D.A.Houtman schreef :
Mijn idee is om in de haven de koelkast aan de 230V te hebben en zorgen dat hij lekker koud is. Dan zijn we een paar uur onderweg naar de volgende haven en kan de koelkast weer "opgeladen" worden. Tegen de tijd dat we echt langer onderweg zijn zonder 230V, dan ga ik een omvormer aanschaffen.
Ik heb eigenlijk geen idee wat dat met mijn accu gaat doen. Volgens mij is de motor iets van 60 Watt, maar wat het percentage hij aan is per tijdseenheid weet ik nog niet. Stel dat dat 25% is dan zit ik dus aan 15 Watt/uur. Dan hebben we nog het verlies van de omvormer, dat ik op 75% schat. Dan kom ik omgerekend ongeveer aan 1,5 Ah. Als ik mijn accu van 70 Ah voor de helft leeg trek heb ik bijna een dag kou in de koelast.
Ik denk dat ik met de buitenboordmotor die koelkast wel aan de pruttel kan houden. De laadspoel levert toch al gauw een paar ampère.
Je goochelt een beetje met de eenheden. Dat doet mijn oude Elektro-hart zeer. Sorry
Als je koelkast 60 Watt gebruikt (bij 230 Volt) en je omvormer heeft een verlies van 25 % (Ik neem aan, net als Peper, dat je dat bedoelt), dan moet je dus aan de omvormer 80 Watt leveren, bij 12V. Dat is een stroom van 6,7 ampere. Als je compressor maar een kwart van de tijd aan staat, dan betekent dit effectief 1,7 A. Oftewel een lading van 1,7 Ah per uur. Als dit de enige gebruiker is op je accu, dan zou je er 21 uur op moeten kunnen koelen. Of je die 35 Ah ook weer kunt bijladen met je buitenboordmotor hangt natuurlijk af van hoeveel stroom de motor kan leveren én hoelang hij draait. Mijn ervaring met laadspoelen is overigens dat die alleen bij redelijk wat toeren de beloofde stroom leveren. Bij een zeilboot is dat lang niet altijd het geval. Even haven in en uit zet weinig zoden aan de dijk.
Bart