Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 22 apr 2019 18:20 #1039246

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Uiteindelijk is dit de block layout geworden. 3 keerblokken. Een kleintje aan het oogje van de hekstag voor de barberline. Moet ie makkelijk aankunnen; hier wordt soms het keerblok voor de gennaker op gemonteerd.
Daarna een 70mm keerblok voor de spischoten, die zit met 5mm dyneema aan de achterkikker. En dan een 60mm kogelgelagerd keerblok voor de genuaschoten, ook met 5mm dyneema aan de kikker. Daarmee heb ik geen verstevigingen aan de boot hoeven uit te voeren voor vaste montage van keerblokken en lopen de lijnen ook strak langs de opbouw, waardoor het gangpad eigenlijk vrij blijft, zoals Boarderbas terecht adviseerde.

FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 22 apr 2019 18:25 #1039247

Dont worry. Ik en BK kennen elkaar ook. Beetje opjutten is leuk. Soms hap ik, maar in dit gevalhapt BK. In dit geval met een bullshitbingo, die Boeiend wint.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 22 apr 2019 18:35 #1039252

boeiend schreef :

Wat een onzin BK.

Ah, de baas van de Nerida. Die heeft ook een kleintje :laugh:
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 22 apr 2019 19:00 #1039261

Dit zegt harken.com ervan:

kleiner en/of fractioneel:
spruit onder de boom, neerhouder daaronder op dek. Enkele schoten, barbers.



groter en masttop:
neerhouder ver naar voren op boom, neerhouder opdek ook naar voren. Geen barbers, wel dubbele schoten.



Er is echt een verschil in krachten als de boot groter wordt en de spi masttop is.... krachten verdubbelen minstens, door oppervlak en meer wind daarboven waar die kleine spi-tjes nooit komen :woohoo:
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 22 apr 2019 19:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 22 apr 2019 19:30 #1039278

En weer terug naar de boot waar het hier om ging, een 31 voeter. We proberen nuttig advies te geven. Dat lukt ons niet als we hier enkel jouw enorme boom moeten verafgoden, BK.

Bij 4 schoten heb je natuurlijk gelijk, dan kan jouw manier ook. TS heeft er maar twee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 14:09 #1039539

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7093
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :

Wat een onzin BK.

Ah, de baas van de Nerida. Die heeft ook een kleintje :laugh:

Jij hebt het zo vaak over je zooo grote spi, dat moet wel compensatiegedrag zijn :cheer: :lol: .

De onzin zit hem in dat jij beweert, dat bij een spruit de kracht op het midden van de boom zit en deze daardoor meer buigt. De bevestiging is onder het midden, maar de krachten worden juist evenredig verdeeld omdat deze aan beide uiteinden van de boom zit. In jou geval zit de ophouder enkel aan het uiteinde van de boom en de neerhouder als een spruit, dat geeft verschillende krachten op de boom naar beneden en naar boven, waardoor de boom juist gaat buigen. Doe of spruit-spruit, of end-end.
Voor een kleinere boot met klein spi-tje (bijvoobeeld de 61 m2 van de boot van Bas) lukt het wel met de neerhouder onder het midden van de boom.
Met een grote spi (zeg de 112m2 van de Capolavoro, twee keer zo groot) gaat dat niet meer. Dan wil je dat de neerhouder aan het buiteneinde van de boom zit. Anders buigt die boom teveel en wordt de kracht in de neerhouder het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 14:58 #1039565

boeiend schreef :
Doe of spruit-spruit, of end-end.

Het is al spruit-spruit, maar op het binneneind van de ophouder staat natuurlijk nooit spanning.
Dus is het end boven, spruit onder.
Maar onder kan ik de voorste ring gebruiken, en dan is het weer end-end...…
Zo hebben we van alles het beste.
(dat moet ook met zo'n enorme spi ;-) )
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 15:17 #1039573

Als voordekkertje managede ik tot 420m2, zonder allerlei prullaria. Inderdaad, mijn spi is speelgoed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 15:28 #1039576

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Maarre, over groot en klein gesproken; ik heb de keuze uit een wellicht iets te kleine Spi (zie eerdere foto's) en een best wel serieuze spi van 85m2. Wat is wijsheid? Want, al met al maakt het natuurlijk vast weer geen donder uit wat je vaart; groter zal een lagere ORC rating geven en meer aftrek geven dan een kleintje, am I correct? In dat geval is starten met een wellicht iets te kleine spi helemaal nog niet zo gek. We zullen veel onderbemand (3 man) moeten wedstrijdzeilen.....
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 15:47 #1039584

Bij ORC.org is 85 m2 wel te vinden op de meetbrieven.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 23 apr 2019 15:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 17:04 #1039609

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7093
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
Doe of spruit-spruit, of end-end.

Het is al spruit-spruit, maar op het binneneind van de ophouder staat natuurlijk nooit spanning.
Dus is het end boven, spruit onder.
Maar onder kan ik de voorste ring gebruiken, en dan is het weer end-end...…
Zo hebben we van alles het beste.
(dat moet ook met zo'n enorme spi ;-) )

Dat klopt ook van geen kant, een spruit is een spruit en een end is een end.
Bij jou beide.
Het is weer een houtje-touwtje oplossing op de Capo, boot zit er vol mee.
In jouw ogen as ever het beste, maar dat heeft meer te maken met een ego die groter is als je spi, jezelf en het forum :woohoo: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 17:09 #1039613

boeiend schreef :

Dat klopt ook van geen kant, een spruit is een spruit en een end is een end.
Bij jou beide.

Precies. Dat krijg je met een spruit die meerdere punten voor aanhaken neerhouder heeft. Beide. Het is niet zo moeilijk als je denkt.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 23 apr 2019 17:11 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 17:19 #1039617

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2169
mystudio schreef :
Maarre, over groot en klein gesproken; ik heb de keuze uit een wellicht iets te kleine Spi (zie eerdere foto's) en een best wel serieuze spi van 85m2. Wat is wijsheid?

Ik ben verre van een spinnaker expert - negeer dit dus vrolijk. Toen ik hetzelfde vroeg aan de eigenaar van de black maggy waar we op meevoeren, op dat moment met een kleine zwaar-weer spi, zei hij heel duidelijk: "de grootte van de spi maakt niet zo veel uit, als ie maar staat". Volgens mij snijdt dat wel hout: als je denkt dat je de kleine spi makkelijker zet (of sneller, of vaker) dan zou ik zeker in het begin die kiezen.

Moet je voor het hele jaar 1 spi kiezen of kun je per wedstrijd kiezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 17:53 #1039633

Het doekgewicht is ook nog een puntje van aandacht.
Een spi van zwaar materiaal (zeg 1,5 Oz) staat met licht weer niet lekker, hij zakt in door zijn eigen gewicht.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 apr 2019 18:19 #1039649

Welkom in het wedstrijdzeilspelletje, je meetbrief geeft aan hoe veel spi's je mag hebben. Ik denk dat jij er 3 of 4 mag hebben. Die ga je ook allemaal willen.

Ik ben begonnen met een 1,5oz. 51m2 spietje. Dat was niet optimaal, maar het weerhield enkele wedstrijdorganisatie niet van het uitreiken van wat pronkblik.

Ik adviseer je het zelfde. Lekker dik doek, kan het wat hebben. Investeer wel in lichtweerschoten dat zet zoden aan de dijk. Kom de mijne volgende week maar bekijken, ik maak ze met plezier voor je.

Tegen de tijd dat je de smaak te pakken hebt koop je jezelf een mooie wedstrijdspi. Dat zijn inherent a-relaxte zeilen vergeleken met een toerspi. Instabieler, trimgevoeliger. Een wedstrijd smokkelt er wat m2 bij ten koste van wat andere eigenschappen. Alles voor de rating.

Zoals ik al eerder piste kun je met een bulletproof spi eens lekker donderdagen..
Laatst bewerkt: 23 apr 2019 18:23 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 20 mei 2019 14:10 #1047669

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Nou, de eerste 2 races zitten erop. Woensdagavond clubwedstrijd en dit weekend de Almere Regatta. En Bas had gelijk, tijdens het racen ga je echt merken waar de spullen moeten zitten en wat er anders moet. Hoewel de basis redelijk was, heb ik toch alweer dingen die aangepast moeten worden omdat ze in de praktijk nu niet handig zitten/snel genoeg werken. Leerzaam dus.
Het nieuwe membraampje (HA) is wennen. Heel ander zeil en supergevoelig voor trim en positie van de kar. Niet alleen qua telltales, ook wil er nog wel snel een rare 'vouw' in komen.










Ik heb nog een mooie all purpose G1 (een allround gennaker volgens North, zit tussen een runner en een reacher in) weten te scoren, nu nog de spinnaker en dan is de setup wel even compleet voor het racen denk ik.



Zonder spi en lichtweerzeil is er weinig te beginnen tegen al het geweld van de powerboten, heb ik gemerkt.
Wat werkt wel? De carbon boom. Nog zonder spi, maar prima kunnen gebruiken om de HA uit te bomen op de voordewindse koers. Heerlijk handelbaar. Makkelijk weg te bergen dankzij de doorlopende rails op de mast, waardoor hij tegen de mast opgeborgen kan worden. Een oog onderaan de mast zorgt voor het opbergen en het parkeren tijdens races; dit werkt goed.
Wat werkte niet? De tuning van de overloop. Zit nu naar de stuurman toe, kuip kan er niet bij. Dit moet anders. Wellicht gewoon de eindstoppers omdraaien van links naar rechts, waardoor de lijn er aan de kuipkant uitkomt en niet aan de stuurwielkant.
Wat ook niet werkt is de trimlijn van de genuakar. Toch nog te ver naar achteren, waardoor je ze vanuit de kuip nog steeds niet goed kunt bedienen. Wellicht kan ik ze omhoog leiden en daarmee ook uit het gangpad houden en eerder in de kuip op een stopper zetten.

Wordt vervolgd.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Laatst bewerkt: 20 mei 2019 14:11 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 20 mei 2019 15:59 #1047710

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Leuk om je ervaringen te lezen. Een laminaat (voor)zeil is inderdaad veel gevoeliger voor trim (lees: minder vergevingsgezind) dan dacron.

Zeker met wisselende windkracht zul je er erg druk mee (moeten) zijn. En dan met alle variabelen: valspanning, schootspanning, kar en infucker.

Dan nog de foto van de genaker: dat ziet er op de foto toch echt uit als een reacher en niet als een all purpose. Voor een all purpose is deze echt te vlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 20 mei 2019 18:23 #1047773

Ik weet de windomstandigheden niet, maar ik zou proberen het voorzeil nog ietsje vlakker te maken en de camber ietsje (procentjes) naar voren te halen.
Kan de hekstag nog een tikje strakker?
Het staat er prachtig op toch?

"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 21 mei 2019 19:02 #1048126

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
De infucker moet nog gemaakt. Dat die nodig is werd dit weekend wel duidelijk ja; andere boten liepen hoger. kortom, weer iets voor op de lijst.

De gennaker is een G1 en North zegt daarover dat het een all purpose is. Nou ja, veel maakt het niet uit, de set wordt nog aangevuld met een spinnaker. Ik ben benieuwd bij welke windhoeken de G1 nog volstaat. Als hij te vlak is voor een allpurpose, dan kan ie dus ook langer / hoger blijven staan, eigenlijk niks mis mee.
Big Time schreef :
Leuk om je ervaringen te lezen. Een laminaat (voor)zeil is inderdaad veel gevoeliger voor trim (lees: minder vergevingsgezind) dan dacron.

Zeker met wisselende windkracht zul je er erg druk mee (moeten) zijn. En dan met alle variabelen: valspanning, schootspanning, kar en infucker.

Dan nog de foto van de genaker: dat ziet er op de foto toch echt uit als een reacher en niet als een all purpose. Voor een all purpose is deze echt te vlak.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 21 mei 2019 19:08 #1048130

mystudio schreef :
De gennaker is een G1 en North zegt daarover dat het een all purpose is. Nou ja, veel maakt het niet uit, de set wordt nog aangevuld met een spinnaker. Ik ben benieuwd bij welke windhoeken de G1 nog volstaat.



10 tot 20 kts en van 120 tot 140 TWA staat daar. Een zeer specifieke purpose ;-)
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 19:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 21 mei 2019 19:09 #1048131

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Ja toch? Niet steeds, maar, bij tijd en wijle wel ja. Dit was bij ongeveer 10 knopen wind. Ik had de achterstag al flink aan, maar, die heeft maar een 1:8, dus met de hand als ik echt flink mijn best doe kom ik niet verder dan ongeveer 15%. Daarna moet ie op een lier, maar, ik vertrouw de standaard Lewmar blokken uit die serie niet voor dat soort krachten. Eerst maar eens een cascade met nieuwe blokken maken en dan ook gelijk iets van 1:32 of 1:48. Dan zou je met de hand 25% op de achterstag moeten kunnen doen. Wat dat voor de voorstag betekent (9/10) weet ik niet, maar, die komt ongetwijfeld nog een stuk strakker te staan. Ik zie zelf trouwens niet veel doorhang meer, dus dan gaat het alleen om het zeil nog wat af te vlakken en de diepte naar voren te krijgen? (en daarmee win ik ook weer wat hoogte, lijkt me, aanstroomhoek wordt kleiner)

Baasklusje schreef :
Ik weet de windomstandigheden niet, maar ik zou proberen het voorzeil nog ietsje vlakker te maken en de camber ietsje (procentjes) naar voren te halen.
Kan de hekstag nog een tikje strakker?
Het staat er prachtig op toch?

FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 21 mei 2019 19:13 #1048136

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Hm, best wel beperkt gebied. Halve wind kun je dus al vergeten. Dan was een code 0 een betere aanvulling van de garderobe geweest. Nu heeft ie, behalve gemak dus eigenlijk geen meerwaarde tov de spinnaker. Ter nuance, dit zijn de ideale bedachte windhoeken voor het zeil, lijkt mij. Ik ga er ook een beetje vanuit dat het zeil wel iets breder ingezet kan worden, alleen dan niet meer optimaal is. Dus ja, voor solo is dit wel een erg prettig ding qua handeling.
Baasklusje schreef :
mystudio schreef :
De gennaker is een G1 en North zegt daarover dat het een all purpose is. Nou ja, veel maakt het niet uit, de set wordt nog aangevuld met een spinnaker. Ik ben benieuwd bij welke windhoeken de G1 nog volstaat.



10 tot 20 kts en van 120 tot 140 TWA staat daar. Een zeer specifieke purpose ;-)
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 21 mei 2019 21:45 #1048227

mystudio schreef :
Ja toch? Niet steeds, maar, bij tijd en wijle wel ja. Dit was bij ongeveer 10 knopen wind. Ik had de achterstag al flink aan, maar, die heeft maar een 1:8, dus met de hand als ik echt flink mijn best doe kom ik niet verder dan ongeveer 15%. Daarna moet ie op een lier, maar, ik vertrouw de standaard Lewmar blokken uit die serie niet voor dat soort krachten. Eerst maar eens een cascade met nieuwe blokken maken en dan ook gelijk iets van 1:32 of 1:48. Dan zou je met de hand 25% op de achterstag moeten kunnen doen. Wat dat voor de voorstag betekent (9/10) weet ik niet, maar, die komt ongetwijfeld nog een stuk strakker te staan. Ik zie zelf trouwens niet veel doorhang meer, dus dan gaat het alleen om het zeil nog wat af te vlakken en de diepte naar voren te krijgen? (en daarmee win ik ook weer wat hoogte, lijkt me, aanstroomhoek wordt kleiner)

Oeioei, pas op!

-Boven de ~1:24 is verder vertragen vrij zinloos. De extra weerstand van al die takelarij breekt je op
-Met fractioneel span je je voorstag niet met je achterstag, maar met je gepijlde zij-verstaging. Met je achterstag regel je de mastbuiging -en dus de bolling- van je grootzeil. Vanzelfsprekend is er ook wel wat effect op je voorstag, maar de balans tussen het effect op je voostag en de bolling van je grootzeil moet je brengen met je wanten.
-Als je gemeten gaat varen krijg je fiks straf voor het voeren van beide symmetrische en a-symmetrische spinnakers(/gennakers). Doorgaans kiest men. Als je daar ambities naar hebt, kies je beter nu waar je in investeert!
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 21:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 mei 2019 11:54 #1048593

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
boarderbas schreef :
mystudio schreef :
Ja toch? Niet steeds, maar, bij tijd en wijle wel ja. Dit was bij ongeveer 10 knopen wind. Ik had de achterstag al flink aan, maar, die heeft maar een 1:8, dus met de hand als ik echt flink mijn best doe kom ik niet verder dan ongeveer 15%. Daarna moet ie op een lier, maar, ik vertrouw de standaard Lewmar blokken uit die serie niet voor dat soort krachten. Eerst maar eens een cascade met nieuwe blokken maken en dan ook gelijk iets van 1:32 of 1:48. Dan zou je met de hand 25% op de achterstag moeten kunnen doen. Wat dat voor de voorstag betekent (9/10) weet ik niet, maar, die komt ongetwijfeld nog een stuk strakker te staan. Ik zie zelf trouwens niet veel doorhang meer, dus dan gaat het alleen om het zeil nog wat af te vlakken en de diepte naar voren te krijgen? (en daarmee win ik ook weer wat hoogte, lijkt me, aanstroomhoek wordt kleiner)

Oeioei, pas op!

-Boven de ~1:24 is verder vertragen vrij zinloos. De extra weerstand van al die takelarij breekt je op
-Met fractioneel span je je voorstag niet met je achterstag, maar met je gepijlde zij-verstaging. Met je achterstag regel je de mastbuiging -en dus de bolling- van je grootzeil. Vanzelfsprekend is er ook wel wat effect op je voorstag, maar de balans tussen het effect op je voostag en de bolling van je grootzeil moet je brengen met je wanten.
-Als je gemeten gaat varen krijg je fiks straf voor het voeren van beide symmetrische en a-symmetrische spinnakers(/gennakers). Doorgaans kiest men. Als je daar ambities naar hebt, kies je beter nu waar je in investeert!

-Ik zie best veel boten met een 1:32 of 1:48 vertraging. Heeft dat dan geen zin vlgs jou? Ik zie het in de praktijk namelijk soepel werken? Bedoel je dat je met 1:24 hetzelfde gemak al voor elkaar krijgt?
-Ja, I know. Mijn verstaging staat al netjes aan. Ik zou de mast default niet meer willen geven. Maar, met de achterstag merk ik dat ik toch nog behoorlijk veel invloed op de voorstag kan uitoefenen. Van wat losjes tot flink strak. Dat daarmee ook gelijk het midden van het grootzeil wordt afgevlakt, gaat meestal prima samen. Trouwens, als je de spanning op je voorstag helemaal alleen met je wanten gaat regelen, ga je er dus ook vanuit dat je hem nooit meer los kunt zetten. Is dat volgens jou prima?
-Idee was de G1 te gebruiken voor solo/toerzeilen en niet op de meetbrief. De G1 is singlehanded veel makkelijker dan de spi. Dus, de spi op de brief, de G1 niet. Hoewel ik bij de Almere Regatta meerdere bootjes mét gennaker zag varen bij ruime koersen, waar ze ook spinnakers aan boord hadden. Vlgs mij niet allemaal SW boten. Waar zit het probleem voor ORC dan trouwens, dat het zo nadelig is? Ik zie vooral het niet hebben van zoiets als een groot snelheidsprobleem. Aan de wind deden we aardig mee, ruime en voor de wind werden we aan alle kanten voorbij gevlogen door >40-ers met gennakers en spi's. Daar mág ook wel een serieuse ratingstraf op staan :-)
-
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 23 mei 2019 11:56 #1048594

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Zo komt dat mooie nieuwe HA membraampje in ieder geval niet tot z'n recht ;-)
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.388 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl