Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Opknappen Dufour T7

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 08:40 #1059992

het lijkt of al je verf loslaat ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 10:56 #1060056

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Op deze foto lijkt het alsof ze het RVS niet goed passend hebben gemaakt. De asgaten zitten niet in lijn en de kop van de schroef waarmee de grondplaat op het dak zit zit in de weg.
Natuurlijk is het wel passend te maken als je het juiste gereedschap hebt.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 02 juli 2019 10:57 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 14:05 #1060110

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7389
Ik denk dat het RVS plaatje sowieso niet de goede maten heeft, zo ik het vanmiddag even bekeek staat de mast wel gefixeerd op de voet en gestaagd.
Dan kun je de bout er wel uithalen en de plaatjes verwijderen om het passend te maken.



Maar dan, de mast staat minstens 5 graden achterover, in voorstag zit niet veel ruimte meer om te spannen.



Achterstag zitten stukken verlenging tussen, kan het zijn dat de stagen verwisseld zijn?

Laatst bewerkt: 02 juli 2019 14:09 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 14:44 #1060117

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
nee je achterstag is veel dunner, je voorstag is normaal veel zwaarder uitgevoerd
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 02 juli 2019 14:50 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 15:08 #1060127

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7389
peter1 schreef :
nee je achterstag is veel dunner, je voorstag is normaal veel zwaarder uitgevoerd
Zo te zien zijn de stagen even zwaar, alleen de afstelruimte is omgekeerd, achter al ruim op de wartel, voor nauweliijks meer in te draaien terwijl de mast nog een heel stuk voorover moet.
Ook is strijkwant optie zo niet mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 16:07 #1060139

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
Nee want de achterstag is ook niet voorzien van geperste hoogbelaste spanners, is heel anders qua kwaliteit.
bij mij is de achterstag iets dunner en ook met van die geknepen ogen...dat is absoluut niet geschikt voor een voorstag.
JeePee schreef :
peter1 schreef :
nee je achterstag is veel dunner, je voorstag is normaal veel zwaarder uitgevoerd
Zo te zien zijn de stagen even zwaar, alleen de afstelruimte is omgekeerd, achter al ruim op de wartel, voor nauweliijks meer in te draaien terwijl de mast nog een heel stuk voorover moet.
Ook is strijkwant optie zo niet mogelijk.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 02 juli 2019 16:09 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 17:34 #1060164

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Ik ben niet bij die boot geweest maar voor de vuist weg lullend zou ik de twee RVS plaatjes en de as wegnemen, de mast met de verstaging in de "juiste stand" zetten en dan de plaatjes passend maken.
Een en ander kun je misschien beter niet alleen doen en wel goed blijven nadenken voor dat die mast van de boot af pleurt.
En wat de "juiste stand" is weet ik niet, je zal iemand er bij moeten hebben die verstand heeft van de Dufour T7.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 17:53 #1060173

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7389
peter1 schreef :
Nee want de achterstag is ook niet voorzien van geperste hoogbelaste spanners, is heel anders qua kwaliteit.
bij mij is de achterstag iets dunner en ook met van die geknepen ogen...dat is absoluut niet geschikt voor een voorstag.
JeePee schreef :
peter1 schreef :
nee je achterstag is veel dunner, je voorstag is normaal veel zwaarder uitgevoerd
Zo te zien zijn de stagen even zwaar, alleen de afstelruimte is omgekeerd, achter al ruim op de wartel, voor nauweliijks meer in te draaien terwijl de mast nog een heel stuk voorover moet.
Ook is strijkwant optie zo niet mogelijk.

Wat je op de foto ziet is het verleng stukje, achterstag zelf staat er net niet op.
Laatst bewerkt: 02 juli 2019 17:54 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 21:02 #1060235

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
ik zeg niks meer
JeePee schreef :
peter1 schreef :
Nee want de achterstag is ook niet voorzien van geperste hoogbelaste spanners, is heel anders qua kwaliteit.
bij mij is de achterstag iets dunner en ook met van die geknepen ogen...dat is absoluut niet geschikt voor een voorstag.
JeePee schreef :
peter1 schreef :
nee je achterstag is veel dunner, je voorstag is normaal veel zwaarder uitgevoerd
Zo te zien zijn de stagen even zwaar, alleen de afstelruimte is omgekeerd, achter al ruim op de wartel, voor nauweliijks meer in te draaien terwijl de mast nog een heel stuk voorover moet.
Ook is strijkwant optie zo niet mogelijk.

Wat je op de foto ziet is het verleng stukje, achterstag zelf staat er net niet op.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 03 juli 2019 08:20 #1060303

Hee, allemaal reacties, wat leuk! Dat was me op de telefoon niet opgevallen. Die officiele zeilersforum app valt wat tegen.

Mijn plan was om de nogal groot uitgevallen spanner te vervangen door hetzelfde exemplaar dat in de achter en zijstagen zit. Die is wat korter. De voorstag kan nu idd niet verder aangespannen worden.

Als de voorstag dan nog steeds te lang is zal er een tuiger bij moeten komen denk ik.

En inderdaad, het dek is ooit geverfd, maar blijkbaar niet zo goed. Dat is van later zorg.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 03 juli 2019 08:38 #1060308

Het kan ook zijn dat die hele spanner niet de bedoeling was. Dat de stag rechtstreeks aan die strip met al die gaatjes bevestigd moet worden. Anders snap im ook niet wat die daar doet. De spanner zat ook niet aan de stag. Die lag los in de boot.

Dat zou ook verklaren waarom we een spanner tekort kwamen zaterdag. Die in de achterstag hebben we zaterdag bijgekocht.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 03 juli 2019 08:41 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 03 juli 2019 08:40 #1060309

Heb indertijd een blokje trespa onder de mastvoet van de T7 gelegd, omdat alle stagen wat kort lang waren cq aan het eind van het spannerbereik zaten.
25mm of zoiets.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 03 juli 2019 09:49 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 03 juli 2019 08:44 #1060310

Omdat alle stagen wat lang waren, neem ik aan?
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 03 juli 2019 09:05 #1060315

alpha Scorpii schreef :
Omdat alle stagen wat lang waren, neem ik aan?

Komt vaker voor als er een keer nieuwe verstaging is gemaakt en bij het meten geen of onvoldoende rekening is gehouden met de blijvende rek vlak na het plaatsen.
Overigens zie ik daar onderaan de voorstag ook een soort van "reefhaken"zitten aan een extra lange harpsluiting . Is dat normaal of een alternatieve bevestiging voor de halshoek(en) van een vorozeil of mom dat te kunnen reven?
Dat zou wel het daardoor het schijnbaar te lange vorostag verklaren.

Er zijn trouwens meer zeilers die weinig van tuigen begrijpen gezien de manier hoe bij mijn boot de bevestiging zat toen ik hem de eerste keer bekeek vóór de aankoop waardoor de mast ook veel teveel achterover stond . :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 03 juli 2019 09:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 03 juli 2019 09:49 #1060326

alpha Scorpii schreef :
Omdat alle stagen wat lang waren, neem ik aan?
correct.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 03 juli 2019 15:37 #1060411

@Yellow Boat
Wat je ziet is het oog voorop het dek waar de voorstag aan bevestigd dient te worden. Met daaraan vast 2 haken idd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 06 juli 2019 22:13 #1061374

Vandaag de mast rechtop gezet. De m8 mastbout vervangen door 2 m5 boutjes ter borging. Zolang hier speling op zit ligt het niet aan de boutjes cq gaten.




Ook de kleinere spanner uit de achterstag was niet kort genoeg om de voorstag voldoende aan de mast te laten trekken om deze rechtop te krijgen. De fokkeval als voorstag gebruikt, hulplijn eromheen en uitgebracht naar een punt verderop de steiger en daarmee zoveel spanning gecreëerd dat de mast (vrijwel) rechtop kwam. Vastgezet zonder voorstagspanner.




Eén jaar na aankoop voor het eerst gevaren. Yes!
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 22:15 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 06 juli 2019 23:11 #1061382

Vraag je je bij dit soort dingen dan niet af hoe hier in het verleden ooit mee gevaren is?
En daarna dan ook twijfelen aan het gezonde verstand van de vorige eigenaar/schipper!
Fijn dat je het nu opgelost hebt, een paar andere verstagingen en het is weer opgelost :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 07 juli 2019 07:15 #1061412

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
het lijkt wel of je zonder die voorstag spanner de spanning gewoon kan regelen door de gaatjes te verstellen.

maar mooi dat je even gezeild hebt, das erg leuk en waar het om gaat.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 17 juli 2019 18:46 #1064291

Inmiddels staat de boot alweer op de kant. Al na de eerste nacht in het water lag er een klein beetje water voor de bakboord ballastbak. Dat sijpelde door de wand heen. Ik had nog de hoop dat ik het water met een dikker wandje in de ballast kon houden, maar dat hielp niet. Het water kwam gewoon een stukje verderop alsnog naar binnen.

De hoeveelheid was niet zorgwekkend, ongeveer een zakdoek vol per twee dagen, maar ik laat de boot ook wel eens een paar weken achter en ik heb geen zin om na de vakantie de kajuitvloer vol water aan te treffen.

Dus de keurig dichtgemaakte ballastbak maar weer opengezaagd.






Een deel van het epoxyschuim had ik per abuis in een verkeerde verhouding aangemaakt. Dat had zo in een matras gekund, maar droog was het wel. Het water was eroverheen gelopen tot aan het voorste wandje en daar het hout verzadigd om vervolgens door te lekken. Voor de zekerheid heb ik het zachte schuim er toch maar uit gepeuterd. Alles wijst erop dat het water afkomstig was uit de rest van de ballast, in de bakskist aan de andere kant van de kajuitwand. Dus die ook maar open gezaagd.





Onder het dunne laagje polyester bevond zich een laagje triplex, of wat daar nog van over was. Tegen de zwaardkast aan trof ik opnieuw een beetje zand aan.

Wat me nu nog een beetje zorgen baart is dat al het water weg is. Dat suggereert dat het lek ergens op het laagste punt in de ballast moet zitten, maar aan de buitenkant is nergens een spoor van lekkage te vinden. Een lek in de zijwand van de zwaardkast ligt voor de hand, maar precies op het laagste punt in de ballast? Dat zou wel heel toevallig zijn.

Hoe dan ook. Voor de duur van de vakantie staat de boot droog. Na de vakantie is het plan om er voorzichtig polyurethaan giethars in te gieten en dan maar eens te zien wat er gebeurt.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 17 juli 2019 19:18 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 19 juli 2019 10:47 #1064638

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
tja waterlekkage, ik heb het in mijn achter kajuit, klein beetje water als ik in ruw water vaar, dan klots het in mijn zwaardkast tegen de katrollen aan van de neerhouder lijn van het zwaard en daar komt wat water in die dan doorloopt naar achteren, ik moet komende weken maar eens de katrolhouders er uit halen en dan kitten en opnieuw er in zetten, dit is ook een veel voorkomend probleempje bij de t7, geen drama want je kan er ook mee blijven zeilen.



2 uurtjes werk totaal,


succes met het verhelpen van je lekkage
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 19 juli 2019 10:48 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 mrt 2022 13:33 #1379430

Ik heb hier nooit verteld hoe het met de lekkage is afgelopen.

Om te beginnen heb ik de ruimte tussen de ballast blokken en het polyester eromheen opengemaakt en volgegoten met PU gietmassa. Van dat spul waar je ook waterdichte vloeren mee kunt gieten. Daarna was de boot droog, zolang deze rustig in het water lag.

Maar wanneer ik dan een lekker stukje gezeild had, dan stond er een klein laagje water in de bakboord bakskist. De kajuit bleef mooi droog, maar toch. Je gaat je afvragen waar dat water dan vandaan komt.

Uiteindelijk, in november 2019 was de conclusie dat er een lekje helemaal bovenin de zwaardkast moest zitten. Tijdens het aan de wind varen klotst het water tegen de bovenkant van de zwaardkast en daar lekte het opzij naar de bakskist aan bakboord.

Probleem met die conclusie was dat het lek op een plek zat die volstrekt onbereikbaar was. Om het toch op te lossen zou ik de bodem uit de kuip moeten zagen.

Na wat moed te hebben verzameld heb ik een loods geregeld en in één weekend de bodem uit de kuip gezaagd. En daar zat inderdaad het euvel.




Ik heb de hele zijkant van de zwaardkast met epoxy en glasweefsel bekleed en dit laminaat laten doorlopen over de kuipbodem aan stuurboord van de zwaardkast. Vervolgens moest de bodem aan bakboord er natuurlijk ook weer terug in.

Hiervoor heb ik rondom een stukje overlap gemaakt. Zie de alu strip op deze foto.


(deze foto tig keer toegevoegd, maar hij moet en zal blijkbaar op de kop)

Wat je niet ziet is dat het een L-profiel is. Dat zorgt voor de draagkracht. Onder het L-profiel staan een paar steuntjes, waardoor de bodem nu feitelijk op pilaartjes rust.

Lang verhaal kort. Sindsdien heb ik twee seizoenen heerlijk (en veel) gezeild zonder lekkages. Het is dan ook met enige pijn in het hart dat ik de boot te koop heb gezet. Ik ben tegen een volgend project aangelopen. Een Invicta 26 van (zichtbaar) meer dan 50 jaar oud. En twee boten tegelijk is wat teveel van het goede. Dat vindt althans het management hier.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 13:44 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 mrt 2022 13:53 #1379432

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
Veel voorkomend euvel bij de T7, ik heb het al meer gehoord en gezien op de t7 facebookpagina, er zijn er meerder die de bodem er uit gezaagd hebben en ene lekkage hadden aan de zwaardkast.

Het blijft ergens na 40 jaar vaak problemen te geven met de zwaardkast..is toch een extra zorgengebied erbij zo een zwaardboot
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 mrt 2022 14:02 #1379437

Daar staat dan weer tegenover dat je nooit problemen hebt met je kielbouten.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 mrt 2022 20:13 #1379571

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
jazeker, het is met een oude boot onderhouden en repareren.
alpha Scorpii schreef :
Daar staat dan weer tegenover dat je nooit problemen hebt met je kielbouten.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl