Het wordt wel weer eens tijd voor een update dacht ik zo. De opengemaakte ballast bak moet ook weer dicht natuurlijk. Dit wilde ik gaan doen met epoxyschuim. Om dit op z’n plek te houden heb ik eerst maar eens een stukje multiplex geplaatst.
Daarna het weggezaagde polyester er weer overheen gelegd en vervolgens gietmassa gemaakt van epoxy met glassbubbles. Dit is de nieuwe toplaag. De gietmassa vult mooi alle kiertje en de zaagsnedes.
Tenslotte moet de vloer wat opgehoogd. De grote stukken binnenschaal leg ik straks gewoon weer terug, maar dit stukje naast de zwaardkast is er in kleine stukjes uitgekomen tijdens het voorzichtig steeds verder slopen. Hiervoor heb ik weer een nieuw ‘dammetje’ geplaatst van een stukje hardhout met een streepje purschuim eronder. Het is belangrijk om hierbij geen kiertje open te laten, want door de glassbubbles blijft de gietmassa onvermijdelijk doorlopen tot het z’n laagst bereikbare plaats heeft bereikt.
De ruimte tussen de ballast bak en de dam heb ik volgegoten met epoxyschuim, met als toplaag weer gietmassa van epoxy met glassbubbles.
Aan de andere kant van de zwaardkast zit natuurlijk nog een ballast bak, of eigenlijk twee achter elkaar. De kajuit loopt aan deze kant verder door onder de bank. De banken dienen bij de T7 als bakskisten. Bakboord een brede kist met daarin nog een stuk ballast. Stuurboord een smallere kist. Het stuk ballast zit aan deze kant nog in de kajuit, weggewerkt achter een multiplex schot.
Op de volgende foto is te zien dat de achterste ballast wat smaller is dan de voorste. Dit vormt vervolgens een laagste punt in de kajuit waar uit het zicht het eventueel naar binnen lekkende regenwater zich kan verzamelen. Om het nog mooier te maken blijkt de achterkant van de voorste ballastbak niet dicht aan de achterzijde:
Na enig aarzelen het schot eruit gezaagd, in twee stukken. Op de eerdere foto zie je dat het deel links van de zwaardkast (voor de kijker rechts, bakboord, dus) alweer op z’n plek zit. Met twee stukken aanrechtblad heb ik de achterste bak dezelfde breedte gegeven als de voorste, waardoor eventueel water in de kajuit niet meer uit het zicht loopt.
Geen idee waarom, maar mijn intuïtie zei me dat de stuurboord ballastbak geen zand bevatte. Hier heb ik een paar gaten geboord om er 2-componenten pu schuim in te gieten. De eerste poging mislukte jammerlijk. Net even te lang geroerd waardoor het mengsel niet meer door de papieren trechtertjes wilde lopen. Snel de opschuimende mengbeker buiten de boot op een vuilniszak gezet en opmaken voor poging 2 dan maar. De gaten uiteindelijk dichtgemaakt met epoxy gietmassa.
Tenslotte het laatste strookje vloer dat ik eruit heb gezaagd alvast even terug gelijmd.