Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Scanmar 33

Scanmar 33 17 feb 2017 10:09 #809994

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
koko schreef :
Met mijn beperkte kennis van de materialen denk ik dat het een dikker doek moet worden, met alle beperkingen die daar bij horen.

Niet per definitie. Een dikker doek is niet per definitie sterker. Het ligt er aan. Zoals altijd. Als het om polyester geweven zeilen gaat, zoals Dacron, dan heb je in de meeste gevallen gelijk: ja, een zwaarder doek vergroot je (wind)bereik. Dat is vrij simpel: hoe hoger het doekgewicht, hoe meer kracht je nodig hebt om 1% rek te bereiken. Deze getallen zijn gewoon bekend. Echter, je zeil wordt ook zwaarder. En dus meer gewicht in de mast. En rekvrij is Dacron nooit, vooral niet in de bias, het blijft een geweven materiaal met crimp.

Echter, hebben we het over materialen als membraan op basis van Dyneema of Carbon, dan is het mogelijk om een heel licht zeil te maken met echt minimale rek. Ook als het hard(er) waait. Zie filmpje in dit draadje. Dan zie je een voorbeeld van een heel licht zeil waarbij de vorm.. nou ja, kijk zelf. En daar kan je dan een zeil op ontwerpen met andere karakteristieken dan een zeil waarbij het materiaal wel vervormt (zoals zeilmakers rek noemen).

Maar vergelijken is niet makkelijk, het zijn twee uitersten. Ook in prijs. Maar dit is voor niemand nieuws toch..
Laatst bewerkt: 17 feb 2017 10:26 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 10:12 #809995

Baasklusje schreef :
roozeboos schreef :
Dacron is meer vergevingsgezind, ga je dus ook bij minder kennis hard.

Dat is een redenering die ik niet helemaal kan volgen.....
Dacron zeilen gaan altijd hard, ook als je niet weet hoe dat zou moeten? Bedoel je dat?
En tot hoeveel 'minder kennis' gaat dat dan harder?
Waarschijnlijk toch niet tot 'geen enkele kennis van zeilen, toch lekker erg hard'?
Dus het zal misschien toch zo zijn dat mét kennis ook dacron zeilen harder gaan?
En als dat zo is, dan gaan mét kennis betere zeilen harder dan minder goede zeilen....
Nu kunnen betere zeilen soms van dacron zijn, maar meestal is dat niet het geval, omdat ze meer rekken en eerder vervormen onder belasting (wind). En met zo'n rekkend zeil is juist meer kennis nodig om harder te gaan.....

Wel is het natuurlijk zo dat je zonder kennis en zonder tegenstanders (geen wedstrijd) al gauw denkt dat je harder gaat, dat wel....

lees nu eens mijn eerste 4 woorden. En dan nog een keer.
Ik beweer dat dacron meer vergevingsgezind is dan de dure wedstrijdzeilen die precies in de groove moeten zitten.
als je dat niet lukt dan is dacron inderdaad sneller.

nb: overigens ben ik maar een amateur hoor. dus negeer dit verder maar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 feb 2017 10:15 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 10:16 #809999

oh wacht, dat zijn we allemaal, amateurs! Of is er hier iemand die professioneel wedstrijden zeilt? ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 10:28 #810002

roozeboos schreef :
oh wacht, dat zijn we allemaal, amateurs! Of is er hier iemand die professioneel wedstrijden zeilt? ;)

Zijn er maar twee soorten?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 10:32 #810004

roozeboos schreef :
lees nu eens mijn eerste 4 woorden. En dan nog een keer.

Gedaan. Die 4 woorden zijn waar: dacron kun je meer misbruiken en op zijn donder geven, nat opbergen,opproppen in een zeilzak, reven, etc.
Heeft allemaal niets met harder gaan te maken.

In de groove blijven heeft te maken met de vorm van het zeil, niet met het materiaal waar het van gemaakt is. Met een heel vlak dacronzeil is het ook heel lastig.

Met een bol (uitgerekt, versleten of nieuw en rekkend) dacronzeil, bolling meestal te ver naar achter en te veel) vaar je sowieso een stuk lager, al dan niet in de groove. Dat is nooit sneller..... al is het maar omdat je meer helling zal hebben.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 10:39 #810009

dank je.
ik weet uiteraard wel dat laminaat beter is qua vormbehoud en beter presteert.
Maar je moet er wel mee om weten te gaan. Het is geen Garantie voor meer snelheid.
Dat was mijn punt.
Als je niet goed kan trimmen kan je net zo goed een dacron nemen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 10:58 #810020

roozeboos schreef :
Als je niet goed kan trimmen kan je net zo goed een dacron nemen.

Dat is de vraag..... aan een (rekkend) dacron zeil kan je veel meer verstellen dan aan een stijf laminaat. Daar valt vrijwel niets aan te trimmen. Dat staat zoals het staat.
En daar ben je dus beter mee af als je niet kan trimmen, want het staat vanzelf in de vorm die het heeft (en houdt). Je kunt er niets aan fout doen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 10:59 #810021

ik quote Jedre:
Die zeilen zijn geen draak om te trimmen. Het groefje is smaller. Dus moet je beter weten wat en hoeveel je trimt, anders loop je achter de wagen aan.
Heb je die kennis, dan is het geen probleem.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 11:04 #810023

roozeboos schreef :
ik quote Jedre:
Die zeilen zijn geen draak om te trimmen. Het groefje is smaller. Dus moet je beter weten wat en hoeveel je trimt, anders loop je achter de wagen aan.
Heb je die kennis, dan is het geen probleem.

Nergens zegt Jedre dat je met een dacron zeil per definitie harder gaat als je niet kan trimmen.
De laminaten onderling, dat luistert nauwer. Dacron vaart sowieso 'achter de wagen aan' :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 11:14 #810027

okay, ik snap er niks meer van. zal aan mij liggen hoor.
Conclusie is daarmee wel dat snelheid wel te koop is. Koop een mooie laminaat of dure membraan en je gaat harder.
Er is nog hoop dus. :)

Hard varen voor dummies: Investeer in dure zeilen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 feb 2017 11:15 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 12:07 #810040

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
roozeboos schreef :
okay, ik snap er niks meer van. zal aan mij liggen hoor.
Conclusie is daarmee wel dat snelheid wel te koop is. Koop een mooie laminaat of dure membraan en je gaat harder.
Er is nog hoop dus. :)

Hard varen voor dummies: Investeer in dure zeilen!

Nee! Investeer in kennis. Bijvoorbeeld een trimclinic. Dan haal je uit ieder soort zeil meer.
Stuk goedkoper, leuk om te doen en food for thought voor een lange periode waarin je steeds een beetje harder zou kunnen gaan ;)

Maar terug on topic: TS weet echt wel van trimmen en hard gaan. Daar zit het punt niet vandaag.
Laatst bewerkt: 17 feb 2017 12:08 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 14:46 #810076

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
okay, ik snap er niks meer van. zal aan mij liggen hoor.
Conclusie is daarmee wel dat snelheid wel te koop is. Koop een mooie laminaat of dure membraan en je gaat harder.
Er is nog hoop dus. :)

Hard varen voor dummies: Investeer in dure zeilen!

Ja en Nee.

Wat BK waarschijnlijk probeert te zeggen is, dat als je uit je dacron zeilen bijvoorbeeld maar 80% procent van je rendement haalt je met een set laminaat niets harder zult gaan.
Pas als je aan de limiet zit van je dacron spullen voor wat betreft rendement en trim dan heeft het nut om geld uit te geven aan een laminaatje waar je misschien dan nog net een paar 10e extra gang kunt halen.

Maar zolang je nog het idee hebt dat je HEUL HEUL hard gaat met dacron en je trim maar voor 70-80% optimaal is heeft het ook geen zin om dure doeken aan te schaffen. Je zult er namelijk niets harder door gaan en misschien zelfs wel langzamer omdat het niet zo vergevingsgezind is als je dakron.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 15:59 #810098

hscharft schreef :
Je zult er namelijk niets harder door gaan en misschien zelfs wel langzamer omdat het niet zo vergevingsgezind is als je dakron.
precies dat zei en bedoelde ik. maar is niet waar volgens bk
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 17 feb 2017 17:37 #810136

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
FMJ schreef :
Een membraan is een laminaat, een laminaat niet per definitie een membraan ;-)

als in: alle mussen zijn gevogeld, maar niet alle gevogelden zijn mussen?

;)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 18 feb 2017 08:23 #810309

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Laat je weten wat het gaat worden web? Nieuwsgierig... erzijn geen slechte keuzes volgens mij. Alleen duurdere of minder dure...met factor 1.5 heb je alweer een halve fok/genua te pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 11 mei 2017 16:40 #834177

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik werd gister gebeld dat ze klaar zijn! ... door Hagoort. Het is dus het Italiaanse filmloos membraan geworden.

Mooie timing, want omhoog kijken werd ik gisteravond niet meer zo vrolijk van.

De verticale rimpels tussen de latten en de reefpunten zijn meer een soort verkeersdrempels geworden, en de bovenste twee latten lijden aan een serieus geval van 'batten poke'. Dat was op pagina 9 van deze thread (foto) nog niet (zo erg) het geval.

Er viel dan ook niet zoveel meer te trimmen. Een hobbezak blijft een hobbezak.

De crew moet ook weer even op gang komen na de winter, maar het oude grootzeil is na een half seizoentje pittig doorzeilen nu echt wel op. Misschien ook even kijken of er een baard onder hangt na de winter, maar thv de waterlijn in elk geval niet.
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 16:43 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 11 mei 2017 18:10 #834218

Mooi werk.

Ff met een strook tapijt er onderdoir is zat als de waterlijn ok is.

Nu snel hardware regelen om die zeilen aan te trekken..

Wie weet fotografeer je mn boot daarna wel met de zon in de rug :laugh:



EDIT


Om t even uit te leggen....web verraste me gisteravond met deze adembenemende foto van de coppelia die hij tijdens de wedstrijd nam...
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 18:15 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 25 mei 2017 10:12 #837949

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Foto's volgen, maar na de eerste drie rondjes kan ik zeggen...:

Ik ga niet of nauwelijks harder dan met oud uitgezeild Dacron.

MAAR...

Ik moet opnieuw leren zeilen! Er valt weer wat te trimmen!
Dus het zal nog wel even duren voordat ik hard vaar.

Gister met stevige wind had ik toch iets teveel helling, ondanks de voor mij ongebruikelijke 3 man in de rail. Achterstag en onderlijk doorgezet, veel twist gezet maar toch nog teveel helling en niet heel erg hard willen lopen. Tja, reven dan? Met enige moeite een reeflijn ingeschoren, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ieder ander voer vol tuig, dus maar blijven trimmen.

Er zit meer in, maar ik moet het nog vinden. Geeft niet... North's trimbijbel maar eens lezen...

Na vele jaren uitgezeid dacron zijn deze zeilen als een nieuwe auto: eerst even alle knopjes uitproberen, dan pas de handleiding lezen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 28 mei 2017 03:11 #838430

web schreef :
Het is dus het Italiaanse filmloos membraan geworden

Zou je in wat meer detail willen toelichten welke opbouw je voor gekozen hebt? Ik neem aan dat de garens toch op een of ander film zullen supporten? Zijn er een of meerdere soorten garens gebruikt?

Succes met het opnieuw leren vinden van de knoppen: een nieuw zeil is net een nieuwe motor :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 02 juni 2017 05:50 #839875

Hoi Web,

Hoe gaat het inmiddels? De knopjes aan het ontdekken lanzamerhand?

Wil je uitleggen hoe dat werkt, een filmloos membraan? Ik kan me er weinig bij voorstellen. Waar zit de wapening dan op/in gelamineerd/geplakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 02 juni 2017 06:22 #839887

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
web schreef :
Tja, reven dan? Met enige moeite een reeflijn ingeschoren, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ieder ander voer vol tuig, dus maar blijven trimmen.

Excuses voor de late reactie; ik lees dit nu pas.

Wat ik mis in bovenstaande: wat was de stand van de helmstok c.q. het roer? Dat lijkt me bij de vraag of er gereefd moet worden van meer belang dan het gegeven dat iedereen vol tuig voer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 02 juni 2017 06:39 #839895

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Ik heb web van de week zien varen met een paar prachtige nieuwe zeilen
Wat opviel was een overbend plooi vanaf de schoothoek naar halverwege de mast
Vwb harder varen zul je je genua wel gaan missen denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 02 juni 2017 20:35 #840075

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nachtvlinder schreef :
Hoi Web,

Hoe gaat het inmiddels? De knopjes aan het ontdekken lanzamerhand?
Langzamerhand, ja. Met een high aspect op deze boot ben ik 'm toch wel aan het vragen om iets te doen waar-ie niet voor gemaakt is, merk ik. Gelukkig heb ik op een Dehler 36 iets geleerd over het gebruik van infuckers, want de rails zitten vooraan veel te ver naar buiten bij mij.

Interessant is dat als je puur op telltales vaart, wel ERG weinig twist moet zetten (leioog VER naar voren) om de hele rij telltales blij te maken. Iets minder ver dicht trekken blijkt toch net even beter te lopen.
Nachtvlinder schreef :
Wil je uitleggen hoe dat werkt, een filmloos membraan? Ik kan me er weinig bij voorstellen. Waar zit de wapening dan op/in gelamineerd/geplakt?
Dat zit volgens de fabrikant toch echt puur tussen twee taffeta lagen geplakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 02 juni 2017 20:37 #840077

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
lodewijk stegman schreef :
Wat ik mis in bovenstaande: wat was de stand van de helmstok c.q. het roer? Dat lijkt me bij de vraag of er gereefd moet worden van meer belang dan het gegeven dat iedereen vol tuig voer.
Ik was wel druk aan het lozen en af en toe moest het roer behoorlijk scheef onder de boot. Deze woensdag begon met een rif maar die kon er voor de start alweer uit, en later miste ik de genua eigenlijk al. Waar ik denk... ik vaar nu tenminste met niet TE veel helling, blijk ik in werkelijkheid al power tekort te komen. Blijkbaar moet ik mijn kuilentrekker behoorlijk op één oor varen, zowat zodanig dat-ie net niet uit het roer loopt.
Laatst bewerkt: 02 juni 2017 20:38 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 02 juni 2017 20:45 #840079

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
duit schreef :
Ik heb web van de week zien varen met een paar prachtige nieuwe zeilen
Wat opviel was een overbend plooi vanaf de schoothoek naar halverwege de mast
Vwb harder varen zul je je genua wel gaan missen denk ik...
Die is nog niet weg hoor ;) Er staat nu zelfs een ORC stempel in. Gezet door een ietwat hoofdschuddende official :lol: Tja, drie nieuwe zeilen kon Bruin toch echt niet trekken, dus de genua moet nog een jaartje wachten. De oude lap gaat er dus gewoon op met licht weer. En ik begin zo langzamerhand de indruk te krijgen dat stug laminaat het domweg niet gaat winnen van slap oud Dacron, bij heel licht weer. Knalharde laminaatzeilen lijken wat meer wind nodig te hebben om in shape te komen, tenzij je echt super fragiele vliesjes koopt. Kortom misschien kom ik nog wel tot heel andere inzichten voordat ik die Genua ga vervangen.

De overbend plooi wees Bas me na een tijdje ook op :blush: Is er prima uit te krijgen, de achterstag stond gewoon te strak. Hebben we verderop opgelost. Maar los daarvan mogen de D1's wel wat strakker om wat meer diepte=power in het zeil te krijgen. Even wennen hoor, een grootzeil wat te plat is. Ik vaar al bijna acht jaar onafgebroken met veel te diepe (groot)zeilen!

roozeboos schreef :
Hard varen voor dummies: Investeer in dure zeilen!
Totaal niet waar dus. Ik ga hoegenaamd niets harder dan met de oude lappen, omdat ik nu eerst in mezelf moet investeren. Ik geloof heus dat er meer uit te halen is, maar ik heb nog niet ontdekt hoe. En die oude Dacron lappen, die kende ik intussen wel als m'n broekzak, getuige de trofeeënkast... al heb ik dat begin dit seizoen (toen de nieuwe zeilen nog niet klaar waren) niet na kunnen doen. De rest van het veld lijkt zich herpakt te hebben na mijn beginnersgeluk van vorig jaar. Of er hangt gewoon een enorme mosselbank onder de boot sinds de winter. Geeft niet, mooie uitdaging om verder aan trim en team te werken.
Laatst bewerkt: 02 juni 2017 20:46 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.229 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl