Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit/opknappen Vivat Spirit 28

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 03 sept 2018 13:05 #975106

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Beste mensen,

zoals jullie enige tijde geleden hebben kunnen lezen ben ik de trotse eigenaar van een Spirit 28.

In dit topic is de verkoop aan de orde gekomen: zeilersforum.nl/index.php/foru...verweeg-een-wing-720

Inmiddels ligt de Vivat op de kant bij Crezee watersport in Lage Zwaluwe. Zoals eerder besproken in dit topic: zeilersforum.nl/index.php/foru...-en-regio-willemstad

Het is de bedoeling om de boot te gaan opknappen , verbeteren en te vernieuwen waar nodig.

Klussen aan een boot is nieuwe voor me en erg veel ervaring met het hebben van een boot heb ik niet.

Veel zaken zullen dus nieuw voor me zijn daarom heb ik de kennis van het forum hard nodig.


De Vivat lag dus in jacht haven de Haukes aan het Amstelmeer helemaal in de kop van Noord-Holland.
Na wat bedenking en twijfel van de verkopende partij toch tot een deal gekomen.

In de ochtend van 14 augustus ga ik samen met een vriend, schoonmaakspul en wat contanten op zak vanuit Papendrecht richting de Haukes. Bij aankomst de verkoop afgerond en de sleutels in ontvangst genomen.

Het plan was om vandaag de boot eens goed te poetsen , dit was wel eens nodig :) boodschappen inladen , tanken en vaarklaar maken.

Opgeruimd en ingeruimd gingen we opzoek naar een waterslang , die was aan de andere kant van de haven even rond varen dus.....

Nou dat waren toch zeker 60 meters toen de motor met wat herrie onder de boot vandaan afsloeg en wij dus stuurloos wat rond dobberde in de haven. De wind blies ons tegen een andere box aan en gelukkig was er 1 leeg. Boot neergelegd en eens gaan kijken wat er loos kon zijn. Toen ik na wat peinzen nog steeds geen idee had, stond ik van de wal is naar de Vivat te kijken en ik schrok.....

Ik zag een touw strak vanaf de achterkikker zo onder boot lopen... Jij zou dat touw toch binnen halen ? Nee jij toch ?! afin rookie mistake dus.

Ik in mn korte broek onder de boot proberen te duiken om te kijken of ik iets voor elkaar kon krijgen maar nee hor , geen beweging in te krijgen. Zonder duikbril eigenlijk ook een onmogelijke opgave.

Dan maar uit het water gelukkig is er een werf met een kraan aanwezig in de jachthaven. Werfdicht i.v.m. vakantie :( nadat we gehoord hebben dat de werfbaas naast de loods woont toch maar aangebeld en gevraagd of hij ons alsjeblieft wilde helpen aangezien we anders helemaal nergens meer heen gaan. Gelukkig wil deze aardige man ons wel helpen alleen is er een maar ... de mast moet gestreken worden. Nou dit moet dan maar.

Zo gezegd wat later gedaan , boot in de kraan en hijsen maar!



Met dit als resultaat:(

Touw eruit , blijkt dat de schroefashouder door het touw verbogen is en de as dus erg zwaar draait, nadat dit allemaal weer een beetje recht gebogen was de boot terug in het water. Vervolgens met de schroef erop een tijdje laten lopen zodat het lager wat ingesleten zou worden zonder dat de motor te heet werd omdat de as ondanks het rechtbuigen nog steeds wat zwaar ging.

Volgende ochtend vertrokken met een gestreken mast om via het noord-hollandskanaal richting amsterdam te gaan. Elke nadeel heb zn voordeel!

In Zaandam overnacht en de volgende dag onze reis voortgezet richting Dodrecht. Na wat overleg besloten om via het ARijnkanaal te gaan dit zou toch het snelste zijn en er was inmiddels enige tijdsdruk.

Amsterdam Noordzee kanaal / Ei achter centraal station



Wederom so far so good. We schoten lekker op en niemand had echt last van de golven en het gestuiter.

Behalve de motor dan :( die stopte er ineens mee ter hoogte van noorder en zuider sluis in Utrecht.

Dit was wel zo'n beetje de slechts mogelijke plek zeker omdat er precies op dat moment allerlei beroepsvaart op en af kwam. Nadat we met de laatste snelheid naar de kant gestuurd waren en met een touwtje in ons hand op de wal stonden hadden we grootst mogelijke moeite om de Vivat niet op het damwand te laten stuiteren door de vele golven die maar bleven komen. Gelukkig was daar onze redder rijkswaterstaat... Die hebben ons naar de sluis gesleept. Pfieew dit liep met een sisser en wat verbogen scepters van het afduwen af!

We waren er wel even klaar mee , lift gebeld en naar huis. Volgende dag met een goed gevulde gereedschapkist terug naar de Vivat. Brandstof filter vervangen die zat ineens vol met troep (misschien de golven in het kanaal).Diesel afgetapt en vervangen. Olie was goed. Motor gestart. Koel water was goed. Tijdje laten draaien , proef gevaren op het kanaal , niks geks te merken. Volgende dag de reis voortzetten naar Dordrecht.

Om 9 uur varen we weg uit Utrecht om via het merwedekanaal(bang voor motor problemen op de Lek en de Noord) richting Dordrecht te koersen. Uiteindelijk zit het allemaal wat tegen met de sluizen door de lage waterstanden en verliezen we een hoop tijd. WSV de Kil of Crezee gaan we niet meer halen en besluit naar de jachthaven in Papendrecht te varen. De komende dagen heb ik ook andere verplichtingen.

Stadshaven en sluis naar Merwede Gorinchem


Een weekje later de boot naar Crezee Lage Zwaluwen gevaren en op de kant gezet.

Stadshaven en sluis naar Merwede Gorinchem


De lijst met klussen, ideeën, en fotos's moet nog bijgewerkt worden dit zal ik vanavond of morgen doen.

Hier de link naar mijn google foto album daar verzamel ik alles in:

photos.app.goo.gl/m6sjtEiREVoA9zZZ8

Groetjes Pieter
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 10:50 door Jari.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 03 sept 2018 13:08 #975107

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
De fotos doen het ook niet , iemand enig idee waarom niet ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 03 sept 2018 13:24 #975113

Jari schreef :
De fotos doen het ook niet , iemand enig idee waarom niet ?

Raar.. Als ik jouw link kopieer en plak in mijn antwoord doen ze het wel volgens mij:

photos.app.goo.gl/xcuX2fE2Cp5YzPPz9
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 03 sept 2018 13:25 #975114

Leuk dit trouwens, ik ga het volgen, ik moet ook nog wel het een en ander opknappen aan mijn Spirit28 :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 03 sept 2018 14:27 #975139

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19368
Bas van Dijk schreef :
Jari schreef :
De fotos doen het ook niet , iemand enig idee waarom niet ?

Raar.. Als ik jouw link kopieer en plak in mijn antwoord doen ze het wel volgens mij:

photos.app.goo.gl/xcuX2fE2Cp5YzPPz9

Ja, de links op zich zijn goed. Maar in de oorspronkelijke pots tonen ze zich niet als links (niet blauw). Zal iets te maken hebben met de manier waarop geknipt en geplakt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 03 sept 2018 14:33 #975144

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19368
Jari schreef :
Een weekje later de boot naar Crezee Lage Zwaluwen gevaren en op de kant gezet.

Kon je een binnenplek in de wacht slepen?
Met een beetje geluk komen we elkaar nog wel tegen, deze winter. Eind oktober ga ik ook bij Crezee op de wal. Ze hebben verschillende binnenbergingen, maar ik vermoed dat ik weer aan de Onderstraat kom te staan, in de romneyloodsen.

Wel een beetje gedoe gehad, maar ook meteen weer veel geleerd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 04 sept 2018 04:56 #975345

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Helaas geen vaste binnenplek. Hij staat nu binnen tot ong. 1 oktober dan moet ik er waarschijnlijk uit aangezien er dan geen plek meer is.

Het vervelende is dat ik juist deze maand niet heel veel tijd heb. Ik heb thuis beloofd dat ik daar eerst het e.e.a. aan klussen afmaak omdat daar anders niks meer van komt.

Wat is een goede hostingsite om foto's te plaatsen op dit forum ?



ZO dus!
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 06:02 door Jari.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 04 sept 2018 07:04 #975362

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19368
Jari schreef :
Helaas geen vaste binnenplek. Hij staat nu binnen tot ong. 1 oktober dan moet ik er waarschijnlijk uit aangezien er dan geen plek meer is.

Daar had ik al voor gewaarschuwd, geloof ik. Voor een binnenplek moet je er vroeg bij zijn en Crezee heeft een aanzienlijk clubje vaste binnenplaatsgebruikers. Maar misschien heb je geluk en komen een paar vaste jongens dit jaar niet.
Het vervelende is dat ik juist deze maand niet heel veel tijd heb. Ik heb thuis beloofd dat ik daar eerst het e.e.a. aan klussen afmaak omdat daar anders niks meer van komt.

Het lijkt wel of ik mezelf hoor praten.. Ja.. life is what happens to you while you're making other plans..
Wat is een goede hostingsite om foto's te plaatsen op dit forum

ZO dus!

Vrijwel iedereen met een internet-account heeft op de servers van de provider wat dataruimte voor een website of iets anders. Ik upload mijn foto's daar naartoe en plaats de link hier. Met al die site sites als Photobucket en noem ze maar op is vroeg of laat wat aan de hand. En uploaden moet je toch..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 04 sept 2018 07:28 #975370

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5304
Ik plaats mijn foto’s eerst in een gratis album van MijnAlbum.nl en kopieer de link daar uit en plak hem in mijn posts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 04 sept 2018 13:54 #975502

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Als vroegere eigenaar van de Vivat ga ik dit draadje zeker ook volgen. Ik had ook ooit een opknaplijstje maar het is door drukte nooit gelukt om eraan te beginnen. Uiteindelijk kozen we steeds voor zeilen want dat doet de vivat echt fantastisch. Heel veel plezier met klussen en zeilen alvast. Mvg Kim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 05 sept 2018 17:53 #975936

Hoi Jari,
Ik ben zelf ook eigenaar van een Spirit 28. Gekocht in dec 2015
Inmiddels heel veel uren in de afgelopen 3 jaar besteed aan het opknappen.
Heel veel ervaring nu.
Wat heb ik zoal gedaan.
Nieuwe schroefas, flexibele koppeling, binnen en buitenlager,
Groot onderhoud motor Sole mini16. ( uitbesteed)
Drinkwatersysteem, toilet, alle bodemafsluiters
Plexiglas buitenramen vervangen,
Nieuwe primer en nu al 2x antifouling(2016/2018)
Etc.etc etc. Mocht je tips willen vraag maar.
Groeten Frits
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 06 sept 2018 08:03 #976094

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Leuk dat jullie dit volgen en bedankt voor de aangeboden hulp.

Vivat ligt inmiddels binnen en ben gister begonnen met strippen van dekbeslag en andere zaken.



Hier mijn kluslijst op dit moment, komen vast nog heeeel veel dingen bij of staan nu als 1 klus omschreven maar komt veel werk en geld :) bij kijken.

Klussen lijst Vivat 06/09/2018

Romp:
- Strippen dekbeslag
- Gaten dichten
- Verven
- Kiel inventariseren
- Ingezakte mastvoet repareren/versterken
- Zeerailing vernieuwen
- Verstaging vernieuwen
- Lopend wand vernieuwen
Motor en aandrijving:
- Motor eruit en reviseren
- Schroefas controleren
- Schroefas uithouder repareren vernieuwen
- Schroefas lager vernieuwen
Apparatuur:
- Koelkast inbouwen
- Nieuw navigatie apparatuur
- Verlichting boven deks
- Verlichting kajuit vernieuwen
Elektra:
- Volledig vernieuwen
Interieur:
- kombuis uitbreiden (voor wat langere reizen)
Overig:
- Brandstof tank inventariseren (is nu een brandstof zak)
- Zoet water tank inbouwen inclusief pomp en slangen
- Gasbun inbouwen inclusief leidingwerk voor gasstel
- Afsluiters vernieuwen
- Mast opknappen ( ziet er verweerd uit)


Wat betreft de kiel die ziet er nu zo uit. Er is iig 1 x aan de grond gezeten daar zitten namelijk beschadigingen. Verder om de flens heen een rand met roest en binnen wat roest rond sommige draadeinden / moeren.

Heb me er nog niet in verdiept maar tips zijn alvast welkom.







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 06 sept 2018 08:33 #976103

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19368
Jari schreef :
Leuk dat jullie dit volgen en bedankt voor de aangeboden hulp.

Vivat ligt inmiddels binnen en ben gister begonnen met strippen van dekbeslag en andere zaken.

Je mag even in de luxe binnenstalling bij de haven en de winkel staan, zie ik..
Hier mijn kluslijst op dit moment, komen vast nog heeeel veel dingen bij of staan nu als 1 klus omschreven maar komt veel werk en geld :) bij kijken.

Klussen lijst Vivat 06/09/2018

Romp:
- Strippen dekbeslag
- Gaten dichten
- Verven
- Kiel inventariseren
- Ingezakte mastvoet repareren/versterken
- Zeerailing vernieuwen
- Verstaging vernieuwen
- Lopend wand vernieuwen
Motor en aandrijving:
- Motor eruit en reviseren
- Schroefas controleren
- Schroefas uithouder repareren vernieuwen
- Schroefas lager vernieuwen
Apparatuur:
- Koelkast inbouwen
- Nieuw navigatie apparatuur
- Verlichting boven deks
- Verlichting kajuit vernieuwen
Elektra:
- Volledig vernieuwen
Interieur:
- kombuis uitbreiden (voor wat langere reizen)
Overig:
- Brandstof tank inventariseren (is nu een brandstof zak)
- Zoet water tank inbouwen inclusief pomp en slangen
- Gasbun inbouwen inclusief leidingwerk voor gasstel
- Afsluiters vernieuwen
- Mast opknappen ( ziet er verweerd uit)

Ik zou even goed naar het lijstje kijken en prioriteiten stellen. Het wordt heel hard werken om daar in één winter doorheen te komen. Ik heb vele vaarseizoenen gedeeltelijk doorgebracht met de boot op de kant (ging ie er in juli pas in, of zo). Allemaal overdreven perfectionisme. Veel zeilen is veel belangrijker!

Motor en brandstofsysteem moeten 100% zijn op het Hollands diep. Die doorzakkende mastvoet is niet iets om te laten rotten (zeker niet als je volgend seizoen wilt zeilen).

Koelkast (het is een genot; ik weet het, sinds twee seizoenen heb ik er ook één) kan altijd nog. Een goede maken is een tijdrovend klusje (been there, done that).

Ik weet niet of er duidelijk sprake was van lekkage, anders had ik het dekbeslag ook nog even laten zitten. Dat verwijderen combineer je liefst met het opknappen van het dek (schilderen met dd-lak). Het is ook een typisch binnenklus (vooral het schilderen) en als ik het goed begrijp moet je over een maand weer naar buiten.

Bezin dus, eer je begint.
Wat betreft de kiel die ziet er nu zo uit. Er is iig 1 x aan de grond gezeten daar zitten namelijk beschadigingen. Verder om de flens heen een rand met roest en binnen wat roest rond sommige draadeinden / moeren.

De vraag is waar die roest bij de kielbouten binnen vandaan komt. Op de foto zijn de draadeinden en moeren namelijk vrijwel vrij van roest; het lijkt er op dat dit rvs is. Mogelijk zijn ze al een keer vervangen en zijn de roestsporen van de oude draadeinden, die negen van de tien keer van normaal staal waren.
Je kan proberen, als de boot op de kiel staat en verder goed ondersteund is, om één van de draadeinden eruit te draaien, om de conditie ervan te bekijken. Als het er goed uitziet de rest gewoon laten zitten. In mijn ervaring is er niet zo gauw wat aan de hand met kielbouten. Ook niet na een keer hard vastlopen.
Roest buiten, op de naad tussen kiel en romp is een veel voorkomend iets.
Zover mogelijk ontroesten en er vervolgens dunne epoxy (injecteer-epoxy) op smeren, gevolgd door een paar lagen normale epoxy. Het gietijzer is nooit glad en tot op zekere hoogte poreus; je moet het conserveren met iets dat een beetje naar binnen zuigt.

Wat betreft de verstaging: kijk of je bij de terminals gebroken draden (vleeshaakjes) ziet. Is dat niet het geval, dan zou ik nog even wachten met het vervangen van de verstaging. Wil je toch vervangen (kwaad kan het nooit, natuurlijk), dan kan ik Hans Jansen in Alphen aan de Rijn aanbevelen. vervang dan ook meteen de spanschroeven (brons!).

Afsluiters: ik beveel kunststof afsluiters van Trudesign aan. Met een beetje zoeken is er op Zeilersforum heel veel te vinden over afsluiters en ook over die van Trudesign.

To zover maar even. We spreken elkaar nog wel. Blijf je op het terrein bij de winkel en de haven, als je naar buiten gaat?
Laatst bewerkt: 06 sept 2018 09:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 06 sept 2018 09:56 #976146

Ik zie geen fotos
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 06 sept 2018 10:08 #976150

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12731
Een hele lijst waarvan de kosten de waarde van de boot ver gaan overstijgen. Geeft niks, maar wees je bewust.
Verdeel de lijst in klussen op de kant, klussen bij voorkeur in de hal en klussen die prima in het water kunnen. En knip klussen in twee of drie delen als dat lukt, tenzij je 7dgn per week naar de boot kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 06 sept 2018 11:39 #976190

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Noballast schreef :
Ik zie geen fotos

Geen idee de overige mensen wel ?
Een hele lijst waarvan de kosten de waarde van de boot ver gaan overstijgen. Geeft niks, maar wees je bewust.
Verdeel de lijst in klussen op de kant, klussen bij voorkeur in de hal en klussen die prima in het water kunnen. En knip klussen in twee of drie delen als dat lukt, tenzij je 7dgn per week naar de boot kan.

Ik kan 2 dagen per week naar de boot. Interieur verbouwen kan natuurlijk te water. Wat betreft de kosten snap ik dat het de waarde gaat overstijgen, het is een hobby en ontspanning:)

Verder ik heb nog geen goed overzicht wat betreft de volgorde van aanpak.

Eerste stap is het strippen , voorbereiden verven en daadwerkelijk verven. Dan kan hij terug naar buiten.

Hopelijk zonder de verf weer te beschadigen :)
k weet niet of er duidelijk sprake was van lekkage, anders had ik het dekbeslag ook nog even laten zitten. Dat verwijderen combineer je liefst met het opknappen van het dek (schilderen met dd-lak). Het is ook een typisch binnenklus (vooral het schilderen) en als ik het goed begrijp moet je over een maand weer naar buiten.

Er was geen noemenswaardige lekkage maar er zaten overal beschadiging en de verf komt met poetsen en afspuiten gewoon los. Onderwaterschip moest toch al gedaan worden. Veel van het dekbeslag moest ook vervangen worden vandaar dat ik het in 1x goed wilde doen.

En ik ben nogal iemand die dingen graag rigoureus aanpakt, en soms te perfectionistisch(al zijn er nog veel grotere perfectionisten hier te vinden)
Motor en brandstofsysteem moeten 100% zijn op het Hollands diep. Die doorzakkende mastvoet is niet iets om te laten rotten (zeker niet als je volgend seizoen wilt zeilen).

Motor gaat er volgende week uit en mee naar huis. Zet hem in de schuur zodat ik in de avonden kan sleutelen. Het is overigen een volvo penta md6a.

Bedankt voor de overige tips.

Ik kan behalve op de kiel een grote bobbel geen tekenen van osmose ontdekken. Wel wil ik er zeker van zijn als ik de boot kaal heb gemaakt in wat voor staat het polyester is. Het is me alleen niet duidelijk hoe en wanneer je kan zeggen dat dit het geval is. Dit wil ik vaststellen voordat ik een nieuw verfsysteem ga opbouwen. Heb dit topic doorgenomen zeilersforum.nl/index.php/foru...vochtmeting?start=25

Maar het is me nog niet helemaal duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 06 sept 2018 11:54 #976196

Op de kiel heb je geen osmose natuurlijk, die bobbel zal wat anders zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 06 sept 2018 13:00 #976223

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Bas van Dijk schreef :
Op de kiel heb je geen osmose natuurlijk, die bobbel zal wat anders zijn..

Kiel lijkt wel ingepakt in polyester dus dit zou wel moeten kunnen toch ? weet niet welke laagdikte natuurlijk. Binnekort open slijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 06 sept 2018 13:54 #976238

Ik ben geen expert dus iemand met meer verstand van zaken zal wel reageren maar osmose kan alleen in laminaat lijkt me...
Iig lijkt het dus gewoon een blaas, openslijpen/krabben en epxoyplamuur erin. Klaar.

Qua onderlaag, ik heb op mijn SP28 een 2K epoxy ondergrond gezet (Pantsercoat) en daaroverheen Coppercoat. Beviel goed, maar je boot moet wel een beetje droog zijn, alhoewel de mening ook daarover verdeeld zijn. Als je nu geen delamnitie hebt zou ik me er niet teveel zorgen om maken.
Jari schreef :
Bas van Dijk schreef :
Op de kiel heb je geen osmose natuurlijk, die bobbel zal wat anders zijn..

Kiel lijkt wel ingepakt in polyester dus dit zou wel moeten kunnen toch ? weet niet welke laagdikte natuurlijk. Binnekort open slijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 06 sept 2018 21:05 #976439

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12731
Vochtmeting heeft alleen zin als je hem een aantal maanden op de kant kan laten staan.
Dat onderwaterschip zal wel loslopen. Effe losse rommel er af, beetje vlak schuren en AF er op. Volgend jaar of het jaar daarop je ows eens echt beetpakken. Je hebt je handen al vol aan je dek ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 04:45 #976461

  • Jari
  • Jari's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
koko schreef :
Vochtmeting heeft alleen zin als je hem een aantal maanden op de kant kan laten staan.
Dat onderwaterschip zal wel loslopen. Effe losse rommel er af, beetje vlak schuren en AF er op. Volgend jaar of het jaar daarop je ows eens echt beetpakken. Je hebt je handen al vol aan je dek ;)

Dat is wel het overwegen waard , wat zijn dingen waar ik op moet letten om de staat van het polyester te bepalen?

Ik heb geklopt , gekeken het voelt stijf en als 1 geheel geen delaminatie oid te bespeuren.

Even vanuit theoretisch oogpunt wat is de beste manier om polyester te conserveren? en dan doel ik vooral op binnen en buitenkant. Mijn idee zou zijn dat de buitenkant zo waterdicht mogelijk moet zijn en de binnenkant droog en enigszins ademend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 06:06 #976471

Jari schreef :
koko schreef :
Vochtmeting heeft alleen zin als je hem een aantal maanden op de kant kan laten staan.
Dat onderwaterschip zal wel loslopen. Effe losse rommel er af, beetje vlak schuren en AF er op. Volgend jaar of het jaar daarop je ows eens echt beetpakken. Je hebt je handen al vol aan je dek ;)

Dat is wel het overwegen waard , wat zijn dingen waar ik op moet letten om de staat van het polyester te bepalen?

Ik heb geklopt , gekeken het voelt stijf en als 1 geheel geen delaminatie oid te bespeuren.

Even vanuit theoretisch oogpunt wat is de beste manier om polyester te conserveren? en dan doel ik vooral op binnen en buitenkant. Mijn idee zou zijn dat de buitenkant zo waterdicht mogelijk moet zijn en de binnenkant droog en enigszins ademend.

Kijken en voelen ja, Het laminaat van de Spirit28 is 5-6cm dik, moet je je echt niet teveel zorgen om maken. Als het er goed uit ziet van boven gewoon een goeie (semi) dampdichte coating erop.

Ben het eens met jouw voorstel: dampdicht van buiten, ademend van binnen.

Het drogen op de kant kan zeker geen kwaad natuurlijk maar ik ben niet perse overtuigd van het nut, als het droog genoeg is om de epoxy te laten hechten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 06:24 #976480

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4739
Bas van Dijk schreef :
Het laminaat van de Spirit28 is 5-6cm dik

Weet je dat zeker? Dat lijkt me wel heel veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 06:39 #976484

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6377
Bas van Dijk schreef :
Kijken en voelen ja, Het laminaat van de Spirit28 is 5-6cm dik, moet je je echt niet teveel zorgen om maken. Als het er goed uit ziet van boven gewoon een goeie (semi) dampdichte coating erop.


:blink: Hoe dik??? :blink: :blink:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit/opknappen Vivat Spirit 28 07 sept 2018 06:50 #976487

ok, ok, in mijn herinnering was het meer.. :-)
Even nagemeten. 3cm.

evenzogoed, punt blijft staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.389 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl