Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project koolstof Beams bouwen.

Project koolstof Beams bouwen. 30 apr 2017 19:40 #830878

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18041
Noballast schreef :
en deze vervangen heeft door een aangeboute constructie.
Wellicht ook omdat dit wat meer (na)stelmogelijkheden biedt. Maar goed, ik wil je nachtrust niet verstoren, beter genieten van de mooie resultaten tot nu toe.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 30 apr 2017 20:16 #830894

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3295
Inderdaad spannend!

Is het bij de Farrier ook zo (net als bij de DF met beams die naar achter vouwen) dat je de bakstagen enigzins ruimte kunt geven om de vouwbeweging mogelijk te maken? onze vaste verstaging is net wat ruim (dus met bakstagen los heeft de mast iets speling). Dit zorgt voor voldoende "flex" om de draai naar achter te kunnen doen. Direct na het vouwen van 1 kant trekken we de bakstag weer aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 30 apr 2017 21:15 #830912

De oudere Farriers hebben een soort hevel (high field lever) waarin je de verstaging in twee standen zet, normaal en gevouwen. De moderne Farriers hebben dat niet meer nodig omdat het zodanig is uitgedokterd dat de verstaging gespannen blijft.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 apr 2017 21:39 door Noballast. Reden: foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 30 apr 2017 21:57 #830918

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Kan de leuning van de voorstoel niet voorover klappen? Bij Volvo gaat dat - vrij onhandig - met twee hele kleine hendeltjes achter de stoel onderaan de rugleuning. Beiden naar onder duwen en de leuning kan scharnieren. Maar dat kan weer van opties of uitvoeringen afhankelijk zijn, dus geen garantie..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 03 mei 2017 16:14 #831935

FMJ schreef :
Kan de leuning van de voorstoel niet voorover klappen? Bij Volvo gaat dat - vrij onhandig - met twee hele kleine hendeltjes achter de stoel onderaan de rugleuning. Beiden naar onder duwen en de leuning kan scharnieren. Maar dat kan weer van opties of uitvoeringen afhankelijk zijn, dus geen garantie..
Dit was het max haalbare zonder risico aan gedoe met haar leren stoelen.. Dan zouden de rapen pas echt gaar zijn :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 03 mei 2017 16:22 #831938

FMJ schreef :
Toch leuk, "carbon" en "erg zwaar" in een zin :-)
'

Nieuwsgierig heb ik toch maar eens gewogen. Dat is tot nu toe:

Sparing voor de bovenste vouwstang = 3,5 kg
Carbon scharnier ankers 4,5 kg
Midden en dwarsribs incl. schuim en vacuum geinjecteerd carbon 3,5 kg
Schuim, bodem en 2x zijwang 2,9 kg
Overig carbonlaminaat 45/45 Biax en UD + epoxy 24,1 kg

Alles bij elkaar tot nu toe dus 38,5 kg.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 04 mei 2017 17:11 #832289

Nog even een plaatje. Wegen van het driehoekig sluitstuk van de middenrib. 750 gram per stuk inclusief peelply en nog wat rommel in deze nog ruwe maatvoering. (2x 400gr. 45/45 Biax + 45mm schuim)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 17:20 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 04 mei 2017 17:12 #832293

Nieuwe ronde nieuwe kansen. Start Beam nr. 2 bakboord voor.


Eerst weer de eerder gemaakte sparing van de bovenste vouwstang uit de mal bevrijden die er nog in zat om daarna verder gereed te maken voor de inbouw.


Eerst maar weer eens passen.

Helaas zo jammer weer, maar niet onverwacht. Net als bij de eerste staat het lager voor de as net niet loodrecht op de kast. Het blijft dom dat ik dat ooit zo gemaakt heb maar het is niet anders. Het scheelt maar een paar mm. maar zoals eerder gemeld moet de maatvoering extreem nauwkeurig zijn om latere verrassingen in de vouw geometrie te voorkomen. En een paar mm. is te veel dus dit moet over.


Dit keer zaag ik het pijpje er niet rücksichtslos af (daar was ik de eerste keer een beetje te vlot mee :( maar zaag ik het nu met een smal zaagje in de multitool rondom vrij zodat ik deze inclusief inwendig glijlager weer opnieuw kan inlijmen.


Inmiddels heb ik de Beam mal ook voorzien met bodem en wanden van Corecell schuim. Voor de juiste passing van de kast met as gebruik ik de onderste trekstang als hulp om e.e.a. haaks en evenwijdig te kunnen monteren. Hiermee is alles gereed voor de eerste lagen 45/45 en UD koolstof die er nog vanavond op gaan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 17:32 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mei 2017 11:23 #834995

De tweede Beam schiet al lekker op. Het nadeel van twee bouwplaatsen is dat je alles dubbel moet hebben en er voor moet zorgen dat er op beide plekken voldoende materiaal is. Vrijdagavond was alles voorbereid voor het lastigste stukje laminaat, namelijk het deel rondom de scharnieranker verankering. Als laatste voorbereiding nog even de vacuümzak prepareren. Maar helaas. Geen vacuümfolie. Zo jammer weer :(



Uiteindelijk is het gisterenavond dan toch nog goed gekomen. Na het nodige schuren en plamuren aan de boot savonds nog even kleien met de carbon. Op de foto alles gereed voor het laminaat met de voorbereide vacuumzak alvast aan één zijde (altijd eerst de lage kant) gehecht.



Dit keer gebruik ik de trage harder voor de eerste lagen en de normale harder voor de laatste lagen. Dat werkt een stuk ontspannender.



Ook de vacuümzak is dit keer veel beter. Het blijft een lastig ding maar met een folie afmeting van 100x150 cm kan het alle hoekjes wel volgen. Ondanks de smalle randjes krijg ik het goed dicht met de tacky tape.

Het pompje heeft de hele nacht gedraaid en het resultaat ziet er prima uit.



Nu het laatste stuk van de verstijvingsrib nog inlijmen zodat morgen met de laatste laminaat klusjes begonnen kan worden.

Maar eerst vanmiddag weer een schuursessie op het dek.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 18 mei 2017 09:50 #836158

ilCigno schreef :
Slim om hier lamellen voor te gebruiken. Mooie tussenstap weer.

Hmm, achteraf was dat toch niet zo’n goed idee. De lamellen zijn niet stijf genoeg dus de flens golft nu een beetje. Op zich geen groot probleem, de lijmnaad gaat erg dik worden met een mix van epoxy, aerosill en “chopped strands” dus dat vult wel op.

Voor de tweede Beam heb ik nu wel een dikkere kunststof strip gebruikt en die werkt veel beter. Deze heeft tevens als voordeel dat het aan één zijde is voorzien van een beschermende folie. Ik hoef er dus geen tape voor de lossing meer op te plakken.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 18 mei 2017 09:52 #836159

En de tweede Beam (bakboord voor) is ook gereed, althans kwa interieur. Het materiaal voor nr. 3 ligt ook klaar. Een paar fotos:



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 mei 2017 09:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 19 mei 2017 03:52 #836326

Vandaag (donderdag) maar eens ff meters maken.


De mal heeft de lossing van Beam nr. 2 niet helemaal zonder schade doorstaan. De "Beam Bolt Recess Mold" is losgeraakt en moet opnieuw bevestigd worden.


Zo is hij weer klaar voor Beam nr. 3


Eerst de sparing voor de bovenste vouwarm maar weer passen. Die past dus niet maar dat is geen verrassing meer.


Dat betekent het buisje met lager weer eruit zagen. Dat gaat prima met de multitool en een goedkoop zaagje van de Action. Met beleid heeft die geen moeite met het 25mm dikke epoxy glaslaminaat.


Eerst maar weer even passen. Ik gebruik de trekstang om de as uit te lijnen, dwz parallel met de mal geeft een haakse as. Inwendig zit een houten blokje met 25mm rond gat precies pas waar het buisje tegenaan stuikt.


Aanbrengen van het Corecell schuim in de bodem en zijwangen.


De vouwarm sparing definitief monteren en lijmen.


En het bodemlaminaat (4,8kg carbon) klaar. Het was een vruchtbare dag (en nacht) :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 19 mei 2017 04:14 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 mei 2017 22:33 #837872

Het is wel steeds een herhaling van zetten, maar ik blijf nieuwe foto’s posten. Beetje saai misschien, maar het is tevens voor mijn eigen archief. Mijn dagritme wordt momenteel bepaald door de verschillende en zich herhalende bouwfasen van de Beams en de uithardingstijd van de epoxy. Ik maak momenteel dagen van 16 uur en dag of nacht maakt dan niet zo veel meer uit. Het schiet zo wel lekker op. Het lijkt wel werken. Oh nee, ik heb vakantie?


De twee achterste Beams zijn 163mm korter dan de voorste Beams. Het verschil zit in de iets kortere pen die de verbinding met de driiver maakt.


Zoals bekend ben ik een fervent aanhanger van het gebruik van peelply. Het is steeds wel extra werk om aan te brengen, maar bovenstaande foto laat in één oogopslag het voordeel zien. Ten behoeve van de verlijming van de middenrib is het peelply plaatselijk verwijderd. Het peelply beschermd en geeft een keurig strak laminaat waar t.b.v. volgende bewerkingen niet meer aan geschuurd hoeft te worden.


Plaatsen middenrib. Het is een verlijming van schuim op carbon en dat gaat prima met een LD filler.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 22:45 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 mei 2017 22:35 #837873



Inmiddels ben ik ook gestart met de Beamtops. De mal daarvoor is het contra deel van de Beam mal en ook hierbij wordt eerst het laminaat aan de binnenzijde aangebracht. De deksel is voorzien van twee sparingen t.b.v. het massieve laminaat gedeelte ter plaatse van de Beam bouten en de kop van de vouwarm sparing. Op die plekken is het laminaat massief zonder schuim. Om hechting aan de mal te voorkomen heb ik deze plekken voorzien van plastic folie.


Laminaat met een zelfde combi opbouw van UD met 45/45 Biax zoals ook in de bodem is verwerkt.


De eerste Beamtop gereed en in de peelply


Voortschrijdend inzicht, het plastic folie ging bobbelen en gaf een minder strak resultaat. Nu heb ik voor de tweede Beamtop deze plekken voorzien van bruin verpakkingstape en peelply.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 22:42 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 mei 2017 22:37 #837875

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18041
vooral posten, niks saais aan. Ik blijf het gefacineerd volgen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 mei 2017 22:37 #837876


Met de Beam mal op zijn kant helpt de zwaartekracht om het laminaat op de verticale delen aan te brengen. En het is niet een enkel laagje, op zwaar belaste plekken zijn het er wel 15. Die doe ik in één keer en met een trage harder.


Carbon ankers geprepareerd voor de derde Beam


Het bruine verpakkingstape is op. De houten mallen voor de trekstangsparing zijn nu voorzien van doorzichtig verpakkingstape (en flink ingespoten met McLube)


Het betere carbon kleien ;)


Inmiddels staat de vacuümpomp te zuigen aan de derde Beam.


Ook de Beamtop voor deze derde Beam staat nu uit te harden

Vandaag is een nieuwe voorraad carbon aangevoerd zodat ik alvast het laminaat voor de buitenzijde van de Beams kan gaan knippen.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 22:57 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 mei 2017 23:43 #837880

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
ilCigno schreef :
vooral posten, niks saais aan. Ik blijf het gefacineerd volgen!

+1

Je hebt het tempo goed erin zitten Noballast!

Prachtig hoe je dat allemaal doet, erg mooi om te volgen ook al is het soms abracadabra voor mij.

Bedankt voor het delen van alle info en alle mooie plaatjes van de vooruitgang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 25 mei 2017 07:32 #837911

Man man man wat ga je een moordend tempo. Volgens mij haal de Deelname aan de Pinkstertrip nog. ;)
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 25 mei 2017 13:56 #837978

Sonador schreef :
Je hebt het tempo goed erin zitten Noballast!

Prachtig hoe je dat allemaal doet, erg mooi om te volgen ook al is het soms abracadabra voor mij.

Gewoon ff vragen als het niet duidelijk is. Sommige dingen zijn voor mij zo gewoon maar voor een ander toch onduidelijk. Zo was er in een ander draadje de vraag wat UD eigenlijk is. Voor mij een normale aanduiding voor een bepaald type weefsel maar kan mij goed voorstellen dat een ander dat gewoon niet weet. Vragen dus als het te veel abracadabra wordt en je het eigenlijk toch wel wilt snappen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 25 mei 2017 14:05 #837982

Voor de uitharding laat ik meestal een kacheltje meedraaien. In de garage wordt het dan al gauw 30-32 graden. Maar vanmiddag heb ik de boel eens naar buiten gereden om gebruik te maken van het gratis hemelvaart zonnetje. Ik heb het laatste driehoekige passtuk in de middenrib gelijmd en wil vanavond wel verder met het laminaat daarop. Een snelle uitharding is gewenst, de hele Beam mal gaat immers weer op zijn kant en dan moet dit ding wel vastzitten om er niet tussenuit te vallen. Het zonnetje zorgt voor een temp van rond de 40 graden, dat is mooi. Overigens is het ook wel eens andersom en moet er gekoeld worden. Ik heb nog vergeten daar eens een foto van te maken maar krijg nog één kans om dat te laten zien bij de laatste Beam.


Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 mei 2017 03:15 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 25 mei 2017 14:45 #837992

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5133
Als het te snel te warm wordt druk je door je Tg heen he, 's morgens al buitenzetten dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 25 mei 2017 17:59 #838019

Een vers laminaat zou ik ook niet zomaar in het zonnetje durven zetten. Voor de putty is dat geen punt, en het heeft gewerkt, het zit vast en ik kan zometeen (na de koffie) weer verder :)
Ik wil deze Beam morgen klaar hebben zodat ik nog voor het weekend met de vierde en laatste kan beginnen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 25 mei 2017 18:21 #838022

Je hebt er flink de gang in. Bedoel je met klaar hebben dat ze verder alleen nog een kwastje nodig hebben of zijn ze zo direct al af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 25 mei 2017 18:57 #838029

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Noballast schreef :
Sonador schreef :
Je hebt het tempo goed erin zitten Noballast!

Prachtig hoe je dat allemaal doet, erg mooi om te volgen ook al is het soms abracadabra voor mij.

Gewoon ff vragen als het niet duidelijk is. Sommige dingen zijn voor mij zo gewoon maar voor een ander toch onduidelijk. Zo was er in een ander draadje de vraag wat UD eigenlijk is. Voor mij een normale aanduiding voor een bepaald type weefsel maar kan mij goed voorstellen dat een ander dat gewoon niet weet. Vragen dus als het te veel abracadabra wordt en je het eigenlijk toch wel wilt snappen.

Zal ik doen, tot nu toe snap ik het redelijk denk ik.
En soms moet ik er een nachtje over slapen en dan later gaat het denkbeeldige lampje wel branden ;)

Ik vind je werk erg inspirerend, en alle lof daarvoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 25 mei 2017 19:04 #838032

HermanJ1970 schreef :
Je hebt er flink de gang in. Bedoel je met klaar hebben dat ze verder alleen nog een kwastje nodig hebben of zijn ze zo direct al af?

Ha nee, met klaar hebben bedoel ik de eerste fase gereed, het binnenwerk dus. Wat dan nog volgt:

- Beam tops maken, ook daarvan heb ik er al drie klaar
- in elke Beam pen (het deel dat de drijver in gaat) een dikke bout lamineren;
- diverse details zoals de buisjes naar buiten verlengen, dat gaat niet in de mal omdat de Beam dan niet meer te lossen is;
- de Beam volschuimen met 2c PU schuim;
- de Beam tops monteren en lijmen.

Daarmee is fase 1 pas echt klaar met als resultaat een Beam van ogenschijnlijk schuim. De "techniek" zit er in.

Fase 2 is het aanbrengen van het buitenlaminaat. Denk aan 6 laagjes 45/45 en 20x UD Dat is dus nog wel even een dingetje maar ik probeer alle vier Beams tegelijk te gaan doen. Dat worden nog een paar lange dagen (eerst bovenkant daarna onderkant en de zijkanten lopen mee) maar met een goede voorbereiding moet dat lukken.

Hiermee is de Beam constructief klaar. Daarna nog wel na bakken bij verhoogde temperatuur.

Wat dan volgt is de montage aan de boot en in de drijvers. Dat is sneller opgeschreven dan gedaan, dat moet ik nog maar eens rustig overdenken.

Als laatste worden de Beams voorzien van een "fairing". Dit zijn vormstukken die voor de stroomlijning aan de voorkant van de Beam moeten gaan zorgen. Maar ja, die moeten ook nog gemaakt worden maar zijn niet noodzakelijk voor de constructieve samenhang. Dat wordt dus dit jaar zeker niet meer.

Het streven is om deze zomer te water te gaan. De Beams zullen dan nog wel ongeschilderd zijn of desnoods doe ik er een tijdelijk Gamma verfje op (over de peelply).

Ik moet zsm uit Huizen weg en dat doe ik het liefst varend.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl