Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 03 feb 2017 19:19 #805747

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Waar haal je de trudesign?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 03 feb 2017 19:33 #805752

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Bij de watersportwinkel of www.roschmarine.nl

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 04 feb 2017 09:51 #805833

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
jessejohn schreef :
Waar haal je de trudesign?
Ook bij Dekker in Zaandam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 04 feb 2017 10:18 #805840

Niet halen maar laten opsturen
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 04 feb 2017 10:45 #805847

Dat doet Dekker ook hoor. ;)
Net als veel andere bekende watersportwinkels.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 04 feb 2017 12:08 #805867

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27690
Yellow Boat schreef :
Dat doet Dekker ook hoor. ;)
Net als veel andere bekende watersportwinkels.
Ad

Dekker heeft ze min of meer op vooraad. Bij Kok en andere winkels wordt het voor hen een kwestie van bestellen bij de importeur. Dekker of rechtstreeks bij Roschmarine werkt waarschijnlijk het snelst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 04 feb 2017 13:36 #805882

SVB heeft ( of in ieder geval had) er ook genoeg van op voorraad.www.svb24.nl/nl/trudesign-ball-valves.html
Toen ik er vorige maand was lag er genoeg op de plank.
Heel grote shop en nog veel groter magazijn.
Ik kom er wel vaker want ze zijn een stuk dichterbij als Kniest of Dekker.Voor mij dan... ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 13 feb 2017 13:23 #808780

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27690
Nu Trudesign zich kan verheugen in een groeiende Nederlandse fanclub, nog even het volgende.

De Trudesign afsluiters pakken qua omvang nogal fors uit. Forser dan de messing kogelafsluiters die in vrijwel elke in Nederland geproduceerde boot zitten. Die messing afsluiters zitten trouwens ook in veel andere boten, zeker als die origineel waren uitgerust met schuifafsluiters.
Dat forse karakter van de Trudesign afsluiters is iets om rekening mee te houden als de te vervangen afsluiters dicht bij een schot of een wrang, c.q. spant zitten.

Ik ben bezig twee messing kogelafsluiters (3/4" en 1 1/2") te vervangen door Trudesign. Althans, dat was het plan. De grootste hoort bij de afvoer van de lenspomp; de kleinere zit in de toevoer van het motorkoelwater. De eerstgenoemde zit vrij dicht naast een schot, de laatstgenoemde dicht naast de wrang, waarop ook het stuwdruklager van de Python-koppeling is gemonteerd.

Beide doorvoeren had ik er nietsvermoedend al ingelijmd, toen ik bij even 'passen'van de afsluiters merkte dat beiden niet op de doorvoer konden worden gedraaid. De handle liep tegen het schot, c.q. de wrang!
Na enig zoeken op de website van Trudesign blijkt dat die handles kunnen worden verwijderd, hoewel dat bij het bekijken van de afsluiters niet direct duidelijk is. Het schroefje waarmee de handle wordt gefixeerd, zit namelijk onder een flush met de handle vallend rond plastic kapje, in dezelfde kleur als de handle. Met enig prutsen is dat kapje er met de punt van een zakmes uit te wippen.

Het eindresultaat is dat de grote afsluiter zonder handle nog steeds nèt niet kan ronddraaien. Dat gaat stegman echter oplossen door met de gatenzaag een relatief klein gat in het schot te maken op het plekje waar de afsluiter vastloopt.
De kleine afsluiter loopt zonder handle ook nog steeds vast. Om die rond te kunnen laten draaien moet een flinke hap uit de wrang worden gehaald.
Het blijkt echter dat een al als vervanging gehaalde 3/4" CR-messing afsluiter wel zonder handle kan ronddraaien. Zo krijgen we dus de merkwaardige combinatie van een kunststof doorvoer, met daarop een CR-messing afsluiter. Dat zullen zekere ZF-ers wel weer totaal onverantwoord vinden, maar stegman gaat het gewoon zo doen. Tenzij iemand een ijzersterk argument heeft om het niet te doen.

Het merkwaardige is echter dat een 1 1/2 CR-messing afsluiter (die had ik ook al) zonder handle méér ruimte nodig heeft dan de Trudesign afsluiter van dezelfde maat. Die gaat dus terug naar Kok.

Nou ja; mijn probleem is opgelost, maar toekomstige Trudesign gebruikers moeten zich even van dit fenomeen bewust zijn..
Laatst bewerkt: 13 feb 2017 13:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 13 feb 2017 13:33 #808784

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Kijk de echte fan t'rudesigned' zijn boot gewoon om zijn afsluiter heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 13 feb 2017 13:40 #808787

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27690
Sisu schreef :
Kijk de echte fan t'rudesigned' zijn boot gewoon om zijn afsluiter heen.

Qua 'fan'; er zitten al een paar jaar Trudesign afsluiters op de uitlaat van de vuilwatertank en de inlaat van de WC. Ik was dus allang overtuigd van de kwaliteit van die dingen. Maar getuige diverse uitlatingen van anderen in dit draadje lijkt Trudesign ineens de norm te worden, als je afsluiters gaat vervangen..

Qua om de afsluiter heen ontwerpen: dat heeft wat mij betreft grenzen. Zoals uit mijn vorige post mag blijken.
Laatst bewerkt: 23 feb 2017 10:33 door ilCigno. Reden: typefoutje hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 13 feb 2017 13:53 #808794

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Een plastic 45 of 90 graden knietje tussen doorvoer en afsluiter is geen oplossing? Niet dat er met messing wat mis is overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 13 feb 2017 14:01 #808797

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
En blijft de combi messing/plastic wel goed vastzitten? Denkelijk zit er een groot verschil in krimp bij temperatuurschommelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 13 feb 2017 14:10 #808801

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27690
FMJ schreef :
Een plastic 45 of 90 graden knietje tussen doorvoer en afsluiter is geen oplossing? Niet dat er met messing wat mis is overigens.

Dat geeft hetzelfde probleem: knietje steekt te ver uit en kan niet draaien. Bovendien moet het een knietje zijn met vrouwelijke draad aan de doorvoerkant. Trudesign heeft ze wel, maar zoals gezegd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 13 feb 2017 14:18 #808804

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zit de doorvoer verlijmd? Anders is er nog een truc mogelijk: doorvoer op de afsluiter / knie schroeven ipv afsluiter / knie op de doorvoer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 13 feb 2017 14:28 #808807

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27690
666 schreef :
En blijft de combi messing/plastic wel goed vastzitten? Denkelijk zit er een groot verschil in krimp bij temperatuurschommelingen.

Dat zou een punt van overweging kunnen zijn.
Even snel zoeken (www.muepro.nl/service/berechnu...engenausdehnung.html) levert op dat een meter messing van -10 tot + 15 graden celsius 0,46 mm uitzet. Voor polyamide (a.k.a Nylon) heeft bij dezelfde lengte en temperatuurverandering een uitzetting van 3 mm.
Een aanzienlijk verschil.
Maar bij een lengte van 4 cm (de lengte waarover ze contact maken) zet het polyamide nog maar 0,12 mm uit, terwijl de uitzetting van messing nog maar 0,018 mm is. Ik verwacht daar geen grote problemen van. Om los te werken met de aangesloten slang mee torderen. Dat levert een aanzienlijke weerstand en bovendien zie je dat gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 13 feb 2017 14:29 #808808

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27690
FMJ schreef :
Zit de doorvoer verlijmd?

Ja, die zit verlijmd. Dat schreef ik al, geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 21 feb 2017 12:40 #811277

  • robbie11
  • robbie11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Als je je afsluiters gaat vervangen, omdat je vermoedt dat ze verzwakt zijn door ontzinking, waarom zou je dan je doorvoeren laten zitten? Je kan van buitenaf toch niet zien of ze zijn aangetast? Ik begrijp de logica niet helemaal.

Wij hadden een lekkage op een 12 jaar oude "bronzen" doorvoer omdat 'ie kuisverrot was, maar hij ziet er prima uit van buitenaf. De hele buitenflens bleek weggerot te zijn. Met een beetje minder mazzel had er drie ton polyester onder de steiger gehangen.

Alles gaat eruit en er komt Trudesign in. Twijfel alleen nog over de afsluiter op de saildrive. Daar moet neem ik aan een bronzen (of "CR" messing) op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 21 feb 2017 13:42 #811299

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
De afsluiter op de Yanmar SD20 saildrive maakt integraal deel uit van de constructie. Ik vermoed dat die van messing is. Op zich maakt dat niet uit, deze wordt beschermd door de anode bij de schroef.

Ik neem aan dat jij een ander type saildrive (VP?) hebt waarvan de afsluiter wel te vervangen is. Maar het materiaal maakt dus niet zo veel uit, zolang deze maar goed elektrisch contact maakt met het huis van de saildrive. De vraag is dus meer of het wel nodig is om deze afsluiter te vervangen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 21 feb 2017 15:13 #811321

  • robbie11
  • robbie11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Inderdaad VP sail drive.

Treedt er geen ontzinking op als de doorvoer/afsluiter beschermd is door een anode (dus direct elektrisch verbonden is aan de anode)? Zelfs als 'ie permanent in zout water licht?
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 15:14 door robbie11.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 feb 2017 20:28 #811670

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Vandaag een pakket binnen gekregen met veel werk er in. Het voorbereiden kan beginnen om deze klus soepel en strak te laten verlopen. We gaan alle doorvoeren en afsluiters vervangen en een vuilwatertank inbouwen. We hebben er zin en gaan er vanuit voor de komende jaren geheel ontzorgd te zijn op dit gebied.

Laatst bewerkt: 22 feb 2017 20:33 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 feb 2017 20:57 #811686

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
zoz das een aardig setje om flink te gaan klussen !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 feb 2017 21:03 #811687

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
robbie11 schreef :
Twijfel alleen nog over de afsluiter op de saildrive. Daar moet neem ik aan een bronzen (of "CR" messing) op?

De saildrive is van aluminium. Daar mag geen koperen kraan in.

Het liefst Kunststof. Maar de schroefdraad is NPT ipv Gas draad. NPT is de Amerikaanse standaard buisdraad, met andere spoed/diameter combinaties dan de normale Gas-draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 feb 2017 21:27 #811701

  • robbie11
  • robbie11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
De saildriveafsluiter zit in de motorruimte, dus lijkt me sterk dat je daar een plastic afsluiter mag hebben.

De afsluiter die er nu op zit, lijkt een standaard messing of bronzen 1/2" afsluiter te zijn, precies zoals ook op de wc zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 feb 2017 22:06 #811711

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Joop66 schreef :
De saildrive is van aluminium. Daar mag geen koperen kraan in.
Dat moet je meneer Yanmar dan nog maar eens uitleggen :)
Alle Yanmar saildrives worden geleverd met zo'n messing of koperen kraan. Of er intern een galvanische scheiding op zit heb ik nooit op gelet, maar dat is natuurlijk best mogelijk.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen Trudesign doorvoeren en afsluiters 22 feb 2017 22:55 #811722

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Maar om het draadje over mijn eigen klus maar weer eens over te pakken (wel leuk trouwens om te zien dat anderen hier ook mee bezig zijn), hier wat informatie over de versterkingen die ik aan de binnenzijde bij de doorvoeren wil aanbrengen op de romp. Die kan je van hout maken, maar ik geef er de voorkeur aan om deze van epoxy-laminaat te maken.

In feite zijn het allemaal ronde plaatjes met daarin een gat voor de huiddoorvoer. Als eerste heb je natuurlijk een 'plankje' nodig om de versterkingen uit te zagen, gemaakt van glasweefsel en epoxyhars. Dat had ik nog niet eerder gedaan, maar Noballast bood mij aan om mij hiermee te helpen dus voorzien van mijn voorraadje Epoxy en een stuk 600 grams glasweefsel (lekker dik) en nog wat andere restjes weefsel aan de slag in de werkplaats waar hij eigenhandig zijn trimaran 'Fram' bouwt. Naast zoveel vakmanschap wordt je uiterst nederig met dit mini-klusje.

Op zich blijkt de procedure vrij simpel. Op een plaatje hout komt folie en een stuk peel-ply. Daarop komt om en om een laagje hars dan een laagje glasweefsel.



De hars verdeel je met een plastic spatel en daarmee doordrenk je iedere keer het glasweefsel.





Als laatste weer een laag peel-ply en een stuk folie. Omdat ik snelle verharder gebruikt had was het 's avonds al een harde plaat en kon de folie en de peel-ply er af. Dat laatste doet zijn naam eer aan, je trekt het er met enige moeite zé vanaf. Wat je overhoudt is een oppervlak met een 'doekstructuur' er in. Heel fraai, ik begrijp nu veel beter de voorkeur van Noballast voor het gebruik van peel-ply!





Wat nog niet helemaal naar mijn zin was was de dikte. Het plaatje wat ik nu had was 5,5 mm dik, terwijl ik meer tegen de 10 mm zou willen hebben.



Door Noballast was mij aangeraden de hele dikte niet in één keer op te bouwen, maar dat het handiger was om eventueel twee plaatjes te verlijmen. Dat deed me er aan denken dat ik nog wat restanten polyesterplaat had afkomstig van eerdere verbouwingen van de il Cigno. Daar kon ik prima nog wat dubbelingen uit halen. Eerst maar eens de rondjes uitgezaagd, met de decoupeerzaag met daarin een speciaal zaagje voor kunststof. Dat ging prima.



Uit de restanten die ik nog had nog zo'n setje gezaagd:



En vervolgens met epoxy-lijm (hars met katoenvezel) op elkaar gelijmd.





Dat leverde versterkingen op van ongeveer de gewenste dikte:

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 feb 2017 22:59 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.792 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl