web schreef :
Optie A: Pittig geprijsd, grote naam. Goed gevoel bij de zeilmaker die ook uit zichzelf bedacht dat de mast niet over de hele hoogte gestaagd is en dat dus voor de mastbuiging nogal verschil maakt. Verder wist hij me te overtuigen erg 'responsive' makkelijk trimbare zeilen te bouwen.
Makkelijk te trimmen betekent vaak gewoon 'cruising design'. Het zeil moet dus over een breed windbereik inzetbaar zijn. Niks mis mee, doet verder nagenoeg elke zeilmaker als jij dat wenst. en wat betreft die mast.. dat ziet elke zeilmaker..
web schreef :
Minpunt in het design is dat de banen weliswaar uit 1 stuk gelegd worden voor het lamineren, maar dat er na het leggen pas gesneden en gezoomd wordt om de shape in het zeil te brengen. Gevolg is dat schuine vezelbanen niet meer mooi aansluiten, en de (brede, verlijmde) naden hier en daar een tikje scheef belast kunnen worden. Schijnt in de praktijk geen probleem te zijn
Geen enkel probleem inderdaad, puur optisch als je er heel dicht met je neus op staat. Of er naar gaat zoeken. Hier een voorbeeld uit eigen stal.. dyneema vezels, puur cruising membraan en 'lokaal' afgewerkt. Je ziet het iets verspringen maar ach..
web schreef :
Optie B: Ook een bekende naam, maar fors goedkoper. Op dit soort zeilen zijn de verschillen veel groter dan in gewoon Dacron.
Nou, dat valt mee tenzij je iets weglaat, film bijvoorbeeld.. Of taffeta. Wordt het dus goedkoper. Of andere of minder vezels gebruikt, wordt het ook goedkoper.
Elke zeilmaker kan membraan inkopen bij, vooral, de Italiaanse leveranciers. En doen dat dus ook. Ze worden in NL namelijk niet gemaakt.. (al heb ik het dan wel weer gedaan, van a tot z een membraan gemaakt..
![:lol: :lol:](/media/kunena/emoticons/grin.png)
best leuk en minder high tech dan je denkt). Dan komt er over de post een pakketje binnen en werkt de Nederlandse zeilmaker het af. Er zijn diverse opties hoe je het als zeilmaker aangeleverd wil krijgen.. en elke optie, daar kun je op besparen door het zelf te doen of een alternatief te kiezen. Ook door het design zelf te doen (maar daar speelt ervaring en kennis van membraan wel een rol, vind ik. Membraan gedraagt zich anders dan een laminaat en heeft ook andere design kenmerken nodig.. dat is echt ervaring. Maar de meeste Italiaanse memebraan bedrijven helpen de zeilmaker in kwestie daar wel mee.. tot een bepaalde grens). Afwerking is dus altijd 'persoonlijk' en kan erg, heel erg verschillen.. per 'independent' zeilmaker. Ook qua kosten. Daarnaast betaal je bij grote ketens ook een stukje naam. De moeite die sommige zeilers doen om een logo van NS van een oud zeil af te halen..
![:woohoo: :woohoo:](/media/kunena/emoticons/w00t.png)
Echt, heb ik recent gezien toen ik dat zeil in de container gooide
web schreef :
Voorts staat de zeilmaker goed bekend, maar wil volgens horen zeggen nog wel eens slordigheidjes opleveren (ook essentiele in de zeilvorm) en die moeizaam oplossen. Ergo mijn vertrouwen is niet 100%.
Dan niet aan beginnen. Als je vertrouwen niet 100% is.. Bedenk wel dat ELKE zeilmaker 'slordigheidjes' heeft die soms opgelost moeten worden. NIEMAND UITGESLOTEN. Hoe groot je ook bent, waar je ook woont, hoe je ook heet.
web schreef :
Zeilmaker A kijkt een beetje neer op (de ontwerpen van) B, hoewel ze beide flink races winnen.
Dat is sowieso geen mooi uitgangspunt als zeilmaker, neerkijken op een ander. Maar goed. Wat winnen betreft; er zijn maar weinig zeilmakers die nooit iets gewonnen hebben. Het is maar waar je als zeilmaker de focus wil leggen. Daar bedoel ik mee: op dit moment - in bepaalde regio's - is het vooral One Sails die veel scoort. Dat is niet gek, in mijn opinie. Ze zijn heel actief met benaderen van wedstrijdteams die nu al winnen, hoor ik van klanten (en staat ook op hun website). Als volgend jaar een andere keten dat net iets meer gaat doen, dan winnen die weer net iets meer. Zo werkt het al jaren.. internationaal. Wij hebben WK's, EK's, NK's etc. gewonnen in vele klasses.. dat zegt dat je winnende zeilen
kunt maken maar het zegt nog meer over de teams zelf en begeleiding en training die de teams hebben gekregen..
web schreef :
Maar als het zeil er niet mooi op staat c.q. niet zo lekker trimbaar is, ga ik later alsnog huilend naar A.
Dat zal wel meevallen.. bij een cruising membraan.