Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Plamuren, schuren en schilderen

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 16:00 #877964

Gaaf!! :woohoo:
Knap om dit te kunnen bouwen in zo'n krappe doos.
Erg fraai!
Laatst bewerkt: 30 sept 2017 16:00 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 16:08 #877965

WAAAAAUW
hier krijg ik een natte poes van.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 30 sept 2017 16:09 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 17:13 #877982

Ziet er heel gaaf uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 17:16 #877985

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
mooi hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 17:26 #877989

Zo ik ben weer thuis. Geweldig toch dit forum met forummers die niet alleen met raad maar ook met daad terzijde staan. Hartelijk bedankt weer Timo voor je spontane hulp, ik ben vandaag weer lekker opgeschoten.

Krappe doos of natte poes, het is toch wel weer bevredigend om weer eens de hele boot van een afstandje te kunnen bekijken :)

@Jollenbaas de boot is niet in de doos gebouwd. Deze heeft oorspronkijk gewerkt als "oven" om het post-curing proces voor de injectiehars te kunnen uitvoeren. Daarna is die erg handig gebleken gedurende het plamuur- en schilderproces en was vanwege de uitstekende isolatie ook makkelijk te verwarmen in de winter. Daarom is die nog een tijdje blijven staan en mede vanwege de afscheiding tussen de boot en de andere bedrijfsmatige activiteiten in de werkplaats.

Om een idee van een deel van het bouwproces te krijgen zie onderstaand twee filmpjes over het ontstaan van de tweede romphelft. Het is de bakboordhelft en deze ligt op zijn kant. Links het dek en rechts de bodem. Op een houten frame worden Corecell stroken van 40cm breed bevestigd. Buigen met behulp van warmte (verffohn) en tijdelijk vastzetten vanaf de buitenkant door de houten latten met schroefjes. Dan de verbinding maken tussen de stroken Corecell dmv een V groefje infrezen en vullen met een mix van epoxy en microballoons. Daarna het gehele binnen laminaat inclusief versterkingen met vacuum injectie aanbrengen. In een later stadium worden de twee romphelften aan elkaar gelijmd en voorzien van het buitenlaminaat, ook weer met vacuum injectie. Maar dat zijn andere filmpjes, o.a. hier en hier.



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 sept 2017 18:02 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 17:40 #877994

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
WOOOW!
Erg gaaf.
Moet een fantastisch gevoel zijn om na al die noeste arbeid de romp zo eens van een afstandje te kunnen bekijken.

Complimenten!
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 19:07 #878025

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1417
Oef dat is mooi !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 19:13 #878026

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ja dit word erg mooi en het enorme geduld om zo jarenlang aan een schip te werken word beloond.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 19:24 #878030

Heb hier grote bewondering voor. :)
Complimenten!!!
Laatst bewerkt: 30 sept 2017 19:26 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 30 sept 2017 19:37 #878034

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Als er een ZF Boat Of The Year bokaal zou bestaan dan zou je'm nu al in ontvangst,kunnen nemen. :)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 17:58 #882401


Vandaag bezig de beide drijvers in de Coppercoat te zetten. Nu even pauze tussen de vierde en vijfde laag. Het duurt steeds ietsje langer alvorens je er met de volgende laag overheen kunt. Ik schat nu nog 1,5 uur.


Dit keer alles van te voren klaar gezet en per laag afgemeten zodat ik aan het eind niets te kort kom. Het OW van de drijvers is 3,5 m2 x2= 7m2. Daar gaan dus 2 units op in 5 lagen.

Voor de statistieken :
2 units is 2000ml epoxy en 4340 gram koperpoeder verdeelt als volgt:

1e laag 300ml epoxy met 650 gram koperpoeder en verdunt met bijna 1 dopje iso-propanol
2e t/m 5e laag elke laag 425ml epoxy met 922 gram koperpoeder en verdunt met 1,3 dopje iso-propanol
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2017 18:22 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 18:19 #882405

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Dat noem ik nog eens een gedegen voorbereiding.
Mooi hoor.....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 18:24 #882406

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Vraagje; Moeten de drijvers bij iedere keer afmeren (en jij naar huis gaat) volledig worden ingeklapt? In dat geval liggen de beams netto (bv 2 dagen varen, 5 dagen gevouwen) op een heel andere waterlijn.
Worden alle vouwbare drijvers in antifouling gezet op hun 'horizontale' waterlijn, of neemt iedereen de extra aangroei voor lief en haalt er eens per week een dweil langs? Hoe doen jullie dat, vouw-trimaran-zeilers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 18:32 #882410

Dat is inderdaad een nadeel van dit klap systeem. Opgevouwen ligt een deel van het vrijboord van de drijver onder water en daar zit dan geen AF. Maar het is ook niet de bedoeling dat de boot opgevouwen achtergelaten wordt. Dus hij blijft altijd uitgeklapt. Ik zal het vouwen slechts gebruiken in een kleine sluis, overvolle haven of passanten havens waar multihulls dubbele tarieven moeten betalen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2017 18:33 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 18:36 #882411

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3306
[ edit: Noballast was me net voor :-) ]

Ik weet niet hoe Noballast het gaat doen, ik ging er vanuit dat hij de boot bij zijn huis gaat aanmeren, uitgevouwen.

De meeste Farriers zie je niet (langdurig) gevouwen worden, ten minste ik ken er nog geen die zo in z'n box blijft liggen. Dat geeft inderdaad aangroei op de zijkant van de drijver. Bij Dragonfly vouwen de beams naar achteren, die kunnen daardoor wel langdurig opgevouwen liggen zonder aangroei. Dat geeft alleen weer een complexere / meer kwetsbare constructie. Er zijn ook nog weer andere merken die helemaal niet kunnen vouwen.

De meeste trimarans, ook dragonflies, zie je vrijwel altijd uitgevouwen liggen. Wij hebben zelf actief gezocht naar een plek waar dat kan. Alleen op sommige waddenhavens waar per m^2 wordt afgerekend en de havenmeester geen oogje dicht wil doen vouwen we regelmatig.
Laatst bewerkt: 15 okt 2017 18:39 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 18:43 #882412

Opgevouwen laat de stabiliteit ook te wensen over. Daar moet geen dikke storm overheen.

@Pimpel Naar huis gaan is voor mij één stap op de steiger. Het huis is er op geselecteerd B)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 18:52 #882418

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Duidelijk! Lopen de waterlijnen dan parallel, of knikken beide drijvers een beetje uit? Zie nu dat de breedte bijna halveert bij het vouwen, dat doet inderdaad niets goeds aan je stabiliteit. Tot hoever gaat dat goed? Vouw je 'm bijvoorbeeld in, de seconde dat je de (passanten)box invaart, of kun je op zee buiten de havenhoofden al vouwen?
edit: Het huis is er op geselecteerd B) )
Dat maakt het project compleet! ;)
Laatst bewerkt: 15 okt 2017 18:54 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 19:25 #882440

Drijvers staan uitgevouwen onder een hoek van 12 graden dus de waterlijn aan de binnensijde zit wel wat hoger dan aan de buitenzijde. Vouwen is best nog een operatie en doe je in rustig water. Het zal electrisch of hydraulisch gaan, daar ben ik nog niet uit.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2017 19:26 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 21:47 #882478


Toch nog later geworden dan gedacht. Maar het zit erop, 5x Coppercoat. Kan ik ook weer van mijn lijstje afstrepen :)
Nu eerst naar de Mac en dan naar huis.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2017 21:49 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 21:56 #882483

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Ik vond twee filmpjes over het vouwen. Van een F39 in aanbouw, waarbij het allemaal nog wat wankel oogt:


En van een F32, heel soepel waarbij het haast lijkt of het vouwen automatisch verloopt:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 okt 2017 21:57 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 15 okt 2017 22:42 #882487

De F39 is 2x zo groot als een F32 waardoor er veel meer momentum in de beweging zit. Maar evengoed ben ik wel nieuwsgierig hoe dit gaat uitpakken. Wellicht een nieuw filmpje binnenkort in dit theater ;)


Edit: overigens vouwt de F39 veel minder ver naar binnen dan de F32. Daar komen de drijvers gekanteld tot onder de romp, de F39 heeft ze er naast hangen en veel minder gekanteld. Het doel van beide is ook anders. F39 om de breedte te beperken tot bijna 5m en F32 om te kunnen traileren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 16 okt 2017 06:47 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 19 okt 2017 19:45 #883388


Wat een ellende. Ik ben bezig de beambulkhead einden te fatsoeneren. Er zitten nog stukken peelply in, op sommige plekken zelfs meerdere lagen over elkaar en met epoxy aan elkaar gebakken. In enksls hoeken zelfs een ophoping van epoxy. Het zit waanzinnig vast en ik kan er maar slecht bij. Afwisselend hamer, beitel, punttang, waterpomptang, dremel en powervijl. Wat een bende en stof. Dat jeukt :(

Maar het is nu klaar, 4 stuks, elke avond (van 3 uur) eentje gedaan en vanavond dus de laatste :) Jeuk duurt nog een paar dagen :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 19 okt 2017 20:18 #883389

Dat is ff k+p. Hoe ken dat nou?
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 19 okt 2017 21:35 #883403

Hurley Ruud schreef :
Dat is ff k+p. Hoe ken dat nou?

Stel je eens voor dat je deze dubbele T-vormige uitstulping moet inpakken met lagen glasvezel, peelply, gaatjes folie, stromingsgaas. Dat is ware kunst op zich om al dat glibberig spul op de plek te krijgen en vooral te houden. Dan moet er nog een vacuumzak omheen. Daar moet je echt voor gestudeerd hebben om dat er strak in te krijgen, zonder bridging, en dat 4x als onderdeel van een reuzenzak van iets van 16x6 meter. Vervolgens kom je op de voorste bulkhead uitstulpingen erachter dat de zak toch nog te klein is, er moet een stuk ingeplakt worden. Vervolgens nog een aantal dagen zoet met het luchtdicht maken van dat kreng. En ondertussen moet het maar allemaal blijven zitten. Dan komt de injectie, maak er een leuk filmpje van en alles lijkt een piece of cake. Bij het uitpakken had ik al gezien dat op deze 4 plekken nog wel wat krachttermen nodig zullen zijn om dat schoon te krijgen. En aangezien ik een meester ben in het uitstellen van vervelende klusjes blijven deze rustig afwachten tot het moment dat ze niet meer te negeren zijn.Tja en dan is het gewoon een weekje jeuk en een verbanning uit het echtelijk bed.

Zo dus.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 okt 2017 08:38 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plamuren, schuren en schilderen 19 okt 2017 21:41 #883404

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Dat is inderdaad een gevalletje k+p, gewoon geen ander woord voor. Maar de aanhouder wint!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl