Plan B dan, een oplossing waarbij niet gelast hoeft te worden. Eigenlijk de eenvoud zelf. Twee strips die tegen de buitenzijde van het boegbeslag vastgebout worden om de gewenste 45mm verplaatsing te realiseren. Dat is helemaal zelf te maken en kan desgewenst zelfs weer gedemonteerd worden.
Met een gatmaat van d=10mm leek mij op gevoel een strip van 30x3mm wel volstaan. Uiteraard moet alles in RVS316 uitgevoerd worden, ik wil geen bruine aanslag. Strip van 30x3mm in 316 blijkt echter niet zo makkelijk te krijgen, althans ik heb het niet kunnen vinden. Maar een oproep op het forum bracht zoals altijd uitkomst: via Peper kon ik aan de gewenste strip komen.
Elders op het net had ik de methode afgekeken om de tekening rechtstreeks op het materiaal te plakken. Dat scheelt een hoop meetwerk.
Nu eerst de gaten boren (met kobaltboren, anders wordt het niets) en de twee stripjes afzagen. Inmiddels waren ook de M10 bouten en zelfborgende moeren (van
RVSpaleis.nl) binnen, alles in A4 kwaliteit.
Eerst maar een passen voordat de strips verder afgewerkt gaan worden. En ja, het past!
Met dit succes op zak is de lol om het netjes af te maken des te groter. Weer thuis eerst de hoekjes afgezaagd.
Maar die moeite had ik mij kunnen besparen. Met de speciaal hiervoor aangeschafte lamellenschijf (voor RVS) vliegt het materiaal er af.
Vanaf nu is het een kwestie van vijlen en schuren met steeds fijner schuurpapier: korrel 400 - 600 - 800 - 1000. De laatste stap is polijsten. Daarvoor heb ik van een afgezaagde slotbout en twee ringen en moeren een lappenschijf gemaakt. De vele rondjes stof uit een oude theedoek knippen is een uitermate rustgevend werkje, geen enkele hersenactiviteit bij nodig.
Omdat de twee strips verder uit elkaar staan dan de wangen van het boegbeslag was het oude RVS asje (buisje) van de boegrol te kort. In mijn oud-ijzerbak vond ik nog een RVS buisje met precies de juiste maat: inwendig d=10mm. De ruimte tussen de RVS asje en de nylon boegrol bleek exact opgevuld te kunnen worden met een stukje grijze PVC buis. Door het PVC een fractie korter te maken dan het RVS buisje kan het vrij draaien. Geluk zit soms in kleine dingen...
Het voorlopig eindresultaat ziet er netjes uit vind ik zelf. Ik heb ook de boutkoppen nog even afgeslepen en enigszins gepolijst, dat ziet er nét wat fraaier uit dan de ingeperste merk- en kwaliteitsaanduidingen.
Binnenkort maak ik nog een foto van het resultaat op de boot.