Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit/opknappen Vivat Spirit 28

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 12 sept 2018 07:01 #978022

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ik ben natuurlijk geen botenbouwer, dus de reden voor de multiplex plaat is giswerk van mijn kant. Ik denk dat het stevigheid moet geven aan het dek om er overheen te kunnen lopen en de vorm te behouden (noem het vulmiddel) Anno nu zou je daar schuim voor gebruiken. Dat de werf op die plek hechthout heeft gebruikt vind ik achteraf ook dom, maar destijds was dat het wonderproduct. Na 40 jaar is het hout op, ook door vochtinwerking via de bouten van de mastvoet.

Aan TS de uitdaging de schade te herstellen. In mijn beleving moet hij een stevig vulmiddel (triplex, hardschuim) herplaatsen tussen de schalen dat zich verlijmt met het materiaal van de schalen. Ter plaatse van de mastvoet iets keihards wat niet rot. Dat kan best alu zijn, maar dan in vorm met het dek.

Edit: in de vorm van een ronde schijf is voldoende. Dat is wat ik gedaan heb 2 jaar geleden en bevalt prima. Zie achteraf geen nadelige effecten van de schijf (125mm).
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 07:38 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 12 sept 2018 08:06 #978056

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
koko schreef :
een gat in je dek.
dat zit er haast al ;)
'Tis maar een idee. De constructie wordt dan veel steviger zonder dat "scharnier".
Afsluiting kun je ook met spartite oid. maken.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 12 sept 2018 08:35 #978073

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
TuuLeVi schreef :
koko schreef :
een gat in je dek.
dat zit er haast al ;)
'Tis maar een idee. De constructie wordt dan veel steviger zonder dat "scharnier".
Afsluiting kun je ook met spartite oid. maken.

Dat weet ik ;) en ik snap de gedachte ook ;)

Maar een doorgestoken mast kent weer andere uitdagingen denk ik. Heb geen idee hoe het bij het ontwerp van het schip moet passen en of je dat zomaar om kan bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 12 sept 2018 13:06 #978174

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Bedankt voor alle tips.

Dit wordt de constructie:

Zwart = bestaande schaal
Bruin = nieuw triplex verlijmd met epoxy icm katoenvezel
Groen = nieuw polyester laminaat rovingweefsel 600gr/m2
Rood = bestaande massief polyester deel waar de schuinte inzit voor de juiste hoek van de mast.

En uiteraard een nieuw stuk hout multiplex in epoxy oid aan de onderkant met een gat waar de aluminium steun door heen loopt zodat deze niet kan verschuiven. Dit geheel door en door met bouten zodat het 1 geheel wordt.




Spulletjes zojuist in huis gehaald (polyestershoppen te moordrecht)

Zaterdag gaat de motor eruit en hopelijk nog wat voorbereiden aan deze klus. Volgende week woensdag lamineren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 12 sept 2018 18:53 #978307

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Hier een foto van de mastconstructie in mijn SP28 ter inspiratie. De mast staat boven de paal met een stuk dek ertussen, de RVS constructie onderdeks zit vooraan vast aan het mastschot. Ik denk dat dit te maken heeft met een mast-strijk constructie die mogelijk ooit bij de boot heeft gezeten of geplanned was. De foto is nog van de vorige eigenaar, die had er een kleerhanger (geen idee waarom) en thermometer aan opgehangen, maar ik neem aan dat je daar wel doorheen kunt kijken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 13 sept 2018 05:15 #978380

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Sjefke schreef :
Hier een foto van de mastconstructie in mijn SP28 ter inspiratie. De mast staat boven de paal met een stuk dek ertussen, de RVS constructie onderdeks zit vooraan vast aan het mastschot. Ik denk dat dit te maken heeft met een mast-strijk constructie die mogelijk ooit bij de boot heeft gezeten of geplanned was. De foto is nog van de vorige eigenaar, die had er een kleerhanger (geen idee waarom) en thermometer aan opgehangen, maar ik neem aan dat je daar wel doorheen kunt kijken.

Bedankt voor de input, dit was in eerste instantie ook mijn plan behalve dan de verbinding met het mastschot. Dit leek later weer minder ideaal door de werking van alu en rvs op elkaar.

Hoe is de situatie bij jou op dek ? Ook zo:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 13 sept 2018 06:52 #978398

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Mijn mastvoet ziet er heel anders uit, ik zal dit weekend een foto maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 13 sept 2018 06:54 #978400

Mijne ziet er precies uit als op de foto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 13 sept 2018 07:57 #978415

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Sjefke schreef :
Mijn mastvoet ziet er heel anders uit, ik zal dit weekend een foto maken.

Mijne ook. Twee RVS stripjes op het dek, meer is het niet bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 13 sept 2018 08:15 #978423

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
koko schreef :
Sjefke schreef :
Mijn mastvoet ziet er heel anders uit, ik zal dit weekend een foto maken.

Mijne ook. Twee RVS stripjes op het dek, meer is het niet bij mij.

Koko, zit er bij jou wel dat verdikte stuk polyester in je dek ? Waar in jou geval de rvs strips overheen lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 13 sept 2018 08:30 #978436

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ja, dek lijkt identiek aan dat van jou, voorzover ik dat kan zien op de foto’s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 14 sept 2018 08:23 #978760

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik vond nog een klusfoto waarop de mastvoet (zonder mast) te zien is. Op hetzelfde verdikte vlak in het dek is een RVS plaat gemonteerd, waarop een koker is gelast. Aan de voorkant is die open, en bovenin zit een mastbout, vandaar dat ik denk dat dit te maken heeft met een vroegere strijkinstallatie. Vooraan zit nog een bout, waaraan ogen voor de blokken zijn gemonteerd. Niet zichtbaar op de foto zit onderin de koker een dubbele bodem, schuin aflopend naar voren. Die geeft de koker extra stijfheid en voert water af. Onder die dubbele bodem gaat het toplichtdraad naar de dekstekker (BB zijde) en ging voorheen ook de VHF draad (nu via de zwanenhals met stekker onderdeks, samen de windset N2K).

Zowel binnen als buiten dus een combi van RVS en Alu maar geen sporen van contactcorrosie. Uit mijn hoofd, zit er een teflon of nylon busje in het gat waar de mastbout doorheen gaat. Verder is de mast in principe vrij in de voet. Onderdeks denk ik dat het droog genoeg is om electrolyt ophoping te voorkomen en daarmee dus contactcorrosie, want de RVS-Alu combi heeft ook daar nog geen zichtbare problemen gegeven.

Hoop dat dit je helpt met het maken van een plan voor de mastvoet jouw SP28 !
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 14 sept 2018 10:04 #978801

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Super! Duidelijk verhaal. Ik ga onderdeks dus toch een rvs steun maken zoals die bij jou is uitgevoerd aan het mastschot. Bovendeks nieuw hout en dicht maken met polyester en het terug lijmen van de het originele stuk met het vlak in een bepaalde hoek waar de mastvoet op komt.

Ik zal hier verslag doen.

Morgen eerst de motor eruit en de maten opnemen voor de steun onder dek. Hopelijk kan die voor woensdag ergens of door iemand gemaakt worden?!

Iemand toevallig nog tips waar dit goed zou kunnen ? Heb zelf geen spullen voor deze klus.

Hopelijk as woensdag dan beginnen met plaatsen.

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 14 sept 2018 10:09 #978804

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Sjefke schreef :
Niet zichtbaar op de foto zit onderin de koker een dubbele bodem, schuin aflopend naar voren. Die geeft de koker extra stijfheid en voert water af.

Die schuin oplopende dubbele bodem zit daar niet voor extra stijfheid, maar om de mast te ondersteunen. Veel boten met een mastkoker hebben een dergelijke voorziening, soms alleen in de vorm van een strip van een paar cm. breed. Als het goed is, is in combinatie daarmee ook het eind van de mast aan de onderkant niet haaks, maar schuin in een hoek die de schuinte van die dubbele bodem of strip benadert.
Het idee is dat de mast uiteindelijk rechtstreeks op de strip of dubbele bodem rust, zodat niet alle compressie door de bout hogerop in de mastkoker hoeft te worden opgenomen. Bij sterke dynamische belastingen bestaat, in het geval dat de mast volledig rust op de bout, het gevaar dat de bout vervormt.
Dat heeft men met dat schuine plaatje geprobeerd te voorkomen.

Bij het overeind zetten van de mast moet die dus in verticale stand uiteindelijk klem lopen op het schuine plaatje/stripje.
Laatst bewerkt: 14 sept 2018 10:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 14 sept 2018 21:22 #978941

Sjefke schreef :
Ik vond nog een klusfoto waarop de mastvoet (zonder mast) te zien is. Op hetzelfde verdikte vlak in het dek is een RVS plaat gemonteerd, waarop een koker is gelast. Aan de voorkant is die open, en bovenin zit een mastbout, vandaar dat ik denk dat dit te maken heeft met een vroegere strijkinstallatie. Vooraan zit nog een bout, waaraan ogen voor de blokken zijn gemonteerd. Niet zichtbaar op de foto zit onderin de koker een dubbele bodem, schuin aflopend naar voren. Die geeft de koker extra stijfheid en voert water af. Onder die dubbele bodem gaat het toplichtdraad naar de dekstekker (BB zijde) en ging voorheen ook de VHF draad (nu via de zwanenhals met stekker onderdeks, samen de windset N2K).

Zowel binnen als buiten dus een combi van RVS en Alu maar geen sporen van contactcorrosie. Uit mijn hoofd, zit er een teflon of nylon busje in het gat waar de mastbout doorheen gaat. Verder is de mast in principe vrij in de voet. Onderdeks denk ik dat het droog genoeg is om electrolyt ophoping te voorkomen en daarmee dus contactcorrosie, want de RVS-Alu combi heeft ook daar nog geen zichtbare problemen gegeven.

Hoop dat dit je helpt met het maken van een plan voor de mastvoet jouw SP28 !

Dit is exact dezelfde mastvoet als op mijn SP28 uit 1979 met strijkbare mast. Bij strijkbare mast komt er een zeer hoog buigmoment op de verhoging onder de mastvoet omdat de bout waar de mast om draait ca 20 cm boven het dek zit. Ondanks de bokkenpoot is de horizontale kracht op de bout behoorlijk hoog. Bij bijna liggende mast zie het dek en plafond binnen vervormen. Ik overweeg daarom om de ondersteuning door de paal binnen te verlengen naar het schot, enigszins ala de constructie zoals getoond door Sjefke, met de RVS lasconstructie (waaraan je ook nog een kleerhanger kunt ophangen :laugh: ).
Laatst bewerkt: 14 sept 2018 21:35 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 14 sept 2018 21:45 #978945

Jari, hoe dik is het multiplex tussen dek en plafond? Zit het behalve dwars ook naar voren tot op het schot? Is dit multiplex of balsa hout. Hoe ga je de uitgesneden stukken dek er weer inzetten? Naar mijn mening krijg je dit nooit onzichtbaar gedaan omdat het dek op deze plek antislip profiel heeft en dit kun je nagenoeg niet schuren. Ga je hier ander antislip materiaal overheen lijmen om de naden onzichtbaar te maken?
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 17 sept 2018 12:57 #979622

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Hoi Ger,

triplex aan elkaar gelijmd tot een dikte van +/- 2cm.

Het is alleen een strook onder de mastvoet door a +/- 25cm.

Ik ga het dichtmaken met nieuw polyester behalve het stuk van de mastvoet die lijm ik terug met epoxy.

Antislip weg schuren en plamuren en schuren tot een strak kaal geheel. Hele dek en opbouw gaat kaal en opnieuw in de verf in het voorjaar.

Zaterdag motor eruit gehaald en thuis in de schuur gezet voor een stevige opknap beurt.





Van de aanhanger naar de schuur was eigenlijk niet te doen :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 19 sept 2018 21:40 #980326

Jari schreef :
Hoi Ger,

triplex aan elkaar gelijmd tot een dikte van +/- 2cm.

Het is alleen een strook onder de mastvoet door a +/- 25cm.

Ik ga het dichtmaken met nieuw polyester behalve het stuk van de mastvoet die lijm ik terug met epoxy.

Antislip weg schuren en plamuren en schuren tot een strak kaal geheel. Hele dek en opbouw gaat kaal en opnieuw in de verf in het voorjaar.

Wat zit er verder naar voren als opvulling, Balsa hout? Wat is de conditie hier van?
Ik herken niet direkt een Volvo motor, is dit een Renault?
Succes met je grondige aanpak.
Ger
Laatst bewerkt: 19 sept 2018 21:40 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 23 sept 2018 15:14 #981338

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
lodewijk stegman schreef :
Sjefke schreef :
Niet zichtbaar op de foto zit onderin de koker een dubbele bodem, schuin aflopend naar voren. Die geeft de koker extra stijfheid en voert water af.

Die schuin oplopende dubbele bodem zit daar niet voor extra stijfheid, maar om de mast te ondersteunen. Veel boten met een mastkoker hebben een dergelijke voorziening, soms alleen in de vorm van een strip van een paar cm. breed. Als het goed is, is in combinatie daarmee ook het eind van de mast aan de onderkant niet haaks, maar schuin in een hoek die de schuinte van die dubbele bodem of strip benadert.
Het idee is dat de mast uiteindelijk rechtstreeks op de strip of dubbele bodem rust, zodat niet alle compressie door de bout hogerop in de mastkoker hoeft te worden opgenomen. Bij sterke dynamische belastingen bestaat, in het geval dat de mast volledig rust op de bout, het gevaar dat de bout vervormt.
Dat heeft men met dat schuine plaatje geprobeerd te voorkomen.

Bij het overeind zetten van de mast moet die dus in verticale stand uiteindelijk klem lopen op het schuine plaatje/stripje.

Inderdaad, zo zit het precies. Dank voor de uitleg, weer wat over mijn boot geleerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 23 sept 2018 15:17 #981339

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Spirit of Mary schreef :
Ik herken niet direkt een Volvo motor, is dit een Renault?

Hij lijkt wel op een MD6a, en de foto laat dan de hoek zien die ik normaal niet zie (bakskist zijde). Ik ben benieuwd naar het (foto)verslag van deze renovatie!

Siebe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 23 okt 2018 06:08 #990372

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Is het een beetje aan het lukken Jari? Ben benieuwd naar een up date van werkzaamheden.
groeten, Koko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 12 dec 2018 10:30 #1004596

  • Wammes28
  • Wammes28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hierbij wil ik de aandacht vestigen op de volgende aankondiging die geplaatst is op de openbare facebook groep: "Spirit 28 - 29".

Verdere informatie zal via dezelfde facebook groep meegedeeld worden.

________________________________________________________________________________________________________
VOORAANKONDIGING SPIRIT-UAL WINTER EVENT

SAVE THE DATE!

DATUM: ZONDAG 27 JANUARI 2019
TIJD: VANAF 11.00 UUR TOT CA. 18.30 UUR
LOCATIE: HAARLEMSCHE JACHTCLUB HJC IN HAARLEM (NL)

Op deze datum wordt voor alle Spirit zeilers en geïnteresseerden een bijeenkomst gehouden.

Na de eerder succesvol in België gehouden bijeenkomsten willen we hier vanuit Nederland een vervolg aan geven.

Het programma wordt op dit moment samengesteld maar naast diverse interessante sprekers is er in ieder geval gelegenheid om met elkaar bij te praten. De bijeenkomst wordt afgesloten met een schippersmaaltijd.

Zodra het programma helemaal rond is ontvangen jullie nader bericht op deze Facebook pagina en indien bij ons bekend, op je mailadres.
We kijken uit naar een gezellig event!

Bert Russcher
Bart Stijger
Hans Elffers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 28 apr 2019 19:39 #1041292

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Zijn er nog vorderingen te melden? Mvg kim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 28 apr 2019 20:10 #1041305

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Indeheki schreef :
Zijn er nog vorderingen te melden? Mvg kim

Wat betreft de Vivat en Jari: afgelopen najaar hebben hij en ik voor het laatst contact gehad over een paar dekzeilen die hij van mij kon lenen. Dat stuitte in eerste instantie even op niet gelijklopende agenda's. Bij een tweede poging om af te spreken waar en wanneer ik die dekzeilen zou leveren, heb geen antwoord meer gekregen op een appje van mijn kant.
Een paar weken geleden heb ik geconstateerd dat de Vivat nog in Lage Zwaluwe op de wal staat (mijn eigen boot stond daar ook in de buurt), maar of Jari er nog aan werkt is mij niet duidelijk.

Hij heeft ook al zes maanden niet meer op het forum ingelogd.
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 20:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 04 mei 2019 20:52 #1043134

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Bedankt voor de update. Jammer, ik ben een van de vroegere eigenaars van de vivat. Eigenlijk nog steeds spijt dat ik ooit verkocht heb...qua zeilen toch fijner dan de huidige boot...grtz Kim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl