Maak je geen zorgen: deze boot bevalt uitstekend.
De stilte is enkel omdat ik in de laatste periode van ons fiscale jaar zit (met het bedrijf waar ik voor werk), en als je dan een commerciële functie hebt zoals die van mij dan gaat 's-cohtends de wekker rond 5:30 en ga je rond 24:00 naar bed (als het mee zit).. tel daar het Sinterklaas feest met de familie bij op, en vandaag een vriend die verhuisd is bezoeken (hoort er ook bij), dan vallen er een paar weekends af. Morgen komt Sprokkie mij helpen om het totale 'elektro' gebeuren aan boord te inspecteren (na de visite vanmiddag rijden wij door naar de boot en slapen dan op de boot; heerlijk met de heatpol aan
)en alles op te schrijven wat vernieuwd moet worden, volgend weekend het hele weekend varen (als verzetje tussen het harden werken door
).
Hoewel ik het met je eens ben dat een box in/uit met veel wind wat lastiger is inderdaad ivm het geklooi met lijnen om dat mogelijk te maken, vind ik winterzeilen geweldig: de rust, de geur en de elementen (ik houd van veel wind..). Deze boot vaart al zo relaxed ook met 6 of 7 bft, zelfs aan de wind in de IJsselmeer golven, dat je met reachen/downwind al helemaal nergens last meer van hebt. Het gewicht + de rompvorm + het formaat dragen daar allemaal aan bij. Wereld van verschil versus mijn vorige boten.
Nog leuker wordt winterzeilen als er af en toe opstappers mee zijn, zoals onlangs Brassman en Janco-Sax (ook een weekend met heel veel wind), en binnenkort Bert en Guy.
Het scheelt wel met wat voor boot je in de winter vaart: waar ik vroeger als eerste een buiskap van een gekochte boot af trok, ben ik nu heeeeel blij met het dog-house
Zal wel een oude l*l aan het worden zijn, maar het geeft zo veel meer comfort (meer nog dan een gewone buiskap).
De rompvorm maakt dat varen met veel wind veel aangenamer is dan met een modernere boot (U vorm zoals ze in Duitsland zeggen, ipv V vorm zoals die van mij): de U vorm (lees: een (al dan niet planerende) moderne boot vorm) is heel erg leuk met veel wind als je downwind gaat (zeker als het planerende versie is zoals de FF95; dat is het enige dat ik mis met mijn Ericson), als je met zo'n boot echter upwind vaart in veel wind en golven is dat bij lange na niet zo aangenaam als met een ouderwetse (semi) langkieler...
En tot mijn verrassing: als je kijkt naar de snelheden die je dan haalt (met alle gemak van de wereld ook nog eens) en de hoogte die je dan kunt lopen met 6 bft aan de wind, dan weet ik zeker dat een FF95 (en dergelijke boten) dat niet bij gaat houden zelfs.. En het grappige is: de boot voelt niet aan met het varen als een oude l*llen boot, dat was de reden dat ik 'm tijdens de proefvaart direct gekocht heb. Wilde meer comfort, maar nog altijd wel een boot die voelt als je echt aan het zeilen bent.
Maw: gezien hoe goed de boot mij bevalt lees: de lol die ik er mee web, kan ik vast 'verklappen' dat deze boot er nog lang niet uit gaat. (De kotterstag constructie draagt ook bij aan het gemak van handling met de boot met veel wind als je solo bent; aangezien dat nu ook een rolreef systee is: heerlijk comfi
)
De maand Januari ligt de boot bij Modus Marine in Lelystad (overvaren het weekend voor kerst; en als je het leuk vindt: je bent welkom om mee te varen, kun je het zelf ervaren waarom dit een fijen boot is
), waarin er echt een heleboel aan gaat gebeuren (vandaar deze periode ook zo hard aan het werk: om straks alle rekeningen te kunnen betalen want het gaat om een best aanzienlijk bedrag bij elkaar met alle lieren, kachel, en alle werkzaamheden etc.), zodat ik vanaf Februari de boot basis klaar heb, en alle leuke trips die al gepland staan dit jaar (o.a. met ZF naar Ipswich, zelf naar Denemarken, met De Toerzeilers naar Whitby) ) met veel plezier, comfort en veiligheid gedaan kunnen worden. Dit is een blijvertje.