Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Plamuren, schuren en schilderen

Plamuren, schuren en schilderen 04 jan 2017 22:32 #797307

Weer een mijlpaal inderdaad. Nu het dek en de kuip aanpakken. Maar eerst de motor er in takelen zodat ik de kuipvloer kan dichtmaken.



Ik ben wel met de eerste beam begonnen maar echt vaart zit daar nog niet in :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 jan 2017 22:33 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 05 jan 2017 08:31 #797339

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1150
Wow!
Grote bewondering voor je doorzettings vermogen maar vooral het resultaat.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 05 jan 2017 09:35 #797349

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2722
Draaien op de beproefde manier :) zo heb ik ook al een paar keer een kolibri gedraaid met takels dat gaat erg goed!
Waarom niet eerst de OW schip ook met coppercoat gedaan je kon er nu perfect bij toch?
Mooi om het schip nu van bovenaf te zien!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 09:38 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 05 jan 2017 16:39 #797469

Woorden schieten te kort
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 05 jan 2017 18:28 #797506

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Waarom niet eerst de OW schip ook met coppercoat gedaan je kon er nu perfect bij toch?

Hij schreef het al eerder:

Noballast schreef :
.... Het aanbrengen van de Coppercoat op het ows stel ik nog even uit. Ik kan er slecht bij maar eigenlijk ben ik het helmaal zat om tegen die omgekeerde romp aan te kijken....
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 18:29 door paul cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 05 jan 2017 19:00 #797518

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2722
Paul,

Niet gelezen :sick: .
Heb het zelf bij de kolibri net andersom gedaan wel de CC en niet de DD lak op zijn kop..., eigenlijk zelfde reden, was het ook zat om naar een boot te kijken die op de kop lag... enfin je krijgt het er vast onder maar is met de boot rechtop wat meer werk...

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 19:03 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 05 jan 2017 19:25 #797527

Inderdaad, ik was het gewoon zat om tegen die omgekeerde boot aan te kijken. Ik hoop wel dat dit de laatste keer is geweest dat hij op de kop lag. Anders is er iets goed fout gegaan ;)

Ik leg de boot binnenkort op zijn kant, ongeveer onder 45 graden. Dan kan ik ook makkelijker bij het ows voor het aanbrengen van de Coppercoat.

Maar eerst nog een paar andere zaken. Nu het dak van mijn "loods" er nog af is heb ik twee gewichtige zaken naar binnen getakeld, de jetthruster en de motor.



Inmiddels heb ik de motor fundatie, de ruimte onder de doorgang naar de achterkajuit en de ruimte onder de hondekooi geschilderd met een witte topcoat.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 19:31 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 16:52 #798728

freek1970 schreef :
Draaien op de beproefde manier :) zo heb ik ook al een paar keer een kolibri gedraaid met takels dat gaat erg goed!
Freek

Ik heb er even een bewegend plaatje van gemaakt :)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 17:07 #798731

:-) Hoe lang duurde de operatie?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 17:52 #798768

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4358
De romp fairen is een stuk makkelijker als dek met kuip e.d. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 17:54 #798771

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5063
Noballast schreef :
Ik heb er even een bewegend plaatje van gemaakt :)

Cool!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 18:34 #798787

vooral dat menneke aan het eind die ziet er zo blij uit :woohoo:
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 19:28 #798806

It Paradyske schreef :
:-) Hoe lang duurde de operatie?

Alleen het draaien anderhalf uur ongeveer. De hele operatie met voorbereidingen, dak verwijderen en moed verzamelen wel zowat een hele dag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 19:34 #798809

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2722
Mooi filmpje Noballast en je spanning snap ik best je wil geen enkel krasje omdat je al dd lak gedaan hebt en het een smalle ruimte is (nog smaller in verhouding dan waar ik bezig was). (Daarom wilde ik ook keren na CC en voor DD Lak...)
Moet eens zoeken heb van die kolibri net zulk soort plaatjes, een 2,05 meter brede kolibri in 3,5 meter breed hok 4 X 1 ton handtakel en hijsbanden 1 kant in trekken 1 kant uit vieren en het draait heel mooi.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 19:39 #798812

JRomkes schreef :
De romp fairen is een stuk makkelijker als dek met kuip e.d. Succes!

Nou dat ben ik toch niet met je eens. De romp is voor een deel hol en dat was verrekte lastig. Het dek is bol en dat is veel eenvoudiger. Daarbij wordt het meerendeel voorzien van anti-slip en dat is wat toegeeflijker voor het oog. Inmiddels heb ik de motor ook ingebouwd en kan de romp weer in een betere schildershouding geplaatst worden, dwz onder een hoek van ongeveer 45 graden. Dan kan ik overal goed bij en zo ook de kuip. Daar hoef ik dan ook niet helemaal in te klimmen voor het plamuur- en schilderwerk. Maar goed, de tijd zal het leren ...

Overigens heb ik eerst nog wat lamineer werk aan de kuipranden en zwaardkast te doen. De berichten over het eerste plamuursel aan dek zullen dus nog even op zich laten wachten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 19:53 #798819

freek1970 schreef :
Mooi filmpje Noballast en je spanning snap ik best je wil geen enkel krasje omdat je al dd lak gedaan hebt en het een smalle ruimte is (nog smaller in verhouding dan waar ik bezig was). (Daarom wilde ik ook keren na CC en voor DD Lak...)
Moet eens zoeken heb van die kolibri net zulk soort plaatjes, een 2,05 meter brede kolibri in 3,5 meter breed hok 4 X 1 ton handtakel en hijsbanden 1 kant in trekken 1 kant uit vieren en het draait heel mooi.

Freek

Ja dat was ook mijn theorie. Alleen de voorste lieren kunnen de boot niet meer trekken, die pakken ook erg ongunstig op, ongeveer 1,5 meter voor het zwaartepunt van de boot schat ik. Ik heb dat opgelost met een extra kettingtakel aan één kant die telkens een beetje mee moet helpen, stukje bij beetje. Aan de voorzijde nog de loopkat van de werkplaats, maar die kan maar 500kg trekken en gebruik ik als valbeveiliging. Aan de achterzijde ook een valbeveiliging met een dik hennep touw. Behalve beveiliging ook nodig om tijdelijk te dragen om de hijsbanden te kunnen verschuiven. Al met al ben ik wel blij dat dit nu de laatste keer is geweest.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 20:04 #798824

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11912
Gefeliciteerd met deze mijlpaal. :)
Ben diep onder de indruk van je kennis, kunde en doorzettingsvermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 09 jan 2017 20:14 #798829

De steuntjes om de boot onder 45 graden en dicht bij de grond te kunnen leggen heb ik alvast gemaakt. Daar gaat nog wel wat zacht materiaal overheen ter bescherming van het schilderwerk.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 jan 2017 20:15 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 10 jan 2017 07:58 #798913

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4358
Noballast schreef :
JRomkes schreef :
De romp fairen is een stuk makkelijker als dek met kuip e.d. Succes!

Nou dat ben ik toch niet met je eens. De romp is voor een deel hol en dat was verrekte lastig. Het dek is bol en dat is veel eenvoudiger. Daarbij wordt het meerendeel voorzien van anti-slip en dat is wat toegeeflijker voor het oog. Inmiddels heb ik de motor ook ingebouwd en kan de romp weer in een betere schildershouding geplaatst worden, dwz onder een hoek van ongeveer 45 graden. Dan kan ik overal goed bij en zo ook de kuip. Daar hoef ik dan ook niet helemaal in te klimmen voor het plamuur- en schilderwerk. Maar goed, de tijd zal het leren ...

Overigens heb ik eerst nog wat lamineer werk aan de kuipranden en zwaardkast te doen. De berichten over het eerste plamuursel aan dek zullen dus nog even op zich laten wachten.

Dat klopt, het hoeft niet zo strak, maar een hoekje,gootje of elk ander richeltje wat niet glad hoeft kost een boel tijd op het zelfde plekje. Doe mij het grote werk op een romp maar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 13 jan 2017 17:56 #799811

Boot onder 45 graden opgesteld voor een nieuwe fase in het schilderwerk, de stuurboordzijde van het dek. Door de schuine stand kan ik nu overal goed bij zonder klim en klauterwerk.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 13 jan 2017 20:02 #799844

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15574
Noballast schreef : Het ziet er zo wel een beetje uit als een futuristische torpedoboot in camouflagekleuren B)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 jan 2017 20:03 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 13 jan 2017 23:32 #799884

Prachtig allemaal!

Klopt het dat ik op een van de foto's een pedestral voor een stuurwiel zie? Heb je nog een helmstok overwogen? Hoe zit het met het roergevoel (druk en weerstand) bij zo'n trimsran eigenlijk? Is dat vergelijkbaar met een monohull of werkt dat anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 jan 2017 09:20 #800203

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2853
Ik heb geen idee voor een 39 voeter - voor 30 voet kan ik het uit eigen ervaring rapporteren van afgelopen herfst. De DF 920 stuurt enorm licht op de helmstok, in vrijwel alle gevallen zonder druk of met minieme druk. (Komt natuurlijk door een extreem gebalanceerd roer). Een enorm verschil met de vita die we daarvoor hadden. Als het roer per ongeluk niet helemaal naar onder staat merk je ineens hoeveel zo'n balansroer doet, je kunt dan bijna niet meer sturen.

Fram, geldt voor de grote Farrier's nog steeds dat ze zo licht sturen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 17 jan 2017 16:50 #800903

Nachtvlinder schreef :
Prachtig allemaal!

Klopt het dat ik op een van de foto's een pedestral voor een stuurwiel zie? Heb je nog een helmstok overwogen? Hoe zit het met het roergevoel (druk en weerstand) bij zo'n trimsran eigenlijk? Is dat vergelijkbaar met een monohull of werkt dat anders?

Ja dat klopt, het wordt een stuurwiel. Ik heb zeker (maar heel even) een helmstok overwogen maar toch om meerdere redenen voor een stuurwiel gekozen. Dat hangt ook weer samen met de overbrenging naar het roer. Ik heb goede hoop dat bij het door mij gekozen systeem (Jefa transmission) een goed roergevoel over blijft. Volgens Jefa wel en als ik met de hand het roerblad beweeg en voel hoe soepel dat gaat moet dat haast wel goed komen.

De overwegingen, keuzes en inbouw van het stuursysteem was een project op zich. Daar zal ik nog eens een apart draadje over opstarten.

Inmiddels bezig de laatste klusjes rondom de kuip af te ronden zodat er binnenkort weer geplamuurd kan worden :)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 17 jan 2017 17:04 #800906

redshift schreef :
Fram, geldt voor de grote Farrier's nog steeds dat ze zo licht sturen?

De Farriers laten zich als een dinghy sturen, en heel direct, mits goed getrimd uiteraard. Dat zou ook voor de grote Farrier moeten gelden alhoewel ik dat op de F36 Noreen nog wat vind tegenvallen. Maar daar zijn de meningen over verdeeld ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.352 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl