Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 07 feb 2022 12:42 #1366675

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
koko schreef :
Even terug naar de reden van herleving van dit topic: aanwijzingen voor het afdichten van het schroefdraad met kit of tape/draad :)
Yazz schreef :
Trudesign thread sealing info.




Ik lees in dit draadje ook dat men met epoxy gebruikt om te verlijmen / monteren, is dat ook een werkelijk voorgescreven / approved methode om te monteren?

Enig idee hoe de bestendigheid met diesel is van deze afsluiters... op mijn dieseltank zit een polybuis van ik schat 1,5 duims daar wil ik een afsluiter op monteren zodat ik bb en sb tank kan scheiden als ik dat wil.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 07 feb 2022 12:48 #1366679

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Je wilt graag TD kranen en doorvoeren vanwege de corrosie en de duurzaamheid voor je naar buiten boel. Voor diesel, binnen zou ik een mooie messing of dan liever een rvs kraan nemen. Goedkoper en zit daar voor eeuwig.
Neem van die sealer die dieselmonteurs in de garage ook gebruiken.
Makkelijk en altijd dicht.
Laatst bewerkt: 07 feb 2022 12:49 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 07 feb 2022 13:40 #1366687

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
fer2nand schreef :

Ik lees in dit draadje ook dat men met epoxy gebruikt om te verlijmen / monteren, is dat ook een werkelijk voorgescreven / approved methode om te monteren?

Enig idee hoe de bestendigheid met diesel is van deze afsluiters... op mijn dieseltank zit een polybuis van ik schat 1,5 duims daar wil ik een afsluiter op monteren zodat ik bb en sb tank kan scheiden als ik dat wil.

Niet gebruiken met diesel. Je gebruikt True Design alleen voor water, met als argument bevriezen en corrosie.

Gewoon in elkaar zetten met de voorgeschreven middelen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 08 feb 2022 13:01 #1366905

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Ik ga dit klusje klaren in april.
Over het afdichten en kitten:
Als het niet meer uit elkaar hoeft; alles kan met SIKAFLEX® 291i volgens TD.
Dus huiddoorvoer, schroefdraad vd kraan etc.

Maar:
Weet iemand of de slang op de slangtule (dus na de afsluiter) ook met kit moet en of er 1 of 2 slangenklemmen moeten?
De slangenklem (en) dan vervolgens vast is vast of is er een moment?
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 08 feb 2022 13:22 #1366910

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Het is gebruikelijk om alle slangverbindingen onder de waterlijn te voorzien van twee rvs slangklemmen.
Monteren van iedere klem met de klemschroef aan weerszijde van de slang.
Mijns inziens is er dan geen sika spul meer nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 08 feb 2022 13:23 #1366911

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Aan een boot moet ALLES vroeger of later een keer uit elkaar.....:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 08 feb 2022 13:37 #1366914

egenolf schreef :
Aan een boot moet ALLES vroeger of later een keer uit elkaar.....:-)

Daar heb je haakse slijpers voor ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 08 feb 2022 13:39 #1366915

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
egenolf schreef :
Het is gebruikelijk om alle slangverbindingen onder de waterlijn te voorzien van twee rvs slangklemmen.
Monteren van iedere klem met de klemschroef aan weerszijde van de slang.
Mijns inziens is er dan geen sika spul meer nodig.

Correct!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 08 feb 2022 14:05 #1366928

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
H700 schreef :
Ik ga dit klusje klaren in april.
Over het afdichten en kitten:
Als het niet meer uit elkaar hoeft; alles kan met SIKAFLEX® 291i volgens TD.
Dus huiddoorvoer, schroefdraad vd kraan etc.

Maar:
Weet iemand of de slang op de slangtule (dus na de afsluiter) ook met kit moet en of er 1 of 2 slangenklemmen moeten?
De slangenklem (en) dan vervolgens vast is vast of is er een moment?

Slang op slangtule/pilaar: Geen kit. Wel goed passende slang/tule combinatie. Als t niet past: niet doen. Niet gaan klooien met kit/tape/dunnere slang om een overgang te maken.

2 Slangklemmen per verbinding. Slangklemmen kunnen best wel eens falen. Ik heb er wel eens losse ergens weggehaald. Ook RVS slangklemmen kunnen roestplekken krijgen door spannings-/spleet-corrosie.

Er is geen moment voor. Dus vast is vast idd. De aandrijfzeskant is meestal 7mm. Dat zegt ook iets over hoe vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 08 feb 2022 14:54 #1366947

Joop66 schreef :
H700 schreef :
Ik ga dit klusje klaren in april.
Over het afdichten en kitten:
Als het niet meer uit elkaar hoeft; alles kan met SIKAFLEX® 291i volgens TD.
Dus huiddoorvoer, schroefdraad vd kraan etc.

Maar:
Weet iemand of de slang op de slangtule (dus na de afsluiter) ook met kit moet en of er 1 of 2 slangenklemmen moeten?
De slangenklem (en) dan vervolgens vast is vast of is er een moment?

Slang op slangtule/pilaar: Geen kit. Wel goed passende slang/tule combinatie. Als t niet past: niet doen. Niet gaan klooien met kit/tape/dunnere slang om een overgang te maken.

2 Slangklemmen per verbinding. Slangklemmen kunnen best wel eens falen. Ik heb er wel eens losse ergens weggehaald. Ook RVS slangklemmen kunnen roestplekken krijgen door spannings-/spleet-corrosie.

Er is geen moment voor. Dus vast is vast idd. De aandrijfzeskant is meestal 7mm. Dat zegt ook iets over hoe vast.

Ik gebruik Mikalor W5 (asfa-s) slangeklemmen.

Die hebben wel een max aanhaalmoment:



Maar dat is de max. (Dat is niet veel) Maar iets minder mag ook, beetje opletten met de slang (qua vervorming). Dus gewoon naar je gevoel luisteren werkt meestal net zo goed.

Verder heeft de voorkeur 2 slangeklemmen. Maar je slang tule moet er wel lang genoeg voor zijn!
Eentje helemaal erop, en eentje half erop is niet ok.

www.iq-parts.nl/downloads/Mikalor_Catalogus_2011.pdf

Andere slangklemmen zullen ook wel voldoen. Ik vindt deze perfect, kwaliteit en ideaal materiaal (W5 type) voor aan boord in een zoute omgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 08 feb 2022 19:10 #1367009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Acht is meer dan 1000............

Oftewel common sense.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 feb 2022 16:26 #1367481

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Helder, dank!
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 18 mrt 2022 08:08 #1376722

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Ik heb de benodigde TD materialen binnen maar dat viel nog niet mee!
Hangt ook af van de maat, bv 3/4 en 1 is lastig verkrijgbaar.
Er zijn voor sommige TD materialen lange levertijden, bv eind mei pas weer.
Dus wil je nog sleutelen aan je afsluiters dan zou ik nu bestellen.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 apr 2022 14:16 #1383006

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
De ruimte in een Hurley is beperkt.
Ik moet de afsluiters op een andere plaats door de huid voeren (gat boren) en het oude gat dichtmaken. Het nieuwe gat komt ietsjes verder naar voren en wat dieper onder water, circa 5cm.
Tijdje terug heb ik het opgemeten na de nachtdienst en dat is nooit een strak plan...

De afsluiter moet ik volgens TD op maat zagen, enerzijds om hem op maat te krijgen en anderzijds om ruimte winnen:

Minimise overhang - It is recommended to “dry fit” the Ball Valve Skin fitting assembly
and then trim the skin fitting (with a hacksaw) to allow a 2mm to 5mm gap between
Skin Fitting Nut and Ball Valve to minimise overhang and ensure compliance to ISO
9092-2.


Ik lees dit toch goed? Ik win zeker 3 cruciale centimeters.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 apr 2022 16:38 #1383034

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Je leest goed, behalve dat je niet de afsluiter maar de doorvoer moet inkorten.

Ik telde het aantal gangen dat overbleef na het volledig er op draaien van de kraan en zaagde dat aantal -1 vervolgens van de doorvoer af.
Wel de doorvoer weer uit de boot halen om enigzins recht te kunnen zagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 apr 2022 17:02 #1383044

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Ja, dank je, ik bedoel de doorvoer.
Ik ga morgen meten, dan ligt hij op de wal.

Ik denk er over om beide afsluiters in de lensruimte (bilge) te monteren.
Voordeel is veel meer ruimte. De afsluiter zitten namelijk in de kajuit bakskisten en nemen ruimte in. Er is beperkte ruimte.

In de bilge is meer ruimte echter de doorvoer zit dan dieper, op circa 70cm ipv 40cm onder de waterlijn.
Op de foto zat de gele slang van de mechanische logmeter, deze is inmiddels verwijderd.
Links de nasa loggever. Als ik nou hier eens de Trudesign afsluiters monteer? Deze zijn van de kuipafvoeren. Zou dat bezwaarlijk zijn ivm de waterdruk?
Volgens de wet van Pascal zal de hydrostatische druk met elke 10 meter diepte toenemen met ongeveer 1 bar. De oude doorvoer zit op 40cm en de nieuwe op 70cm.
Wordt het kuipwater nog wel snel afgevoerd?

Zie foto´s (van tijdens groot onderhoud 2020).
Bijlagen:
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 10 apr 2022 17:20 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 apr 2022 17:36 #1383048

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Meer ruimte betekent meestal ook meer gelegenheid het goed en netjes uit te voeren. Dat vind ik een pre. Verder lijken kranen en doorvoeren in bakskisten me ook nogal kwetsbaar. Meestal ligt er nog van allerlei los materiaal in de bakskist dat dan weer tegen de kranen aan ligt te liggen. Zou ik niet willen.

Van 40 naar 70cm, daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Belangrijker is of je de slangen een mooi afwaterend verloop kan geven en ze groot genoeg kan maken. Hoe vaak heb je al een serieuze golf water in de kuip gehad die niet snel genoeg afgevoerd werd? Meestal alleen regenwater of wat buiswater toch?
Tuurlijk, je hebt ze nodig en je wil wel dat de kuip leegloopt dus zorg je voor voldoende diameter buis en zo min mogelijk weerstand door knikken en bochten. Dat levert meer op dan die 30cm verschil in mijn ogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 apr 2022 18:38 #1383067

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
De afvoersnelheid is onafhankelijk van de diepte waarop de doorvoeren zitten. Het water in je kuip en het buitenwater zijn communicerende vaten, het water loopt altijd van hoog naar laag. De weg daartussen is irrelevant. Kortom, hoe diep je de huiddoorvoeren plaatst maakt niet uit.

Wat wel relevant is is de weerstand die het af te voeren water ondervindt. Dunne leidingen, haakse bochten en vernauwingen geven heel veel leidingweerstand. Kies de slangen en de Trudesign fittingen van je kuipafvoer daarom zo ruim mogelijk en met zo min mogelijk scherpe bochten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 apr 2022 18:54 #1383071

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Ik weet me nog een natuurkunde proefje te herinneren met een lange en een korte slang aan een vat. De klas mocht raden welke eerder leeg was. Iedereen ging voor de korte. Maar het vat met de lange slang was juist het snelste leeg... Meer druk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 apr 2022 18:58 #1383075

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Ik had beide bergruimten altijd al leeg op wat poetsdoeken na dus erg nuttig zijn ze nu niet. Dus de afsluiters weghalen is echt een pre dan heb ik meer nuttige ruimte. Lijkt mij inderdaad ook veiliger Koko!
Wat de afvoer aangaat:
De afvoeren waren 3/8e x 2 (bsp) en blijven 3/8e. De slang van bilge naar kuip maken dan een veel rechtere loop omdat ze vrijwel loodrecht onder de afvoeren van de kuip komen.
Momenteel maken ze een vrij scherpe 90 graden bocht.
Een echte overkomende plens water kan ook via de overloop in de motorbun weglopen, dus die grote golf is sowieso snel weg, wat achterblijft is een laag van 20cm, dat kan weg via de afvoer.
Ook met plensbuien is er nooit last.

Morgen er uit, meten en kijken wat wijsheid is.
Dank voor de input!
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 apr 2022 19:36 #1383082

Wat is die geel/zwartte tuinslang met die tyrap?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 apr 2022 23:46 #1383123

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Geel is gas, dus .... :lol:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 apr 2022 16:47 #1383363

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Daar zat een mechanisch log, de slang beschermde de kabel. Is weg en dichtgemaakt.
Was niet meer te redden, mooie analoge techniek.
Hier kan de afsluiter komen.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 apr 2022 17:13 #1383373

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
H700 schreef :
Wat de afvoer aangaat:
De afvoeren waren 3/8e x 2 (bsp) en blijven 3/8e. De slang van bilge naar kuip maken dan een veel rechtere loop omdat ze vrijwel loodrecht onder de afvoeren van de kuip komen.
Momenteel maken ze een vrij scherpe 90 graden bocht.
Een echte overkomende plens water kan ook via de overloop in de motorbun weglopen, dus die grote golf is sowieso snel weg

Dan is het voor mij een no-brainer. Alleen maar voordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 apr 2022 17:27 #1383380

Philip schreef :
Ik weet me nog een natuurkunde proefje te herinneren met een lange en een korte slang aan een vat. De klas mocht raden welke eerder leeg was. Iedereen ging voor de korte. Maar het vat met de lange slang was juist het snelste leeg... Meer druk.

Dat zijn ook niet echt communicerende vaten, maar doordat er meer hoogteverschil is tussen het uiteinde van de lange slang en de korte heeft zwaartekracht een langere werking op het water in de langere slang. Hierdoor zal de zuigende werking vergroot worden. Die slang hoeft niet onderaan het vat zitten voor dit effect, kan ook gewoon geheveld worden door boven over de rand te steken.

Als je het uiteinde van de langere slang op dezelfde hoogte zou houden als de kortere slang dan zouden ze weer even snel leeg lopen, mits de weerstand hetzelfde is.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.871 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl