Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project koolstof Beams bouwen.

Project koolstof Beams bouwen. 13 aug 2017 21:07 #861677

Ik heb toch best wel een paar frustrerende avonden/dagen gehad met dat Beam gedoe …..
Daarom dacht ik vandaag eens even een ontspannen klusje te gaan doen.

Coppercoat! The Original.

Nou ja, ontspannen? Goed te overzien in ieder geval. Het was toch nog hard doorwerken in een kruip door sluip door houding om er 5 lagen Coppercoat op te krijgen, totaal 3,5 unit voor het halve onderwaterschip en één kant van het zwaard. De boot ligt op zijn kant onder 45 graden met aan de bodemkant maar weinig (kruip)ruimte.

Maar het is gelukt :)
Ik heb 10 units Coppercoat gekocht en zo te zien gaat dat mooi uitkomen. Nog eens 3,5 voor de andere kant, 2 units voor de drijvers en een halve voor de beide roerbladen. Hou ik nog een halve over maar die zal ik wel op smeren op de drijvers.


Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 06:15 door Noballast. Reden: Link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 13 aug 2017 21:36 #861681

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Geen woorden voor wat je allemaal doet/bedenkt.
Soms lijkt het er wel op dat je een beetje hard bent voor jezelf.
Aan de andere kant, als je dat niet bent, dan is het moeilijk om met zulke "klussen" tot een goed eindresultaat te komen.

Petje af voor je hoor, onwijs goed en mooi werk word er verricht en lees erg graag je vorderingen. En leer daar ook weer van.

Het is 1 ding om zo'n project aan te gaan, maar om het ook nog eens zo te documenteren zoals jij dat doet moet toch wel erg veel energie en motivatie vergen.

Droom je ook epoxy en carbon ondertussen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 aug 2017 04:38 #861698

Zou je wat willen vertellen over hoe je die CC hebt aangebracht, voorbewerking, verdunning en oppervlakte resultaat qua sinaasappel, glad? Ja je nog polijsten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 aug 2017 07:57 #861723

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16394
Nog even tussendoor:
Inmiddels gebruik ik altijd eerst lossingswas en daarna lossingsmiddel dat wateroplosbaar is. Zeker bij nieuwe mallen! Is de mal een aantal keer gebruikt dan kun je over op lossingswas alleen. Tegenvallers zoals hier net beschreven heb ik ook vaak genoeg gehad. Epoxy hecht nu eenmaal goed.. :evil:
Met lossingswas hevel je een puntje los en dan wat water erin. Dan gewoon wachten en verder als het ingewerkt is. Dat spul heeft me nooit teleurgesteld!
Verder top je zoveel moeite neemt voor deze berichten. Ik leer er nog iedere keer een hoop van!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 aug 2017 21:16 #862061

Nachtvlinder schreef :
Zou je wat willen vertellen over hoe je die CC hebt aangebracht, voorbewerking, verdunning en oppervlakte resultaat qua sinaasappel, glad? Ja je nog polijsten?
De romp ligt op zijn SB kant onder een hoek van ca. 45 graden, zodat de BB zijde van het OWS helemaal vrij is van ondersteuning. Wel is de werkruimte, met name in het midden, erg krap. Er is maar weinig bewegingsruimte en in het midden zit ik op zo’n 10cm van mijn neus te rollen. Dat vereist wat lenigheid (jawel) maar is op den duur ook knap vermoeiend. Ook de verlichting is slecht, ondanks voldoende lampen. De bouwlampen die ik er in eerste instantie had bijstaan verblinden en geven te veel contrast tussen licht en schaduw. Ik werk in een doos van 10cm. tempex dus werd het ook al gauw te warm. Daarom de klus uitgevoerd met de indirecte verlichting van de TL balken die aan de andere kant van de boot hangen en een schijnwerper om bij te lichten bij het coaten van de onderzijde van de zwaardkast.

Tot zover de hindernissen.

Het OWS zit in 4 lagen HB coating van De IJssel en is geschuurd met korrel 120. Onder de waterlijn nog een gebied dat geschuurd is tot korrel 320. Niet om dat dat nodig is maar daarmee is boven de waterlijn geschuurd en op dat moment was de waterlijn nog niet aanwezig. Het is dus een overlap uit een oudere schuursessie.

Behalve het OWS neem ik ook één zijde van het zwaard mee. Ook dat zit in de HB coating en is geschuurd met korrel 180. Ik begin steeds met het zwaard (ligt er een stuk comfortabeler bij) zodat de uitharding daarvan de indicatie wordt voor de start van de volgende laag. De waterlijn heb ik afgetaped met een goede smalle kwaliteits tape en ter verbreding daar bovenop nog een brede Action tape. Ook over het midden van het OWS heb ik deze tape combinatie geplakt.

CC wordt geleverd in units van 2x500ml hars en harder en een zakje met 2180 gram koperpoeder. Geadviseerd wordt om 5% te verdunnen met de bijgeleverde Isopropanol. Dat staat gelijk aan de inhoud van drie dopjes van de fles waar de Isopropanol in zit.

Ik plan 5 lagen. Ik weet nog niet precies hoe groot de batches moeten worden maar dat ga ik vanzelf zien. In ieder geval heb ik 5 mengbekers en 5 grote verfbakken klaar staan alsmede kleine schuim rollers, een weegschaal en 2 maatbekers. Schuimrollers omdat ik daar de meeste van heb (en goedkoop zijn maar wel geschikt voor alkydverf).

Ik begin maar eens met een halve liter aangevuld met 1090 gram koperpoeder en anderhalf dopje Isopropanol. Die eerste laag dekt voor geen meter maar dat is bekend. Ik kom precies rond met die halve unit en heb daar ongeveer 45 minuten voor nodig. Hmm. eens kijken of ik de tweede laag er sneller op krijg. Na een minuut of 20 kan ik daar al mee beginnen en mix de tweede helft van de unit. Dat dekt meteen een stuk beter, maar het verbruik is ook aanmerkelijk meer dan in de eerste laag. Dat gaat niet lukken met die halve liter en op driekwart van de job moet ik opnieuw mengen. Ik schat nog een kwart unit, dwz 2x 125ml, 545 gram koper en driekwart dopje. Daar kom ik precies mee uit.

De volgende drie lagen worden dus driekwart unit in twee batches, dwz 2x187 ml. hars en harder, 817 gram koperpoeder en een dopje. Dat maakt het rollen wel een stuk relaxter want ruimschoots voor het einde van de potlife (ca. 40 min.) is het op en moet ik een nieuwe batch klaar maken. Dat gaat vlot. Het onder de boot vandaan kruipen en met een volle bak weer terug kruipen kost nog de meeste tijd. Na de tweede keer doe ik een merkje op de afplaktape om te zien waar ik gebleven ben. Ik zit er gewoon te dicht bij om dat goed te kunnen zien.

Ik begin met een rolbeugel met lange steel. Daarmee kan ik ook in de zwaardkast komen maar in het midden als het echt krap wordt wel wat onhandig. Bij de derde ronde vervang ik deze door een korte beugel. Het wordt mij gewoon te zwaar. Op een lange beugel moet je immers harder drukken. De zwaardkast doe ik nu als laatste en verplaats het rolletje van de korte beugel naar de lange beugel. (makkelijk gezegd)

De tijd tussen de lagen wordt steeds langer. Aan het zwaard kan ik goed zien wat de staat van uitharding is. Dat is een beetje een gevoels kwestie. Net wel net niet pikken is zo’n beetje het startsein voor de volgende laag. Ik ben begonnen om 12.00 uur en het was klaar om 21.00 uur, 5 lagen en 3,5 unit CC.

De tape laat zich uiterst makkelijk verwijderen met een mooie scherpe rand. Hier en daar een spettertje op de DD lak verwijder ik met een doekje en een klein beetje Isopropanol.

Ik ben tevreden met het resultaat dat kwa oppervlakte structuur te vergelijken is met de HB coating. Behoorlijk glad met een lichte sinaasappel structuur.

Schuren of zelfs polijsten ga ik niet doen. Ik hoop dat de boot binnenkort het water in kan voor de verdere afbouw bij mij thuis. Dan zal ze volgend jaar in Lelystad nog een keer de kant op gaan voor nog een waslijst aan klusjes die ik tot dan uitstel. Een Scotchbrite over het OWS hoort daar dan ook bij.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 22:15 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 20 aug 2017 20:30 #864115

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7732
Hoeveel uren telt jouw dag? :huh:
Ik verdenk je ervan stiekem een 25ste uur uitgevonden te hebben!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 20 aug 2017 21:56 #864142

Hmm, bijna 24.00 uur. Weer lange dag vandaag maar de eerste laag DD zit op het dek. Morgenavond de 2e Meer daarover in het andere draadje schuren en plamuren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 21 aug 2017 17:53 #864365

Ter plaatse van de Beambout is de schoen nog eens versterkt met 5 lagen 600 grams Biax 0/90 glaslegsel. Daar bovenop komt een aluminium volgplaat. Deze wordt vastgelijmd en ingelamineerd.


Voor de verlijming daarvan heb ik de schoen van de Beam en Beambout geisoleerd met een stukje slang. Deze past ook precies door het gat van het volgplaatje.

Om te zorgen dat het aluminium volgplaatje overal voldoende draagt heb ik deze precies vlak gesteld mbv een paar plaatjes.


De overblijvende ruimte is gevuld met een high density epoxymix.


En nog eens ingelamineerd. Alleen het boutgat moet nog even terug geboord worden.

Ben benieuwd hoe dat straks in de drijver gaat passen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 aug 2017 18:00 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 01 okt 2017 11:55 #878173

De Ampreg21 slow hardener die ik heb gebruikt ziet nog graag een post-curing proces bij 50 graden gedurende 16 uur. En aangezien ik toch nog bezig was met het isolatie spul opruimen van de doos van de middenromp heb ik vanochtend een "oventje" voor de Beams gemaakt. Ik hoop dit proces met een eenvoudig blaaskacheltje te kunnen uitvoeren. Nu vanmiddag nog even testen en volgend weekend er seriues werk van maken







Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 01 okt 2017 12:06 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 18 nov 2017 13:05 #892195

Noballast schreef :
De as moet massief 25mm rond RVS worden. In de materiaal specificatie wordt aangegeven dat 316 of 304 niet voldoet. De as moet voldoen aan min. yield strength 55.000lbs/sq.in (380 MPa) met geschikte type 2205 (Duplex) of Nitronic 50.

Iemand enig idee wat dit voor een materiaal is en hoe ik daar aan kom ?

Internet afgezocht, de tips gevolgd die ik hier heb gekregen, alles zonder resultaat. Hebben we niet, willen we niet, etc. Maar soms is de oplossing ineens onverwacht simpel. De lokale ijzerboer zit hemelsbreed 10m. bij mijn boot vandaan (de buurman dus) en die heeft e.e.a. keurig geregeld en bewerkt volgens specs. Toppie :)


Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 nov 2017 13:07 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 18 nov 2017 20:41 #892365

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17785
Dat is zeker top zeg! Welke staalsoort is het nu geworden?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 19 nov 2017 10:01 #892479

Zoek ook eens naar "duplex rvs " of 1.4462 ( dat is een van de soorten Duplex) . Die benamingen worden wat vaker gebruikt.
wetenschap.infonu.nl/techniek/...en-toepassingen.html
Veel info is bijv. hier te vinden:
www.outokumpu.com/en/products-...x/Pages/default.aspx of www.mcbspecials.eu/nl/blog/wat_is_duplex
Ad
Laatst bewerkt: 19 nov 2017 10:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 19 nov 2017 16:19 #892576

ilCigno schreef :
Dat is zeker top zeg! Welke staalsoort is het nu geworden?

Het is Duplex 2205 geworden
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 20 nov 2017 10:23 #892712

Noballast schreef :
ilCigno schreef :
Dat is zeker top zeg! Welke staalsoort is het nu geworden?

Het is Duplex 2205 geworden

Beter bekend als 1.4462 :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 18:42 #1028394

Nu de boel in elkaar zit en drijft blijken de drijvers niet handmatig in- en uitgevouwen te kunnen worden. Mankracht schiet eenvoudig te kort.

Dat wist ik natuurlijk wel ....... tenminste ik had het vermoeden dat de bewegende massa toch wel wat in toom gehouden zou moeten worden. Wat mij is tegengevallen is dat na de tewaterlating bleek dat ik de opgeklapte drijver niet handmatig kon uitvouwen. Ik dacht dat moet met twee man wel lukken, maar helaas. Gelukkig was toen de kraan nog standby die dat klusje nog even gauw geklaard heeft.



Maar van meet af aan had ik al wel in mijn hoofd om dit met behulp van een elektrische of hydraulische actuator te gaan uitvoeren. Nu is de tijd gekomen omdat ook daadwerkelijk op te pakken. Om die reden is de bovenste vouwarm al zwaarder uitgevoerd en is een vernuftige koppeling voorbereid waarop een 20cm. hefboom gemonteerd wordt. Zie bovenstaand schetsje.

De vraag is nu hoe hard moet de actuator kunnen trekken en duwen. Wie heeft een idee hoe je dat kunt uitrekenen. Ik kom daar niet uit. Als ik een schatting moet doen zeg ik 250kg, maar is dat te weinig of juist overkill ?

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 18:47 #1028397

nooit meer inklappen dan?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 18:59 #1028402

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Uitrekenen zou ik niet weten, maar je kan op je punt waar je actuator gezet wordt zoiets ertussen kunnen zetten zodat je weet hoeveel kg trekkracht nodig is om het spul in te vouwen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 18:59 #1028403

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3236
Het veiligst lijkt mij om het te meten. Duwen of trekken aan het scharnierpunt van de UFS en meten hoeveel nodig is met die arm.

Is het eerste stukje uitvouwen het zwaarst?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:04 #1028405

redshift schreef :
Het veiligst lijkt mij om het te meten. Duwen of trekken aan het scharnierpunt van de UFS en meten hoeveel nodig is met die arm.

Is het eerste stukje uitvouwen het zwaarst?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ja, het moet over een dood punt heen. Vanaf een horizontale beweging van de drijver van naar schatting 30-40 cm gaat het redelijk vanzelf. Maar moet daarna wel weer afgestopt worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:15 #1028413

De afstand van de drijver tot de romp ontbreekt nog. Helaas geen idee hoe je het uit rekent maar dit lijkt mij niet triviaal. De drijver moet je ook door het water slepen wat extra kracht kost, daarentegen drijft een gedeelte van het gewicht ook.

Idee. Hijsen en meten op het draaipunt waar de UFS vast zit aan de beam. Tijdens het hijsen het gewicht en de afstand tussen de twee draaipunten bij houden. Dan kan je het koppel in de UFS uitrekenen.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2019 19:19 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:24 #1028418

is het niet verstandiger je te richten op de beam farrings zodat je je trampolines er op kan zetten.
Als het goed zal je niet vaak inklappen en ik denk dat er nog wel een andere manier is die veel lichter is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:33 #1028422

Dat klopt Arno, met blokken en lijnen kom je ook een eind. Maar vooralsnog kies ik voor een andere oplossing. Op dit moment ben ik met de afbouw van het interieur bezig. Alvorens de beamschotten en aansluitende interieurdelen af te maken is het wel handig om nu te bepalen hoe dat gaat worden en welke ruimte daarvoor nodig is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:34 #1028425

Hoi Noballast, ik schat het moment op 2,5 kNm (plus eventuele "klemkracht" van het begin van de uitlegger in zijn pocket) dat vervolgens met de cos(arctan(hoogte/arm)) afneemt.
Ik weet niet welke lengte de arm naar de actuator gaat krijgen, maar die moet dan dus pakweg 2500 N gedeeld door die arm (in meters) aan kracht leveren, lijkt me. Maar die kracht neemt dus wel met de cosinus van de hoek af, denk ik. Dus in het laatste stuk is de kracht dan theoretisch gelijk aan nul (plus wrijving tussen de lagers, etc.).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:37 #1028428

ik denk dat er een heel hoop kracht nodig is om over het dode punt te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:38 #1028430

Die is 20cm. Dus 1250kg. Is wel een beetje veel :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl