Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit/opknappen Vivat Spirit 28

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 07:03 #976492

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Bas van Dijk schreef :
Ben het eens met jouw voorstel: dampdicht van buiten, ademend van binnen.

Vooropgesteld dat 'dampdicht' en 'ademend' relatieve begrippen zijn, is het idee dat een polyester romp van binnen ademend en van buiten dampdicht zou moeten zijn een vreemd idee.
Een polyester laminaat is het beste af als er helemaal geen vocht in doordringt. Het is ook niet zo dat vocht dat er van buiten in komt het laminaat aan de binnenzijde weer verlaat. In tegendeel. Ook van binnenuit kan dampdruk ontstaan, als de relatieve vochtigheid binnen hoger is dan buiten. We spreken dan wel over laminaat boven water, maar toch.

Het laminaat van de boot zal in meer of mindere mate vocht bevatten. Vochtmetingen hebben inderdaad alleen zin als ze over langere tijd plaatsvinden en als er een referentie van een min of meer droog laminaat in de buurt is.
Het laminaat zal niet tot nauwelijks drogen zolang de gelcoat er nog op zit. Als er nu nog geen blazen op het onderwaterschip zitten, zou ik er gewoon de afwerking van je keuze overheen zetten, zonder me al te veel zorgen te maken over hoe nat het laminaat wel is.

Je kan Coppercoat overwegen. Voorafgegaan door een paar lagen Pantsercoat o.i.d. Dan ben je voor een aanzienlijke tijd van het AF smeren verlost.
Laatst bewerkt: 07 sept 2018 10:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 10:52 #976570

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Het laminaat zal niet tot nauwelijks drogen zolang de gelcoat er nog op zit. Als er nu nog geen blazen op het onderwaterschip zitten, zou ik er gewoon de afwerking van je keuze overheen zetten, zonder me al te veel zorgen te maken over hoe nat het laminaat wel is.

Ik maak me geen zorgen over het laminaat, ik was vooral benieuwd of er andere objectieve methode waren dan vochtmeting om de staat van laminaat vast te stellen.

Als begrijp ik dat vochtmeting ook niet in alle gevallen betrouwbare resultaten geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 14:26 #976653

Je boot wegen en 6 maanden later weer wegen, dan weet je hoeveel water eruit verdampt is :laugh:

Nee, ik zou het niet weten.Jari schreef :
Het laminaat zal niet tot nauwelijks drogen zolang de gelcoat er nog op zit. Als er nu nog geen blazen op het onderwaterschip zitten, zou ik er gewoon de afwerking van je keuze overheen zetten, zonder me al te veel zorgen te maken over hoe nat het laminaat wel is.

Ik maak me geen zorgen over het laminaat, ik was vooral benieuwd of er andere objectieve methode waren dan vochtmeting om de staat van laminaat vast te stellen.

Als begrijp ik dat vochtmeting ook niet in alle gevallen betrouwbare resultaten geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 15:47 #976678

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Bij een vochtmeting van polyester komt veel kijken. Eigenlijk moet je het ook geen vochtmeting noemen, maar een referentie meting. Daarna is het enige dat kan wijzigen in het laminaat het vochtpercentage. Na een paar maanden maak je dan een vergelijkende meting. Blijft het cijfer gelijk? Dan zat er geen vocht. Daalt het cijfer? Dan was er vocht tijdens de eerste meting. Zakt de waarde niet verder? Dan is het vocht verdwenen.
Meetpunten per punt exact aftekenen en per meetpunt noteren wat je meet (in de juiste stand).

Laat het rusten. Dat ge-emmer over osmose wordt je enkel zenuwachtig van :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 15:58 #976684

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De staat van je laminaat? Waar denk je aan? Delaminatie? Scheurtjes?

Dsn zou ik gaan kijken bij je stringers en bij de schotten die zijn ingelamineerd. Dan zoeken naar scheurtjes. Als het schot ergens los is geraakt opnieuw vastzetten met een fillet, nadat je eerst gechekt hebt of het hout niet rot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 16:46 #976693

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
koko schreef :
Bij een vochtmeting van polyester komt veel kijken. Eigenlijk moet je het ook geen vochtmeting noemen, maar een referentie meting. Daarna is het enige dat kan wijzigen in het laminaat het vochtpercentage. Na een paar maanden maak je dan een vergelijkende meting. Blijft het cijfer gelijk? Dan zat er geen vocht. Daalt het cijfer? Dan was er vocht tijdens de eerste meting. Zakt de waarde niet verder? Dan is het vocht verdwenen.
Meetpunten per punt exact aftekenen en per meetpunt noteren wat je meet (in de juiste stand).

Laat het rusten. Dat ge-emmer over osmose wordt je enkel zenuwachtig van :cheer:

Als het cijfer gelijk blijft, betekent dat natuurlijk niet dat er geen vocht in het laminaat zit. Net zo min als het gegeven dat het cijfer niet verder daalt, betekent dat het vocht verdwenen is.

Je laatste opmerking is eigenlijk nog de meest zinvolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 10 sept 2018 09:01 #977385

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ik maak me niet druk over osmose of de staat van het polyester van de Vivat. Het was puur informatief.

Van het weekend de binnenkant voor een groot deel leeg gemaakt en gedemonteerd. Verder de accu's en het oude elektra verwijderd.

Dit is de to do list voor de komende tijd:

- mastvoet / dek repareren
- motor eruit en reviseren
- kombuis iets uitbreiden
- koelkast inbouwen
- nieuwe spoelbak inbouwen
- watertank inbouwen
- gasbun maken
- gasleiding aanleggen
- nieuwe waterleidingen
- nieuwe voetpomp voor water
- elektra aanleggen inclusief schakelpaneel
- voeler voor raymarine log/diepte etc inbouwen
- roerlager vervangen
- afwerken binnen
- schilderwerk binnen
- kussen binnen

Daarna buiten aanpakken en in het voorjaar weer naar binnen om te schilderen.

Dit is in grote lijnen het plan.

Gister het dek open gemaakt bij de mast voet.

Er zat aan de binnenkant een houten plaatje , hierdoor zaten stukjes draadeind door de mastvoet heen.





Vervolgens de boel verwijderd en het verdikte deel uitgeslepen daaronder zaten 2 of 3 lagen triplex over de hele breedte van het kajuit dak verlijmd. Deze waren droog maar wel "op".






Op de laatste foto kan je zien dat dek om de paal is heen gezakt.

Mijn plan is om er een rvs plaat van 200x400x6 met een rvs ring onder aan de plaat gelast over de paal heen te zetten en deze ring aan de paal te bouten. Daarna het hout weer opbouwen door triplex laag voor laag in te lijmen. Daarna de boel weer dicht lamineren en de mastvoet door de rvs plaat heen bouten.

Het is maar een plannetje gebaseerd op boeren verstand aangezien ik geen ervaring heb.

Iemand tips ?

Groet
Laatst bewerkt: 10 sept 2018 10:57 door Jari.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 10 sept 2018 09:35 #977398

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Jari schreef :
Ik maak me niet druk over osmose of de staat van het polyester van de Vivat. Het was puur informatief.

Van het weekend de binnenkant voor een groot deel leeg gemaakt en gedemonteerd. Verder de accu's en het oude elektra verwijderd.

Dit is de to do list voor de komende tijd:

- mastvoet / dek repareren
- motor eruit en reviseren
- kombuis iets uitbreiden
- koelkast inbouwen
- nieuwe spoelbak inbouwen
- watertank inbouwen
- gasbun maken
- gasleiding aanleggen
- nieuwe waterleidingen
- nieuwe voetpomp voor water
- elektra aanleggen inclusief schakelpaneel
- voeler voor raymarine log/diepte etc inbouwen
- roerlager vervangen
- afwerken binnen
- schilderwerk binnen
- kussen binnen

Daarna buiten aanpakken en in het voorjaar weer naar binnen om te schilderen.

Dit is in grote lijnen het plan.

Gister het dek open gemaakt bij de mast voet.

Er zat aan de binnenkant een houten plaatje , hierdoor zaten stukjes draadeind door de mastvoet heen.

Je gaat dus eerst een paar jaar eraan werken, voor je ermee gaat zeilen?
Had je al zeilervaring, c.q. kluservaring, voor je deze boot kocht?

Het klinkt allemaal vrij ambitieus, voor één winter. Temeer omdat je het merendeel van de tijd weer buiten staat en er de nodige dagen uitvallen vanwege slecht weer. Heb je een dekzeil om over de mast te gooien? Anders heb ik nog wel wat voor je.

De eerste twee foto's komen niet door, trouwens.
Wat doe je om die foto's hier geplaatste te krijgen? De links zijn onwaarschijnlijk lang. Dat moet was compacter kunnen..

Op de laatste foto kan je zien dat dek om de paal is heen gezakt.

Mijn plan is om er een rvs plaat van 200x400x6 met een rvs ring onder aan de plaat gelast over de paal heen te zetten en deze ring aan de paal te bouten. Daarna het hout weer opbouwen door triplex laag voor laag in te lijmen. Daarna de boel weer dicht lamineren en de mastvoet door de rvs plaat heen bouten.

Het is maar een plannetje gebaseerd op boeren verstand aangezien ik geen ervaring heb.

Iemand tips ?

Nou, je hebt meteen de slijptol erin gezet, zie ik. Was het geen optie geweest om de boel eerst van binnenuit open de maken en een poging te doen het bestaande dek van binnenuit terug in positie te drukken?
Nou ja; gedane zaken nemen geen keer. Het zal best wel weer glad afgewerkt worden, maar het is allemaal werk, hè..

Ik begrijp niet helemaal wat de toestand onderdeks is. Staat daar een paal ter ondersteuning van de mast? En is het dek ondanks die paal toch ingezakt? Komt dat dan doordat het een sandwich is/was, waar van de kern is gaarn rotten, waardoor die ingedrukt is?

Plaatje van binnen kan veel verhelderen.
Laatst bewerkt: 10 sept 2018 09:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 10 sept 2018 11:17 #977445

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Foto's aangepast zo al wat duidelijker ? Ik gebruikte google foto album maar dat werkte nogal omslachtig dit lijkt beter.

Zeil ervaring heb ik wel klus ervaring aan een boot niet.

We zullen zien hoever ik kom voor de zomer begint, wil uiteraard wel graag kunnen varen. En anders de rest volgende winter.

Een zeil heb ik nog niet dus dat zou eventueel wel van pas kunnen komen.
Ik begrijp niet helemaal wat de toestand onderdeks is. Staat daar een paal ter ondersteuning van de mast? En is het dek ondanks die paal toch ingezakt? Komt dat dan doordat het een sandwich is/was, waar van de kern is gaarn rotten, waardoor die ingedrukt is?

Paal is inderdaad als ondersteuning van de mast. De paal heeft een diameter van 10 a 11 cm zo uit mn hoofd en daar is het .

Daarover lag de binnenschaal van 2mm polyester. Daarover heen over de breedte van de kajuit 2 a 3 lagen triplex. Daarover het dek met mastvoet.

Tegen de binnenschaal dat houtenplaatje door gebout aan de mastvoet.

Na de strook hout zat er geen vulling tussen de schaal en dek. Ik dacht dat er altijd wat tussen zat maar ondanks dat is het wel stevig en hard.

Ik zal later is even een tekeningetje maken van deze oplossing:
Mijn plan is om er een rvs plaat van 200x400x6 met een rvs ring onder aan de plaat gelast over de paal heen te zetten en deze ring aan de paal te bouten. Daarna het hout weer opbouwen door triplex laag voor laag in te lijmen. Daarna de boel weer dicht lamineren en de mastvoet door de rvs plaat heen bouten.

huidige constructie:



Beoogde constructie:

Laatst bewerkt: 10 sept 2018 12:57 door Jari.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 10 sept 2018 21:55 #977658

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Die paal is bij mijn spirit 28 van aluminium. Als je daar rvs omheen klemt gaat dat niet goed met het aluminium. Verder ben je in mijn ogen iets te hard van stapel gelopen. Het is niet anders.
Ik hoop dat je het stuk uit je dek nog hebt en weer terug kan plaatsen op dezelfde manier. De hoek waaronder dat vlakke stukje uit je dek onder je mast staat is belangrijk voor je masttrim later.
Ik geloofde het ook niet, maar het is echt waar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 05:48 #977677

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Over de werking van rvs en aluminium had ik niet nagedacht dus dank daarvoor.

Het verdikte stuk die de hoe van de mast bepaald heb ik nog. Dus ik kan er iig voor zorgen dat de voet weer in de zelfde hoek op de mastvoet komt te staan.

Hoe heb jij dit aangepakt ? Ik kan dat namelijk niet terug vinden.
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 05:53 door Jari.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 06:37 #977684

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik heb van binnenuit een hardhouten schijf in het dek geplaatst. Met de schaarkrik het dak een paar mm omhoog gedrukt, alu paal weg, gat gezaagd, schijf er in gelijmd, alu ondersteuning terug geplaatst.

Dat zou ik nu alsnog doen als ik jou was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 07:24 #977691

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
oke, moet zeggen dat het hout behoorlijk vergaan was dus helemaal voor niks is het ook weer niet. Stond de alu paal aan de onderkant bij jou niet ingelamineerd op een spant/kielbalk ?

Ik heb het sandwich hout verwijderd dus moet alles nu toch vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 08:19 #977711

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Jari schreef :
Foto's aangepast zo al wat duidelijker ? Ik gebruikte google foto album maar dat werkte nogal omslachtig dit lijkt beter.

Nu zijn in ieder geval de twee eerste foto's te zien, waarop de steun onderdeks en de mastvoet te zien zijn. Wat er nu precies ingezakt was, zie op de foto's niet goed. Ook begrijp ik nog niet waarom je het dek een flink stuk naast de mastvoet verwijderd hebt. Kennelijk liep het multiplex daar nog door? En wat is "op" in dit geval, was het multiplex vermolmd?

Ik vraag me een beetje af of die aluminium buis als steun origineel is. Het lijkt er een beetje op dat in het oorspronkelijk ontwerp de mast moest worden opevangen door het dek en de werf het dek terplaatse van de mast heeft verstijfd met dit multiplex, dan als een soort brug van de ene naar de andere kant loopt.
Er zijn hier diverse spirit 28 eigenaren (waaronder Koko) die wel kunnen vertellen hoe dit origineel zit.

Die aluminium buis is als mastondersteuning hoe dan ook een betrouwbaarder oplossing dan het verstijven van het dek onder de mast.

Een zeil heb ik nog niet dus dat zou eventueel wel van pas kunnen komen.

Ik heb diverse bruikbare zeilen, van lichtere en zwaardere kwaliteit. Ik zal je een PB-tje sturen.

Mijn plan is om er een rvs plaat van 200x400x6 met een rvs ring onder aan de plaat gelast over de paal heen te zetten en deze ring aan de paal te bouten. Daarna het hout weer opbouwen door triplex laag voor laag in te lijmen. Daarna de boel weer dicht lamineren en de mastvoet door de rvs plaat heen bouten.

huidige constructie:



Beoogde constructie:


Lijkt me een goede constructie. Koko wees al op het niet comatibel zijn van rvs en aluminium, hoewel dit als de zaak droog blijft, nauwelijks een rol speel. Eventueel neem je tussen de buis en het rvs een plaatje harde, drukvaste kunststof in de constructie op. Dat isoleert aluminium en rvs galvanisch van elkaar, zodat het gevaar van corroderend aluminium bezworen is.

edit:
Ik lees net de laatste postjes van Koko en jou, waarin de vragen met betrekking tot de originaliteit van die aluminium ondersteuning worden beantwoord. Uit het gegeven dat ook Koko last had van een ingezakt dek t.p.v. de mast, maak ik op dat dit een algemeen probleem is bij de Spirit 28. Daar klopt dus iets niet in de originele constructie.
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 08:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 08:28 #977712

De paal onder de mast onderdeks is iig origineel op de Spirit28.

groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 08:31 #977713

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
koko schreef :
Die paal is bij mijn spirit 28 van aluminium. Als je daar rvs omheen klemt gaat dat niet goed met het aluminium. Verder ben je in mijn ogen iets te hard van stapel gelopen. Het is niet anders.
Ik hoop dat je het stuk uit je dek nog hebt en weer terug kan plaatsen op dezelfde manier. De hoek waaronder dat vlakke stukje uit je dek onder je mast staat is belangrijk voor je masttrim later.
Ik geloofde het ook niet, maar het is echt waar.

Zo te zien is er sprake van een gietaluminium mastspoor als intermediair tussen dek en mast. Het lijkt me dat daar altijd wel iets is fijn te regelen qua stand van de mast. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 08:38 #977715

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
koko schreef :
Ik heb van binnenuit een hardhouten schijf in het dek geplaatst. Met de schaarkrik het dak een paar mm omhoog gedrukt, alu paal weg, gat gezaagd, schijf er in gelijmd, alu ondersteuning terug geplaatst.

Dat zou ik nu alsnog doen als ik jou was.

Ik begrijp van die hele constructie tussen ondersteuning en mastvoet geen jota. Een hardhouten schijf? Die heeft dan zo'n beetje de buitenmaat van de mastondersteuning? Hardhouten schijf neemt dan de plek in van het vermolmde multiplex, of zo?

Ik zou het gebruik van hout of houtachtig materiaal, hardhout of niet, tussen ondersteuning en mast vermijden. Een deksandwich met hout ertussen is op andere plekken al niet zo'n ideale constructie. Onder een mast vind ik het helemaal niks. Neem dan desnoods een blok harde kunststof. Maar geen hout.

De zaak van binnenuit aanpakken was ook in het geval van de Vivat beter geweest, maar daarvoor is het nu helaas te laat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 08:39 #977716

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Bas van Dijk schreef :
De paal onder de mast onderdeks is iig origineel op de Spirit28.

Ik zag het later, inderdaad. Heb een toevoeging gedaan aan de pots waarin ik vroeg hoe dat zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 09:56 #977734

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ik vraag me een beetje af of die aluminium buis als steun origineel is. Het lijkt er een beetje op dat in het oorspronkelijk ontwerp de mast moest worden opevangen door het dek en de werf het dek terplaatse van de mast heeft verstijfd met dit multiplex, dan als een soort brug van de ene naar de andere kant loopt.
Er zijn hier diverse spirit 28 eigenaren (waaronder Koko) die wel kunnen vertellen hoe dit origineel zit.

De aluminium buis lijkt inderaad origineel als ik de tekeningen op saildata bekijk, al heb ik ook andere constructies gezien met een houten paal of een andere mastvoet met strijk mogelijkeden.

Inderdaad loop het sandwich triplex in een stook van 20 a 25 cm over de hele breedte van het kajuitdak als een soort brug onder de mastvoet.

Dit triplex is laag voor laag verlijmd zodat ze naar ik denk de kromming van het kajuitdak konden vormen.

Daarna is er gewoon aan de onderkant een paal tegen aangezet. Deze paal heeft een spits drukpunt. Na de jaren zijn verstreken is de sandwich slaper geworden en gaan zakken en de paal onder de mast heeft zich 1,5 cm in de sandwich geboord.

Tenminste dit is wat ik denk dat er is gebeurd.

Daarom wil ik de bestaande constructie terug bouwen alleen met verschil op de punt van de paal een vlak te creëren met dezelfde breedte als de mastvoet zodat het geheel goed gedragen wordt.

Het plan was om dit dus met rvs te doen maar dat werd afgeraden icm met alu. Nu ga ik morgen even kijken om een kunststof plaatje drukvast en een hoge buigsterkte op de kop te tikken.
Zo te zien is er sprake van een gietaluminium mastspoor als intermediair tussen dek en mast. Het lijkt me dat daar altijd wel iets is fijn te regelen qua stand van de mast. Toch?

Wat bedoel je hiermee ? De combinatie van gietaluminium en mastspoor snap ik in deze context niet
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 10:06 door Jari.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 12:01 #977799

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Jari schreef :
Daarom wil ik de bestaande constructie terug bouwen alleen met verschil op de punt van de paal een vlak te creëren met dezelfde breedte als de mastvoet zodat het geheel goed gedragen wordt.

De kracht verdelen over een groter oppervlak lijkt me sowieso een goed idee
Het plan was om dit dus met rvs te doen maar dat werd afgeraden icm met alu. Nu ga ik morgen even kijken om een kunststof plaatje drukvast en een hoge buigsterkte op de kop te tikken.

Waarom niet gewoon een dikke plaat aluminium van 10 mm? Bij de Metaalwinkel in Rotterdam (vlakbij de Kuip) hebben ze vast wel een stukje.
Wat bedoel je hiermee ? De combinatie van gietaluminium en mastspoor snap ik in deze context niet

Die mastvoet c.q. mastspoor is van gietaluminium, als ik het goed zie. Dat is alles.
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 12:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 18:43 #977923

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
...alternatief zou je er een kielgesteunde mast van kunnen maken.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 18:57 #977930

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
TuuLeVi schreef :
...alternatief zou je er een kielgesteunde mast van kunnen maken.

Dat is het altijd al geweest. Mast, mastvoet, dek, alu paal, kiel.

De druk van de mast is zo groot dat een schijf van 125mm bovenop de alu paal (90mm) voldoende is. Al het andere/grotere wordt gewoon krom gebogen of scheurt los. Alu plaat van 10mm heeft niks in te brengen. Gaat gewoon krom. De mast drukt, ondanks de voet, recht naar beneden op de alu paal.

Yarick, waar ligt de boot/woon je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 19:14 #977937

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
koko schreef :
Mast, mastvoet, dek
ja, een dekgesteunde mast. Ik bedoel er een stuk mastprofiel aanpoppen zodat hij lang genoeg is om op de kiel te staan.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 11 sept 2018 19:48 #977948

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hmmm, snap nu beter wat je bedoelt, maar bij mijn weten heeft dat andere consequenties. Het is denk ik niet een kwestie van effe verlengen en een gat in je dek. Daar komt iets met keggen voor de mastkromming bij en manchetten om af te sluiten. Daar zou ik eerst een echte deskundige over willen horen.

Voor nu zeg ik: tussen de schalen herstellen met hardschuim en epoxy of triplex in epoxy, schijf ter plaatse van de mastondersteuning, oude dek delen terug lijmen met vullende epoxylijm.
Laatst bewerkt: 11 sept 2018 19:48 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 12 sept 2018 06:44 #978013

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
koko schreef :
TuuLeVi schreef :
...alternatief zou je er een kielgesteunde mast van kunnen maken.

Dat is het altijd al geweest. Mast, mastvoet, dek, alu paal, kiel.

De druk van de mast is zo groot dat een schijf van 125mm bovenop de alu paal (90mm) voldoende is. Al het andere/grotere wordt gewoon krom gebogen of scheurt los. Alu plaat van 10mm heeft niks in te brengen. Gaat gewoon krom. De mast drukt, ondanks de voet, recht naar beneden op de alu paal.

Maar begrijp jij, Koko, dan waarom de werf in eerste instantie een stuk multiplex (van links naar rechts, onder de mastvoet door) in de constructie heeft opgenomen? Dat zal in hun ogen toch een functie hebben gehad.
Die aluminium plaat, of wat dan ook, hoeft in mijn idee helemaal geen grote buigende krachten op te nemen. Middels de paal onderdeks draagt de mast zijn compressiekracht rechtstreeks af op de kiel of het laminaat van de romp.
Het is echter wel zo dat de ontmoeting onderdekse paal/mast in mechanische zin een scharnier is. Op dit punt kan de constructie, zonder voldoende zijdelingse steun, uitknikken. Het lijkt zaak om deze ontmoeting goed in het dek te verankeren en het onmogelijk te maken dat dit punt in horizontale zin beweegt.

Mijn eigen idee is dat het multiplex in de constructie zat om dat te voorkomen.
Nu is dat laatste in dit geval vermolmd en grotendeels verwijderd. Het lijkt me niet verkeerd om als alternatief intermediair tussen mast en maststut een plaat materiaal op te nemen die niet kan rotten en veel druk kan weerstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl