Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 14:13 #923317

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
WADnWIND schreef :
Héél mooie spullen allemaal!
Zouden die motoren ook wat elektrisch kunnen terug leveren bij zeilen??

Yep, op de website van OceanVolt staan filmpjes, waaronder een voorbeeld van herladen tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 14:16 #923318

ja dat klopt. Maar veel zal t niet zijn. dat zie je ook in het filpmje in het andere draadje. die krijgt net 1 ampere terug bij 4 knoop. Met een instelbare schroef
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 14:24 #923320

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
roozeboos schreef :
Frodoo schreef :
Ja, onder de motor, het aluminium blokje, daar zit een stuwdruklager in.
Er staat dat op verzoek ook andere overbrengverhoudingen te leveren zijn. (2:1 staat er niet bij)
Wat bedoel je met inbusboutjes ? Ik zie deze niet. Of bedoel je in het 2e getekende plaatje de lagering ?
ik kan de motor ook op 3000 toeren laten maken als ik snel ben, zou dat slimmer zijn?
of hier vragen om een 2:1?

Durf het eigenlijk niet te zeggen, of dat voordelen met zich mee brengt.
Ik denk dat een 2:1 overbrenging niet duurder is, kwestie van andere poelie pakken.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 14:29 #923322

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
FMJ schreef :
Tulipe schreef :
Ik zit ook op de pagina van devi te kijken. Is het mogelijk om bv 3 10kW motoren met elkaar te verbinden? Het is misschien nog beter om ze met een vrijloopsysteem op de schroefas te verbinden zodat je motoren in en uit kan schakelen naargelang de behoefte. (of is dat een belachelijk idee?)

Ja dat is mogelijk. Oceanvolt doet dat met hun AXC-serie. Dat zijn motoren van 10 kW die je aan elkaar kan koppelen. De as loopt door zodat ze exact gelijk toerental draaien. Op die manier kan je ook hogere vermogens gewoon met 48V bereiken.

linkje: https://oceanvolt.com/solutions/systems/axc-modular-shaft-drives/

plaatje:

Dat zijn dus compleet andere motoren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 14:49 #923325

okay, maar dat ga ik niet doen, dus niet relevant hier.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 18:09 #923398

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Ik heb eens een oceanvolt sail drive ingebouwd, die kon terug leveren tot een knoop of 8. De motoren en regelaars van Golden motor kunnen ook terug leveren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 18:43 #923407

boarderbas schreef :
Al eens naar Roboteq gekeken?

www.roboteq.com/index.php/comp...t/256/hbl1660-detail

Doet 150A (bij 60V), kost veel minder, is geheel scriptbaar en kan met een servosignaal (PWM) werken als input. Er zijn veel mooie throttles te vinden die pwm uitsturen! Er zit best wat I/O op, dus je kunt prima nog wat temperaturen managen en zo en dan bijvoorbeeld vermogen terugnemen bij het overschrijden van een soft border.
Heb deze gekozen, scheelt toch 200 piek. en is zo te zien net zo goed
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 18:59 #923419

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Als je het rendement een beetje redelijk wilt hebben. Dan is aandrijven via een saildrive of elke riem / snaar tandwielkast af te raden. Recht streeks op een schroefas is de manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 19:34 #923426

ja, maar de hbm5000b is maar tot 2000 rpm max te leveren. Dat is dan nog 2x teveel.
Ik heb nog flink zitten googlen, maar kan niet echt wat anders vinden dan deze. Voor die prijs
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 19:36 #923427

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
john 338 schreef :
Als je het rendement een beetje redelijk wilt hebben. Dan is aandrijven via een saildrive of elke riem / snaar tandwielkast af te raden. Recht streeks op een schroefas is de manier.

Dat zie je bij deze motoren zelden, bijna altijd een vertraging, heeft volgens mij met het koppel te maken. Hangt ten slotte een flinke schroef aan.
Trots op de kappers.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2018 20:07 door Faran. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 20:20 #923440

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Super actie Chris! Blijf schrijven, ik volg het graag een heel misschien ga ik uiteindelijk een beetje snappen hoe het in elkaar zit. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 20:39 #923449

Als ik klaar ben en ik kan een paar uur varen snap ik het ook pas, tenminste, ik hoop dat ik het dan snap..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 20:47 #923453

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
We komen je redden als je midden op het markermeer ligt, maar nogmaals het is toch wel een beetje je ding
die plussen en minnen.
Kom weleens aan boord van de Tapas een datacentre is er niets bij, echt overal vuistdikke kabels
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 21:58 #923464

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
roozeboos schreef :
een paar jaar geleden kreeg een lijn in mijn schroef, alles krom en een gescheurde schroef.
De schroef is toen door andijk scheepstechniek opnieuw berekend.

Volgens hunnie had ik een keerkoppeling die 3,2 keer vertraagt. daar is de schroef op aangepast. een zo groot mogelijk passende. dat werd een 14 inch klapschroef.
Met zo groot mogelijke spoed.

Dus dan ga ik daar nu ook even vanuit.
met de yanmar draaide ik maximaal op 3200 toeren. snelheid rond de 5,5 knoop.

Dus reken ik nu met 3200/3,2 = 1000 toeren op de schroefas.
Als de elecrische motor 2000 doet, dan moet ik dus 2:1 vertragen.

Volgens mij is dit juist.

Weet je het zeker ? De Yanmar kan ,volgens het boekje, 12 kW leveren bij 3600 rpm. Bij 3200 rpm is dat ca. 10,7 kW. Bij een i = 3,2 zijn de max. schroefas toeren bij de Yanmar nu 1000 rpm.
De elektromotor levert 4,5 kW ( 5 kW, rendement 0.9 ?) bij 2000 rpm, via een reductie 2:1 ook 1000 rpm op de schroefas.
Er is dus minder dan de helft koppel beschikbaar op de schroefas met de bestaande schroef bij dezelfde toeren.
Die 1000 rpm zullen dus niet gehaald worden en de gedachte kW's ook niet of de schroef zal aangepast moeten worden. (Is geen groot probleem, maar wel een aandachtspunt).

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mrt 2018 06:19 #923495

Frodoo schreef :
john 338 schreef :
Als je het rendement een beetje redelijk wilt hebben. Dan is aandrijven via een saildrive of elke riem / snaar tandwielkast af te raden. Recht streeks op een schroefas is de manier.

Dat zie je bij deze motoren zelden, bijna altijd een vertraging, heeft volgens mij met het koppel te maken. Hangt ten slotte een flinke schroef aan.

Toch wel hoor, zo heeft www.duurzaamjacht.nl een rechtstreekse aandrijving van e-tech. Erg mooi spul!
Op boot Dusseldorf waren ook nog meerdere andere aanbieders die een 1:1 aandrijving hadden.
Maar blijkbaar is die techniek wel wat duurder, want de motorinstallaties gaan dan al snel naar een vijf- a zesduizend euro, ex. accu.
Motoren met hogere toerentallen zijn wat prijs betreft een stuk aantrekkelijker.

Maar Chris, wat weegt de Tapas, en wat is de LWL?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mrt 2018 07:19 #923505

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
Prachtig, die E-tech 6, zit zelfs een stuwdruklager in.
Hangt natuurlijk wel een flink prijskaartje aan.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mrt 2018 07:20 #923506

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Ik neem aan dat je geen klapschroef gaat monteren maar toch wel een vaanstandtype waarbij je de spoed kunt corrigeren? Maxpropje o.i.d.
Rekenfoutjes in die hoek, laat staan blunders kun je dan altijd verhelpen met een kleine moeite!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mrt 2018 07:40 #923516

holtere schreef :
Ik neem aan dat je geen klapschroef gaat monteren maar toch wel een vaanstandtype waarbij je de spoed kunt corrigeren? Maxpropje o.i.d.
Rekenfoutjes in die hoek, laat staan blunders kun je dan altijd verhelpen met een kleine moeite!

Autoprop is het mooist ivm regeneratie. (Maar idioot duur)
Er schijnt ook een maxprop te komen die kan regenereren, dat kan nu nog niet omdat ie in de vaanstand gaat. (Info van Boot Dusseldorf)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mrt 2018 07:51 #923524

Een maxprop kan wel regenereren. Je moet hem dan achteruit laten draaien terwijl je vooruit gaat en dan de motor uitschakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mrt 2018 08:12 #923535

Tulipe schreef :
Een maxprop kan wel regenereren. Je moet hem dan achteruit laten draaien terwijl je vooruit gaat en dan de motor uitschakelen.
Volgens die mevrouw op de stand van Max-prop niet...

Ik ben in de war met variprop geloof ik.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 07 mrt 2018 08:13 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mrt 2018 08:22 #923539

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
Bij een E-motor is het toerental niet zo kritisch. Of de motor nu 2000 of 3000 rpm maakt, hij kan gewoon altijd het volle vermogen leveren.
Ik heb het nog nooit gemeten bij mij aanboord, maar ik schat dat de motor iets meer dan 2000 rpm max maakt.
En omdat het max. toerental van de schroef niet precies vast ligt, is de exacte pitch ook wat minder interressant.
De waarden kan je gerust 10-20% variëren, kwestie van tijdens de proefvaart je motortoerental wat aanpassen.
Wel is het zo dat hoe groter de schroef(met bijbehorend lager rpm en hoge pitch) hoe beter het rendement. Maar dat gaat ook op voor een diesel.

PS
Waarom zou je voor een dure max/vari/klap schroef kiezen als je wilt gaan regenereren??
Laatst bewerkt: 07 mrt 2018 08:35 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mrt 2018 08:42 #923551

rooiedirk schreef :
Bij een E-motor is het toerental niet zo kritisch. Of de motor nu 2000 of 3000 rpm maakt, hij kan gewoon altijd het volle vermogen leveren.
Ik heb het nog nooit gemeten bij mij aanboord, maar ik schat dat de motor iets meer dan 2000 rpm max maakt.
En omdat het max. toerental van de schroef niet precies vast ligt, is de exacte pitch ook wat minder interressant.
De waarden kan je gerust 10-20% variëren, kwestie van tijdens de proefvaart je motortoerental wat aanpassen.
Wel is het zo dat hoe groter de schroef(met bijbehorend lager rpm en hoge pitch) hoe beter het rendement. Maar dat gaat ook op voor een diesel.

PS
Waarom zou je voor een dure max/vari/klap schroef kiezen als je wilt gaan regenereren??

Omdat met weinig wind het ding niet regenereert maar wel afremt.
Regenereren wil (je) alleen met flinke snelheid/wind.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mrt 2018 09:03 #923568

De tapas is 2300 kilo, en 6,7 meter lwl
Ik heb al een klapschroef van drie jaar oud, die hou ik eerst. Dat kan ik later nog wel weer beter maken.

vwb de genoemde 3200 toeren, ik gebruikte de yanmar niet boven de 3200. Hij kon dan blijkbaar nog wel harder, maar ik ging dan hard zat. cruising meestal gewoon op 2800
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 mrt 2018 09:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 08 mrt 2018 14:06 #923960

Wat ben ik blij dat ik hier niks meer mee hoef te doen: :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 08 mrt 2018 14:45 #923967

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Niet te vroeg juichen ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl