Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 okt 2022 16:23 #1429242

Hans V schreef :
H700 schreef :
Je verbaasd je over de messing (dus met zink!) afsluiters die bij de Watersport-juwelier liggen en ook in moderne boten zitten, maar ws is dat een heel ander onderwerp.

[OT] Je hebt DZR (De-Zincification Resistant) messing dat de betere werven gebruiken. Maar bij de watersportwinkel is vaak moeilijk te achterhalen of de daar verkochte doorvoeren en afsluiters van een DZR legering zijn. Met kunststof doorvoeren en afsluiters (zoals Trudesign of Forespar's Marelon) weet je waar je aan toe bent.

Meer weten?

trip.ayy.fi/wordpress/wp-conte...2014/08/Seacocks.pdf
korrosion.dk/onewebmedia/Corro...0seacocks-070616.pdf
www.sailmagazine.com/diy/know-...u-hulls-and-seacocks
www.pcmarinesurveys.com/Paul%2...care%20Mongering.pdf
[/OT]


Even een waarschuwing uit de praktijk!

Vandaag verwijderde ik van de Poon het vlakdeel waarin de koelwaterinvoer zat.
Ter lering en vermaak, op 15 centimeter lengte trof ik 7 serieuze problemen.

Zo zat het in het hout


We zien meteen probleem #1, het gebruik van geribbelde auto-radiatorslang zonder enige vorm van wapening. Absoluut onbetrouwbaar onder water.
En probleem #2, de slangenklemmen. Een bandje van roestvast staal met een mechaniekje van roestend pisbakkenijzer.

Om te kijken of er sprake was van ontzinken van messing gaf ik er een klap op met een tweeponds hamer.
Toen was het los uit het hout



De huiddoorvoer brak direct door de klap. Op het breukvlak is te zien dat hij al lang voor driekwart kapot was, slechts een kwart van de omtrek is een verse breuk. Kortom, zwaar ontzinkt en gevaarlijk bros. Dat is probleem #3



Niet te zien op foto, maar ook de spindel van de afsluiter is gebroken waardoor hij niet meer dicht kan. Vermoedelijk ook door ontzinken.Probleem #4

Probleem #5 is een lekke spindel. De groene verkleuring eronder duidt op langdurige lekkage



Probleem #6 zit in de montage van de tweede slangenklem. Ik voelde er beweging in en vermoedde dat hij niet op de slangpilaar zat. Toen ik de slang even ingesneden had was duidelijk te zien dat hij inderdaad fout zat.



En ten slotte probleem #7, de moer is scheef op de huiddoorvoer gedraaid. Dat moet een hoop moeite hebben gekost, want de schroefdraad is over de hele lengte vervormd.



Ik word droevig van zo’n opeenhoping van troep en slecht werk. Zeker omdat ik vermoed dat het door een werf is ingebouwd, samen met de nieuwe motor.
En het toont ook aan hoe snel het ontzinken kan toeslaan, zelfs op het niet heel erg zoute water in Antwerpen.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 16:42 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 okt 2022 18:37 #1429287

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
Berghout-2 schreef :
Ik word droevig van zo’n opeenhoping van troep en slecht werk. Zeker omdat ik vermoed dat het door een werf is ingebouwd, samen met de nieuwe motor.
En het toont ook aan hoe snel het ontzinken kan toeslaan, zelfs op het niet heel erg zoute water in Antwerpen.
Wim.

Niet best.

Hoe oud is de doorvoer?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 okt 2022 19:13 #1429292

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6607
Heb zelf ook alles vervangen door trudesign. Stalen boot met gelaste standpijpen tot boven de waterlijn. Daar zat een schroefdraad in getapt waar de kranen opzaten. Bij het demonteren braken de kranen met schroefdraad en al van de standpijp af.








Alle standpijpen verwijderd en dichtgelast en voorzien van nieuwe gaten




En hier Trudesign doorvoeren en kranen opgezet





mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 10 okt 2022 19:19 #1429294

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Vandaag ook Trudesign afsluiters gekocht.
Morgen op de kant en dan de boel vervangen.

Ik vertrouwde het niet meer...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 okt 2022 08:08 #1429348

Hans V schreef :
Berghout-2 schreef :Ik word droevig van zo’n opeenhoping van troep en slecht werk. Zeker omdat ik vermoed dat het door een werf is ingebouwd, samen met de nieuwe motor.
En het toont ook aan hoe snel het ontzinken kan toeslaan, zelfs op het niet heel erg zoute water in Antwerpen.
Wim.
Niet best.

Hoe oud is de doorvoer?
De motor is ongeveer 20 jaar geleden ingebouwd, dus het zal uit die tijd zijn.
De laatste 5 jaar heeft de boot niet in het water gelegen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 okt 2022 09:07 #1429359

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Berghout-2 schreef :
Hans V schreef :
Berghout-2 schreef :Ik word droevig van zo’n opeenhoping van troep en slecht werk. Zeker omdat ik vermoed dat het door een werf is ingebouwd, samen met de nieuwe motor.
En het toont ook aan hoe snel het ontzinken kan toeslaan, zelfs op het niet heel erg zoute water in Antwerpen.
Wim.
Niet best.

Hoe oud is de doorvoer?
De motor is ongeveer 20 jaar geleden ingebouwd, dus het zal uit die tijd zijn.
De laatste 5 jaar heeft de boot niet in het water gelegen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Wim,
Ik neem aan dat je er nu houten afsluiters in maakt? ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 11 okt 2022 09:12 #1429360

Calidris schreef :
Wim,
Ik neem aan dat je er nu houten afsluiters in maakt? 

Nee joh, epoxy natuurlijk. Je wéét toch dat ik daar groot fan van ben :-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 okt 2023 18:36 #1518042

Draadje nog eens doorgelezen, nu écht zin om te beginnen ;)

Men gebruikt hier bijna unaniem ingedikte epoxy om de doorvoer in te lijmen en Sika om de draadverbindingen vast te lijmen/af te dichten.

Omdat ik het spul (na droog op maat te hebben gemaakt) in één keer wil monteren:
-doorvoer
-moer met fillet
-collar
-afsluiter
-slangtule

Zodat dit één hard en spanningsvrij geheel wordt, zou ik de schroefverbindingen óók met epoxy willen monteren/vastzetten/afdichten.

Is dit een gek idee? Waarom spreekt de fabrikant wél over dat kant-en-klaar epoxyproduct voor de doorvoer maar noemt dit niet als mogelijkheid voor de schroefverbindingen?
Laatst bewerkt: 23 okt 2023 18:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 okt 2023 19:16 #1518057

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Heel veel over geschreven...
Trudesign zegt:
Marine Underwater Adhesive Sealants, Epoxy or Polyester Resins can be used for
installation to the hull.

Dan geven ze een lijst van producten die klaarblijkelijk door hen worden aanbevolen.
Genoemd wordt oa Sikaflex 291 of 591.

Over de epoxy hebben ze het over West Systems, het soort vulmiddel wordt niet benoemd:
West System® (or similar) two-pot epoxy that mixes to a paste. Tip – adding filler to
the West System® will increase the viscosity and help minimise “running” of the epoxy.
Visit www.westsystem.com/ss/filler-selection-guide/ for more details.

Epoxy is prachtig spul maar je wilt enige flexibiliteit houden en liefst geen starre verbinding.
Het werken met kit is veel makkelijker en in principe beter afdichtend en (iets) flexibel. Dus vangt dit beter trek- en buigkrachten op.
Omdat je de delen aandraait, druk je de epoxy juist aan en over het algemeen pers je dan veel epoxy uit de verbinding. Epoxylijm moet je juist niet te veel aanknellen.

Ik zou (en heb dit ook gedaan) gaan voor Sika.
Mijn broer werkt in de luxe scheepsbouw (dan hebben we het over boten van miljoenen) en doorvoeren worden gekit. Nooit gelijmd.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 23 okt 2023 19:18 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 okt 2023 22:43 #1518090

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik denk dat epoxy of Sika 291 beide goede resultaten zal geven. Mijn overwegingen: de doorvoer met de wartel wordt met de epoxy één geheel met de romp. De afsluiter leek mij zelf wat makkelijker monteren met Sika. Maar het blijft een hoop keukenpapier wat je nodig hebt om de boel een beetje netjes achter te laten, de kit blubbert er natuurlijk ook uit en je moet zorgvuldig werken zodat het niet in de afsluiter terecht komt. Uiteindelijk maakt het denk ik geen wezenlijk verschil.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 06:21 #1518102

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
H700 schreef :
Epoxy is prachtig spul maar je wilt enige flexibiliteit houden en liefst geen starre verbinding.

Dat wil jij, geloof ik. Mij lijkt een starre verbinding in dit geval geen enkel probleem.
Het werken met kit is veel makkelijker en in principe beter afdichtend en (iets) flexibel. Dus vangt dit beter trek- en buigkrachten op.

Persoonlijk haat ik kit. Altijd veel meer geknoei dan met epoxy. Lastiger schoonmaken. Het werkt wat mij betreft niet makkelijker dan ingedikte epoxy. Het dicht ook niet beter af. Over die flexibiliteit heb ik het al gehad.
Omdat je de delen aandraait, druk je de epoxy juist aan en over het algemeen pers je dan veel epoxy uit de verbinding. Epoxylijm moet je juist niet te veel aanknellen.

Als dit al een probleem is, heeft kit daar net zoveel last van als ingedikte epoxy.

Persoonlijk heb ik de doorvoeren gelijmd met Lijm 700 van Poly Service en de afsluiters gemonteerd met dat draad van hoe-heet-het-ook-alweer. Afsluiters zijn dus nog steeds demontabel.

Aanvulling: dat "draad" waar ik hierboven over schrijf is Loctite 55.
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 09:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 09:45 #1518151

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Het flexibiiteits argument is van belang als de bulk slapper is dan hetgene wat je er op schroeft. M.a.w. als hetgene wat je monteert de bulk om een of andere reden niet kan volgen.

Hier schat ik in dat de through hull van TruDesign flink minder stijf zijn dan het glasvezel polyester van de romp. Dus, ook met een stijve verbinding zullen die de rompvervormingen volgen.

Geen probleem dus.

Metalen appendages hebben typisch een stijfheid die een factor 20 tot 100 hoger is dan kunststoffen.

Let op: STIJFHEID is een ander getal dan STERKTE.

De stijfheid van materialen kun je halen uit het getal Young's Modulus, of Elasticiteitsmodulus.
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 09:50 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 09:46 #1518152

Dank voor alle inzichten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 10:49 #1518166

Juist met kit heb je minder spanning. Ik zou gewoon kit gebruiken, eventueel met een primer. Denk eraan om voordat je de doorvoer vast zet op de romp er alvast de afsluiter en eventueel bocht er tijdelijk op te zetten om te voorkomen dat je er achter komt dat de kraan van je afsluiter of het bochtje net verkeerd uitkomt terwijl je doorvoer al muurvast zit... Ik spreek uit ervaring ... (niet met trudesign, wel met onhandige plek afsluiter kraan)
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 10:51 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 11:03 #1518167

Dankje.

Ik “doe zo moeilijk” omdat ik load bearing collars ga gebruiken en de handles in een vooraf bepaalde positie wil monteren. Omdat ik geen speling wil tussen de collars en huid/afsluiters, bepaalt de oriëntatie van de doorvoer die van de handle uiteindelijk. “Een stukkie verder of terug draaien” van de afsluiter als de huiddoorvoer al vast zit (of niet meer mág verdraaien) betekent daarmee “te strak/huiddoorvoer draait mee” resp. niet goed inklemmen collar. Mijn gedachte is dat wanneer ik al deze onderdelen in één keer monteer (nadat alles droog pasgemaakt is) dat de ingedikte epoxy zowel de draadverbindingen afdicht/fixeert, maar vooral eventuele naden tussen wartel en de holle romp opvult, de wartel inkapselt, en eventuele ruimte aan beide zijden van de collar massief opvult.

Het gemonteerde spul zou dan één geheel moeten worden.

Als ik alles met kit doe, moet ik de kit laten aanharden, 24 h later de wartel natrekken. Dat geeft een onvoorspelbaar resultaat van de resulterende positie van de afsluiter, volgens mij…
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 11:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 11:20 #1518176

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Zoals ik het doe:
Eerst goed op maat maken want de huiddoorvoeren kunnen te lang zijn.
Dan zet ik alleen de huiddoorvoer (verzonken) vast met epoxy prut. Uitrichten m.b.v. de collar en de kraan.
Dan met kit de collar (altijd een collar) en de kraan erop in een keer.
Goed checken of er geen krul kit in de standpijp bij de kogel zit. Je gebruikt gauw teveel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 11:44 #1518182

Heb je de materialen al gekocht? Zo, ja dan zou ik de doorvoer eerst vastzetten met kit (en misschien eerst een primer gebruiken) en gelijk vastzetten in de juiste positie (door afsluiter er tijdelijk op te zetten). Dat nadraaien na 24 uur doe ik zelf niet (ik heb geen trudesign ervaring), ik zet het in 1 keer goed vast. Daarna collar en afsluiter, ik zou de collar niet vastkitten persoonlijk, je leest regelmatig over kleine lekkages direct na montage en als alles vast in de kit zit is het lastig te bepalen wat de oorzaak is, moet de collar volgens trudesign handleiding vastgekit worden?

Zelf zou ik in het scenario dat die collars voor kunststof doorvoeren nodig zijn voor de bronzen doorvoeren van trudesign kiezen , dus niet kunststof doorvoer met collar. Mijn overweging zou zijn dat vast ,vast is. Overdreven aandraaien zal beschadiging schroefdraad geven maar is ook op kunststof doorvoeren niet verstandig. In plaats van sika kit of epoxy zou ik voor verbinding doorvoer -afsluiter kiezen voor juiste type loctite, dan kan het nog een keer weer los indien nodig. De kosten van tru design bronzen doorvoer versus trudesign kunststof met collar ken ik niet, dat kan een factor zijn natuurlijk. Zelf zie ik die collars als een lapmiddel om te compenseren voor zwakke constructie vergeleken met een bronzen doorvoer. Op die plek zou ik geen lapmiddel willen hebben. Daarnaast is het 1 extra laag complexiteit waar tijdens montage iets mis kan gaan. Is maar een mening , misschien zijn die collars prima en gaat montage altijd goed.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 12:16 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 11:53 #1518184

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Nachtvlinder schreef :
Dankje.

Ik “doe zo moeilijk” omdat ik load bearing collars ga gebruiken en de handles in een vooraf bepaalde positie wil monteren. Omdat ik geen speling wil tussen de collars en huid/afsluiters, bepaalt de oriëntatie van de doorvoer die van de handle uiteindelijk. “Een stukkie verder of terug draaien” van de afsluiter als de huiddoorvoer al vast zit (of niet meer mág verdraaien) betekent daarmee “te strak/huiddoorvoer draait mee” resp. niet goed inklemmen collar. Mijn gedachte is dat wanneer ik al deze onderdelen in één keer monteer (nadat alles droog pasgemaakt is) dat de ingedikte epoxy zowel de draadverbindingen afdicht/fixeert, maar vooral eventuele naden tussen wartel en de holle romp opvult, de wartel inkapselt, en eventuele ruimte aan beide zijden van de collar massief opvult.

Het gemonteerde spul zou dan één geheel moeten worden.

Als ik alles met kit doe, moet ik de kit laten aanharden, 24 h later de wartel natrekken. Dat geeft een onvoorspelbaar resultaat van de resulterende positie van de afsluiter, volgens mij…

Ik heb ze eerst "droog" gemonteerd om de juiste stand en lengte te bepalen. Ik had extra lang schroefdraad, dat moet je afzagen, maar je wil niet dat het stuit vóórdat het pakket samendrukt met de collar.
Ik heb alle delen in één keer gemonteerd, maar wel eerst een sleutel-strip gemaakt waarmee ik de doorvoer van binnenuit kan tegenhouden tijdens het vastdraaien.
De doorvoer met lekker kit "blob" aan de buitenzijde er in, balkje er tegen als stut en dan naar binnen. na vastdraaien weer naar buiten om kit weg te vegen. Dus gewoon in één keer vast, niet half vast en dan na uitharden vast trekken.

Het gaat mijn tijd wel duren denk ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 11:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 12:45 #1518198

De essentie is volgens mij “is het nodig de doorvoer, wanneer met kit gemonteerd, na te trekken”?

Alsof je met de kit een soort pakking vormt die je, na uitharding, zou moeten comprimeren. Volgens mij is dat onzin wanneer je een lijmende kit (net als lijmende epoxypasta…) gebruikt. Doorvoer moet wel “vol en zat” in de kit zitten, maar dat geldt net zo goed wanneer je epoxy gebruikt: er moet wat op te vullen ruimte zijn. Tussen flens en romp en/of tussen romp en schagt. Ingeval dat laatste, dan kun je zelfs beter niet natrekken lijkt mij; dan breek je die seal.

Mis ik iets met die redenatie?
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 13:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 12:45 #1518199

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Ik heb afgelopen winter heel veel met Kit gedaan (Sikaflex en anderen), inclusief het inbouwen van een Trudesign afsluiter in een bestaand gat, met Load-collar.

Oude kit verwijderen en gat goed schoonmaken was niet ingewikkeld. Uiteindelijk valt die kit om te verwerken erg mee. Van een schilder heb ik geleerd de overtollige kit meteen te verwijderen met een kartonnetje (daarmee creëer je meteen en fatsoenlijke kitnaad. (desnoods twee of drie kartonnetjes.)
Daarna nog even met een doek met terpentine dan is ie netjes ben je de gehele kit 'waas' ook weer kwijt. Zoals beschreven eerst even goed uitrichten zodat je hendel op de goeie plek uitkomt. Voordeel van kit is dat je zelfs dan er bij het definitief plaatsen nog even wat mee kunt 'spelen'.

Gezien die ervaring zou ik zeggen, gewoon met goeie kit doen, en volgens gebruiksaanwijzing aanbrengen. Dan kan ie ooit ook nog zonder zagen los.

Succes!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 13:55 #1518213

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Nachtvlinder schreef :
De essentie is volgens mij “is het nodig de doorvoer, wanneer met kit gemonteerd, na te trekken”?

Alsof je met de kit een soort pakking vormt die je, na uitharding, zou moeten comprimeren. Volgens mij is dat onzin wanneer je een lijmende kit (net als lijmende epoxypasta…) gebruikt. Doorvoer moet wel “vol en zat” in de kit zitten,

Mis ik iets met die redenatie?

Nee, dat heb ik dus niet gedaan. in één keer vast, en door....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 13:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 13:59 #1518214

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Mischief schreef :
Ik heb afgelopen winter heel veel met Kit gedaan (Sikaflex en anderen), inclusief het inbouwen van een Trudesign afsluiter in een bestaand gat, met Load-collar.
.....
Gezien die ervaring zou ik zeggen, gewoon met goeie kit doen, en volgens gebruiksaanwijzing aanbrengen. Dan kan ie ooit ook nog zonder zagen los.

Succes!

Exact. Zo doen.

Maar iedereen mag het lekker zelf weten natuurlijk.

Epoxy heeft zeker een plaats om de plaats van de doorvoer ¨strak¨ te maken of als er een andere plaats wordt gekozen dan de originele plek. Immers wil je altijd een zg ¨backing plate¨ dus een verdikking daar waar je doorvoer komt. Die maak je best met behulp van epoxy.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 14:01 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 14:23 #1518216

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2326
Bij mij zitten ze al enkele jaren met epoxy, de afsluiters heb ik met griffon kolmat tape gemonteerd. 180 graden nastelbaar.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 okt 2023 14:28 #1518217

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6508
Ik bespeur dat er na de trend "van kit naar epoxy" nu het tegenovergestelde gebeurt. Wat het beste is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat TruDesign bij gebruik van kit aanbeveelt om na 24 uur de moer aan te draaien en dat er hier individuen zijn die dat advies welbewust naast zich neer leggen. En dan heb je het toch over één van de meest kritische onderdelen van je boot. :S
Dat natrekken hoeft in ieder geval niet als je epoxy gebruikt. Er is zelfs iets voor te zeggen om het niet al te strak te trekken, zodat er niet teveel epoxy uit gedrukt wordt. En dan eraf blijven tot het uitgehard is.

Oh, en voor de afsluiters heb ik teflon tape gebruikt. Als het niet goed is draai het los en begin je opnieuw. Niet zo moeilijk doen. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 14:29 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 25 okt 2023 08:54 #1518378

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Kwam vandaag een illustratief artikel van pbo tegen:
www.pbo.co.uk expert-advice fitting-new-seacocks-and-skin-fittings-on-the-pbo-project-boat-71252
Voor wie graag nog even wat plaatjes heeft bij het voorgaande tekstuele overleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl