Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Halcyon 27

Halcyon 27 31 juli 2017 13:28 #857031

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
ZeeZin schreef :
Maar los daarvan: zou deze boot iets opfleuren en meteen weer verkopen: zodat je met het gewonnen geld een leukere kunt kopen die beter vaart maar toch meer comfort biedt dan de Neva.. dit vaart als een krant als je een neva hebt gevaren..

ja, de te koop gestelde boten gaan als zoete broodjes over de toonbank. :dry:

Misschien vaar ik wel graag met een krant? ;)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 31 juli 2017 15:04 #857081

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
DavidS schreef :
ZeeZin schreef :
Maar los daarvan: zou deze boot iets opfleuren en meteen weer verkopen: zodat je met het gewonnen geld een leukere kunt kopen die beter vaart maar toch meer comfort biedt dan de Neva.. dit vaart als een krant als je een neva hebt gevaren..

ja, de te koop gestelde boten gaan als zoete broodjes over de toonbank. :dry:

Misschien vaar ik wel graag met een krant? ;)

Nee, maar wel voor meer dan jij er voor betaald hebt ;) .

Gezien je eerdere opmerkingen mbt: "moet minstens net zo snel zijn als de Neva" behoeft het weinig toelichting dat dat voor deze boot niet geldt ;) Sterker nog: niet alleen mist de snelheid, maar ook de respons tijdens het varen: reageren op het roer, trim wisseling etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 31 juli 2017 15:11 #857090

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
ZeeZin schreef :
Gezien je eerdere opmerkingen mbt: "moet minstens net zo snel zijn als de Neva" behoeft het weinig toelichting dat dat voor deze boot niet geldt ;)

wat ik allemaal wil in 1 boot, bestaat niet of ik moet hem zelf bouwen en daar eb ik geen zin in, geen kennis voor en goesting om 20 jaar bezig te zijn met bouwen.

BTW maxx snelheid die ik met de Neva tot nu toe gehaald heb, was 6.5kt. Dat is dus 0.5kt sneller dan wat deze theoretisch kan halen.
Maar de snelheid was niet de enige factor, ook leefruimte, kostprijs comfortabeler zeilen, waren bij de kenmerken. Dus heb ik een compromis moeten maken om zo kort mogelijk bij "mijn idee" te komen.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 31 juli 2017 16:56 #857134

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7528
Zou de giek niet vervangen, want een rolgiek is reuze handig om het zeil snel op te doeken.

Op moderne schepen zie je weer rolsystemen, maar dan in een aluminium behuizing.

Het enige nadeel is, dat je er in gereefde toestand geen standaard neerhouder kunt toepassen.

Reven is simpel door het gewenste aantal slagen zeil om de giek te rollen.

Je kunt er nog een kleine verbetering in aan brengen door een extra oog met versterking aan te brengen juist aan het achterlijk. Dan een dun lijntje door de giek naar het lummelbeslag. Je kunt dan voor het reven het zeil aan het onderlijk vlak trekken en de giek wat omhoog. Dan rolt het prima op.

Een goed gesneden zeil en het zonder vouwen oprollen om de giek gaat perfect.

Succes ermee,


bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 31 juli 2017 17:04 #857138

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
brambo schreef :
Zou de giek niet vervangen, want een rolgiek is reuze handig om het zeil snel op te doeken.

Op moderne schepen zie je weer rolsystemen, maar dan in een aluminium behuizing.

Het enige nadeel is, dat je er in gereefde toestand geen standaard neerhouder kunt toepassen.

Reven is simpel door het gewenste aantal slagen zeil om de giek te rollen.

Je kunt er nog een kleine verbetering in aan brengen door een extra oog met versterking aan te brengen juist aan het achterlijk. Dan een dun lijntje door de giek naar het lummelbeslag. Je kunt dan voor het reven het zeil aan het onderlijk vlak trekken en de giek wat omhoog. Dan rolt het prima op.

Het rolt misschien wel prima op, maar het zonder spanning op het onderlijk waar dit nodig is (op het punt waar het zeil vrij komt van de giek), blijft het onder gereefde omstandigheden te bol. Je mist een reeflijn die zowel naar achteren als naar beneden trekt en daarmee het zeil echt vlakker maakt.
Op geen enkele moderne boot wordt een dergelijk reefsysteem meer toegepast. Met een reden.

De giek hoeft ook niet te worden vervangen. Met een beetje handigheid is alles wat je voor een 2 bindreven nodig hebt er binnen een paar uur op te zetten. Ik heb dat zelf afgelopen voorjaar bij mijn eigen giek ook gedaan.
Laatst bewerkt: 31 juli 2017 17:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 31 juli 2017 21:26 #857242

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4118
DavidS schreef :
ZeeZin schreef :
Gezien je eerdere opmerkingen mbt: "moet minstens net zo snel zijn als de Neva" behoeft het weinig toelichting dat dat voor deze boot niet geldt ;)

wat ik allemaal wil in 1 boot, bestaat niet of ik moet hem zelf bouwen en daar eb ik geen zin in, geen kennis voor en goesting om 20 jaar bezig te zijn met bouwen.

BTW maxx snelheid die ik met de Neva tot nu toe gehaald heb, was 6.5kt. Dat is dus 0.5kt sneller dan wat deze theoretisch kan halen.
Maar de snelheid was niet de enige factor, ook leefruimte, kostprijs comfortabeler zeilen, waren bij de kenmerken. Dus heb ik een compromis moeten maken om zo kort mogelijk bij "mijn idee" te komen.

Mee eens , David.
Ga gewoon je weg en veel plezier met je nieuwe aankoop.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 04:53 #857255

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Wat Lodewijk eerder aanhaalde is best valide....wat is de staat van de zeilen?
Vergeet niet dat een boot eerst moet varen voordat je kan meten wat hij doet.

Ik zie veel mensen een boot opknappen en dan beginnen ze bij het installeren van zoveel mogelijk elektra.
Vervolgens zie ik ze later in mijn shoppie staan met een scheur in hun 40 jaar oude lap en vragen of ik dat kan repareren. 9,5 van de 10 keer is het de moeite niet meer waard, maar is het geld al in apparatuur gaan zetten en geen geld voor een setje knappe zeilen.
In mijn beleving is dat de omgekeerde wereld op een zeilboot.

Vandaar dat ik de vraag van Lodewijk best heel relevant vind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 08:08 #857280

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
er is een hele set zeilen bij die je hier kunt bekijken (klik op de foto's om te vergroten)
veiling.catawiki.nl/kavels/600...-8-3-x-2-34-mtr-1975
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 08:10 #857281

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7528
Beste LS,

met een goed gesneden modern zeil en de zeillatten parrallel aan de giek, met daarbij de aangegeven vlakreef toepassing voor het reven, werkt het prima en is het erg eenvoudig te bedienen.

Je rolt het grootzeil van onder op bij het reven. Hierbij blijft het zeilprofiel intact.

Vergelijk dat maar eens met een rolfok of een rol grootzeil in de mast, waarbij het zeilprofiel grotendeels verloren gaat bij het oprollen.

Op moderne grote schepen zie je kostbare aluminium gieken met daarin het rolsysteem.

Het is mogelijk niet 100% optimaal, maar is erg gemakkelijk te gebruiken en je grootzeil blijft keurig in model.

Een rolfok is wel gemakkelijk, maar desastreus voor de vorm van je zeil. Die wil ik dan ook niet hebben, tenzij het een kottertuig is. Ga er maar eens beginnen om een stormfok aan te brengen, als je een rolgenua hebt.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 08:20 #857284

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
deze boot heeft een dubbele voorstag, vind ik wel handig :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 08:32 #857287

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik heb toch even gekeken en op zo'n foto kan je het moeilijk beoordelen. Maar jouw zeilgarderobe verdient zeker een spaarpot.
Lees dit aub als een tip.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 08:56 #857297

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
DavidS schreef :
deze boot heeft een dubbele voorstag, vind ik wel handig :)

Is het zeker! Of nou ja. Waarom denk je dat eigenlijk? Omdat twee beter is dan 1? :lol:

Het is namelijk niet zo heel handig. Zoek maar eens op het forum. Vandaar ook dat het niet meer toegepast wordt in de vorm die jij op je boot hebt zitten.

Overigens, geniet lekker van je nieuwe boot! Wat ik of anderen er van vinden is op zijn hoogst niet ter zake doende..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 09:09 #857302

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
brambo schreef :
Beste LS,

Zeg maar gewoon "stegman" hoor..
Je rolt het grootzeil van onder op bij het reven. Hierbij blijft het zeilprofiel intact.

Dat laatste is nu net niet de bedoeling. Bij het reven verklein je niet alleen je zeiloppervlak; het is ook de bedoeling dat het zeil vlakker wordt. Dat bereik je niet met een rolreef-grootzeil.

Maar TS moet het gewoon maar even gaan proberen, met die rolreef. Giek en zeil vermaken kan altijd nog, tenslotte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 09:15 #857304

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Jedre schreef :
Ik heb toch even gekeken en op zo'n foto kan je het moeilijk beoordelen. Maar jouw zeilgarderobe verdient zeker een spaarpot.
Lees dit aub als een tip.

Vier voorzeilen. Niet kinderachtig, inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 09:17 #857306

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
@Jedre: tip was reeds opgenomen voor volgend weekend, hopelijk iets minder wind dan vorig weekend zodat we de zeilen eens kunnen hijsen en beter bekijken.

@Sneaker: op mijn vorige boot zat een enkele voorstag met fok met leuvers, mbv strijklijntje kon ik alles bedienen vanuit de kuip. Met dubbele voorstag kan ik een genua/fok en kleiner genua/fok klaarleggen. En weer met strijklijnen aan. Kan ik terug hijsen en strijken vanuit de kuip. Ik hou van het KISS-princiepe.

@allen: jullie opmerkingen doen wél terzake, ik apprecieer die ten zeerste
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 01 aug 2017 09:19 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 09:22 #857308

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
lodewijk stegman schreef :
Jedre schreef :
Ik heb toch even gekeken en op zo'n foto kan je het moeilijk beoordelen. Maar jouw zeilgarderobe verdient zeker een spaarpot.
Lees dit aub als een tip.

Vier voorzeilen. Niet kinderachtig, inderdaad.

hoe bedoel je, Stegman?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 09:31 #857312

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
DavidS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Jedre schreef :
Ik heb toch even gekeken en op zo'n foto kan je het moeilijk beoordelen. Maar jouw zeilgarderobe verdient zeker een spaarpot.
Lees dit aub als een tip.

Vier voorzeilen. Niet kinderachtig, inderdaad.

hoe bedoel je, Stegman?

Niet iedere boot heeft zomaar vier voorzeilen. Als het allemaal verschillende zijn, heb je er voor vrijwel elke denkbare windkracht en richting één. Het enige wat ontbreekt is een puur voor-de-winds zeil, zoals een spinaker of een halfwinder.

En wat Jedre bedoelde: als je dat 1-op-1 wilt vervangen dan spreken we (met het grootzeil erbij) over pakweg € 5000,- of meer. Vandaar dat spaarpotje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 09:34 #857314

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
met dat spaarpotje (dat ik trouwens niet heb) was ik al mee :laugh:

de eerste, die oranje/zwarte is toch een spinnaker?
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 01 aug 2017 09:35 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 09:42 #857316

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
DavidS schreef :
de eerste, die oranje/zwarte is toch een spinnaker?

Inderdaad. Daar keek ik nog overheen. Het spaarpotje gaat dan al in de richting van € 7000,-..

Maar ik hoop natuurlijk dat je nog even met de oude spullen kunt doen. We horen het wel, vermoed ik..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 09:46 #857318

Een van de problemen van zo'n ouderwets Barton rolsysteem ( Barton was de fabrikant) is dat je bij het oprollen geen invloed hebt op de spanning van het onderlijk. Tijdens het oprollen moet je daarom eigenlijk het zeil met de hand geleiden zodat er een vertikale plooien in komen.
Ik had precies zo'n ding op mijn vorige boot ( Leisure 23 ,was standaard) en ook omgebouwd tot twee enkellijns reefsystemen vanuit de kuip.
Overigens kun je best nog een neerhouder gebruiken alleen is die niet echt handig. Speciaal hoort er onderstand neerhoudersysteem bij.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 09:48 #857321

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
David, als jouw schip de boot is die op Catawiki €2800 opbracht, heb je een goede koop gedaan. Stevig polyester, degelijke intimmering. Met die zeilen zal het best meevallen, ga ze eerst maar eens uitproberen. Als je er de zee mee op wilt , zul je wel wat moeten investeren aan electronica, reddingsmiddelen etc. Veel plezier ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 10:03 #857324

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
jerry schreef :
David, als jouw schip de boot is die op Catawiki €2800 opbracht, heb je een goede koop gedaan. Stevig polyester, degelijke intimmering. Met die zeilen zal het best meevallen, ga ze eerst maar eens uitproberen. Als je er de zee mee op wilt , zul je wel wat moeten investeren aan electronica, reddingsmiddelen etc. Veel plezier ermee.

Daar ben ik het in ieder geval volledig mee eens.
Aernoudt kan het niks vinden, maar dat is omdat ie niet kan kiezen tussen toeren en wedstrijdzeilen (of in ieder geval ze hard mogelijk zeilen).

Die Halcyon is in het hedendaagse gamma een toerboot pur sang en binnen de toerboten is het waarschijnlijk voor zijn lengte een heel comfortabele boot op ruim water. Type "lang, dun en lekker", zoals Koopmans dat altijd zei. 2,34 m. breedte op 8,23 m. lengte. En een echte S-spant. Dat glijdt door het water als een IF-Marieholm (onderwerp van een ander draadje op ZF).
Wat minder ruimte binnen dan bij de hedendaagse comfortcontainers, maar hè.. hier laat je wat; daar vindt je wat.

Die oude SABB met omkeerschroef is een verhaal apart (tijdens het manoeuvreren tenminste één minuut vooruit denken en hopelijk niet teveel geschud), maar het heeft ook z'n charme.

Het is letterlijk een boot uit een ander tijdperk. Maar niet per definitie het slechtste tijdperk.

Zoals eerder gesteld: het investeren in electronica zou ik zo lang mogelijke uitstellen. Tegen de tijd dat je dit bootje op orde hebt en ermee kan lezen en schrijven pas kopen wat er dan op de markt is. Of via Marktplaats op de kop kan worden getikt.

Hoe dan ook veel plezier ermee!

De eerste prioriteit is nu je vorige boot te verpatsen, lijkt me. Eén boot is het paradijs. Twee boten (met betaalde ligplaats) zijn nagels aan je doodkist..
Laatst bewerkt: 01 aug 2017 10:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 10:11 #857326

wat een betutteling weer. Davids kan zelf toch beter bedenken wat hij met zijn oude boot doet toch?
Je lijkt z'n vader wel.. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 10:20 #857328

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
jerry schreef :
David, als jouw schip de boot is die op Catawiki €2800 opbracht, heb je een goede koop gedaan. Stevig polyester, degelijke intimmering. Met die zeilen zal het best meevallen, ga ze eerst maar eens uitproberen. Als je er de zee mee op wilt , zul je wel wat moeten investeren aan electronica, reddingsmiddelen etc. Veel plezier ermee.

ja dat is die, ik herkende hem aan die brandvlek van de zwarte deuromlijsting, 13de foto linkerkant van de omlijsting en aan de luiken (de meeste halcyons hebben teaklatten, deze een plaat uit 1 stuk)

en de foto's zijn genomen in de gemeentelijke aanlegplaats te Dinteloord :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Halcyon 27 01 aug 2017 10:22 #857330

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
roozeboos schreef :
wat een betutteling weer. Davids kan zelf toch beter bedenken wat hij met zijn oude boot doet toch?
Je lijkt z'n vader wel.. :unsure:

Wat hier gezegd wordt klopt toch? Zonder zeilen en navigatie-instrumenten kan je alleen motoren op kaart en handkompas :laugh:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl