Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 17 jan 2017 19:42 #800945

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Joop66 schreef :
Zeppos schreef :
Hmmm, staat ook op mijn lijstje: geen ontzinking en volgens de brochure vorstbestendig... Al werd dat laatste reeds uitvoerig in twijfel getrokken op,het ZF...
Z

Hierover heb ik die gabbers een paar weken geleden eens een mailtje gestuurd:

Tru Design Support <Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.>

Bijlagen06-12-16

aan mij
Alan replied

Dec 7, 11:19am
Hi Joop
Thanks for your enquiry

To test our ball valves in an Engine fire situation we have tested in house our ball valve to the US Coast guard fire test as per the info attached.

With regard to our fittings in freezing conditions we have tested them at -18* and have been selling them into the nordic countries for over 8 years with no problems

We hope this answers your questions

Regards

--
Alan Maddox
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ik heb de vraag aan Tru Design ietwat anders gesteld, nl hoe de afsluiters getest worden. Hierop kreeg ik volgend, naar mijn mening, afdoend antwoord:

Dear,

No the sub-zero temperature testing we have done on our ball valves is not in the dry condition.

To test them we fill a tub with fresh water, turn the handle on the ball valve to 45° (so the cavity between the ball and housing becomes filled), then submerge the valve in the water giving it a shake to remove any air pockets. The handle is then closed whilst still underwater trapping water inside the ball as well as in the void between the ball and housing. With the handle still closed it is placed in a freezer at -18°C and left for 24 hours.

All sizes that we make from ½" to 1½" will pass this freeze test and are completely unaffected upon thawing. They can be filled and frozen multiple times still with no damage taking place.
Our 2" size ball valve currently does not pass (the body cracks) but we are working through a solution to overcome this so that our entire ball valve range is resistant.

Hope this info helps.

Kind regards,

--
Ed Griffin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 17 jan 2017 19:58 #800953

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Dank je Zeppos, dat is goede informatie. Het komt de betrouwbaarheid zeer ten goede dat ze ook eerlijk zijn over wat er nog niet goed gaat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 17 jan 2017 20:00 #800954

Loctite 55 gebruik ik ook overal, prettig spul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 17 jan 2017 20:09 #800956

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 511
Locite 55 is prettig, maar nog prettiger vind ik Griffon Kolmat tape werken. Is ook nastelbaar

www.griffon.nl/nl-nl/producten...7-kolmat-fibre-seal/

Ook Rosch Marine (importeur truDesign) adviseert deze net als Loctite 55
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 17 jan 2017 20:16 #800958

ilCigno schreef :
Dank je Zeppos, dat is goede informatie. Het komt de betrouwbaarheid zeer ten goede dat ze ook eerlijk zijn over wat er nog niet goed gaat.

Oeps, laat ik nu die 2" hebben :sick:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 17 jan 2017 20:19 #800960

Dan met 2" niet bij -18 varen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 17 jan 2017 21:06 #800972

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7831
ilCigno schreef :
Dank je Zeppos, dat is goede informatie. Het komt de betrouwbaarheid zeer ten goede dat ze ook eerlijk zijn over wat er nog niet goed gaat.

Inderdaad. Goed technisch antwoord.

Nu blijft nog wel effe de vraag wat t probleem is: het bevriezen of de -18C. Maar ik vrees...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 17 jan 2017 21:08 #800973

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Zijn ze al ingebouwd? Anders zou je kunnen overwegen ze te retourneren en/of te informeren wanneer er een verbeterde versie beschikbaar is. Het jet systeem laat zich wellicht lastig vorstvrij maken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 17 jan 2017 21:24 #800980

Nee hoor, dat ze echt vorst bestendig zijn is nieuw voor mij, daar had ik al geen rekening mee gehouden. (Zou wel een meevaller zijn geweest) Bescherming tegen vorst gaat eenvoudig met een nippel op de pomp tbv een peslucht aansluiting. Één voor één even open tot het water er uit is en dan dicht. Als het al nodig is. Ik wil de boot denk ik wel wat warmer houden bij strenge vorst.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 19 jan 2017 11:26 #801337

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Blijft nog volgende vraag (in mijn geval):

Kan ik aannemen dat de huiddoorvoeren van een Dehler 28 (bj 1993) uit brons zijn? Iemand een idee?
Of kan ik daarvan uitgaan als ik de huidige afsluiters demonteer en de wanddikte vd doorvoeren is nog zoals het hoort?

Z
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 11:27 door Zeppos. Reden: spellingsfouten rechtgezet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 19 jan 2017 11:40 #801344

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
Zeppos schreef :
All sizes that we make from ½" to 1½" will pass this freeze test and are completely unaffected upon thawing. They can be filled and frozen multiple times still with no damage taking place.
Our 2" size ball valve currently does not pass (the body cracks) but we are working through a solution to overcome this so that our entire ball valve range is resistant.

Interessant. Size matters, in dit geval.
Hoe kleiner de inhoud van de kogel, hoe kleiner de kracht bij uitzetting van het water door bevriezing. Iets doet me denken dat het verhaal dat het water dat tussen het huis en de kogel ingesloten raakt, niet voldoende kracht kan ontwikkelen om het huis kapot te drukken. Ook niet bij een afsluiter van messing of brons.

1,5 duims is het grootste dat ik aan boord heb, qua afsluiters. Alles is na deze winter van Trudesign. Geen zorgen dus voor de winter 2017-2018. Het is de bedoeling de boot dan weer in het water te laten, namelijk.
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 11:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 19 jan 2017 12:17 #801349

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7831
lodewijk stegman schreef :
Zeppos schreef :
All sizes that we make from ½" to 1½" will pass this freeze test and are completely unaffected upon thawing. They can be filled and frozen multiple times still with no damage taking place.
Our 2" size ball valve currently does not pass (the body cracks) but we are working through a solution to overcome this so that our entire ball valve range is resistant.

Interessant. Size matters, in dit geval.
Hoe kleiner de inhoud van de kogel, hoe kleiner de kracht bij uitzetting van het water door bevriezing. Iets doet me denken dat het verhaal dat het water dat tussen het huis en de kogel ingesloten raakt, niet voldoende kracht kan ontwikkelen om het huis kapot te drukken. Ook niet bij een afsluiter van messing of brons.

1,5 duims is het grootste dat ik aan boord heb, qua afsluiters. Alles is na deze winter van Trudesign. Geen zorgen dus voor de winter 2017-2018. Het is de bedoeling de boot dan weer in het water te laten, namelijk.

Nou nee hoor. Waar het hier over gaat is het volgende: Het water zet een volume uit. Dat doet het gewoon. Onafhankelijk van de drukken die daarbij optreden. (OK ik denk dat je met een megabar echt wel wat uithaalt, maar voor t bereik waarin we kijken) Vervolgens moet de huid van het huis dit als rek op kunnen nemen.

Daarvoor zijn 2 reddingsmechanismen: E-modulus, zeg maar veerstijfheid van het materiaal, als die laag is, blijven de krachten binnen de klauwen, of, rek bij breuk. Dan vervormt het huis wel, maar blijft in 1 stuk.

Nu wordt bij een grotere kraan deverhouding volume/buitenoppervlak steeds ongunstiger. Dus de "rek" in de huid die een grotere kraan nodig heeft, wordt steeds meer.

Dat houd je niet tegen door dikker of sterker. Maar alleen door zachter materiaal, met meer rek te gebruiken. En een mechanisme waarin je volume kunt opvangen.

Metalen, ook koper en brons hebben een veel hogere E-modulus dan kunststoffen. Ook vezelversterkte kunststoffen. (OK, carbon epoxy is dan weer de uitzondering, zeker als de carbonvezels lang zijn en in de trekrichting liggen) Daar kan een metaal het dus niet op redden.

Dan rek bij breuk. Die zal bij de meeste kunststoffen ook beter zijn dan bij metalen. Zeker gietmaterialen, zoals onze kogelkraanhuizen.
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 12:20 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 19 jan 2017 12:43 #801353

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Zeppos schreef :
Blijft nog volgende vraag (in mijn geval):
Kan ik aannemen dat de huiddoorvoeren van een Dehler 28 (bj 1993) uit brons zijn? Iemand een idee?

Nee, dat kun je niet. In vrijwel alle gevallen wordt er gebruik gemaakt van ordinaire messing huiddoorvoeren. Als je geluk hebt, in de DZR (DeZincification Resistant) of CR kwaliteit (Corrosion Resistant).
Dat is dan duidelijk ingeperst :



Zeppos schreef :
Of kan ik daarvan uitgaan als ik de huidige afsluiters demonteer en de wanddikte vd doorvoeren is nog zoals het hoort?Z

De wanddikte zegt niets over de sterkte van een aangetast onderdeel. Wat meestal gebeurt is dat het zink uit het materiaal wordt aangetast en oplost, het koper bestanddeel blijft achter als een bros poreus netwerk.
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 12:46 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 19 jan 2017 12:45 #801355

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
Joop66 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Zeppos schreef :
All sizes that we make from ½" to 1½" will pass this freeze test and are completely unaffected upon thawing. They can be filled and frozen multiple times still with no damage taking place.
Our 2" size ball valve currently does not pass (the body cracks) but we are working through a solution to overcome this so that our entire ball valve range is resistant.

Interessant. Size matters, in dit geval.
Hoe kleiner de inhoud van de kogel, hoe kleiner de kracht bij uitzetting van het water door bevriezing. Iets doet me denken dat het verhaal dat het water dat tussen het huis en de kogel ingesloten raakt, niet voldoende kracht kan ontwikkelen om het huis kapot te drukken. Ook niet bij een afsluiter van messing of brons.

1,5 duims is het grootste dat ik aan boord heb, qua afsluiters. Alles is na deze winter van Trudesign. Geen zorgen dus voor de winter 2017-2018. Het is de bedoeling de boot dan weer in het water te laten, namelijk.

Nou nee hoor. Waar het hier over gaat is het volgende: Het water zet een volume uit. Dat doet het gewoon. Onafhankelijk van de drukken die daarbij optreden. (OK ik denk dat je met een megabar echt wel wat uithaalt, maar voor t bereik waarin we kijken) Vervolgens moet de huid van het huis dit als rek op kunnen nemen.

Daarvoor zijn 2 reddingsmechanismen: E-modulus, zeg maar veerstijfheid van het materiaal, als die laag is, blijven de krachten binnen de klauwen, of, rek bij breuk. Dan vervormt het huis wel, maar blijft in 1 stuk.

Nu wordt bij een grotere kraan deverhouding volume/buitenoppervlak steeds ongunstiger. Dus de "rek" in de huid die een grotere kraan nodig heeft, wordt steeds meer.

Dat houd je niet tegen door dikker of sterker. Maar alleen door zachter materiaal, met meer rek te gebruiken. En een mechanisme waarin je volume kunt opvangen.

Metalen, ook koper en brons hebben een veel hogere E-modulus dan kunststoffen. Ook vezelversterkte kunststoffen. (OK, carbon epoxy is dan weer de uitzondering, zeker als de carbonvezels lang zijn en in de trekrichting liggen) Daar kan een metaal het dus niet op redden.

Dan rek bij breuk. Die zal bij de meeste kunststoffen ook beter zijn dan bij metalen. Zeker gietmaterialen, zoals onze kogelkraanhuizen.

Nou, wie metalen kranen heeft moet dit maar op juistheid testen.
Ik begin er maar niet meer aan. Toch nog één ding. Je schrijft: "Nu wordt bij een grotere kraan deverhouding volume/buitenoppervlak steeds ongunstiger". Voor kleinere kranen zou dus het omgekeerde kunnen gelden: hoe kleiner hoe gunstiger. Dan kom je een beetje in de richting waarin ik denk..
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 12:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 19 jan 2017 13:14 #801365

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Joop66 schreef :
Waar het hier over gaat is het volgende: Het water zet een volume uit. Dat doet het gewoon. Onafhankelijk van de drukken die daarbij optreden. (OK ik denk dat je met een megabar echt wel wat uithaalt, maar voor t bereik waarin we kijken) Vervolgens moet de huid van het huis dit als rek op kunnen nemen.
Daarvoor zijn 2 reddingsmechanismen: E-modulus, zeg maar veerstijfheid van het materiaal, als die laag is, blijven de krachten binnen de klauwen, of, rek bij breuk. Dan vervormt het huis wel, maar blijft in 1 stuk.

Nu wordt bij een grotere kraan de verhouding volume/buitenoppervlak steeds ongunstiger. Dus de "rek" in de huid die een grotere kraan nodig heeft, wordt steeds meer.

Dat houd je niet tegen door dikker of sterker. Maar alleen door zachter materiaal, met meer rek te gebruiken. En een mechanisme waarin je volume kunt opvangen.

Metalen, ook koper en brons hebben een veel hogere E-modulus dan kunststoffen. Ook vezelversterkte kunststoffen. (OK, carbon epoxy is dan weer de uitzondering, zeker als de carbonvezels lang zijn en in de trekrichting liggen) Daar kan een metaal het dus niet op redden.

Dan rek bij breuk. Die zal bij de meeste kunststoffen ook beter zijn dan bij metalen. Zeker gietmaterialen, zoals onze kogelkraanhuizen.

Joop, je ziet iets over het hoofd. Je hebt gelijk dat de verhouding inhoud / buitenoppervlak ongunstiger wordt bij toename van de afmeting. De inhoud stijgt met de derde macht van de lineare afmeting, het oppervlak met de tweede macht. Maar wat je buiten beschouwing laat is de wanddikte. Bij een voldoende wanddikte (en dus sterkte) zal een kogelkraan niet kapotvriezen. De faseovergang tussen water en ijs is namelijk drukafhankelijk. Bij voldoende druk verandert de ijsfase weer in water.
(zo glijdt een schaats : onder invloed van de druk wordt ijs lokaal water).
Daarom zal de kogelkraan bij voldoende wanddikte en dus tegendruk niet kapotvriezen.

Zie ook : 'For most substances, increasing the pressure when a system is in equilibrium between liquid and solid phases will increase the phase transition temperature. Water is one of a few special substances for which the pressure lowers the temperature of transition. The basic reason is that water actually expands when it goes from the liquid to solid phase. In textbooks you will find the explanation for these properties by using the Clapeyron-Clausius formula, but it is perhaps most readily explained using LeChatelier's principle.

This principle states that when a system is in equilibrium, any external changes that try to take it out of equilibrium (like applying pressure to ice) will cause the system to adjust in a way to counteract that change. This is a general property of what we mean by 'equilibrium' so it probably derives more from the Second Law of Thermodynamics ('equilibrium is the state in which entropy is maximized') than the First Law -- though perhaps a more creative individual could find a good way to explain your question using that law too. In this case, if you increase the pressure on the ice the ice-water system wants to try to lower it again. It can do that by making itself fit into a smaller volume. But since water fills a smaller volume when it's liquid, rather than solid, it will go to a lower melting point -- allowing more solid to become liquid.
'
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 13:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 19 jan 2017 14:35 #801383

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
CeesS schreef :
Zeppos schreef :
Blijft nog volgende vraag (in mijn geval):
Kan ik aannemen dat de huiddoorvoeren van een Dehler 28 (bj 1993) uit brons zijn? Iemand een idee?

Nee, dat kun je niet. In vrijwel alle gevallen wordt er gebruik gemaakt van ordinaire messing huiddoorvoeren. Als je geluk hebt, in de DZR (DeZincification Resistant) of CR kwaliteit (Corrosion Resistant).
Dat is dan duidelijk ingeperst :
Zeppos schreef :
Of kan ik daarvan uitgaan als ik de huidige afsluiters demonteer en de wanddikte vd doorvoeren is nog zoals het hoort?Z

De wanddikte zegt niets over de sterkte van een aangetast onderdeel. Wat meestal gebeurt is dat het zink uit het materiaal wordt aangetast en oplost, het koper bestanddeel blijft achter als een bros poreus netwerk.

Ik meen vrij zeker te weten dat bij mijn Victoire af werf brons gebruikt is. Vanddar ook mijn aarzeling om ze te verwijderen bij plaatsing van kunststof afsluiters
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 23 feb 2017 10:27 door ilCigno. Reden: afbeelding uit quote gehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 19 jan 2017 15:22 #801386

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7831
CeesS schreef :
Joop66 schreef :
Waar het hier over gaat is het volgende: Het water zet een volume uit. Dat doet het gewoon. Onafhankelijk van de drukken die daarbij optreden. (OK ik denk dat je met een megabar echt wel wat uithaalt, maar voor t bereik waarin we kijken) Vervolgens moet de huid van het huis dit als rek op kunnen nemen.
Daarvoor zijn 2 reddingsmechanismen: E-modulus, zeg maar veerstijfheid van het materiaal, als die laag is, blijven de krachten binnen de klauwen, of, rek bij breuk. Dan vervormt het huis wel, maar blijft in 1 stuk.

Nu wordt bij een grotere kraan de verhouding volume/buitenoppervlak steeds ongunstiger. Dus de "rek" in de huid die een grotere kraan nodig heeft, wordt steeds meer.

Dat houd je niet tegen door dikker of sterker. Maar alleen door zachter materiaal, met meer rek te gebruiken. En een mechanisme waarin je volume kunt opvangen.

Metalen, ook koper en brons hebben een veel hogere E-modulus dan kunststoffen. Ook vezelversterkte kunststoffen. (OK, carbon epoxy is dan weer de uitzondering, zeker als de carbonvezels lang zijn en in de trekrichting liggen) Daar kan een metaal het dus niet op redden.

Dan rek bij breuk. Die zal bij de meeste kunststoffen ook beter zijn dan bij metalen. Zeker gietmaterialen, zoals onze kogelkraanhuizen.

Joop, je ziet iets over het hoofd. Je hebt gelijk dat de verhouding inhoud / buitenoppervlak ongunstiger wordt bij toename van de afmeting. De inhoud stijgt met de derde macht van de lineare afmeting, het oppervlak met de tweede macht. Maar wat je buiten beschouwing laat is de wanddikte. Bij een voldoende wanddikte (en dus sterkte) zal een kogelkraan niet kapotvriezen. De faseovergang tussen water en ijs is namelijk drukafhankelijk. Bij voldoende druk verandert de ijsfase weer in water.
(zo glijdt een schaats : onder invloed van de druk wordt ijs lokaal water).
Daarom zal de kogelkraan bij voldoende wanddikte en dus tegendruk niet kapotvriezen.

Zie ook : 'For most substances, increasing the pressure when a system is in equilibrium between liquid and solid phases will increase the phase transition temperature. Water is one of a few special substances for which the pressure lowers the temperature of transition. The basic reason is that water actually expands when it goes from the liquid to solid phase. In textbooks you will find the explanation for these properties by using the Clapeyron-Clausius formula, but it is perhaps most readily explained using LeChatelier's principle.

www1.lsbu.ac.uk/water/water_phase_diagram.html

Klopt. Dit begint ergens bij de 500bar een rol te spelen. Laat me raden. Daar kan een PN16 afsluiter tegen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 19 jan 2017 15:39 #801391

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
gewoon volume vs wanddikte verhaal, eventueel gecombineerd met een ander fiber oriëntatie door een iets andere inspuiting tijdens het spuitgietprocess

Zit op dit moment een kunststof door te rekenen, waarbij de ene wel en de andere niet kapot gaat. Op het oog vergelijkbare producten. Soms zit het in kleine dingen...
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 20 jan 2017 08:08 #801536

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Joop66 schreef :
..... Dat houd je niet tegen door dikker of sterker. Maar alleen door zachter materiaal, met meer rek te gebruiken. En een mechanisme waarin je volume kunt opvangen.....

.....Dit begint ergens bij de 500bar een rol te spelen. Laat me raden. Daar kan een PN16 afsluiter tegen?....

Mijn reactie werd ingegeven door je eerste opmerking. Als je de fysica voor de materiaalkeuze erbij haalt, moet je zeker ook de eigenschappen van water meenemen.
Breeksterkte (gerelateerd aan wanddikte) zijn bij hoge inwendige druk de belangrijkste criteria waarop je de geschiktheid van een kogelkraan beoordeelt. Een hydrauliek kogelkraan kan meer dan 500 bar aan. En die zijn niet van elastiek, maar van staal.

Bij de in de watersport gangbare messing kogelkranen wordt de minimale wanddikte grotendeels bepaald door het gietproces. Daardoor hebben grotere afsluiters relatief dunne wanden, en scheuren dus snel bij vorst :

Laatst bewerkt: 20 jan 2017 08:19 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 21:23 #802259

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Wie A zegt moet ook B zeggen. Ofwel, er komt een moment dat je de oude afsluiters en doorvoeren moet gaan verwijderen. Altijd even een moeilijk moment, want van een boot die prima waterdicht was wordt het een ding met gaten wat absoluut niet meer drijft.

Na een eerste poging om de doorvoeren gewoon los te schroeven werd al heel snel duidelijk dat er grover sloopwerk nodig was: de buitenflens van de huiddoorvoeren met de haakse slijper wegslijpen. Gelukkig is het messing vrij zacht maar de kunst is om wel het metaal, maar niet de romp te raken.



In eerste instantie haalde ik de hele flens met de slijptol weg, maar ik kwam er achter dat het ook eenvoudiger kon. Door de flens als een taart in 8 partjes te verdelen, kon ik met een schroevendraaier en een hamer de partjes één voor één afbreken. Je steekt de schroevendraaier tussen de romp en de flens en met twee tikken breekt het keurig af. Dat geeft minder rommel en ook minder kans dat je het polyester van de romp beschadigd met de slijpschijf.



Als de flens weg is kon ik binnen de doorvoer met wat draaien en wrikken wel loskrijgen.



Op deze wijze zijn er inmiddels vier van de zeven te vervangen doorvoeren verwijderd. Van buiten ziet de boot er uit alsof ze beschoten is.



Zoals bij de meeste bootklussen werk je binnen altijd in een onmogelijke houding en in een te krappe ruimte. De volgende twee doorvoeren zijn die van de kuip, die vormen daar geen uitzondering op. :(
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 21:27 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 21:31 #802262

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
7 doorvoeren? :ohmy:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 21:36 #802264

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Ja, zie de openingspost. Over de afvoer van de gasbun twijfel ik nog, als ik die ook ga vervangen zijn het er acht.

Overigens zijn er daarnaast nog twee, namelijk van de elektrische en de hand bilgepomp. Maar deze zitten hoog in de romp, net onder het berghout. Die blijven ongemoeid.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 21:36 #802265

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Lekker bezig!

Ik heb mijn doorvoeren met een dremel kapot geslepen, ook in partjes.
Met een dremel heb je iets meer controle.
Maar dan ben je wel 15minuten per doorvoer bezig.

Ik mis eigenlijk een duimpje omhoog smily, maar dat is hier wel op zijn plaats.
Goed bezig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 21:47 #802270

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Zoveel afvoeren is zeker niet de design filosofie van Frans Maas: hij beperkte het aantal doorvoeren onder de waterlijn met allerlei trucs tot een minimum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 21:55 #802271

door dit draadje ga ik ook de doorvoeren vervangen door Trudesign.
ik hen er nu 2, een voor het wasbakje en een van de motor.
er komt een vaste WC in , de aanvoer wil in combineren met de afvoer van het wasbakje. de afvoer wil ik nog net in de AF boven de waterlijn monteren. dan kom in op 3.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl