Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 21:58 #802272

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Sunday schreef :
Zoveel afvoeren is zeker niet de design filosofie van Frans Maas: hij beperkte het aantal doorvoeren onder de waterlijn met allerlei trucs tot een minimum.
Kan zijn, maar ze zijn allemaal origineel af werf. Ik heb er slechts één aan toegevoegd, de doorvoer (hoog op de romp) voor de elektrische bilgepomp. Er zijn ook geen mogelijkheden om er minder te maken, noch is daar veel aanleiding toe.

Het idee van HPV om de afvoer van de wasbak en de aanvoer van de toilet te combineren heb ik wel bekeken, maar dit gaat niet lukken zonder grote aanpassingen aan het schot en de slangen. Ook ben ik wat beducht voor het aanzuigen van lucht met de toiletpomp via de wasbak. De bestaande doorvoeren handhaaf ik dus, het werkt al 20 jaar prima tenslotte.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 22:02 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 22:00 #802273

ilCigno schreef :
Na een eerste poging om de doorvoeren gewoon los te schroeven werd al heel snel duidelijk dat er grover sloopwerk nodig was: de buitenflens van de huiddoorvoeren met de haakse slijper wegslijpen. Gelukkig is het messing vrij zacht maar de kunst is om wel het metaal, maar niet de romp te raken.(

Men hoeft alleen maar de kern van de flens weg te slijpen, de resterende ring valt er dan vanzelf af. Het resultaat is hetzefde als op de foto's maar met minder schade aan het polyester. De schade die eventueel nog ontstaat valt dan helemaal weg achter de nieuwe flens en wordt volledig opgevuld door epoxy (of kit).

Met de gesloten kraan nog gemonteerd is de rest van de doorvoer er meestal eenvoudig uit te slaan met een vuistje en een stuk rondstaf.
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 22:03 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 22:10 #802275

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Joshua Slocum schreef :
Men hoeft alleen maar de kern van de flens weg te slijpen
Dat is waar en mooie theorie, maar hoe wil je dat doen dan? Met een kabouter slijptol?
Met de gesloten kraan nog gemonteerd is de rest van de doorvoer er meestal eenvoudig uit te slaan met een vuistje en een stuk rondstaf.
Nou, eenvoudig.... de Sikaflex kit is buitengewoon taai. Het is een combinatie van meppen met een vuistje, draaien met een hele grote steeksleutel en/of Bahco en wrikken. Bij de grote afsluiter lukt draaien niet omdat de diameter domweg te groot is zelfs voor mijn mega-Bahco. Die gaf zich uiteindelijk gewonnen door schroevendraaiers tussen de moer en de romp te wiggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 22:22 #802277

ilCigno schreef :
Joshua Slocum schreef :
Men hoeft alleen maar de kern van de flens weg te slijpen
Dat is waar en mooie theorie, maar hoe wil je dat doen dan? Met een kabouter slijptol?
Theorie? Uit welke duim zuig je dat?
Doorslijpschijfje gebruikt, haaks of schuin t.o.v. de romp. Werkte prima, minutenwerk!

ilCigno schreef :
Joshua Slocum schreef :
Met de gesloten kraan nog gemonteerd is de rest van de doorvoer er meestal eenvoudig uit te slaan met een vuistje en een stuk rondstaf.
Nou, eenvoudig.... de Sikaflex kit is buitengewoon taai. Het is een combinatie van meppen met een vuistje, draaien met een hele grote steeksleutel en/of Bahco en wrikken. Bij de grote afsluiter lukt draaien niet omdat de diameter domweg te groot is zelfs voor mijn mega-Bahco. Die gaf zich uiteindelijk gewonnen door schroevendraaiers tussen de moer en de romp te wiggen.

Als geschreven: Met een stuk rondstaf tegen de kogel van de kraan van buiten naar binnen meppen. Bij mij had ik ze er zo in een paar seconden uit. Wel wat minimale schade aan de gaten maar de nieuwe Tru-design doorvoeren zijn met epoxy vastgezet en dat fixed die schade dan weer prima.
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 22:24 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 jan 2017 22:35 #802280

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Van buiten naar binnen meppen was bij mij onmogelijk, geen beweging in te krijgen.

Hoe jij het voor elkaar krijgt om alleen de kern van de flens weg te slijpen is mij volstrekt onduidelijk, maar erg relevant is het niet. Welke methode je ook gebruikt, meer dan 5-10 minuten werk heb je er niet aan. Het enige voordeel van de 'insnijden en afbreken' methode is dat je minder slijpt (en dus minder metaalstof veroorzaakt) en grotere stukken overhoudt (en dus makkelijker opruimt).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 jan 2017 03:23 #802311

Voor dat soort klussen bewaar ik meestal wat gebruikte (in dit geval afbraam) schijven. De straal daarvan is voldoende klein voor deze methode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 jan 2017 12:13 #802408

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Timo, is het een idee om van buitenaf in de doorvoer een houtenprop te slaan. Vervolgens met een gatzaag ter grote van de diameter van het draad van de doorvoer in de flens te boren. De houten prop voor het centreerboor van de gatzaag. Krijg je ook een losse ring aan de buiten kant en geen beschadigingen aan het polyester.

Aanvulling:
Verklarende tekening.
Je beschadigt de romp niet en ook het gat blijft dezelfde maat houden.

Laatst bewerkt: 23 jan 2017 17:37 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 jan 2017 12:58 #802419

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Bij Apae kostte het weghalen van de doorvoeren opgeteld een volle dag per stuk... Flens afslijpen (haakse slijper), binnenkant afslijpen, en vervolgens met een steekzaag het restant pijp in vieren zagen. Met een moker van drie kilo waren die stukken er net uit te tikken... Eerst had ik natuurlijk heel optimistisch geprobeerd het spul los te draaien, wat zelfs met de kranen niet lukte.
Achteraf gezien had ik misschien gewoon een gatenzaag moeten nemen, en vervolgens een maatje groter monteren. Maar ja, dan moeten er weer verloopjes op of zo...
Laatst bewerkt: 01 apr 2017 16:37 door ilCigno. Reden: typefoutje hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 jan 2017 13:32 #802434

Bram6 schreef :
Timo, is het een idee om van buitenaf in de doorvoer een houtenprop te slaan. Vervolgens met een gatzaag ter grote van de diameter van het draad van de doorvoer in de flens te boren. De houten prop voor het centreerboor van de gatzaag. Krijg je ook een losse ring aan de buiten kant en geen beschadigingen aan het polyester.

Ik heb geen idee of dat werkt, maar als het werkt waarom dan niet alleen het messing weg zagen zodat je dezelfde diameter behoudt? Messing is een relatief zacht materiaal dat prima met een goede gatenzaag te zagen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 jan 2017 19:53 #802587

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Bram6 schreef :
Timo, is het een idee om van buitenaf in de doorvoer een houtenprop te slaan. Vervolgens met een gatzaag ter grote van de diameter van het draad van de doorvoer in de flens te boren.
Duidelijk beschreven, het zou best wel eens goed kunnen werken. Wanneer het belangrijk is om het omliggende laminaat en gelcoat niet te beschadigen zou dit te proberen zijn. Voor mij is het niet echt nodig, ik moet op de romp vele plekjes bijwerken met epoxyplamuur, dus deze paar stukjes extra zijn nauwelijks extra werk. Uiteindelijk verdwijnt alles onder de Coppercoat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 jan 2017 21:15 #802624

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
In het verleden is er in andere draadjes geopperd om huiddoorvoeren te verwijderen met behulp van een multitool. Heeft iemand daar ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 jan 2017 22:19 #802658

ik heb er ooit eentje in stukken gezaagd met een recipro met ijzerzaagblad, 3 minuten.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 23 jan 2017 22:20 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 23 jan 2017 22:28 #802661

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Dat is een goed tip, ga ik gebruiken voor de grote doorvoeren van de kuip.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 jan 2017 10:47 #802729

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
ilCigno schreef :
Dat is een goed tip, ga ik gebruiken voor de grote doorvoeren van de kuip.

Juist de grote doorvoeren verwijder je makkelijk met een haakse slijper (eenhandstolletje).
Van binnenuit de flens doorslijpen.
Met de methode van Helmsman zijn mij teveel zaagsnedes nodig en ga je ook in het gat zagen. Daarnaast blijven de flenshelften gewoon zitten en daar 'plakt' het geheel het meest vast, zeker als de boel met sikflex is gekit/verlijmd. Ik vraag me eerlijk gezegd af wanneer die doervoer overlangs doormidden is gezaagd. Bij alleen die zaagsneden overlangs krijg je de boel naar mijn idee nog steeds niet uit het gat. Bovendien moet eerst de kraan eraf, wat vaak een prrobleem op zich is.
Met de haakse slijper blijf je bij de aanbevolen methode buiten het gat. Je raakt hoogstens plaatselijk de gelcoat of het laminaat. De kraan blijft gewoon zitten en een paar klappen met een vuistje en een gschikt intermediair zijn meestal voldoende om het geheel er naar binnen toe uit te slaan.

Ik vind overigens wel dat er erg veel woorden worden vuilgemaakt aan het verwijderen van die doorvoeren, maar dit terzijde.
Laatst bewerkt: 24 jan 2017 11:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 jan 2017 10:58 #802735

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Ik heb mijn huiddoorvoeren verwijderd met de haakse slijper met een lamellenschijf. Op die manier kun je heel mooi beheerst de flens wegschuren. Wel opletten dat eea niet te heet wordt. Ik deed 2 doorvoeren waarbij ik om en om aan beide werkte (om en om om de boel weer te laten afkoelen.

In no time, zonder beschadigingen aan laminaat of gelcoat de doorvoeren kunnen verwijderen. Doordat de doorvoeren wel heet werden, direct aansluitend met een stuk hout de resten naar binnen weggetikt.
Hooguit 10 min werk voor 2 doorvoeren!
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 24 jan 2017 22:48 #802914

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
nepal schreef :
In het verleden is er in andere draadjes geopperd om huiddoorvoeren te verwijderen met behulp van een multitool. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ja, heb het gedaan met een Fein, en een Fein metaalzaagje. Dat ging goed, ik heb de kraag verwijderd, maar had ook wat polyester beschadiging. Heb ook ooit met een haakse slijper gewerkt, daarmee moet je voorzichtiger zijn.

Overigens ben ik tijdens de winter van 2015/2016 ook overgestapt op True Design: de spoelwater aanvoer van het toilet en de afvoer van het wasbakje in de toiletruimte. Ondanks dat ik weet dat de doorvoeren van brons zijn. Ze zaten iets los, de afsluiters die erop zaten gingen erg zwaar draaien en moesten vervangen worden. Toen ook gelijk de doorvoeren vervangen, ook True Design dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 25 jan 2017 00:48 #802928

ilCigno schreef :
Duidelijk beschreven, het zou best wel eens goed kunnen werken.
Het werkt prima, zo doe ik het bijna altijd. Gaat snel, is schoon en geeft geen overlast aan omliggende boten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 25 jan 2017 08:12 #802940

Bram6 schreef :
Timo, is het een idee om van buitenaf in de doorvoer een houtenprop te slaan. Vervolgens met een gatzaag ter grote van de diameter van het draad van de doorvoer in de flens te boren. De houten prop voor het centreerboor van de gatzaag. Krijg je ook een losse ring aan de buiten kant en geen beschadigingen aan het polyester.

Aanvulling:
Verklarende tekening.
Je beschadigt de romp niet en ook het gat blijft dezelfde maat houden.

zo heb ik het destijds ook gedaan met een paar in gelamineerde afsluiters, werkte prima!
Laatst bewerkt: 23 feb 2017 10:32 door ilCigno. Reden: afbeelding uit quote gehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 25 jan 2017 08:12 #802941

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
avdhoeff schreef :
Ja, heb het gedaan met een Fein, en een Fein metaalzaagje. Dat ging goed, ik heb de kraag verwijderd, maar had ook wat polyester beschadiging. Heb ook ooit met een haakse slijper gewerkt, daarmee moet je voorzichtiger zijn.

Overigens ben ik tijdens de winter van 2015/2016 ook overgestapt op True Design: de spoelwater aanvoer van het toilet en de afvoer van het wasbakje in de toiletruimte. Ondanks dat ik weet dat de doorvoeren van brons zijn. Ze zaten iets los, de afsluiters die erop zaten gingen erg zwaar draaien en moesten vervangen worden. Toen ook gelijk de doorvoeren vervangen, ook True Design dus.

Ad, bij mij zijn de doorvoeren nog prima, lekken niet en zitten muurvast en ook van brons. Zou jij ze hebben laten zitten in mijn geval?
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 25 jan 2017 15:31 #803009

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
MvN schreef :
Ad, bij mij zijn de doorvoeren nog prima, lekken niet en zitten muurvast en ook van brons. Zou jij ze hebben laten zitten in mijn geval?

Ik spreek niet namens Ad, maar ik zou de doorvoeren lekker laten zitten. Bij True Design zijn de huiddoorvoeren het zwakste onderdeel. Om die aan de strenge ABYC standaard te laten voldoen, moet je als extra 'collars' toepassen. Zie www.trudesignplastics.com/mari...load-bearing-collars

Op het internet staan verschillende filmpjes van ABYC testen, je ziet dan bijna altijd als eerste de huiddoorvoer bezwijken.
De treksterkte van gietbrons ligt rond de 280 MPa, van Nylon 6 (niet glasvezelversterkt) rond 75 MPa. De glasvezelverterking die True design aan het gebruikte Nylon 6 toevoegt, brengt die waarde wel iets omhoog, maar volgens mij nooit tot het niveau van brons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 25 jan 2017 15:35 #803011

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Dat zal wel, maar ook zonder die collars zijn ze al heel sterk. In ieder geval veel sterker dan gewone kunststof doorvoeren, die ook overal verkocht worden. En ze zullen toch niet op plekken geplaatst worden waar je er regelmatig op gaat staan, toch?
Zolang die bronzen doorvoeren nog goed zijn, zou ik ze mooi laten zitten. Maar wie in 2017 nieuwe doorvoeren en afsluiters plaatst, kiest natuurlijk niet voor brons.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 25 jan 2017 17:10 #803029

CeesS schreef :
De treksterkte van gietbrons ligt rond de 280 MPa, van Nylon 6 (niet glasvezelversterkt) rond 75 MPa. De glasvezelverterking die True design aan het gebruikte Nylon 6 toevoegt, brengt die waarde wel iets omhoog, maar volgens mij nooit tot het niveau van brons.
Sterkte is het resultaat van twee factoren: treksterkte van het materiaal, en geometrie van het object.
De wanddikte van de platic doorvoeren zal ongetwijfeld dikker zijn dan die van de bronzen broertjes en zusjes. Daardoor kan het met een zwakker materiaal nog steeds sterker worden uitgevoerd als men dat wilt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 25 jan 2017 18:13 #803039

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Erikdejong schreef :
CeesS schreef :
De treksterkte van gietbrons ligt rond de 280 MPa, van Nylon 6 (niet glasvezelversterkt) rond 75 MPa. De glasvezelverterking die True design aan het gebruikte Nylon 6 toevoegt, brengt die waarde wel iets omhoog, maar volgens mij nooit tot het niveau van brons.
Sterkte is het resultaat van twee factoren: treksterkte van het materiaal, en geometrie van het object.
De wanddikte van de plastic doorvoeren zal ongetwijfeld dikker zijn dan die van de bronzen broertjes en zusjes. Daardoor kan het met een zwakker materiaal nog steeds sterker worden uitgevoerd als men dat wilt.

De wanddikte is vergelijkbaar. een willekeurige bronzen huiddoorvoer van 1,5" BSP heeft een interne diameter van 38,8 mm, een Trudesign Nylon doorvoer van 1,5" BSP heeft een interne diameter van 37 mm bij een buiten(draad)diameter van 48 mm. De bruto wanddiktes zijn dan respectievelijk 4,6 mm en 5,5 mm, daar gaat de draaddiepte nog vanaf.




Laatst bewerkt: 25 jan 2017 18:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 25 jan 2017 19:47 #803071

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
MvN schreef :
avdhoeff schreef :
Ja, heb het gedaan met een Fein, en een Fein metaalzaagje. Dat ging goed, ik heb de kraag verwijderd, maar had ook wat polyester beschadiging. Heb ook ooit met een haakse slijper gewerkt, daarmee moet je voorzichtiger zijn.

Overigens ben ik tijdens de winter van 2015/2016 ook overgestapt op True Design: de spoelwater aanvoer van het toilet en de afvoer van het wasbakje in de toiletruimte. Ondanks dat ik weet dat de doorvoeren van brons zijn. Ze zaten iets los, de afsluiters die erop zaten gingen erg zwaar draaien en moesten vervangen worden. Toen ook gelijk de doorvoeren vervangen, ook True Design dus.

Ad, bij mij zijn de doorvoeren nog prima, lekken niet en zitten muurvast en ook van brons. Zou jij ze hebben laten zitten in mijn geval?
>

Ik heb besloten langzamerhand de doorvoeren en afsluiters van metaal te vervangen. Ik wil af van de kans op ontzinking van de messing doorvoeren (als ik messing zou plaatsen). Verder zijn DZR messing en brons niet gemakkelijk te krijgen, én even duur als True Design. Als True Design niet zo'n goede reputatie had, had ik niet zomaar deze fabrikant gekozen. Twee jaar geleden heb ik een doorvoer en afsluiter van een kuipafvoer vervangen door RVS 316 spullen. Toen ik dat een jaar daarop ook wilde doen bij de toilet afvoer ging het bij plaatsen mis omdat de schroefdraad van de doorvoer ging invreten bij het erop draaien van de RVS afsluiter. Moest ik alsnog een messing doorvoer en afsluiter plaatsen, want dat was daar ter plekke voorhanden en de planning was krap. Geen RVS 316 dus meer voor mij, ook al zijn er onderhoudsbedrijven die ze standaard plaatsen.
Groet, Aike
Laatst bewerkt: 25 jan 2017 19:48 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 26 jan 2017 07:56 #803146

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Aike en de rest

Bedankt voor het meedenken, ik laat mijn bronzen doorvoeren denk ik gewoon zitten en vervang alleen de afsluiter. Scheelt een hoop gedoe
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.389 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl