Beste mensen,
zoals jullie enige tijde geleden hebben kunnen lezen ben ik de trotse eigenaar van een Spirit 28.
In dit topic is de verkoop aan de orde gekomen:
zeilersforum.nl/index.php/foru...verweeg-een-wing-720
Inmiddels ligt de Vivat op de kant bij Crezee watersport in Lage Zwaluwe. Zoals eerder besproken in dit topic:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-en-regio-willemstad
Het is de bedoeling om de boot te gaan opknappen , verbeteren en te vernieuwen waar nodig.
Klussen aan een boot is nieuwe voor me en erg veel ervaring met het hebben van een boot heb ik niet.
Veel zaken zullen dus nieuw voor me zijn daarom heb ik de kennis van het forum hard nodig.
De Vivat lag dus in jacht haven de Haukes aan het Amstelmeer helemaal in de kop van Noord-Holland.
Na wat bedenking en twijfel van de verkopende partij toch tot een deal gekomen.
In de ochtend van 14 augustus ga ik samen met een vriend, schoonmaakspul en wat contanten op zak vanuit Papendrecht richting de Haukes. Bij aankomst de verkoop afgerond en de sleutels in ontvangst genomen.
Het plan was om vandaag de boot eens goed te poetsen , dit was wel eens nodig
boodschappen inladen , tanken en vaarklaar maken.
Opgeruimd en ingeruimd gingen we opzoek naar een waterslang , die was aan de andere kant van de haven even rond varen dus.....
Nou dat waren toch zeker 60 meters toen de motor met wat herrie onder de boot vandaan afsloeg en wij dus stuurloos wat rond dobberde in de haven. De wind blies ons tegen een andere box aan en gelukkig was er 1 leeg. Boot neergelegd en eens gaan kijken wat er loos kon zijn. Toen ik na wat peinzen nog steeds geen idee had, stond ik van de wal is naar de Vivat te kijken en ik schrok.....
Ik zag een touw strak vanaf de achterkikker zo onder boot lopen... Jij zou dat touw toch binnen halen ? Nee jij toch ?! afin rookie mistake dus.
Ik in mn korte broek onder de boot proberen te duiken om te kijken of ik iets voor elkaar kon krijgen maar nee hor , geen beweging in te krijgen. Zonder duikbril eigenlijk ook een onmogelijke opgave.
Dan maar uit het water gelukkig is er een werf met een kraan aanwezig in de jachthaven. Werfdicht i.v.m. vakantie
nadat we gehoord hebben dat de werfbaas naast de loods woont toch maar aangebeld en gevraagd of hij ons alsjeblieft wilde helpen aangezien we anders helemaal nergens meer heen gaan. Gelukkig wil deze aardige man ons wel helpen alleen is er een maar ... de mast moet gestreken worden. Nou dit moet dan maar.
Zo gezegd wat later gedaan , boot in de kraan en hijsen maar!
Met dit als resultaat:(
Touw eruit , blijkt dat de schroefashouder door het touw verbogen is en de as dus erg zwaar draait, nadat dit allemaal weer een beetje recht gebogen was de boot terug in het water. Vervolgens met de schroef erop een tijdje laten lopen zodat het lager wat ingesleten zou worden zonder dat de motor te heet werd omdat de as ondanks het rechtbuigen nog steeds wat zwaar ging.
Volgende ochtend vertrokken met een gestreken mast om via het noord-hollandskanaal richting amsterdam te gaan. Elke nadeel heb zn voordeel!
In Zaandam overnacht en de volgende dag onze reis voortgezet richting Dodrecht. Na wat overleg besloten om via het ARijnkanaal te gaan dit zou toch het snelste zijn en er was inmiddels enige tijdsdruk.
Amsterdam Noordzee kanaal / Ei achter centraal station
Wederom so far so good. We schoten lekker op en niemand had echt last van de golven en het gestuiter.
Behalve de motor dan
die stopte er ineens mee ter hoogte van noorder en zuider sluis in Utrecht.
Dit was wel zo'n beetje de slechts mogelijke plek zeker omdat er precies op dat moment allerlei beroepsvaart op en af kwam. Nadat we met de laatste snelheid naar de kant gestuurd waren en met een touwtje in ons hand op de wal stonden hadden we grootst mogelijke moeite om de Vivat niet op het damwand te laten stuiteren door de vele golven die maar bleven komen. Gelukkig was daar onze redder rijkswaterstaat... Die hebben ons naar de sluis gesleept. Pfieew dit liep met een sisser en wat verbogen scepters van het afduwen af!
We waren er wel even klaar mee , lift gebeld en naar huis. Volgende dag met een goed gevulde gereedschapkist terug naar de Vivat. Brandstof filter vervangen die zat ineens vol met troep (misschien de golven in het kanaal).Diesel afgetapt en vervangen. Olie was goed. Motor gestart. Koel water was goed. Tijdje laten draaien , proef gevaren op het kanaal , niks geks te merken. Volgende dag de reis voortzetten naar Dordrecht.
Om 9 uur varen we weg uit Utrecht om via het merwedekanaal(bang voor motor problemen op de Lek en de Noord) richting Dordrecht te koersen. Uiteindelijk zit het allemaal wat tegen met de sluizen door de lage waterstanden en verliezen we een hoop tijd. WSV de Kil of Crezee gaan we niet meer halen en besluit naar de jachthaven in Papendrecht te varen. De komende dagen heb ik ook andere verplichtingen.
Stadshaven en sluis naar Merwede Gorinchem
Een weekje later de boot naar Crezee Lage Zwaluwen gevaren en op de kant gezet.
Stadshaven en sluis naar Merwede Gorinchem
De lijst met klussen, ideeën, en fotos's moet nog bijgewerkt worden dit zal ik vanavond of morgen doen.
Hier de link naar mijn google foto album daar verzamel ik alles in:
photos.app.goo.gl/m6sjtEiREVoA9zZZ8
Groetjes Pieter