Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Opknappen Dufour T7

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 07:19 #1034479

Hier de beloofde foto's






Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 07:21 #1034480

Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 02 apr 2019 07:22 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 07:23 #1034481

Wat ziet die zwaardasconstructie er groot uit, welk bouwnummer heb je?
Ik had 272, en dat zag er heel wat verfijnder uit...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 07:39 #1034484

Geen idee, kun je me een hint geven waar het bouwnummer te vinden is?
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 07:58 #1034492

Op het typeplaatje achterin de kuip, dacht ik.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 09:24 #1034506

De kuip is kaler dan mijn hoofd, geen typeplaatje te bekennen. In de kajuit ook niks te vinden.
Het enige bewijs dat het überhaupt een Dufour is zijn de reliëf vormen op de beide luiken.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 10:35 #1034530

Wat kaal!
Heb je dan zwaardbediening met lijnen of met spindel?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 11:12 #1034537

Ik heb een lijn in de kuip voor zwaard ophoog en een lijn bij de kajuitingang voor zwaard naar beneden.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 11:21 #1034540

Oh, ik had ze beiden in de kuipvloer.
Spindel is dacht ik van de allereerste T7's.
Heb de neerhoudlijn al snel vervangen door een stuk 10mm elastiek, gaat er een stuk minder kapot als je vast loopt, en de lijn niet goed uitloopt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 apr 2019 11:29 #1034543

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
nu je alles gesloopt heb en schoon is kan je gaan opbouwen.

ik heb de neerhoudlijn ook vaak gewoon los hangen, het zwaard blijft wel een beetje naar beneden wijzen, behalve als ik hoog en scherp aan de wind moet varen zet ik strak recht.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 02 apr 2019 11:30 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 20 apr 2019 18:58 #1038760

Draijer veel succes met het opknappen van de T7!
Werk zat nog zo te zien.
Het begint inderdaad met het weghalen van alles wat slecht is, het heeft geen zin om iets lokaal aan te pakken, terwijl eronder misschien nog meer rottigheid zit. Alleen kost opbouwen wel veeeeel meer tijd dan slopen.

Wij hebben vorig jaar een T7 gekocht.
In eerste instantie leek alleen het dek slecht in de verf te zitten, maar er zijn bij ons ook best wat lekkages door uitgedroogde kit e.d., zodat er aan de binnenkant ook wat herstelwerk gedaan moet worden.
Voordeel van het dek opnieuw verven is dat al het beslag, scharnieren, preekstoel e.d. er toch af moet en daarna vers in de kit weer gemonteerd wordt. Hopelijk zijn we dan de meeste lekkages door regenwater kwijt.


Verder meteen een aantal dingen aangepakt afgelopen winter, zoals inbouw van een toilet en elektra vernieuwd. Nu liggen we in de hal om te schilderen en de klusjes af te maken, en we hopen over 2 - 3 weken het bootje weer te laten drijven.


Onze boot heeft net als bij Peter geen binnenschaal, alleen een polyester romp van een centimeter dik ongeveer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 20 apr 2019 19:44 #1038774

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
Mijn schip komt vanuit 1981 bouwnummer 157, ik heb het originele metalen typeplaatje in de boot.

Ik zal een paar fotoos maken hoe de zwaardkast zit bij mij in de voorkajuit als ik er weer ben

je sloopt het aardig, maar het lijkt erop dat het weer goed en netjes kan worden


net eerste zeiltochtjes gemaakt vanuit de nieuwe jachthaven de Commpagnies in Enkhuizen, duurd wel weer een weekje minimaal voor ik er ben
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 apr 2019 19:45 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 apr 2019 11:19 #1041126

Het wordt wel weer eens tijd voor een update dacht ik zo. De opengemaakte ballast bak moet ook weer dicht natuurlijk. Dit wilde ik gaan doen met epoxyschuim. Om dit op z’n plek te houden heb ik eerst maar eens een stukje multiplex geplaatst.



Daarna het weggezaagde polyester er weer overheen gelegd en vervolgens gietmassa gemaakt van epoxy met glassbubbles. Dit is de nieuwe toplaag. De gietmassa vult mooi alle kiertje en de zaagsnedes.



Tenslotte moet de vloer wat opgehoogd. De grote stukken binnenschaal leg ik straks gewoon weer terug, maar dit stukje naast de zwaardkast is er in kleine stukjes uitgekomen tijdens het voorzichtig steeds verder slopen. Hiervoor heb ik weer een nieuw ‘dammetje’ geplaatst van een stukje hardhout met een streepje purschuim eronder. Het is belangrijk om hierbij geen kiertje open te laten, want door de glassbubbles blijft de gietmassa onvermijdelijk doorlopen tot het z’n laagst bereikbare plaats heeft bereikt.

De ruimte tussen de ballast bak en de dam heb ik volgegoten met epoxyschuim, met als toplaag weer gietmassa van epoxy met glassbubbles.

Aan de andere kant van de zwaardkast zit natuurlijk nog een ballast bak, of eigenlijk twee achter elkaar. De kajuit loopt aan deze kant verder door onder de bank. De banken dienen bij de T7 als bakskisten. Bakboord een brede kist met daarin nog een stuk ballast. Stuurboord een smallere kist. Het stuk ballast zit aan deze kant nog in de kajuit, weggewerkt achter een multiplex schot.



Op de volgende foto is te zien dat de achterste ballast wat smaller is dan de voorste. Dit vormt vervolgens een laagste punt in de kajuit waar uit het zicht het eventueel naar binnen lekkende regenwater zich kan verzamelen. Om het nog mooier te maken blijkt de achterkant van de voorste ballastbak niet dicht aan de achterzijde:





Na enig aarzelen het schot eruit gezaagd, in twee stukken. Op de eerdere foto zie je dat het deel links van de zwaardkast (voor de kijker rechts, bakboord, dus) alweer op z’n plek zit. Met twee stukken aanrechtblad heb ik de achterste bak dezelfde breedte gegeven als de voorste, waardoor eventueel water in de kajuit niet meer uit het zicht loopt.



Geen idee waarom, maar mijn intuïtie zei me dat de stuurboord ballastbak geen zand bevatte. Hier heb ik een paar gaten geboord om er 2-componenten pu schuim in te gieten. De eerste poging mislukte jammerlijk. Net even te lang geroerd waardoor het mengsel niet meer door de papieren trechtertjes wilde lopen. Snel de opschuimende mengbeker buiten de boot op een vuilniszak gezet en opmaken voor poging 2 dan maar. De gaten uiteindelijk dichtgemaakt met epoxy gietmassa.



Tenslotte het laatste strookje vloer dat ik eruit heb gezaagd alvast even terug gelijmd.

Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 11:24 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 apr 2019 11:50 #1041132

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
ahha ik moest echt even kijken hoe dat zit bij jou , ik zal wat fotoos maken van mijn deel....op dat achterste balastdeel bakboord ( vanuit kajuit gezien ) staat bij mij de huishoud accu 105 ah...dan mijn pomptoilet.
links van de accu is mijn kledingruimte met kapstok

er staat tussen de accu op het balast en pomptoilet nog wel een schot bij mij, bij jou is die er niet.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 11:52 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 apr 2019 12:28 #1041143

Op de vierde foto zie je dat daar bij mij ook een accu stond. Ook van 105 Ah trouwens. Geen idee of die nog wat doet. Heb hem aan de lader gehad, maar nog niet getest.

En bakboord vanuit de kajuit gezien? Daar hebben ze het woord stuurboord voor uitgevonden toch? Om te zorgen dat het niet uitmaakt welke kant je opkijkt.

