Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 10:15 #926637

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
Roozeboos, zijn de motorwikkelingen voorzien van temperatuurvoelers ?
Volgens mij mag de motor de 50 graden niet overschrijden i.v.m. het demagnetiseren van de neodyniummagneten. Alhoewel volgens onderstaande link dat pas bij 80 graden het geval is.

www.supermagnete.nl/faq/Hoe-he...ogen-magneten-worden
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 10:22 #926638

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Roos> ah - duidelijk. Succes met bouwen, ik ben heel benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 11:06 #926652

Frodoo schreef :
Roozeboos, zijn de motorwikkelingen voorzien van temperatuurvoelers ?
Volgens mij mag de motor de 50 graden niet overschrijden i.v.m. het demagnetiseren van de neodyniummagneten. Alhoewel volgens onderstaande link dat pas bij 80 graden het geval is.

www.supermagnete.nl/faq/Hoe-he...ogen-magneten-worden

ja dat meldde ik al eerder. die temeratuur ga ik meten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 mrt 2018 11:07 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 11:14 #926653

Als je bij lifepo4 bij de uitersten wegblijft is balancing helemaal niet nodig. Hrr scheelt maar een paar procent capaciteit en een hoop risico's. Volgens mij geldt dit ook voor de li-ion cellen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 11:20 #926655

ja dat denk ik ook. Maar het is vrij simpel erbij in te bouwen.
Het zal blijken hoe erg het nodig is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 12:11 #926665

Nachtvlinder schreef :
Je moet absoluut geen afgesloten plofkist willen maken! Hierin zal (bij ontploffen batterijen) een extreme drukopbouw plaatsvinden tot ook deze schil ontploft. Een behuizing maken die drukgolf kan absorberen kun je niet zelf ontwerpen laat staan bouwen.

Je wilt juist iets wat een gecontroleerde drukaflaat geeft. Verdiep je eens in het ontwerp en certificering van ATEX Ex-d behuizingen: dan zie je wat daar bij komt kijken. Dit gaat weliswaar om ontsteking van een explosieve omgeving binnen én buiten de behuizing te voorkomen (waarvan aan boord geen sprake is), maar heeft ook elementen in zich betreft een gecontroleerde drukafbouw/onstapping van gassen ontstaan bij een explosie in de behuizing.

www.cortemgroup.com/sites/defa..._the_flame_paths.pdf

Waar ik aan zit te denken, is een behuizing maken (zo sterk als je kunt - dat is subjectief) met zeer grote ventilatieopening naar buiten de boot. Ook hier valt weinig aan te engineeren als dit je vak niet is, maar drukkpbouw zal lager zijn want wordt meteen naar buiten afgevoerd. De kans dat je onbewust een fragmentatiebom gebouwd hebt is dan kleiner (maar nog wel aanwezig). Eigenlijk zou je de batterijen buiten willen neerzetten, in een bun met losse deksel.

Ik zou niets doen en m’n energie richten op een zo goed mogelijke electrische beveiliging om te voorkómen dat het mis gaat. Kun je bv twee van elkaar onafhankelijke lagen realiseren? Een controlerende laag (de lader, balancer etc) met daaronder een beschermende laag die op celniveau kan loskoppelen indien de controlerende laag faalt?
Onafhankelijk betekent dat beide lagen niet van dezelfde elementen gebruik mogen maken en de monitoring in de beveiligingslaag onafhankelijke sensoren én actuatoren heeft. Dus niet alles op één printje maken, aparte sensing en dedicated "normally open" relais gebruiken. Je wilt zogenaamde "common mode faillures" (waardoor beide lagen tegelijkertijd kunnen falen) voorkomen.

Ik wil geen paniek zaaien, maar de risico's zouden wel eens groter kunnen zijn dan bij "gas aan boord", zeker aangezien dit relatief onbekend gebied is. Ik zou doen wat je kunt in ieder geval en dit niet onderschatten.

Gaaf project trouwens!

Hoe je de kist moet maken kun je in beeld zien als je de aflevering air crash investigation even op zoekt vlucht UPS en lithium batterijen

Daar maken ze stalen kisten met een pijpje eraan voor afblaas

En een temperatuur voelertje, nu weten de piloten dat er wat aan de hand is , voorheen wisten ze dat niet ja fire alarm sector A , koste een Boeing uiteindelijk :(

Als het zo simpel en goed werkt op een Boeing dan volstaat dat op een bootje zeker
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 17 mrt 2018 12:13 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 16:31 #926716

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
roozeboos schreef :
Accupakket is 70 kilo. motor 11 controller 2 lader 1= 83 kilo.
nog steeds lichtewr dan een 100 kilo yanmar en dieseltank

Dank, mooi project Roos !!
De vraag is om dat ik de Etap22 elektrisch wil maken met een E buitenboord en
een accu pakket. Tot nu toe vindt ik geen combinatie accu's/BB motor welke minder
weegt dan de 9.9 Yamaha die er nu achter hangt.En die is al (te) zwaar.

Ga je draadje, met name het accu-pakket, goed volgen. Goed werk!

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 16:51 #926721

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
AdB schreef :
roozeboos schreef :
Accupakket is 70 kilo. motor 11 controller 2 lader 1= 83 kilo.
nog steeds lichtewr dan een 100 kilo yanmar en dieseltank

Dank, mooi project Roos !!
De vraag is om dat ik de Etap22 elektrisch wil maken met een E buitenboord en
een accu pakket. Tot nu toe vindt ik geen combinatie accu's/BB motor welke minder
weegt dan de 9.9 Yamaha die er nu achter hangt.En die is al (te) zwaar.

Ga je draadje, met name het accu-pakket, goed volgen. Goed werk!

A

Voordeel zou kunnen zijn dat je dat gewicht niet alleen aan de spiegel hebt hangen maar de accu wat meer richting midscheeps kan plaatsen.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 mrt 2018 14:37 #927414

vanochtend de accu's opgehaald bj ecaraccu , was een interessant bezoekje.

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 mrt 2018 14:48 #927416

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
welk voltage en capaciteit hebben deze modules? Je gaf aan dat er geen BMS bij zit krijg je wel data uit het pakket (die grote seriele aansluiting)? Of moet het spul helemaal uit elkaar en opnieuw samengesteld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 mrt 2018 15:21 #927431

Per blok is het 1,1kWh, 8 cellen in serie.
ik ga ze ombouwen naar 2S4P, dus 4 keer parallel en daarvan twee in serie
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 mrt 2018 15:28 #927434

dit wordt de BMS. Passief balanceren en monitoren, spanning en temperatuur. Tevens geisoleerde rs232 interface met motorcontroller en Rs485 interface met multiview als display en controller.
Het accupakket heeft ook al de ntc weerstanden op mooie plaatjes, dus die gebruik ik meteen.
twee alarm uitgangen.


ontwerp is nog niet helemaal klaar hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 mrt 2018 15:38 #927439

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
2s * 2s = 4s = 4 * 3,8V = 15,2V

Dat lijkt me niet de bedoeling toch? Of ga je optransformeren om je motor aan te kunnen sturen?

Is gewoon de boel intact laten en dan die vier blokken parallel zetten niet makkelijker? Dus totaal 8s4p met een eindspanning van ca 30v. Scheelt die blokken verbouwen en je kan de draadjes die eraan zitten zo gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 mrt 2018 18:18 #927510

per blok heb ik 8 cellen. Die zitten nu in serie.
Dat ga ik aanpassen in 2 x 4 parallel.
dan heb ik dus 2 keer 3,7 volt, 4 cellen breed elk.

Ik heb 7 accublokken. worden allemaal zo omgebouwd en allemaal in serie gezet.

Dan heb ik dus 14 cellen boven elkaar en elk 4 breed en heb ik 51.8 volt. En zo'n 150 Ah.

Overigens doe ik het op deze manier omdat ik dan per celblok kan balanceren.
je wil niet meerdere blokken maken en dan alleen de bovenste plus en onderste min parallel zetten. Dan heb ik meerdere BMS systemen nodig. dat is dom.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 mrt 2018 18:21 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 mrt 2018 18:24 #927513

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Ik zou zo dicht mogelijk naar 48 volt gaan goed voor de accu kabels verlies weerstanden en efficientie van e componenten. Daarnaast is 48 volt redelijk standaard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 mrt 2018 18:34 #927520

dat hangt vooral af van mijn lithium lader. Die moet goed kloppen met de laadspanning.
dat ik wat hoger zit is geen probleem. De motor is van het 75 volt type.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 19 mrt 2018 18:35 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 20 mrt 2018 07:43 #927698

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Ziet er goed uit! ben erg benieuwd naar het eindresultaat
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 20 mrt 2018 11:24 #927774

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
50 volt word nog gezien als spanning waarbij enkele isolatie van de kabels nog word geaccepteerd. Daarboven moet je eigenlijk een weerstandsmeting op het systeem uitvoeren met 500VDC(NEN nog iets).

Duidelijk beeld van de samenstelling van de accu. volg het met interesse.

MBT de controller hoelang kan die 120 amps aan? In de data beschikbaar op inet staat dat die 80 amps continu doet. Maakt met verliezen ongeveer 3,5 KW vermogen continu en boost van 5.5 Kw

groet FKZ
Laatst bewerkt: 20 mrt 2018 11:59 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 20 mrt 2018 12:32 #927800

100 amp continue.
maar dat gaat alleen gebeuren in noodgevallen. Accu's zijn dan veel te snel leeg.
Een en ander zal dan ook wel warm/heet worden.
Moet blijken hoe dat gaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 20 mrt 2018 12:41 #927806

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
@Rooz
steek je hem niet (onbedoeld) in de fik?
enfin, er liggen toch nog iets van 6 boten tussen... B) ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 20 mrt 2018 12:54 #927811

nee, ik steek haar niet in de fik hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 26 mrt 2018 19:21 #929828

omdat de lithium accus worden omgezet van serie naar parallel kom ik doorverbind strippen te kort.
accu leverancier heeft ze niet voor mij. deze:

Beetje afgevijld, lijkt verzinkt koper?

ik heb in feite iets nodig van 3 cm breed en 13 cm lang. met vier 8 mm gaten erin.
daarvan dan 28 stuks. gaten boren kan ik wel.

Nu keek ik net naar een koperen plaatstaf, die kan je goedkoop kopen op iedere maat. 3 mm dik ook. www.dhzstore.nl/product/roodkoper-platstaf/
Zou het problemen geven onder de moeren qua corrosie om die onberwerkt te gebruiken? of zou ik het dan moeten laten verzinken?
het moet hierop : (dus die linker vier doorverbinden, en daaronder ook nog 4)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 mrt 2018 19:27 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 26 mrt 2018 19:35 #929836

Het blijft toch droog allemaal? Invetten met zuurvrije vaseline kan nooit kwaad; ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig.

Knap accupakket trouwens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 26 mrt 2018 19:38 #929838

ja het is wel de bedoeling dat het droog blijft!
ik heb 7 van die. :blink: Uit een mitsubishi outlander blijkbaar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 mrt 2018 19:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 26 mrt 2018 19:42 #929839

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Zulke relatief kleine onderdelen zijn vrij eenvoudig zelf te verzinken voor een habbekrats.

Google eens op "zelf verzinken" "diy zinc plating"

Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl