Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Scanmar 33

Scanmar 33 21 sept 2016 11:30 #769589

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik zet de mast dan altijd terug op de oude settings (schuifmaat tussen de wantspanners). Settings finetune ik aan de hand van hoe het grootzeil erop staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 21 sept 2016 11:51 #769595

D1,s zijn vaker zwaarder dan De V's; was zelfs op de Loper (niet fractioneel) het geval. Daarom heet dit denk ik ook het hoofdwant, wat verder een verwarrende naamgeving blijkt. Reden is dat de zalingen bij diep gereefd gr zeil EN de kracht vanuit de zalingen (voorstag) EN de kracht vanuit het headboard op moeten vangen. Als je de berekeningen uit Principles of Yacht Design volgt, kom je meestal ook op een maatje zwaardere D1's uit.

Qua max-bend wil je niet dat het mastprofiel blijvend vervormd of de mastgroef dichtgedrukt wordt. Denk overigens dat het bereik ruim voldoende is, tenzij je zeil op is of veel te diep is gesneden.

Gewoon proberen en niet te bang zijn. Bij golven en vlagen goed langs het profiel kijken on te zien wat het profiel "doet".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 21 sept 2016 22:52 #769738

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Met de viltstift methode blijkt de pre-bend iets minder dan 12cm, oftewel 1%.
In mastdieptes gerekend ongeveer 0,6.
Het lijkt dus meer dan het is. Lijkt me een prima waarde om een nieuw zeil op te laten snijden eigenlijk...

Al kun je je afvragen of het nodig is.



:woohoo:

Vandaag met 4-6kn wind bijna line honors gepakt, maar een Sunshine 36 was toch nog 3 minuten eerder over de lijn, na 100 minuten zeilen. In de najaarsserie hebben we uitsluitend licht weer wedstrijden gehad. Eén keer hadden we line honors, drie van de vijf wonnen we op handicap. Iets anders dan de grootste genua - net als het beste grootzeil waarschijnlijk even oud als de boot - is er niet op geweest. En dan een 2e plaats als wegstreepwedstrijd - da's ongekende luxe...

Dik tevreden dus met deze relatief onbekende kampeercontainer... die een tikje sneller blijkt dan-ie eruit ziet...
Laatst bewerkt: 21 sept 2016 22:54 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 05 okt 2016 10:55 #773166

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Ja, en na zelfs de Lelystad Regatta met hard werken op m'n naam geschreven te hebben, wordt het tijd voor de "winter"klussen. Nu het weer nog redelijk is...

Hij blijft deze winter zwemmen, dus het saaie deel:
  • Kachel repareren of vervangen. Een oeroude Ardic die het waarschijnlijk al decennia niet meer doet.
  • Winterklaar. Een boiler, een heel spinnenweb aan slangen en afsluiters. Dat wordt op zichzelf al een flinke puzzel.

Maar de koopprijs liet ruimte voor:
  • Nieuw grootzeil bestellen; toerlaminaat.
  • Nieuwe high aspect fok bestellen; toerlaminaat

En een stuk bedieningsgemak. Pas voor weinig twee van deze gescoord:

Lompe bakbeesten, maar ze waren goedkoop, nieuw en vast aardig foolproof. Voor 8-10mm lijn, dus de vallen met dyneema kern die ik op de Maxi ook had. Never change a winning team.

Er komen nog twee kleintjes naast voor 6-8mm (trim/reeflijnen), dan kan het groepje Easylock 1's de kliko in. Die hebben drie handen nodig om te bedienen: 1 om de lijn strak te houden, 1 op de lierhendel en 1 op de hendel van de stopper zelf. Zowel bij openen als sluiten! Niet Handig. Gevolg is al twee afgebroken hendeltjes.

Verder moet ik voordat ik een HA fok kan bestellen eerst een rail plaatsen.
Een trimbare overloop voor het grootzeil staat lager op de klussenlijst; handige bemanning en een redelijk soepel lopende kar maken dat minder dringend.

Qua electronica moet er ook wel wat gebeuren. De voeding van het schakelpaneel bestaat uit veredeld speakerdraad wat vanaf de lichtaccu's eerst de halve boot rondloopt, via een shunt in de motorruimte. Gevolg is 1-2 volt verlies tussen accu en koelkast, en dat is natuurlijk een groot probleem :woohoo: Dat kan natuurlijk wel de problemen van de kachel verklaren. De meeste kachels hebben flink wat startstroom nodig. Ook laadt de motor ondanks de verliezen de accu's nog met 15 volt bij; een tikje veel.

Daarnaast inbouwen van de vaste marifoon bijvoorbeeld, die ik al jaren heb liggen. Verder: afwerken van het boordnetwerk en een vorm van mux installeren zodat ik de windmeter en windklok eindelijk eens aan elkaar kan koppelen. Veel te veel plannen dus :) We beginnen maar eens met de fokrail, zodat de zeilen ingemeten kunnen worden...
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 10:58 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 05 okt 2016 14:58 #773221

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8153
Trek voor de grap eens 2x 6mm^2 naar de kachel, direct vanaf de accu en probeer hen eens. Kans is groot dat hij het gewoon doet.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 05 okt 2016 21:47 #773364

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
My thoughts exactly. Maar hij heeft zo lang niet gebrand dat ik 'm wel even wil nakijken voordat ik lukraak de fik erin doe :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 06 okt 2016 13:20 #773501

Sneaker schreef :
Hoe accurater, hoe beter. We hebben het dan wel over fractionele masten op snellere boten. Heb ook een klant (volgens mij nog steeds ZF lid) die een speciaal latje - met rood/witte blokjes - met karretje had gemaakt en dat omhoog hees langs de mast. Inventief!

Komt me bekend voor :laugh:

Voor de zelfklussers: Stukje pvc pijp op een lattenkarretje. Om de 5 cm een contrasterende band. En schatten maar.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 06 okt 2016 14:39 #773520

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
web schreef :
Met de viltstift methode blijkt de pre-bend iets minder dan 12cm, oftewel 1%.
In mastdieptes gerekend ongeveer 0,6.
Het lijkt dus meer dan het is. Lijkt me een prima waarde om een nieuw zeil op te laten snijden eigenlijk...

Al kun je je afvragen of het nodig is.



:woohoo:

Vandaag met 4-6kn wind bijna line honors gepakt, maar een Sunshine 36 was toch nog 3 minuten eerder over de lijn, na 100 minuten zeilen. In de najaarsserie hebben we uitsluitend licht weer wedstrijden gehad. Eén keer hadden we line honors, drie van de vijf wonnen we op handicap. Iets anders dan de grootste genua - net als het beste grootzeil waarschijnlijk even oud als de boot - is er niet op geweest. En dan een 2e plaats als wegstreepwedstrijd - da's ongekende luxe...

Dik tevreden dus met deze relatief onbekende kampeercontainer... die een tikje sneller blijkt dan-ie eruit ziet...

Volgens mij ben je familie van 1 van onze forumleden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 06 okt 2016 14:44 #773522

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4034
Eigenwijs schreef :
Komt me bekend voor :laugh:

Voor de zelfklussers: Stukje pvc pijp op een lattenkarretje. Om de 5 cm een contrasterende band. En schatten maar.



Ik had je foto niet meer. Maar dit was hem ja ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 06 okt 2016 15:28 #773537

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Geniaal :-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 15 feb 2017 23:00 #809588

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Ik heb uiteindelijk op een aantal hoogtes viltstift streepjes bij het voorlijk gezet en de kraanlijn strak omlaag gespannen. Zo kan ik op elk gewenst moment m'n mastbuiging meten.

Of ik dat op m'n nieuwe grootzeil ook ga doen moet ik nog even over denken ;-) Waarom niet eigenlijk...

Ik ben met twee zeilmakers in gesprek over een grootzeil + high aspect.
Beide opties zijn "string sails" in toerversie, oftewel zoiets:




Zonder direct namen te noemen:

Optie A: Pittig geprijsd, grote naam. Goed gevoel bij de zeilmaker die ook uit zichzelf bedacht dat de mast niet over de hele hoogte gestaagd is en dat dus voor de mastbuiging nogal verschil maakt. Verder wist hij me te overtuigen erg 'responsive' makkelijk trimbare zeilen te bouwen.

Minpunt in het design is dat de banen weliswaar uit 1 stuk gelegd worden voor het lamineren, maar dat er na het leggen pas gesneden en gezoomd wordt om de shape in het zeil te brengen. Gevolg is dat schuine vezelbanen niet meer mooi aansluiten, en de (brede, verlijmde) naden hier en daar een tikje scheef belast kunnen worden. Schijnt in de praktijk geen probleem te zijn, toch vind ik het jammer. Het zeil op de 1e foto hierboven heeft het ook, bij de naad op zalinghoogte zie je wat ik bedoel. Best een beetje jammer vind ik dat. Koop je een duur zeil met doorlopende vezelbanen, lopen ze niet door...

Optie B: Ook een bekende naam, maar fors goedkoper. Op dit soort zeilen zijn de verschillen veel groter dan in gewoon Dacron. Het doek wat B gebruikt is wat innovatiever, het is een filmloos laminaat van de Italiaanse firma Powerplast, die dat naar Nederlands ontwerp plakt, waarna de zeilen in Nederland in elkaar gezet worden. De Technora-touwtjes zitten tussen twee taffeta lagen ingelamineerd, zonder het breekbare UV-gevoelige mylar ertussen. Ondanks dat er inmiddels wat jaren positieve ervaring mee zijn en de fabrikant sowieso 3 jaar garantie geeft heb ik minder vertrouwen in de levensduur (delamineren). Voorts staat de zeilmaker goed bekend, maar wil volgens horen zeggen nog wel eens slordigheidjes opleveren (ook essentiele in de zeilvorm) en die moeizaam oplossen. Ergo mijn vertrouwen is niet 100%.

Zeilmaker A kijkt een beetje neer op (de ontwerpen van) B, hoewel ze beide flink races winnen.

.. Offerte A is 1,5 maal hoger dan offerte B.

Maar als het zeil er niet mooi op staat c.q. niet zo lekker trimbaar is, ga ik later alsnog huilend naar A. Als B echter prima is, dan ben ik spekkoper, ook als het zeil een seizoen of twee korter meegaat. Moeilijke keuze dus.
Laatst bewerkt: 15 feb 2017 23:23 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 00:58 #809593

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18334
Waarom de zeilmakers niet gewoon noemen? Er zijn uiteraard verschillen (en die noem je ook) maar dat is prima natuurlijk. Er valt dan ook wat te kiezen. Op deze manier geef je goede informatie, maar kunnen we er niets mee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 06:10 #809601

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Daarbij, welke levensduur verwacht je van laminaat in dit soort en van (gokje) 3DI van North?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 07:27 #809608

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat lijmloos is een beetje onzin. Op Boot Düsseldorf met de mannen van Onesails gekletst over hoe dat werkt bij hun. Ze lieten een voorbeeld zien. Tussen ieder laminaatlaagje doen ze een. "Bonding layer" of hoe ze het ook noemen. Simpeler gezegd, een dun filmlaagje lijmpistoollijm, wat toevallig bij kamertemperatuur niet plakkerig is (maar bij verhitting wel).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 07:34 #809609

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1618
FMJ schreef :
Dat lijmloos is een beetje onzin. Op Boot Düsseldorf met de mannen van Onesails gekletst over hoe dat werkt bij hun. Ze lieten een voorbeeld zien. Tussen ieder laminaatlaagje doen ze een. "Bonding layer" of hoe ze het ook noemen. Simpeler gezegd, een dun filmlaagje lijmpistoollijm, wat toevallig bij kamertemperatuur niet plakkerig is (maar bij verhitting wel).

Inderdaad iets in de trend van:

Bonding Matrix "It sticks the two layers together when we are applying heated vacuum"

Kwam mij ook erg over als Lijm die je moet warm maken, het was geen vulcanisatie process.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 08:02 #809617

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Mis! North doet niet mee.

Een lijmloos laminaat ook niet, wel FILMloos.

Ok, ik dacht ik wil de vooroordelen er niet bij dus ik noem geen namen. Maar dan mis je misschien inderdaad te veel informatie.

A is Quantum Fusion MC6000
B is Hagoort's filmloos Taffeta membraan. Waarvan ik het bestaan tot gisteren niet kende omdat het niet specifiek op zijn website staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 08:08 #809618

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4034
web schreef :

Optie A: Pittig geprijsd, grote naam. Goed gevoel bij de zeilmaker die ook uit zichzelf bedacht dat de mast niet over de hele hoogte gestaagd is en dat dus voor de mastbuiging nogal verschil maakt. Verder wist hij me te overtuigen erg 'responsive' makkelijk trimbare zeilen te bouwen.

Makkelijk te trimmen betekent vaak gewoon 'cruising design'. Het zeil moet dus over een breed windbereik inzetbaar zijn. Niks mis mee, doet verder nagenoeg elke zeilmaker als jij dat wenst. en wat betreft die mast.. dat ziet elke zeilmaker..
web schreef :
Minpunt in het design is dat de banen weliswaar uit 1 stuk gelegd worden voor het lamineren, maar dat er na het leggen pas gesneden en gezoomd wordt om de shape in het zeil te brengen. Gevolg is dat schuine vezelbanen niet meer mooi aansluiten, en de (brede, verlijmde) naden hier en daar een tikje scheef belast kunnen worden. Schijnt in de praktijk geen probleem te zijn

Geen enkel probleem inderdaad, puur optisch als je er heel dicht met je neus op staat. Of er naar gaat zoeken. Hier een voorbeeld uit eigen stal.. dyneema vezels, puur cruising membraan en 'lokaal' afgewerkt. Je ziet het iets verspringen maar ach..

web schreef :
Optie B: Ook een bekende naam, maar fors goedkoper. Op dit soort zeilen zijn de verschillen veel groter dan in gewoon Dacron.

Nou, dat valt mee tenzij je iets weglaat, film bijvoorbeeld.. Of taffeta. Wordt het dus goedkoper. Of andere of minder vezels gebruikt, wordt het ook goedkoper.
Elke zeilmaker kan membraan inkopen bij, vooral, de Italiaanse leveranciers. En doen dat dus ook. Ze worden in NL namelijk niet gemaakt.. (al heb ik het dan wel weer gedaan, van a tot z een membraan gemaakt.. :lol: best leuk en minder high tech dan je denkt). Dan komt er over de post een pakketje binnen en werkt de Nederlandse zeilmaker het af. Er zijn diverse opties hoe je het als zeilmaker aangeleverd wil krijgen.. en elke optie, daar kun je op besparen door het zelf te doen of een alternatief te kiezen. Ook door het design zelf te doen (maar daar speelt ervaring en kennis van membraan wel een rol, vind ik. Membraan gedraagt zich anders dan een laminaat en heeft ook andere design kenmerken nodig.. dat is echt ervaring. Maar de meeste Italiaanse memebraan bedrijven helpen de zeilmaker in kwestie daar wel mee.. tot een bepaalde grens). Afwerking is dus altijd 'persoonlijk' en kan erg, heel erg verschillen.. per 'independent' zeilmaker. Ook qua kosten. Daarnaast betaal je bij grote ketens ook een stukje naam. De moeite die sommige zeilers doen om een logo van NS van een oud zeil af te halen.. :woohoo: Echt, heb ik recent gezien toen ik dat zeil in de container gooide :laugh: :laugh:
web schreef :
Voorts staat de zeilmaker goed bekend, maar wil volgens horen zeggen nog wel eens slordigheidjes opleveren (ook essentiele in de zeilvorm) en die moeizaam oplossen. Ergo mijn vertrouwen is niet 100%.

Dan niet aan beginnen. Als je vertrouwen niet 100% is.. Bedenk wel dat ELKE zeilmaker 'slordigheidjes' heeft die soms opgelost moeten worden. NIEMAND UITGESLOTEN. Hoe groot je ook bent, waar je ook woont, hoe je ook heet.
web schreef :
Zeilmaker A kijkt een beetje neer op (de ontwerpen van) B, hoewel ze beide flink races winnen.

Dat is sowieso geen mooi uitgangspunt als zeilmaker, neerkijken op een ander. Maar goed. Wat winnen betreft; er zijn maar weinig zeilmakers die nooit iets gewonnen hebben. Het is maar waar je als zeilmaker de focus wil leggen. Daar bedoel ik mee: op dit moment - in bepaalde regio's - is het vooral One Sails die veel scoort. Dat is niet gek, in mijn opinie. Ze zijn heel actief met benaderen van wedstrijdteams die nu al winnen, hoor ik van klanten (en staat ook op hun website). Als volgend jaar een andere keten dat net iets meer gaat doen, dan winnen die weer net iets meer. Zo werkt het al jaren.. internationaal. Wij hebben WK's, EK's, NK's etc. gewonnen in vele klasses.. dat zegt dat je winnende zeilen kunt maken maar het zegt nog meer over de teams zelf en begeleiding en training die de teams hebben gekregen..

web schreef :
Maar als het zeil er niet mooi op staat c.q. niet zo lekker trimbaar is, ga ik later alsnog huilend naar A.

Dat zal wel meevallen.. bij een cruising membraan.
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 09:00 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 08:20 #809622

web schreef :
Zeilmaker A kijkt een beetje neer op (de ontwerpen van) B, hoewel ze beide flink races winnen.

Ik ken een aantal mensen die de laatste tijd juist niet meer tevreden waren over Quantum (terwijl ze daar al jaren klant waren) en daarom zijn overgestapt naar een andere zeilmaker (niet Hagoort overigens).
Daarnaast vind ik het persoonlijk sowieso slecht van Quantum dat ze aangeven of laten doorschemeren neer te kijken op een andere zeilmaker, je mag best trots zijn op je eigen producten en geloven in je producten maar dan hoef je niet een ander naar beneden te halen.
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 08:21 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 08:40 #809631

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4034
Sturgeon22 schreef :
web schreef :
Zeilmaker A kijkt een beetje neer op (de ontwerpen van) B, hoewel ze beide flink races winnen.

Ik ken een aantal mensen die de laatste tijd juist niet meer tevreden waren over Quantum (terwijl ze daar al jaren klant waren) en daarom zijn overgestapt naar een andere zeilmaker (niet Hagoort overigens).

Daar gaan we weer.. En ik ken weer een aantal mensen die.. Het is ridicuul om te denken dat een keten als Quantum geen goede cruising zeilen zou kunnen maken. Misschien waren ze wel niet tevreden over de koffie? Iedere zeilmaker kan voor een Scanmar 33 een prima set zeilen maken, al heeft ook iedere zeilmaker wel eens een misser of mindere dag. Wellicht jij zelf ook. En tegen de ervaring van de 1 staat weer de ervaring van de ander. Die discussie is weinig nuttig, denk ik.
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 09:04 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 08:58 #809642

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4034
Jedre schreef :
Daarbij, welke levensduur verwacht je van laminaat in dit soort en van (gokje) 3DI van North?

Membraan! Barbaar..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 09:14 #809650

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Een membraan is een laminaat, een laminaat niet per definitie een membraan ;-)

Had beide zeilmakers goed gegokt, maar ja, ik ken Web dan ook al wat langer. Met beiden heb ik persoonlijk goede ervaringen en allebei hebben hun voors en tegens. Zomaar roepen welke beter is kan dan ook niet echt, hooguit welke voor Web beter is. Maar daarvoor ken ik 'm dan net weer niet goed genoeg..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 09:18 #809654

Sneaker schreef :
Daar gaan we weer.. En ik ken weer een aantal mensen die.. Het is ridicuul om te denken dat een keten als Quantum geen goede cruising zeilen zou kunnen maken. Misschien waren ze wel niet tevreden over de koffie?

Wat ik alleen maar aan wil geven is dat Web kennelijk alleen van Hagoort heeft gehoord dat zeilen niet altijd perfect zijn, terwijl ook Quantum niet alleen maar perfecte zeilen levert. Ook daar gaan er zaken fout en dit werd niet altijd naar tevredenheid van de klant opgelost. Ik denk dat je bij beide zeilmakers meer positieve klanten dan negatieve klanten zult vinden. Toevallig zijn er op het forum best een flink aantal tevreden Hagoort klanten.

Leuke suggestie over de koffie, maar als je Jaren lang zeilen koopt bij een zeilmaker zul je niet vanwege een slecht bakje koffie overstappen....
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 09:20 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 09:24 #809658

Ja kijkt hij echt neer op de ander? Of staat de man achter zijn keuzes en is niet te beroerd uit te leggen waarom hij vind betere keuzes te maken dan B? Dat kan ik namelijk met het zelfde gemak "bevlieging voor het vak" noemen als "neerkijken op"...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 09:25 #809660

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4034
Sturgeon22 schreef :
Wat ik alleen maar aan wil geven is dat Web kennelijk alleen van Hagoort heeft gehoord dat zeilen niet altijd perfect zijn, terwijl ook Quantum niet alleen maar perfecte zeilen levert.

Dat doet geen enkele zeilmaker(keten).. We leven niet in een perfecte wereld. Om die reden hoef je een zeilmaker niet links of rechts voorbij te lopen.
Sturgeon22 schreef :
Toevallig zijn er op het forum best een flink aantal tevreden Hagoort klanten.

Zeker. En die kan ook prima zeilen maken evengoed als missers. Geen zeilmakerij is daarvan uitgesloten. Het zeg daarnaast niets over al die andere zeilmakerijen.. hier iets minder of niet genoemd. En ja, Quantum heeft natuurlijk veel meer gewonnen dan een lokale zeilmaker als Hagoort. Dat is niet zo moeilijk om te concluderen. Kwestie van getallen. Quantum heeft ook meer en een bredere ervaring, ook kwestie van getallen. Of dit alles ook resulteert in een heel ander cruising zeil.. voor een scanmar 33..
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 09:35 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scanmar 33 16 feb 2017 10:26 #809689

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Misschien ook even duidelijk maken wat ik zoek: Geen cruising zeil maar een wedstrijdzeil waar de crew flink in kan groeien op ORC niveau, maar wat ook een beetje hufterproof is en shorthanded inzetbaar op vakantie. Gewoon, zodat ik daar niet een apart zeil voor hoef te kopen, want m'n huidige toerzeil zal niet lang meer meegaan. Zo kom ik uit op een high end toerlaminaat. Oftewel draadjes met taffeta, met of zonder mylar film. Shape en rek van een wedstrijdzeil, maar wel iets inleverend op gewicht t.o.v. pure race zeilen.

Zeilmakers die mijn wensen (en het imago van het boottype) vertalen als "Oh, hij zoekt een toerzeil voor af en toe een clubwedstrijdje" hebben het niet begrepen en vallen daarmee af. Ik kan er dan namelijk niet meer op vertrouwen dat ik krijg wat ik zoek. Eigenlijk had ik Hagoort al min of meer afgeschreven om die reden, maar face to face was dat misverstand snel rechtgezet.

Interessante opmerking dat een makkelijk "responsive" trimbaar zeil een cruising zeil zou moeten zijn. Inzetbaar over een breed windbereik ja, in elk geval het grootzeil. Dus altijd een compromis, ook. Maar dan wil ik wel het beste compromis wat er is ;) En mijn boot is toch te zwaar voor een "plank".

boarderbas schreef :
Ja kijkt hij echt neer op de ander? Of staat de man achter zijn keuzes en is niet te beroerd uit te leggen waarom hij vind betere keuzes te maken dan B? Dat kan ik namelijk met het zelfde gemak "bevlieging voor het vak" noemen als "neerkijken op"...
Dat zijn opmerkingen die ik dus eigenlijk alleen had moeten maken zonder daarna alsnog de namen te noemen. Maargoed, ik kan het nu niet meer terugnemen.

Het zit in houding en toonzetting van bepaalde opmerkingen. Mijn gevoel daarbij is dat van neerkijken. Over North werd veel respectvoller gesproken, maar ook daar duidelijke argumenten (die niet allemaal bleken te kloppen trouwens).

Wil wel gezegd hebben dat alledrie de zeilmakers waar ik gisteren uitgebreid mee gesproken heb volgens mij bijzonder goed werk leveren.
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 10:34 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl