knoopje of 12 de boot goed aan de praat kunnen krijgen. Verlangt naast een andere trim wel anders sturen dan met genua.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 31 aug 2017 09:51 #867341

@ FMJ waarin is het sturen met een HA anders dan met een Genua?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 31 aug 2017 10:03 #867346

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met de genua vaar je wat meer op druk/helling. Met de HA en nog niet heel veel wind heb je minder dat gevoel van helling, sleuren en roerdruk. Maar het kan wel hard en hoog. Met golfjes is het bovendien geconcentreerder varen om de eenmaal gebouwde snelheid hoog te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 31 aug 2017 10:18 #867352

Dank je Marijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 31 aug 2017 12:07 #867378

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
FMJ schreef :
Met de genua vaar je wat meer op druk/helling. Met de HA en nog niet heel veel wind heb je minder dat gevoel van helling, sleuren en roerdruk. Maar het kan wel hard en hoog. Met golfjes is het bovendien geconcentreerder varen om de eenmaal gebouwde snelheid hoog te houden.

Herken ik ook met mijn nogal uitgebouwde HA, smalle groove maar eenmaal gevonden loopt het hoog en hard :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 31 aug 2017 12:45 #867394

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
HA trimmen op full power
Grootzeil meer twist
Heb je je mast al iets rechter gezet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 31 aug 2017 15:30 #867442

Geduld hebben en veel varen. Het kostte mij een hele poos voor ik de HA door had (en dat lag met name in het stuurwerk). En dan zette ik hem pas als het poeierde. Nog later leerde ik pas om hem véél eerder te kunnen zetten.


Sinds gisteren wéér zo'n kluif, de #1 heavy. Zal ook wel even duren voor ik die op gang heb ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl