Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Plamuren, schuren en schilderen

Plamuren, schuren en schilderen 06 mrt 2017 18:30 #815142

Plamuren en schilderen van het dek en de kuip. Voor dat ik daar aan kan beginnen is er nog een hele lijst van klusjes die eerst nog gedaan moeten worden.

Om overal goed bij te kunnen heb ik de boot op haar kant gelegd. Dit is voor sommige werkzaamheden niet de meest handige positie, maar het scheelt mij wel heel veel klim- en klauter werk omdat ik het meeste werk vanaf de vloer (of een trapje) kan doen. Hierdoor is ook het gereedschap niet ver uit mijn buurt. Het spreekt vanzelf dat er dan straks ook nog een “andere kant” te doen is.


De kuipvloer. Daar zat nog een gat in waardoorheen ik de motor heb laten zakken. Dat heb ik dichtgemaakt door het uitgezaagde stuk er weer in te lijmen en gelamineerd rondom de randen. Als de motor er ooit weer uit moet is een nieuw gat met de decoupeerzaag natuurlijk wel weer zo gemaakt ….

Overigens kun je hier heel goed het gemak van peelply zien. Aan de kuipvloer en het nu ingelamineerde luik is goed te zien dat dit oppervlak al het nodige heeft meegemaakt op het gebied van bevuiling, resten epoxy en natte epoxy schoenen. Door alle viezigheid ziet het er niet meer uit maar is gelukkig nog steeds bedekt met peelply dat het onderliggende laminaat beschermd tegen o.a. deze bevuiling. Rond de stuurkolom is het peelply gedeeltelijk verwijderd om de gelamineerde filletverbinding tussen kolom en vloer te kunnen maken. Dat ziet er mooi schoon uit en dat geldt ook voor de rest van het vloertje als het peelply er afgetrokken is.


Flush dekluiken. Bovenstaande foto is nog de ruwe gat versie. Met een hardboard malletje heb ik hierp de uitsparingen voor de dekluiken afgetekend, de hoeken met een gatenzaag uitgeboord en de rest met de decoupeerzaag ingezaagd. Dat klinkt makkelijker dan het is. Hoewel ik met een speciaal decoupeerzaagje voor glasvezel heel lang kan doen (als ik hem niet breek) is het inzagen van deze 5 dekluiken door massief laminaat van soms wel meer dan 20mm dik een maatje te veel voor het zaagje. Voor het laatste luikje moet ik een nieuw zaagje inspannen. In verband met de verdiepte ligging is er soms te weinig ruimte voor de machine en moet er ook van onderaf worden gezaagd. Vervolgens moet er dan ook nog wat getrimd worden met de bandschuurmachine en/of powervijl. Kortom, het is geen feest maar het ergste van alles is eigenlijk nog het stof en zaagsel dat er vanaf komt. De hele boot zit onder en zelf loop ik weer dagenlang te jeuken. De luiken passen maar de zaagrand verdient niet de schoonheidsprijs. Dat ga ik met een beetje plamuur nooit strak krijgen.


Daarom maar malletjes gemaakt voor de randafwerking van de zaagrand. Over de MDF mal heb ik weer laminaat aangebracht en getrimd op de juiste hoogte. Door de toegenomen dikte is de gezaagde uitsparing nu weer te klein dus een nieuwe sessie met de decoupeerzaag, bandschuurmachine en powervijl is nodig om de boel weer passend te krijgen. Na vele jeukende dagen heb ik de luiken als mal gebruikt om de afwerk randen vast te lijmen.






Als laatste heb ik de kopzijde van het acrylaat van de luiken voorzien van een 2mm. dik celband en het restant aan ruimte tussen celband en dek opgevuld met microballoons. Op deze wijze krijg ik rondom een strakke en overal even brede (hang) naad van 2 mm. Dit met uitzondering van de scharnierzijde die vanwege de positie van het scharnier ten opzichte van de draaiing van het acrylaatglas een speling van 11 mm. nodig heeft.


Het luik in het voordek heeft een ander (RVS) beslag met een ander soort scharnier. Daar is de naad wel 2 mm. rondom.


Vorm in de kuiprand aanbrengen. Ik geef de voorkeur aan een verhoging ten opzichte van de kuiprand waar de lieren op staan. Dat geeft houvast, verhoogd de rugleuning nog een beetje en is een stukje extra waterkering. Daarvoor heb ik het zijschot (rugleuning) in de hoogte laten doorlopen en geeft ik er nu met behulp van een dubbeling de juiste maat aan. Het is enigszins aflopend geworden en loopt ook nog een stukje over het achterdek heen.




De beamschotten zijn ter plaatse van de scharnierende steunen hol uitgevoerd. In principe is het van buiten af gezien een heel diepe sparing. Voor het aanbrengen van het buitenlaminaat met vacuüm injectie is dat niet handig. Dit moest dus dicht (echt lucht dicht) gemaakt worden. Aan de dak(dek)zijde was dat geen probleem aangezien het schot onder het dek is aangebracht en vanzelf al dicht is. Aan de rompzijde en de naar buiten uitstekende drukflenzen wel. Daarom had ik daar die sparing afgedicht met wat schuim en microballoons. Nu is het moment om dat helemaal open te maken en te voorzien van laminaat om de buitenzijde met de binnenzijde van de sparing te verbinden.


Aangezien de kuip later is ingebouwd en dus geen onderdeel heeft uitgemaakt van het injectie plan voor het buitenlaminaat ontbreekt hier nog een stukje verbindingslaminaat van kuiprand naar de romp. Tezamen met het afmaken van de verhoogde rugleuning en het openen van de beamschotten is dit ook het moment om dit laatste stukje structureel buitenlaminaat (nu met ouderwets hand-lay-up) aan te brengen. Op bovenstaande foto is dat rechts van het opengewerkte beamschot.




Fatsoeneren van de koolstof voorstagputting. Deze is al die tijd goed ingepakt geweest om de verschillende laminaatsessies en injecties te kunnen weerstaan zonder zelf opgevuld te raken. Deze ruimte is immers bestemd voor de borstbout. Er is wat schoonmaak- en schuurwerk nodig om de putting weer toonbaar te maken. Ik heb nog geen insnede gemaakt voor de bevestiging van de stag. Daarvoer ontbreekt nog een stukje maatvoering dat weer afhankelijk is van de soort stag, toggle, wel of geen rolfok, etc. Ik stel dat uit tot het moment daar is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 07:35 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 06 mrt 2017 19:29 #815160


De raamsparingen in de kajuitopbouw heb ik ook wat gefatsoeneerd om later verder strak te kunnen plamuren. De ronde hoeken zijn met mijn trechtermethode naar binnen toe ook mooi rond en strak afgeschuind. Het behoeft nog wel wat verdere afwerking om de lijn van de raamsparing te volgen.


Ik heb de maatvoering van alle te bestellen acrylaat ramen bepaald en daarvoor de mallen gemaakt.


De ankerketting buis aan de kopzijde gefatsoeneerd, het steuntje afgewerkt en voorzien van gewicht besparende (racy ;) maar ook handige) gaten en het geheel afgelamineerd aan dek.


De voorzijde van de sparing van het schuifluik heb ik nu op maat gemaakt, met een fillet afgelamineerd en het schuim aan de bovenzijde vervangen door microballoons.


De beëindiging van het kajuit dak. Het heeft mij lang staan aan kijken. Ik heb hier bewust een overmaat aan laten zitten, niet alleen ten behoeve van de bevestiging van de vacuümzak maar ook om eventueel een overstekje te kunnen realiseren. Nu is het moment daar om hier een beslissing over te nemen. Aangezien het schuifluik ook enigszins gaat oversteken in verband met een waterdichte aansluiting met de ingang schotjes, kies ik er nu voor om ook aan het kajuitdak een overstekje te maken. Ook hier voorzie ik de rand van een dubbeling om er een wat robuuster aanzicht aan te geven.


Voor het inschuiven van de kajuit ingang schotjes (ofwel zetborden, dank Timo voor de juiste benaming) heb ik een U-profiel gelamineerd precies ter breedte van het schuim (15mm) en met een inwendige maat van ruim 12mm. Deze past precies in het gedubbelde kajuitschot en vervangt het schuim aan de kopzijde. Voor de hardheid en stevigheid aan beide zijden van het U-profiel heb ik een houten latje aangebracht. Aan de buitenzijde ter vervanging van het schuim aan de kopkant van het schot en aan de binnenzijde door middel van een hoeklatje tussen kajuitschot en handgreep.


De binnenzijde van het brugdekkastje heb ik met een fillet verbinding afgelamineerd. De hoogste trede van de kajuittrap is op hetzelfde niveau als de kuipvloer en de breedte van het brugdekje heb ik zodanig gemaakt dat je er met één forse stap overheen kan stappen. Het brugdek is niet alleen een veiligheidsvoorziening maar fungeert ook als zitbankje voor onder de buiskap (de beste uitkijkplek), als bergplaats voor de schoten en lijnen die vanaf de lieren op het kajuit dak naar beneden komen en als dedicated opruim plek voor de zetborden. De scharnieren voor het klepje moet ik nog maken.

Zo lang als ik vaar stoei ik ook al met het opruimen van de zetborden. Ze liggen altijd in de weg en al of niet opgeruimd rammelen ze tegen elkaar en worden daar niet fraaier van. Daarom had ik als belangrijke wens een dedicated opruimplek in de kuip voor het in tweeën gedeelde zetbord. Ze worden aan de voorzijde van het brugdek kastje opgeborgen zodat daarachter nog voldoende ruimte overblijft voor de schoten en lijnen.


De eigen en rammelvrije plek voor deze schotjes heb ik gecreëerd met hetzelfde U-profiel dat ik ook voor het kajuitschot heb gemaakt. Op bovenstaande foto worden ze tezamen met een wat hoger schotje samengesteld en later als één geheel op de bodem van het brugdekvloertje gelijmd. Over een aluminium mal (hoeklijn) heb ik een koolstof hoekprofiel gelamineerd. Hiervan maak ik twee hevels ten behoeve van het afsluiten van de kajuitingang. Het koolstof hoekprofiel ligt hier klaar om verder bewerkt te worden. Ik heb nog vergeten een foto te maken van het kastje zelf. De precieze uitwerking laat ik in het midden om hier geen handleiding aan te geven hoe binnen te komen.

Zowel buis-als regenwater op de kuipbanken en de kuipkastjes wordt door middel van loosgaten afgevoerd. Deze gaten zijn al in een vroeg stadium van de bouw door middel van een glasvezelbuisje aangebracht. Ten behoeve van het buitenlaminaat en de injectie daarvan had ik deze oppervlakkig afgedicht met microballoons. Nu is het toch nog een klus om deze gaatjes weer terug te vinden en toonbaar te maken.

Ook de afwateringsgaten voor de dekluiken zijn gefatsoeneerd.

Zwaardkast. In de bodem is het wel gelukt om de verbinding tussen zwaardkast en buitenlaminaat bij de injectie daarvan mee te nemen. In het dak is dat niet gelukt. Ik kreeg de lucht lekkages daar maar niet opgelost en heb uiteindelijk de zwaardkast buiten de vacuumzak moeten houden. Dit betekent wel dat hier nog een stukje laminaat nodig is om de binnenkant van de kast met de buitenkant van het dek te verbinden. Met een paat strookjes glasvezel laminaat is dat nu ook opgelost.

De precieze plek van de HD (high density 200 kg/m3 schuim) versterkingen in het dek op de plek van het beslag zal straks onder het plamuur- en schilderwerk niet meer zichtbaar zijn. Daarom heb ik met plastic folie (vacuüm film) een mal gemaakt waarop ik met viltstift al deze versterkingen heb gemarkeerd. Ik hoop maar dat dit later goed genoeg is om de juiste plek van deze versterkingen weer terug te kunnen vinden voor de plaatsing van de dek hardware.


Voor de meer simpele plekken, zoals deze HD voor een kikker op het achterdek, zal een foto met duimstok moeten volstaan.

En tot slot het verwijderen van al het peelply en licht opschuren om te gekke bulten af te vlakken, losse peelply draadjes te verwijderen en toegevoegde handlaminaat overlappingen te fatsoeneren. Klinkt simpel maar is toch nog een paar dagen werk.

Hè hè, ik ben nu eindelijk zo ver dat er geplamuurd kan worden :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 07:30 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 06 mrt 2017 19:59 #815173




Het plamuurwerk pak ik aan met dezelfde methode als voor de romp en het onderwaterschip. Dat wil zeggen met de brede (120 cm.) flexibele spaan zoveel mogelijk in één keer de juiste rondingen realiseren met precies de juiste hoeveelheid plamuur en dit verdelen over diverse elkaar niet overlappende vlakken. Afhankelijk van de ronding dit in horizontale en/of verticale richting. Vervolgens na uitharding de andere nog maagdelijke vlakken plamuren. Deze eerste laag verbruikt verreweg de meeste plamuur. De volgende laag breng ik overlappend aan over de vorige. Het doel blijft om zo min mogelijk met de lange schuurplank te hoeven schuren.

De romp is in twee helften gemaakt en later samengevoegd. Dit geeft soms een knik(je) zoals is te zien net voor het schuifluik. Hier de juiste ronding in aanbrengen betekent dus dat er aan beide zijden van de samenvoegnaad relatief veel plamuur achter blijft en de naad zelf nog steeds het hoogste punt blijft. Overigens was dit bij het plamuren van het plafond binnen precies andersom (logisch).

Voorlopig ben ik nog wel even bezig met plamuren (en het er weer af schuren). Ik heb nu weer voer genoeg om eens wat meer productie en zichtwerk te maken de komende tijd :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 22:08 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 06 mrt 2017 20:04 #815179

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Wat een bizarre hoeveelheid werk heb je weer verricht!
Ook al kan dat soms voelen als een hete druppel op een gloeiplaat kan ik me voorstellen.

Mijn dank is groot voor het delen met ons.

Wel heel fijn dat je zo dik laminaat hebt, hier op de haven staat ook een (prachtige) trimaran die van zijn bok is afgegleden, mooie winkelhaak zit/zat erin. Hij is het nu aan het repareren, hele vriendelijke man.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2017 20:07 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 06 mrt 2017 21:07 #815201

Rammelvrij opruimplekje voor de schotjes. Hier maak je menig booteigenaar jaloers mee denk ik. Top!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 06 mrt 2017 21:32 #815221

Mijn respect voor de doordachtheid, je vakmanschap en de vaart die je in dit project houdt blijft groeien. Indrukwekkend wederom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 06 mrt 2017 21:56 #815227

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Je hebt weer forse stappen gemaakt Henny!
Het blijft op de foto's wat onderbelicht, maar er zitten dus op strategische plaatsen allemaal afwateringsbuisjes ingelamineerd en heel fraai weggewerkt in de romp. Dat vereist al in een heel vroeg stadium bedenken hoe en waar. En ik heb met eigen ogen kunnen zien dat dit erg goed gelukt is.

HermanJ1970 schreef :
Rammelvrij opruimplekje voor de schotjes. Hier maak je menig booteigenaar jaloers mee denk ik.
Eens, zo'n kastje in het brugdek is één van de mooiste oplossingen. Ter inspiratie mijn oplossing, veel minder fraai maar wel effectief.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 09:16 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 06 mrt 2017 22:21 #815237

ik ben ook best wel een beetje handig, maar bij wat ik dit topic elke keer weer lees en zie "valt me de bek open" . onvoorstelbaar voor een doe het zelver. petjes af!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 07 mrt 2017 07:32 #815288

Leuk zulke reacties. Dat houdt de moed erin ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 07 mrt 2017 19:07 #815495

Sonador schreef :
Wel heel fijn dat je zo dik laminaat hebt, hier op de haven staat ook een (prachtige) trimaran die van zijn bok is afgegleden, mooie winkelhaak zit/zat erin. Hij is het nu aan het repareren, hele vriendelijke man.

Gelukkig zit er maar heel lokaal erg dik laminaat. Anders zou het allemaal veels te zwaar worden. Het merendeel van de romp is niet zo dik, om precies te zijn 0,6mm binnen en 1mm buiten, met daartussen een 15mm schuimkern. Als je al ergens tegen aan wilt varen is het verstandig om dat maar zachtjes te doen. Die winkelhaak zit er zo in. hoewel ik er wel vertrouwen in heb dat dit zal meevallen
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 19:14 door ilCigno. Reden: Typefoutje hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 07 mrt 2017 22:03 #815585

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12598
Sommige mensen hebben de moed om aan "onmogelijke" projecten te beginnen en verdraaid, het lukt ze om hun plannen te realiseren.
Jij bent daarvan niet de allerminste.

Henny, mijn respect man. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 08 mrt 2017 20:50 #815881

helmsman 38 schreef :
ik ben ook best wel een beetje handig, maar bij wat ik dit topic elke keer weer lees en zie "valt me de bek open" . onvoorstelbaar voor een doe het zelver. petjes af!

Dit verwoord precies mijn gevoel bij dit topic, ontzettend veel respect voor je vakmanschap en kennis!.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 08 mrt 2017 22:09 #815897

HermanJ1970 schreef :
Rammelvrij opruimplekje voor de schotjes. Hier maak je menig booteigenaar jaloers mee denk ik. Top!!

Maar ja, dit had toch wel tot gevolg dat ik de kajuit ingang een paar cm smaller heb moeten maken dan op tekening anders had het bovenste wasbord er niet ingepast. Het klepje zelf uiteraard wel zo breed mogelijk gemaakt en dat tezamen met de gaten waar het touwwerk door naar binnen gaat past het al scheppend allemaal net :)

Wat betreft de andere commentaren, ik moet er van :blush: en wordt omgezet in bouw vitamientjes ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 apr 2017 17:08 #826482

Na een paar weken even niet plamuren en schuren heb ik vandaag maar weer eens de draad opgepakt, of liever gezegd de schuurplank. Dat was ik eigenlijk alweer gauw zat en heb een ander klusje opgepakt dat ook gedaan moet worden.

De sponning voor de ramen is aan de rand afgerond om het laminaat die bocht te kunnen laten maken. Die afronding moet echter nog wel haaks worden om het acrylaat glas daar later strak tegenaan te kunnen afkitten. Daarvoor heb ik een mdf mal gemaakt die rondom 6mm. groter is dan de ruit. De langste ruit is 920mm dus dat moet volgens mij kunnen kwa uitzetting. Van een nog bredere kitrand wordt het immers ook niet fraaier.

Op de foto zijn de drie mdf mallen ingeklemd en heb ik de afronding van de raamsparing volgezet met plamuur.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 apr 2017 17:20 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 16 apr 2017 15:02 #826665

Nu ik toch met de ramen bezig ben (en geen zin in de schuurplank) heb ik de mallen voor de kromming van de ramen van zolder gehaald. Deze had ik al eens eerder gemaakt. De acrylaat ramen worden in een oven voorverwarmd om de vorm van de mal te kunnen aanemen. Daarvoor dient het oppervlak van de mal strak en hoogglanzend te worden afgewerkt. Dat wil zeggen dat ook hieraan weer het nodige plamuurwerk gedaan moet worden. Het eerste laagje heb ik er vanmiddag opgesmeerd en dat staat nu uit te harden in de warme tempexdoos.



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 16 apr 2017 22:29 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 17 apr 2017 09:54 #826845

Mooi strak geworden. Happy :)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 17 apr 2017 10:13 #826856

Ander projectje tussendoor. Koolstof stripje wordt onderdeel van de afsluiting van de kajuitingang schotjes. Nog even "post curen" boven de kachel.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 apr 2017 10:14 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 17 apr 2017 10:55 #826875

Allemaal procrastinatie voor het plamuren :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 17 apr 2017 10:58 #826877

It Paradyske schreef :
Allemaal procrastinatie voor het plamuren :-)

:laugh: :laugh: ja daar ben ik goed in !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 17 apr 2017 11:48 #826891

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
gaaf man!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 21 aug 2017 18:11 #864369

Nou dit heeft een tijdje stil gelegen door het werk aan de Beams. Die zijn nu zover klaar incl. de schoenen voor de montage in de drijvers.

Nu eerst weer verder met mijn favoriete werk :sick:



Ik was wel een beetje klaar met dat plamuren en schuren en heb de hele boel overgetrokken met een finisching plamuur. Ook weer in banen, dat geeft uiteindelijk het minste schuurwerk.

En dan ... ta da .... moment suprême ... DD lak




Hmmm, aan het schilderwerk ligt het niet, maar het is minder strak dan het vrijboord van de romp. Toch te weinig ellenbogenstoom en te veel schuurmachien. De kleur is gebroken wit, maar ik vind het vooralsnog wel erg geel.

Dus toch niet helemaal tevreden maar voor nu is het ff niet anders.

Morgen ga ik de romp draaien om de andere helft aan te pakken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 aug 2017 18:14 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 21 aug 2017 18:16 #864371

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Noballast schreef :
Dus toch niet helemaal tevreden.
Daar oordeelt het forum wel over :)

Succes met de tweede helft!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 21 aug 2017 18:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 21 aug 2017 18:30 #864376

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Ziet er anders wel superstrak uit!
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 21 aug 2017 19:37 #864411

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
Solution schreef :
Ziet er anders wel superstrak uit!

Bwah, ik zie toch links en rechts een putje of twee...
:evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 21 aug 2017 20:01 #864423

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Heb je tijd om het opnieuw te doen?

Persoonlijk vind ik dat je best tevreden mag zijn met je werk!
Je kan wel zien dat sommige lijnen niet helemaal recht/vloeiend verlopen zoals linksonder de "koker" (zal wel schaduw zijn).
Maar dat soort zaken heb je met nieuwe productie/serie boten ook wel.

Ik vind het er netjes uit zien, en kleurt erg mooi tegen het groen.
Erg fraai!

Het gelige komt bij mij niet als zodanig over op de foto, ligt het niet een beetje aan de verlichting zelf?

Welke kleurcode wit is het eigenlijk?
Laatst bewerkt: 21 aug 2017 20:47 door Sonador. Reden: tiepvoudtje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl