Die getallen van BK lijken mij redelijk.
Je dient 2 dingen in balans te brengen:
1. Vrijheid om de voorstagdoorhang te regelen;
2. Daaraan gekoppelde vrijheid om de mastbuiging te regelen.
Als de snit van grootzeil en voorzeil op elkaar is afgestemd kun je dmv de achterstagspanning het vermogen van het zeilplan reegelen.
Qua mastbuiging gaat het niet zozeer om de absolute buiging, maar om het
verschil tussen buiging met achterstag (bijna) slack en een vol doorgezet achterstag. Dit verschil bepaalt hoeveel centimeters doek je op verschillende hoogte van de mast naar voren kunt trekken, dus de mogelijkheden om het grootzeil te trimmen.
Je kunt je vast wel voorstellen dat 30 cm verschil méér is dan nodig (vlakker dan vlak kan niet en te diep heeft ook geen zin).
Aangezien jij al een zeilgardarobe hebt, kun je de verhouding waarin voorstagdoorhang verminderd wordt én je mast krommer wordt, beïnvloeden met de onderwanten. Hoe strakker de onderwanten, hoe stijver de mast zich zal gedragen. Bij te strakke onderwanten bijvoorbeeld, heeft je achterstag een relatief groot effect op de voorstagdoorhang, maar kleiner effect op de (dan stijvere) mast. Andersom, als je grootzeil oud is met teveel buik direct achter de mast, dan zou je de onderwanten wat minder strak kunnen zetten, waardoor de invloed van het achterstag zich sterker uit naar de mastbuiging en minder naar de voorstagdoorhang.
In alle gevallen moet je mast stabiel blijven, niet te veel pompen in golven en vlagen etc. Binnen deze randvoorwaarden kun je lekker spelen...
Wat de definitie van pre-bend precies is, verschillen de meningen. Wat mij betreft is pre-bend de mininale buiging die jouw trim aan de mast geeft, dus met achterstag (bijna) slack. Max-bend is dan met vol doorgezet achterstag. Bij mij zien deze metingen er als volgt uit:
Hoogte | PRE [mm] | MAX [mm] | Verschil [mm] |
0.75*P | 38 | 108 | 70 |
0.50*P | 40 | 125 | 85 |
0.25*P | 23 | 75 | 53 |
Dit was met V1 op plm 20% en D1 rond 15% (schatting). Bij strakkere D1's verwacht ik dat de verschillen onderin de P kleiner worden, omdat je in verhouding méér aan de mast-top trekt.