Hans V schreef :
H700 schreef :
Je verbaasd je over de messing (dus met zink!) afsluiters die bij de Watersport-juwelier liggen en ook in moderne boten zitten, maar ws is dat een heel ander onderwerp.
[OT] Je hebt DZR (De-Zincification Resistant) messing dat de betere werven gebruiken. Maar bij de watersportwinkel is vaak moeilijk te achterhalen of de daar verkochte doorvoeren en afsluiters van een DZR legering zijn. Met kunststof doorvoeren en afsluiters (zoals Trudesign of Forespar's Marelon) weet je waar je aan toe bent.
Meer weten?
trip.ayy.fi/wordpress/wp-conte...2014/08/Seacocks.pdf
korrosion.dk/onewebmedia/Corro...0seacocks-070616.pdf
www.sailmagazine.com/diy/know-...u-hulls-and-seacocks
www.pcmarinesurveys.com/Paul%2...care%20Mongering.pdf
[/OT]
Even een waarschuwing uit de praktijk!
Vandaag verwijderde ik van de Poon het vlakdeel waarin de koelwaterinvoer zat.
Ter lering en vermaak, op 15 centimeter lengte trof ik 7 serieuze problemen.
Zo zat het in het hout
We zien meteen probleem #1, het gebruik van geribbelde auto-radiatorslang zonder enige vorm van wapening. Absoluut onbetrouwbaar onder water.
En probleem #2, de slangenklemmen. Een bandje van roestvast staal met een mechaniekje van roestend pisbakkenijzer.
Om te kijken of er sprake was van ontzinken van messing gaf ik er een klap op met een tweeponds hamer.
Toen was het los uit het hout
De huiddoorvoer brak direct door de klap. Op het breukvlak is te zien dat hij al lang voor driekwart kapot was, slechts een kwart van de omtrek is een verse breuk. Kortom, zwaar ontzinkt en gevaarlijk bros. Dat is probleem #3
Niet te zien op foto, maar ook de spindel van de afsluiter is gebroken waardoor hij niet meer dicht kan. Vermoedelijk ook door ontzinken.Probleem #4
Probleem #5 is een lekke spindel. De groene verkleuring eronder duidt op langdurige lekkage
Probleem #6 zit in de montage van de tweede slangenklem. Ik voelde er beweging in en vermoedde dat hij niet op de slangpilaar zat. Toen ik de slang even ingesneden had was duidelijk te zien dat hij inderdaad fout zat.
En ten slotte probleem #7, de moer is scheef op de huiddoorvoer gedraaid. Dat moet een hoop moeite hebben gekost, want de schroefdraad is over de hele lengte vervormd.
Ik word droevig van zo’n opeenhoping van troep en slecht werk. Zeker omdat ik vermoed dat het door een werf is ingebouwd, samen met de nieuwe motor.
En het toont ook aan hoe snel het ontzinken kan toeslaan, zelfs op het niet heel erg zoute water in Antwerpen.
Wim.