Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Het wordt een trimaran!

Re:Het wordt een trimaran! 11 feb 2018 22:15 #916817

Blijf al je verslagen met grote belangstelling en bewondering lezen!!

Heb vrees ik toch wat gemist. Wat is doel van deze pads, drukverdeling soms?
Laatst bewerkt: 11 feb 2018 22:22 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het wordt een trimaran! 12 feb 2018 16:13 #916979

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Er komt enorme compressie op de beams te staan, die ergens opgevangen moet worden. Daarom wordt een precies "passtukje" tussen de beam (scharnierend) en de romp gevormd zodat de druk overgebracht kan worden. Anders zou de kracht mogelijk op de scharnierende delen komen te staan. NoBallast kan het vast in wat meer detail beschrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het wordt een trimaran! 12 feb 2018 17:29 #917001

redshift schreef :
Er komt enorme compressie op de beams te staan, die ergens opgevangen moet worden. Daarom wordt een precies "passtukje" tussen de beam (scharnierend) en de romp gevormd zodat de druk overgebracht kan worden. Anders zou de kracht mogelijk op de scharnierende delen komen te staan. NoBallast kan het vast in wat meer detail beschrijven.



Een tekening zegt meer dan 1000 woorden. De Beam drukt inderdaad hard op de beamflens. De flens is daarom heftig versterkt met dikke lagen UD die deze drukkracht verder verspreid in het Beamschot. Het contact vlak is schuin vanwege de klap beweging. Zie de rode pijl omhoog die (ongeveer) de richting van de Beam aangeeft als deze opklapt. De schuinte is gemaakt met een aluminium vormstuk (compression pad) dat met bouten op de flens is vastgemaakt. De resterende ruimte (rode lijn) is spelingvrij opgevuld met een combinatie van ingedikte epoxy en glasvezelplaatjes. Met name het spelingvrij zijn is wel belanrijk omdat anders de bovenste vouwarm de compressie voor zijn kiezen krijgt, en daar is die niet voor bedoeld.

Daar waar het vouwmechaniek in eerste instantie goed werkte gaat dat na het opvullen van de ruimte tussen compressie pad en Beam niet meer van harte. Het blauwe lijntje geeft aan waar de boel momenteel nog knijp loopt. Dat is (hoop ik) nog een kwestie van schuren, passen, schuren, passen etc. dat tot nog toe een vermoeiende bezigheid is gebleken door steeds weer te moeten uit en invouwen en de boot in- en uitklimmen. Het is denk ik iets teveel spelingvrij geworden maar te veel afschuren wil ik ook weer niet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 feb 2018 17:32 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het wordt een trimaran! 12 feb 2018 17:32 #917003

Helder verhaal, de tekening maakt idd veel duidelijk.
Dank je!
Laatst bewerkt: 12 feb 2018 17:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 12 feb 2018 18:08 #917007

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14994
Wat voor niet trimaran adepten onbekend zou kunnen zijn is dat een tri als Fram drijvers heeft die meer dan twee maal het drijfvermogen van de hele boot hebben. Dat resulteert dat de hele boot op één drijver moet kunnen rondscheuren. Wat geweldig grote krachten op de beams kan geven. Het vervreemdende is dat als het gebeurt dat je sturend op één drijver het in zijn geheel niet alarmerend aanvoelt. Eerder het omgekeerde het voelt als een fysieke extase. B) Onderaan de streep is misschien dat wel wat het zeilen met een tri zo bijzonder maakt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 12 feb 2018 19:18 #917037

Ik zie dat je nog steeds het bruine pakking tape gebruikt na dat je vorige keer zo veel moest schoonmaken, ik adviseer je deze rotzooi weg te gooien omdat de bruine laag loslaat en op je werk achter blijft. Dit heb je niet bij de transparante versie van de tape
Noballast schreef :
Compression pads aanbrengen.

Men neme een paar stukjes glasvezelplaat, een flinke hoeveelheid epoxy ingedikt met chopped strands en aerosill, wat verpakkingstape en een paar velletjes plastic ter bescherming van de niet aan elkaar te plakken onderdelen. Dan de Beam laten zakken, 2-3 plaatjes met prut er tussen frotten, een stukje schuim eronder om te zorgen dat de prut niet alsnog wegloopt, hard laten worden en bidden dat de boel weer loskomt. De 500kg werkplaatskraan kan daarbij zo af en toe nog wel wat hulp gebruiken met een wigje en hefboom, maar tot nu toe lukt het nog steeds :)







Moet uiteraard nog wel gefatsoeneerd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 12 feb 2018 20:25 #917070

Ja het is troep, maar wel troep die ik kan zien. De transparante versie heb ik ook gebruikt, laat ook resten achter maar moeilijker te zien. Ik leer er mee leven.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 aug 2018 10:32 #964839

Noballast schreef :
Ik had nog een kerst filmpje gemaakt over het als slangenmens in een onmogelijke houding ondersteboven lamineren. Helaas, op mijn telefoon doet ie het wel maar overzetten lukt niet. Geeft foutcode. Heeft iemand een idee hoe je een mp4 kunt herstellen ?

Gelukt :)
Ik had al langer de wens om over te stappen van dat K** Windows naar Linux. Dat is mij onlangs gelukt. Dus eindelijk ook de tip van Redshift kunnen oppakken. Het 3,9Gb filmpje met OneShot in stukjes geknipt en met knippen en plakken er een toonbaar :ohmy: filmpje van gemaakt.
Fillets lamineren voor gevorderden ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 aug 2018 12:45 #964857

  • MartinV
  • MartinV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 388
Lekker klusje!
Efsix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 sept 2020 07:44 #1201783

Deel 3 van de timelaps webcam over de bouw van mijn boot staat online :)

Tip: abonneer je op mijn kanaal B)

Als je goed kijkt zie je aan het eind nog wat behulpzame ZF-ers rondrennen om de deadline van de tewaterlating mogelijk te maken :)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 sept 2020 08:41 #1201803

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
wow!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 sept 2020 09:37 #1201820

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
Tja Tu,....het is wèl sandwich :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 sept 2020 09:48 #1201825

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Diepe diepe buiging
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 sept 2020 10:19 #1201834

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Mooi Henny,

Hopen dat je nu weer door kunt pakken om hem volgend jaar af te hebben ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 sept 2020 18:51 #1202016

Ach 22:04 minuten, best snel nog!








..... kippevel. Wat een mooi resultaat en wat een doorzettingskracht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 sept 2020 20:07 #1202050

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Indrukwekkend, dat kun je wel je levenswerk noemen!
Petje Af
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het wordt een trimaran! 01 sept 2020 21:09 #1202081

Bijna bovenmenselijk, wat een ongelofelijke hoeveelheid werk. Hoed af
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl