Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Gas veiligheid

Gas veiligheid 24 mei 2017 00:51 #837576

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Gisteren mijn mini-projectje voor gas beveiliging uitgevoerd. Ik ben ervan overtuigd dat dit een van de beste veiligheidsmaatregelen is die je kunt treffen om met een gerust hart gas aan boord te gebruiken en ik wil het daarom nog even delen met anderen hier op het ZF.

Je hebt maar een paar spulletjes nodig voor een totaal van minder dan 50 Euros.





Met deze voorziening maak ik het mezelf makkelijk om dagelijks bij het opendraaien van de gasfles in een halve minuut tijd de hele gasinstallatie op lekken te testen. Dit is inklusief de individuele kranen voor de gaspitten van het kooktoestel, de slang tussen koperen leiding en oven en ook de drukregelaar op de gasfles. In mijn geval ook de gasgeiser voor warm water.

De gas check procedure is heel eenvoudig: Na het openen van de gasfles, wanneer de leiding dus is gevuld en op druk is gebracht, draai ik de gasfles meteen weer dicht. Blijft de manometer een constante druk aanwijzen, dan is alles OK. Loopt de druk langzaam terug, dan is er ergens een lek. Na de controle, als de druk constant is gebleven, draai ik de gasfles opnieuw open en de installatie is nu klaar voor gebruik. Het kraantje van de manometer (die nu dus ook is getest) draai ik weer dicht.

Bij de Oceanis 350 staat de (aluminium) gasfles buiten, uit het zicht, onder de helmsman seat, met de kuiplozing als afvoer. Ik heb de manometer permanent bij de gasfles geinstalleerd, maar is ook makkelijk wegneembaar of zou ook permanent in een bakskist kunnen worden geinstalleerd. Ter bescherming heb ik de manometer in een stevige ABS behuizing met transparant deksel geplaatst, maar nodig is dit niet. Het slangetje van het T-stuk naar de manometer wordt alleen gebruikt tijdens de test buiten en slangenklemmen zijn hierop niet nodig. Overigens is de gasdruk van 4.5 kPa maar zeer laag.

Hier kun je nog zien hoe het in de praktijk werkt: Gas check video

Als er een gaslek is (ook als is het maar klein) wordt dit onmiddellijk duidelijk door het teruglopen van de druk aangegeven, zoals hier: Gas lek video
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 06:02 #837598

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Slim, ik ga de zaak dit jaar vervangen, wellicht neem ik dit mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 06:11 #837600

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Nou, ik zet het bier en de chips alvast klaar...

Gegarandeerd dat t hele spul straks gaat mekkeren over foute aansluitingen met slangpilaren en slangklemmen...want niet modern en want gevaarlijk en want niet volgens de regels en huidige normen en zo...en afsluiter misschien wel helemaal niet geschikt voor gas...

Verder vind ik het een charmante meetklok in een heus kastje en erg functioneel. Van mij mag zoiets standaard in elke boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 06:25 #837602

Slim idee (los van de uitvoering)!

Wat voor normen ga je hanteren voor de maximaal toegestane daalsnelheid?

Voor huis-installaties bestaan daar normen voor, maar die gelden bij specifieke druktesten (onder een specifieke testdruk die een factor X boven de operationele druk ligt). Jij gaat testen onder 50 mbar; daar zullen andere normen voor gelden, als die al bestaan. Ook zal het leidingsysteem opwarmen/afkoelen, wat ook effecten zal geven, zeker als de test (vanwege de lage testdtuk) lang dient te lopen.

Qua installatie:
-Ik zou de aansluiting van de testleiding in een vast leiding-gedeelte maken en vast (geen slang) uitvoeren, zodat die manometer niet telkens rondslingert als je een gasfles verwisselt. Zelfs binnen zou kunnen (maar liever niet). Gebruik geen slang: indien je tijdens het aflezen de manometer verplaatst, heeft dit invloed op het volume van de slang en daarmee op de uitlezing.

-Er hoort een bleedvalve in de test leiding om (voor je de druktest begint) in ieder geval het nulpunt van de manometer te controleren. Eigenlijk wil je een standaard DBB (double block & bleed) manifold.

-Waartoe dient het plastic kastje? Dit moet ventilerend zijn (atmosferisch rondom de manometer!), maar ik gok dat je hiervoor gekozen hebt om corrosie tegen te gaan? Dan beter voor een industrieel type kiezen. Zoek eens naar WIKA bijvoorbeeld. Is via bepaalde aanbieders ook voor particulieren te bestellen volgens mij.

Ik vind dit een slim prototype van een permanent geinstalleerd testsysteem! Ik zou het constructief en qua testcriteria nog wat verder uitwerken.

Ik ga je volgen!
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 06:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 06:34 #837607

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7832
HPV schreef :
Nou, ik zet het bier en de chips alvast klaar...

Komt ie:

1: De druk staat op nu 10 mbar. Immers: 1 bar = 1e5 Pa. Dus 1kPa=1e3Pa=1e3e-5bar=1e-2bar=10mbar. De meeste toestellen (die ik ken) hebben 50mbar of 30mbar nodig.
2: Ik zou wel deugdelijke koppelingen maken van het kraantje naar de manometer: als die lekken, meet je dat mee.
3: Wat je nog niet meet, is evt lek van de kraan op de fles. Niet naar buiten, niet naar het systeem.
4: Dat dit systeempje niet volgens DIN/NEN/ISO etc is uitgevoerd maakt niet zoveel uit: het is een tijdelijk test systeempje en geen onderdeel van het normale gassysteem. Tenminste, ik neem aan dat in normaal bedrijf de T-koppeling, inclusief kogelkraantje liggen waar ze thuis horen: in de schuur in de kast?
5: Waar ik me veel meer zorgen over maak, zijn de nogal mottig uitziende leidingen op de achtergrond, de antiek uitziende drukregelaar en meer van dat soort dingen.
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 06:36 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 07:31 #837623

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 319
dit is ook kant-en-klaar te koop voor dezelfde prijs met een regelaar: zie voor ervaring met deze methode de draad:
www.zeilersforum.nl/index.php/...as-slang-aansluiting

Merk op dat drukverlies ook in een "perfecte" aansluiting normaal is: na 3-7 dagen is de druk weg ook met 1 meter slang en wat koppelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 07:38 #837626

En een vrijstaande gasfles met lekgas afvoer via de kuiplozing is niet toegestaan.
Een vrijstaande fles mag alleen als die bijv. achter het schip op een zwemplateau staat zoals je weleens op motorjachten ziet.
In alle andere gevallen hoort de gasfles in een gasdichte gaskist met onderafvoer naar BUITEN HET SCHIP.
Lees anders dit maar eens: www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zcde...ig_brochure_2011.pdf of deze : www.europeesche.nl/system/file...eilig.pdf?download=1
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 07:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 07:53 #837629

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
De 10mbar op de foto is de restdruk in het testslangetje na simulatie van lek. De werkdruk is 45mbar (zie video).
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 07:54 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 07:59 #837630

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
gas(en andere vluchtige brandstoffen) is te onveilig voor op een boot.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 08:00 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 08:15 #837634

LittleWings schreef :
gas(en andere vluchtige brandstoffen) is voor sommige zeilers te onveilig voor op een boot.
:whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 08:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 08:17 #837636

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5014
Ik zou toch maar slangeklemmen op de slang zetten voor als om wat voor reden dan ook het kraantje open blijft....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 08:19 #837638

LittleWings schreef :
gas(en andere vluchtige brandstoffen) is te onveilig voor op een boot.

Mensen kunnen gevaarlijk zijn.
Boten kunnen gevaarlijk zijn.
Mensen op boten zijn heeeeeeeeel gevaarlijk. Moet verboden worden. :P
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 08:20 #837640

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Nog iemand een blikje? B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 08:35 #837648

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
PietO schreef :
dit is ook kant-en-klaar te koop.......

Huh, hebben we het over hetzelfde? Het manometertje waar je naar verwijst heeft een schaal in bar. Het lijkt mij dat dat de druk aan de fles-zijde aangeeft. Mijn metertje geeft maximaal 6KpA (60 mbar) aan. Die druk kan je makkelijk met je longen uitoefenen wanneer je hard blaast.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 08:36 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 08:39 #837651

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Waterblok schreef :
Ik zou toch maar slangeklemmen op de slang zetten voor als om wat voor reden dan ook het kraantje open blijft....

Ja, ik verwachtte die opmerking al, maar de gasfles staat buiten en met 50mbar pers je het slangetje er echt niet af.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 08:49 #837657

Zie je :evil: nu zijn slang klemmen op een stuk leiding ineens niet meer nodig, ooit schreef ik ik hier al eens iets over toen ik mijn Pion aan het ontleden was, ook geen slang klemmen.

Ik hoop echt snel dat de verplichte gas keur ook hier ergens als APK genoemd er in komt :evil:

Mensen prutsen maar wat en de norm veiligheid is.....??? is ook nog zelf ter plekke bedacht :sick: :sick:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 08:50 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 08:54 #837658

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nachtvlinder schreef :
Slim idee (los van de uitvoering)!

Wat voor normen ga je hanteren voor de maximaal toegestane daalsnelheid?

Voor huis-installaties bestaan daar normen voor, maar die gelden bij specifieke druktesten (onder een specifieke testdruk die een factor X boven de operationele druk ligt). Jij gaat testen onder 50 mbar; daar zullen andere normen voor gelden, als die al bestaan. Ook zal het leidingsysteem opwarmen/afkoelen, wat ook effecten zal geven, zeker als de test (vanwege de lage testdtuk) lang dient te lopen.

Qua installatie:
-Ik zou de aansluiting van de testleiding in een vast leiding-gedeelte maken en vast (geen slang) uitvoeren, zodat die manometer niet telkens rondslingert als je een gasfles verwisselt. Zelfs binnen zou kunnen (maar liever niet). Gebruik geen slang: indien je tijdens het aflezen de manometer verplaatst, heeft dit invloed op het volume van de slang en daarmee op de uitlezing.

-Er hoort een bleedvalve in de test leiding om (voor je de druktest begint) in ieder geval het nulpunt van de manometer te controleren. Eigenlijk wil je een standaard DBB (double block & bleed) manifold.

-Waartoe dient het plastic kastje? Dit moet ventilerend zijn (atmosferisch rondom de manometer!), maar ik gok dat je hiervoor gekozen hebt om corrosie tegen te gaan? Dan beter voor een industrieel type kiezen. Zoek eens naar WIKA bijvoorbeeld. Is via bepaalde aanbieders ook voor particulieren te bestellen volgens mij.

Ik vind dit een slim prototype van een permanent geinstalleerd testsysteem! Ik zou het constructief en qua testcriteria nog wat verder uitwerken.

Ik ga je volgen!

1. Normen? Common sense.
2. Installatie. Het kastje met meter zit vast. De verbinding met het kraantje moet daarom slang zijn.
3. Bleedvalve. Voor ik de gasfles opendraai, zet ik binnen de tussenkraan van de oven open om het hele traject t/m de oven te testen. Op dat moment doe ik ook even een brander aan en uit, om restdruk kwijt te raken.
4. Plastic kastje. Inderdaad tegen corrosie, bescherming in het algemeen en om tegen het polyester te kunnen monteren. Een cable-tie om de manomenter zelf heen leek me iets te agrarisch. De manometer wordt alleen 30 sec voor de test gebruikt. In feite is de nauwkeurigheid en kwaliteit niet echt belangrijk, zolang het maar wijzigende druk registreert. Ik kijk het even aan. Natuurlijk is het doosje niet gasdicht.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 09:05 #837660

Wanneer ik het goed begrepen heb zit die 50mb manometer in de gasbun?

Dan lijkt me het zonder slangklemmen voor de meter een prima idee.
En wel om reden dat, wanneer de reduceer stuk is en de volle druk doorlaat, mogelijk de slang er af schiet en als veiligheid werkt.
Het gas komt dan in de bun en die is juist voor zulke zaken bedacht. Spaart weer het geld voor een veiligheids klep.
De hogere gasdruk komt dan niet op het kooktoestelletje te staan, wat dan weer een beetje verhoging van de veiligheid is.
Of zie ik iets over ´t hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 09:09 #837661

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Jeroen-pion schreef :
Zie je :evil: nu zijn slang klemmen op een stuk leiding ineens niet meer nodig, ooit schreef ik ik hier al eens iets over toen ik mijn Pion aan het ontleden was, ook geen slang klemmen.

Ik hoop echt snel dat de verplichte gas keur ook hier ergens als APK genoemd er in komt :evil:

Mensen prutsen maar wat en de norm veiligheid is.....??? is ook nog zelf ter plekke bedacht :sick: :sick:

Ik zou maar het onderschrift van je berichten veranderen: :P

"Degene die iets onderneemt en daarin faalt, is nog altijd beter dan degene die niets onderneemt en daarin slaagt "
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 mei 2017 09:10 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 09:13 #837663

Saeftinghe schreef :
En wel om reden dat, wanneer de reduceer stuk is en de volle druk doorlaat, mogelijk de slang er af schiet en als veiligheid werkt.
Het gas komt dan in de bun en die is juist voor zulke zaken bedacht. Spaart weer het geld voor een veiligheids klep.

Precies daarom horen gasreduceer toestellen voor boten te zijn voorzien van een overdrukbeveiliging .
Een slangklem is in dit geval ook niet bedoeld om te voorkomen dat de slang eraf schiet maar om ook geringe lekkage tussen slang en slangpilaar uit te sluiten.
Overigens hoor je tegenwoordig voor de aansluiting aan de gasfles een slang met aangeperste koppelingen te gebruiken en geen losse slang met slangpilaren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 09:15 #837664

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Saeftinghe schreef :
Wanneer ik het goed begrepen heb zit die 50mb manometer in de gasbun?

Dan lijkt me het zonder slangklemmen voor de meter een prima idee.
En wel om reden dat, wanneer de reduceer stuk is en de volle druk doorlaat, mogelijk de slang er af schiet en als veiligheid werkt.
Het gas komt dan in de bun en die is juist voor zulke zaken bedacht. Spaart weer het geld voor een veiligheids klep.
De hogere gasdruk komt dan niet op het kooktoestelletje te staan, wat dan weer een beetje verhoging van de veiligheid is.
Of zie ik iets over ´t hoofd?

Goeie gedachte, maar het kraantje staat normaal natuurlijk dicht. Zie voor plaatsing gastank de video.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 09:22 #837668

Ha---flauw grapje....Je zet de afsluiter onder de veiligheidsklep dus dicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 09:22 #837669

37south schreef :
Jeroen-pion schreef :
Zie je :evil: nu zijn slang klemmen op een stuk leiding ineens niet meer nodig, ooit schreef ik ik hier al eens iets over toen ik mijn Pion aan het ontleden was, ook geen slang klemmen.

Ik hoop echt snel dat de verplichte gas keur ook hier ergens als APK genoemd er in komt :evil:

Mensen prutsen maar wat en de norm veiligheid is.....??? is ook nog zelf ter plekke bedacht :sick: :sick:

Ik zou maar het onderschrift van je berichten veranderen: :P

"Degene die iets onderneemt en daarin faalt, is nog altijd beter dan degene die niets onderneemt en daarin slaagt "

:laugh: :laugh: :laugh: grrrrmmmmmmmbblllll, je bent wel heel wakker ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 09:39 #837681

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Saeftinghe schreef :
Ha---flauw grapje....Je zet de afsluiter onder de veiligheidsklep dus dicht?

Het (rode) kraantje voor het slangetje naar de manometer staat alleen open gedurende de test, dus normal gesproken is de manometer geisoleerd van de gasvoorziening en is de situatie hetzelfde als zonder testvoorziening.
Bijlagen:
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gas veiligheid 24 mei 2017 09:45 #837685

Laatst bewerkt: 24 mei 2017 09:48 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl