In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
Hoewel Ericson met een E begint, is deze boot voor mij toch vooral 'hgg', oftewel: het grote genieten
Vandaag was de overdracht van mijn nieuwe boot: Ericson 39, 'Noorman'. Ruimte & comfort, en vooral ook: mooi semi-flush dek IOR ontwerp.
Mooi Viking logo af fabriek in het grootzeil normaliter, maar in mijn zeil staat die echter (nog) niet, omdat de originele zeilen al eens vervangen zijn (die laat ik er nog een keer inzetten weer, staat wel zo leuk)
Vandaag met overvaren op de Waddenzee:
De eigenaar voor de vorige eigenaar is er al eens een groot rondje Atlantic mee wezen varen in de 15 jaar dat hij de boot had: van Canada (via Groenland) tot zuidelijktse puntje latijns America, en via Cape Town weer naar boven). Hoewel er nog wel wat aan moet gebeuren, kan er ook gewoon mee gevaren worden (wel zo fijn..). De vorige eigenaar had er al een nieuwe motor in gezet (42 PK Mitsubishi; icm een maxprop vaanstand schroef), dus dat is mooi. Ivm zijn reizen ook een 2 tal zonnepanelen, en een widmolen. Daarmee ku je wekenlang 'off the grid' zijn .
Ook een gezellige dieselkachel zit er al in (Heatpol); zit nu naast de kachel dit bericht te typen: lekker 'comfi' in de kajuit (vochtigheid wordt er lekker uitgehaald ook (naast de warmte) met zo'n kachel. Heerlijk.)
Onderweg naar Noorwegen (vorige eigenaar):
Qua electronica, electriciteit, lieren, dekbeslag etc. mag er wel wat nieuwers in, net als de zeilen, die hebben hun mooiste tijd wel gehad. Ook hetg teak in de kuip ga ik vernieuwen.
Ondanks de oude zeiltjes vaart de boot nu al best vlot ("lengte loopt"), en vooral: heel stabiel. Het kielgewicht van deze Ericson is 2 keer het totale gewicht van een complete FF95 Opmerkelijk genoeg is de overall snelheid van de Ericson en de FF 95 nagenoeg gelijk. Ware het niet dat de FF beter is downwind, en de Ericson upwind.
Tijdens het proefvaren was Bert /Sloe Gin mee, en daar hadden we toch al niet onverdienstelijke 10.4 knopen op de GPS op de Waddenzee staan. Toen bleek ook hoe comfortabel zo'n 'doghouse' is. Veel meer nog dan een buiskap. (stilte). Heel prettig ook bij slecht weer en op zee in zware zeegang.
Bert aan het roer:
Ook vandaag, overvaren naar Modus Marine in Lelystad voor de eerste upgrades, liep de boot heerlijk door: je kunt flinke gemiddeldes halen, en je hebt dus een goede actieradius, wel zo leuk voor de grotere trips. Komend jaar o.a. Whitby op het programma staan (en uiteraard de ZF trip naar Ipswich), en nog wat andere uitstapjes. Zo kan ik rustiger aan doen toch mooi combineren met mijlen maken, en vooral: genieten!
Thuishaven is Den-Oever: geweldig mooi zeilgebied direct 'voor de deur'
feli man! ik ga het weer volgen.
Ik wou dat ik jouw spaarpot had
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Bedankt voor de leuke reacties.
@Helsman: je bent de 3e al met overname interesse we zien het wel; blij met mijn bootje. Vannacht lekker de heatpol aan gelaten. Da's fijn wakker worden
Heel veel zeilplezier toegewenst met dit prachtige schip! (en ik houd me natuurlijk aanbevolen voor een eventuele volgende gelegenheid ter bemanning..
Ik eerst
De eerste ervaring op dit schip was onverwacht leuk. Het zeilt echt ondanks dat er een stuurwiel op zit.
Je hebt echt het gevoel dat je aan het zeilen bent. Op eerdere 12m boten heb ik altijd het gevoel gehad dat ik een beetje met de boot mee hobbelde. Lekker actief en desgewenst alle luxe die je van een stuurautomaat wenst.
Je hoeft nu ook niet meer op de grammetjes en je lateraal punt te denken Aernoudt.
lol, nee letten op de grammetjes is bij deze boot duidelijk niet nodig Er zit alleen al 4500 kilo aan lood in de kiel... Bert beschrijft precies ook 1 van de redenen dat ik voor deze boot ben gevallen: comfortabel (& genoeg ruimte), ja: maar niet zoals veel van die drijvende caravans, dat er geen gevoel in zit. De voelt voelt veel meer als een echte 'zeil' boot dan een comfort container. (komt vermoedelijk omdat dit destijds een IOR racer was en ik zo wie zo wat met die IOR bootjes heb)
@Vinni: 'cruisen' als in relaxt varen, en wat langere trips (Whitby, Noorwegen, Ierland, kanaal eilanden en zo; niks bijzonders oid, gewoon leuke bestemmingen), maar geen rondje Atlantic zoals mijn voorganger: daar heb ik simpelweg de tijd niet voor (en als ik die wel had, dan denk ik niet dat ik mijn vrouw zo ver krijg... jammer, maar helaas).
De boot is zeker netjes onderhouden, en met liefde (duidelijk merkbaar; de vorige eigenaar was een echte zeiler), maar deels met spullen van een andere kwaliteit dan wat ik wil. Geen dingen die stuk zijn oid, maar niet naar mijn 'standaard'. Er zullen dus de nodige zaken op het martktplaats deel van dit forum komen die bruikbaar zijn (o.a. Lewmar 40's (3 stuks), niet ST maar wel goed, diverse blokken etc. als ook een iCom marifoon (de kleine).
@Brassman: ja dat was jammer; heerlijke trip geweest gisteren! Maar er komen er meer, dus dat komt goed
Nou, nou. Wat een afgunstige post. Dit is toch een geweldig schip waar menigeen jaloers op mag zijn!
Gefeliciteerd!
Geweldig schip hoor waarbij ik niet jaloers op de huidige eigenaar ben .
Raak alleen al bij voorbaat verveeld over de te verwachtte berichten over komende updates die ,zonder twijfel ,zullen bestaan uit een opsomming van peperdure opties waarbij ons verwachtingen worden voorgeschoteld die nimmer gerealiseerd zullen worden.In zoverre heeft eea geen bal met zeilen meer te maken.
Maar goed,aan aandacht zal het niet ontbreken.En dat is voor sommige ook heel wat waard.
Maar ik ga het niet meer volgen.
@ Tusker, Je MAG het lezen, niemand die je verplicht dus niet zeuren als het je irriteert gewoon even zalfje smeren tegen de jeuk.
Ik lees graag de voortgang mbt de werkzaamheden soms is starten belangrijker dan de finish halen zullen we maar zeggen , beter de uitdaging oppakken om je droom te verwezelijken ipv klagen dat het nooit lukt.
Nou, nou. Wat een afgunstige post. Dit is toch een geweldig schip waar menigeen jaloers op mag zijn!
Gefeliciteerd!
Geweldig schip hoor waarbij ik niet jaloers op de huidige eigenaar ben .
Raak alleen al bij voorbaat verveeld over de te verwachtte berichten over komende updates die ,zonder twijfel ,zullen bestaan uit een opsomming van peperdure opties waarbij ons verwachtingen worden voorgeschoteld die nimmer gerealiseerd zullen worden.In zoverre heeft eea geen bal met zeilen meer te maken.
Maar goed,aan aandacht zal het niet ontbreken.En dat is voor sommige ook heel wat waard.
Maar ik ga het niet meer volgen.