Dat schot voor de achterste ballast zat er bij mij ook hoor, kijk maar:
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 apr 2019 12:33 #1041144

Tot zover de restauratie van de kajuitvloer. Alleen de bodem nog even terugleggen. Maar eerst terug naar wat ik inmiddels allang klaar had willen hebben: Het houtwerk binnen in de kajuit. Door de lekkage van de luikscharnieren en wat andere dekdoorvoeren heb ik een stuk plafond moeten vervangen. Met transparante lak is het onmogelijk (voor mij althans) om dit enigszins acceptabel weer af te werken. Bovendien vindt de opzichtster het gelakte hout niet mooi. Wit verven dus (RAL 9010). Maar aangezien de deskundigen vrij unaniem zijn in hun beweringen dat dekkende kleur over vernis niet mogelijk is moest de oude lak eerst verwijderd. Tussen de moeren, waar schuren hoe dan ook onmogelijk zou zijn eerst maar eens afbijt geprobeerd. Dat werkte op zich wel, maar afbijt op een plafond dat geeft me een bende. Niks voor mij dus. Buiten de boot een stukje geprobeerd met de verfstripper (föhn) maar dat beviel me ook niet. Bovendien was ik wat huiverig om de lijm achter het hout al te zeer te verhitten. Misschien ben ik onnodig voorzichtig, maar ik heb het niet aangedurfd.

Uiteindelijk 20 schuurpads korrel 80 versleten op de excentrische schuurmachine met stofzuiger. Kwestie van heel snel schuurpads vervangen, man wat was die lak hard. Inmiddels zit het plafond 1x in de grondverf. Ik twijfel nog een beetje tussen een tweede laag grondverf of meteen 2x aflakken.

En toen was het tijd om de bakboord romp van nieuwe binnenbekleding te voorzien.



Bij de plaatselijke houthandel een stukje Meranti 5,5 mm multiplex gehaald en op maat gemaakt. De vorm van de romp brengt hier een uitdaging met zich mee. Over de lengte van 240 cm buigt het hout prima, maar de verticale buiging wordt wat lastiger. Met twee vingers kun je de plaat wel tegen de romp drukken, maar zodra je loslaat wil het materiaal zijn rechte vorm weer aannemen. Fixeren in de lijm dus, maar hoe?

De T7 heeft een klein in hoogte verstelbaar vierkant kajuittafeltje aan de maststeun waar een grotere tafel in twee delen overheen wordt geschoven. In dit vierkante tafeltje heb ik twee gaten geboord en er met twee bouten een balk op vastgezet. Twee latten naar de stuurboord romp fixeren de balk. Zonder deze twee latten draait de boel nog een beetje rond de maststeun en met de lange balk als hefboom zou je zomaar de maststeun uit z’n schroefjes kunnen breken.

Na wat oriënteren op geschikte lijm kwam ik uit bij Fix All Wall & Floor, zeg maar MS polymeerkit uit een emmer. Ironisch genoeg heb ik hiervoor gekozen omdat ik bang was voor de korte verwerkingstijd van epoxylijm. Blijkt op de emmer de gebruiksaanwijzing te vermelden dat je een oppervlakte moet insmeren die je in 10 minuten kunt volplakken… Da’s best lastig met 1 tegel van 240 x 40. Goed voorbereiden dus.

Hieronder het resultaat. Ik heb de plaat gefixeerd met 6 deurspanners. Een soort telescopische omgekeerde lijmklemmen. Dit laat ik twee dagen zo zitten en dan maar hopen dat de kracht van de lijm groter is dan de veerkracht van het hout.





Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 12:38 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 apr 2019 13:29 #1041155

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
Nou dat ziet er best heel oke uit, met grondverf vul je oneffenheden en hecht je, dus 2 lagen is meer oneffenheden vullen en als je hem dan schuurt zou hij vlakker kunnen zijn dan met 1 laag , dat is alles.

En Yep het is aan stuurboordzijde, je hebt gelijk want daar is het voor uitgevonden, ik maak het verwarrend zo
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 13:30 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 30 apr 2019 19:05 #1041885

Vanmiddag de deurspanners eraf gehaald en alles blijft keurig op z'n plek. Nog 'even' twee hoekjes vullen en de romp is weer geheel bekleed.





Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 01 mei 2019 08:28 #1042011

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
Gaat goed zo ! al is het en blijft het een flinke klus, maar er zit ineens wel flinke vooruitgang in
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 27 mei 2019 17:56 #1049586

Inmiddels is de kajuit klaar voor gebruik. De bodem moet nog een keer terug en de stroomspaghetti moet nog worden aangepakt, maar dat is allemaal geen reden om niet te gaan zeilen.



Dan was er nog de achterkajuit. Vóór de winter was ik begonnen met het verwijderen van aangetast hout, met de bedoeling om de hele achterwand te vervangen. Dat bleek nogal tegen te vallen, dus uiteindelijk maar voor de mozaïek-oplossing gekozen, op de foto's nog niet helemaal klaar, maar met nog een paar stukjes multiplex, wat plamuur een een paar lagen verf wordt het vanzelf weer toonbaar.






Inmiddels staat de boot op de kant in de jachthaven. Daar nog even van de trailer op een bok, om bij het zwaard te kunnen. Als dat is aangepakt kan Antares na 10 maanden eindelijk het water in.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 17:57 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 27 mei 2019 19:05 #1049610

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
wat een klus e, en wat een doorzettingsvermogen, maar je kan zeilen, dus zeilen zeg ik.

hier een foto van mijn zwaardkast, er zit aan beide kanten een driehoek als versteviging gemaakt

onder de plastic deksel zit de zwaard as gemonteerd



Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 19:06 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 27 mei 2019 20:26 #1049633

Jouw zwaardas is vervangen door een 'vaste' as als ik goed op de hoogte ben. Ik ben benieuwd wat er achter mijn roestige afdekkapjes zit.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 mei 2019 18:59 #1049905

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
Werkelijk geen idee, nog nooit naar gekeken
Draijer 570 schreef :
Jouw zwaardas is vervangen door een 'vaste' as als ik goed op de hoogte ben. Ik ben benieuwd wat er achter mijn roestige afdekkapjes zit.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 05 juni 2019 14:50 #1051978

Na twee uitstapjes hier: zeilersforum.nl/index.php/foru...s-losmaken-dufour-t7 en hier: zeilersforum.nl/index.php/foru...zwaardas-constructie maar weer verder in dit topic.

Omdat de toegang tot de zwaardas niet los is te krijgen (niet zonder schade althans) heb ik besloten het zwaard kaal te maken en te voorzien van antifouling. Bij het kaalmaken blijkt nog maar eens dat deze boot geen origineel T7 zwaard (en as) meer heeft.




Het is een massief hardhouten zwaard met een blokje lood of zink erin ter verzwaring.

Omdat ik toch eenmaal bezig was met de vacuumschraper ben ik ook het onderwaterschip maar eens voorzichtig te lijf gegaan, met de bedoeling om de loszittende antifouling weg te krabben en daarna te gaan antifoulen.

Hier bleek een meevallertje. Er zitten maar twee laagjes op. Een zwarte direct over de gelcoat en een rode, vrij harde, maar mogelijk wel zelfslijpende antifouling. Omdat ik geen trek heb in een laag primocon tussen twee lagen antifouling heb ik de knoop maar doorgehakt en ben vanmorgen met bureaustoel en stofzuiger naar de boot getogen.









Met een vers mesje in de schraper (beide kanten gebruikt vandaag) in ruim 5 uur tijd bijna alles eraf. Soms zit het gewoon een keer mee. Plan voor het vervolg is eerst helemaal schoon krijgen, dan twee lagen pantsercoat over de gelcoat en dan een laagje Interspeed om het af te maken. Als het weer meewerkt (droog op de dagen dat ik vrij ben) komt de boot deze maand misschien nog wel in het water.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 05 juni 2019 15:25 #1051991

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6020
mooi dat dit deel mee valt, kan je er weer jaren tegen.

ik heb harde antifouling van interspeed, de vorige zat er bijna 5 jaar op en was best nog redelijk.
nu hetzelfde erop in twee lagen, redde het net voor 115 euro, incl bun en zwaard en roerblad.

maak het mooi glad nu het kan
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 juni 2019 15:48 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl