Omdat mijn vorige bootje (Hunter Formula One) toch echt te klein begon te worden om met de kids en vrouw af en toe lekker een nachtje op de boot te slapen was er al een wens om iets groters aan te schaffen.
Sinds afgelopen augustus vaar ik met mijn Eygthene 24 rond, de bedden kunnen lekker blijven liggen, niet meer ombouwen, ontbijten binnen is daardoor ook geen gedoe meer. Bergruimte is meer dan voldoende en ik heb zelfs een keukentje
.
De boot lag in Lelystad, na een weekendtochtje naar Volendam en wat klusjes aan de motor ben ik via de IJssel naar Niftrik (bij Nijmegen) gevaren. Ik heb veel mazzel gehad met de zeer lage waterstand van de IJssel waardoor de mast (11 meter doorvaarthoogte) lekker kon blijven staan. Het Maas-waalkanaal was wel een probleem, maar met een Bigbag en wat zakken zand is dat ook gelukt. Wel moet ik zeggen dat het behoorlijk spannend was zo af en toe, er was ongeveer 200 kilo nodig om de boot op 30 graden te krijgen
Na behoorlijk wat vaardagen ben ik in mijn thuishaven aangekomen, de IJssel stroomopwaarts ga ik denk ik niet meer doen, wel was het een leuke tocht!
Aangezien de winter eraan kwam wilde ik kort de boot op de kant hebben en dan met de 2e hijsdag weer terug het water in en lekker de winter doorvaren.....helaas.... Er kwamen 2 problemen aan het licht:
1. Osmose teveel naar mijn zin om het te negeren, ook omdat de laag tussen balsa en het water niet
echt dik is en het balsa onder de waterlijn nog goed droog was
2. Op de IJssel heb ik een grondberoering gehad met een hard (stenen) object, ten tijde van de
aanvaring kon ik geen zichtbare schade ontdekken. Nu de boot op de trailer staat blijkt dat 2 van
de 4 kielbalken schade hebben opgelopen, deze zijn aan de uiteinden losgescheurd. Er is in het
verleden ook al eens aan de kiel gewerkt, zou dus best kunnen dat dit destijds met polyester is
gemaakt en geen ideale hechting had.
Inmiddels is de gelcoat eraf op wat details bij de waterlijn na, wassen en drogen en dan lekker laten drogen tot het voorjaar. Dan opbouwen en waarschijnlijk zet ik er dan gelijk maar Koperepoxy op dan zijn we van het smeren af.
De kiel gaat de komende tijd even het focus punt worden. Het plan is om de kiel los te halen en ook gelijk de kielbouten te vervangen, mede ook omdat de voorste moer ernstig is aangetast.
De grootste uitdaging met de kielbalken repareren is om uit te zoeken wat het beste plan is.
Heeft er iemand ervaring met het herstellen van de stringers waar de kiel aanhangt?
Binnenkort nog wat foto's