Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Opknappen Dufour T7

Opknappen Dufour T7 05 juni 2019 20:43 #1052097

peter1 schreef :
Werkelijk geen idee, nog nooit naar gekeken
Draijer 570 schreef :
Jouw zwaardas is vervangen door een 'vaste' as als ik goed op de hoogte ben. Ik ben benieuwd wat er achter mijn roestige afdekkapjes zit.

Weet ook niet hoe ik daarbij kwam. Jij hebt zo te zien juist een originele en ik niet meer.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 28 juni 2019 22:12 #1059181

Vanmiddag eindelijk de T7 te water gelaten EN paar uurtjes later de Draijer verkocht. Tijd voor een nieuwe nickname.

Antares (zo heet de boot) was al bezet, maar even googlen bood uitkomst.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 06:16 #1059206

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12403
Proficiat.
Wel alle voorzorgsmaatregelen genomen bij de herdoop?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 06:18 #1059207

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12403
Voordat het weer een gezoek wordt over dat hernoemen



Iedereen weet dat het hernoemen van uw boot alleen maar ongeluk zal brengen en uw vaaravontuur tot iets zal maken dat u liever wilt vergeten. Maar wat moet je doen als, na maanden van zoeken, u uw droomboot vindt, met een naam waarmee je gewoon niet kunt leven? Hoe bestrijd je het bijgeloof hierover? Op deze pagina geven we u ingrediënten voor een een bezwering die het ongeluk zal afwenden.

Het veranderen van de naam van een boot is natuurlijk niet iets om lichtvaardig over te doen. Sinds het begin der tijden weten zeilers dat schepen waarvan de naam is gewijzigd, tot de ongelukkigste schepen verworden. Dus, is er een manier om een naam van een boot te veranderen en niet de wraak van de goden en de elementen over u heen af te roepen? Dit artikel probeert u hierop antwoord te geven.

Volgens de legende, is elk schip geregistreerd op naam in het grote boek van de schepper van de diepte en zijn alle schepen persoonlijk bekend bij Poseidon (of Neptunus), de god van de zee. Het is dus logisch dat, als we de naam van onze boot willen veranderen, we eerst zijn naam moeten zuiveren in het grote boek van de schepper van de diepte en uit het geheugen van Poseidon moeten wissen. Dit is een ingewikkeld proces dat begint met het wissen van alle sporen van de identiteit van de boot. Dit is essentieel en moet zorgvuldig gebeuren.

Bij het zuiveren van uw boot, is het acceptabel om Typex of een dergelijk vloeistof te gebruiken om de bootnaam te wissen uit logboeken, motor- en onderhoudsgegevens, etc., maar het is veel makkelijker om het overtredende document simpelweg te verwijderen uit de boot en opnieuw te starten met een schone lei. Vergeet vooral de reddingsboeien, de spiegel en de naamsvermelding op de steven niet. OP de binnenkant van de kap van de buitenboordmotor staat vaak ook de naam van de boot. Let dus ook op dergelijke verborgen plaatsen.

De grootste fout die u kunt maken is om de nieuwe naam reeds aan boord te brengen, alvorens de totale reiniging van de oude naam gereed is. Wacht daar dus mee!

Zodra u zeker weet dat elke verwijzing naar haar oude naam is verwijderd, resteert alleen nog om een metalen plaatje voor te bereiden met daarop de oude naam geschreven met in water oplosbare inkt. Je moet daarnaast een fles van redelijk goede Champagne klaarzetten. Een gewone mousserende wijn zal niet werken volgens de overlevering.

Dan volgt de doop. Dit is een gunstig moment om je vrienden uit te nodigen om getuige te zijn en om te feesten.

Het Programma kan er als volgt uitzien:

12.30 uur Ontvangst genodigden met erwtensoep & roggebrood
13.00 uur Officiële herdoophandeling
13.10 uur Gezamenlijk heffen van het glas op een behouden vaart
Begin de zuiveringsceremonie met het aanroepen van de heerser van de diepte de zee als volgt:

Oh machtige en grote heerser van de zeeën en oceanen, aan wie alle schepen die zich wagen op uw uitgestrekt domein zijn verplicht om hulde te brengen, we smeken u om uw genade om voor altijd uit uw administratie en herinnering de naam (vul hier de oude naam van uw schip) te bannen zodat deze niet langer een identiteit is in uw koninkrijk.

Als bewijs daarvan, leggen wij deze plaquette met haar naam welke u met uw krachten kunt wissen zodat deze voor altijd wordt verwijderd.

Op dit punt in de ceremonie wordt het voorbereide metalen plaatje vanaf de boeg van de boot in het water gegooid.

In dankbare erkenning van uw vrijgevigheid en ontheffing, bieden wij deze plengoffers aan uwe majesteit en uw hof.

Giet dan ten minste een flinke slok van de fles champagne in het water van oost naar west. De rest kan worden doorgegeven onder uw gasten.

Het is gebruikelijk om de hernoem ceremonie onmiddellijk uit te voeren na de zuiveringsceremonie, hoewel het op elk moment na de zuiveringsceremonie kan plaatsvinden. Voor dit gedeelte van de procedure, moet u meer champagne inslaan, veel meer, omdat je meer goden nodig hebt om het schip te hernoemen dan bij het zuiveren. Begin door opnieuw contact op te nemen met Poseidon:

Oh machtige en grote heerser van de zeeën en oceanen, aan wie alle schepen die zich wagen op uw uitgestrekt domein zijn verplicht om hulde te brengen, we smeken u om in uw genade en herinnering op te nemen dit goede schip vanaf nu en voor alle bekende tijd genoemd (Hier plaatst u de nieuwe naam die u hebt gekozen), het te bewaken met uw machtige arm en drietand en voor haar en haar bemanning zorg te dragen voor een veilige en snelle doorgang bij haar reizen binnen uw rijk.

Als waardering voor uw vrijgevigheid, dispensatie en ter ere van uw grootheid, bieden wij deze plengoffers aan uw majesteit en uw hof.

Op dit punt dient u een fles champagne, waaruit een glas door de kapitein en een glas door de stuurman zijn gedronken, in de zee van West naar Oost.

De volgende stap in de hernoem ceremonie is het sussen van de goden van de wind. Dit zal u verzekeren van eerlijke wind en gladde zeeën. Omdat de vier winden broers zijn, is het toegestaan om ze allemaal in één keer aan te roepen, maar, tijdens de ceremonie, moet ze wél aanspreken bij naam. Beginnen op deze wijze:

Oh machtige heersers van de wind, door wiens macht onze zwakke schepen de wilde en anonieme diepten doorkruisen, wij smeken u om dit goede schip (Plaats hier uw nieuw boot naam) op te nemen in uw registers en de voordelen en geneugten van uw wind te doen toekomen.

Vervolgens dient u op het noorden, een royale plengoffer van Champagne in een champagne flute te schenken en naar het noorden te werpen en zeg:

Geweldige Boreas, verheven heerser van de Noordenwind, schenk ons toestemming om gebruik maken van uw machtige krachten in onze pogingen de wereldzeeën te bevaren, en spaar ons de overweldigende plaag van uw koude adem.

Herhaal op het westen, met dezelfde hoeveelheid Champagne en gooi naar het Westen, en zeg:

Geweldige Zephyrus, verheven heerser van de WestenWind, schenk ons toestemming om gebruik maken van uw machtige krachten in onze pogingen de wereldzeeën te bevaren, en spaar ons de overweldigende plaag van uw wilde adem.

Herhaal op het oosten, met dezelfde hoeveelheid Champagne en gooi naar het oosten, en zeg:

Geweldige Eurus, verheven heerser van de Oostenwind, schenk ons toestemming om gebruik maken van uw machtige krachten in onze pogingen de wereldzeeën te bevaren, en spaar ons de overweldigende plaag van uw zware adem.

Herhaal op het zuiden, met dezelfde hoeveelheid Champagne en gooi naar het zuiden, en zeg:

Geweldige Notus, verheven heerser van de ZuidenWind, schenk ons toestemming om gebruik maken van uw machtige krachten in onze pogingen de wereldzeeën te bevaren, en spaar ons de overweldigende plaag van uw hete adem.

Zorg natuurlijk voor voldoende champagne voor uw gasten aan het begin en tijdens de ceremonie, en na afloop tijdens het feest ter ere van de gelegenheid.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 07:01 #1059214

Ik waardeer jullie bezorgdheid, maar ik heb alleen mezelf hernoemd, de T7 heet nog steeds Antares.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 07:23 #1059218

Wat een onzin over het hernoemen van je boot .
Geef je boot gewoon de naam die jij wil .
Al de rest is kletskoek van bijgelovige sukkels .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 08:02 #1059225

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12403
alpha Scorpii schreef :
Ik waardeer jullie bezorgdheid, maar ik heb alleen mezelf hernoemd, de T7 heet nog steeds Antares.

Pak van mijn hart :)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 09:09 #1059233

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Jupiter staat in de Schorpioen, dat het allemaal nóg trickyer maakt:

Maar als je je aan de tips van Anjo houdt zal het wel loslopen.
:laugh:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 09:39 #1059241

Pas op een boot overnemen zonder een nieuwe naam te geven zorgt voor 27 jaar onheil volgens de maanstrategie .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 09:59 #1059244

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ik was zo bang dat ik maar dezelfde naam heb aangehouden, al erger ik mij er al 4 jaar helemaal rot aan, krijg ik een zenuwinzinking als ik de naam weer lees op mijn boot, bemerk ik langzaam al wat hartklachten omdat ik mij eigen wil niet doorvoer, ik er ook langzaam mentaal aan onder doorga, ik dit allemaal liever heb dan de torn van Neptunus over mij heen te roepen, zelfs de reinigings ceremonie vind ik nog gevaarlijk, je zou maar een foutje maken zeg.


maar mooi man dat je gaat varen met de T7
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 29 juni 2019 10:00 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 17:30 #1059306

Het lijkt erop dat Kawari gelijk krijgt:

Vandaag de mast rechtop gezet. Nou ja, bijna rechtop dan. Ik krijg de onderkant van de mast niet vlak op de grondplaat. Bovendien komen de dikke vallen eruit aan de kant van de dunne geleiders op het dek en vice versa, dus hij moet nog een keer plat.

De motor (Nisan 9.8 tweetakt) wil niet starten. Zelfs geen haperende poging. Gewoon zo dood als een pier.

En vanuit de ballastbak die ik weer mooi dicht had gemaakt druppelt water de kajuit in. Er zit dus een lek van de zwaardkast naar de ballast.

En dan te bedenken dat ik dat allemaal had kunnen voorkomen door een nieuwe naam te verzinnen. Daar had ik de ceremonie van Anjo wel voor over gehad.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 17:36 #1059310

Of zou het aan Jupiter liggen?
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 18:53 #1059329

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Meer geklus dus :huh:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 29 juni 2019 20:25 #1059351

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
phoe wordt nog wel een verhaal zo wat eraan komt, zware mast trouwens van een t7
veel succes dan nog maar

alpha Scorpii schreef :
Het lijkt erop dat Kawari gelijk krijgt:

Vandaag de mast rechtop gezet. Nou ja, bijna rechtop dan. Ik krijg de onderkant van de mast niet vlak op de grondplaat. Bovendien komen de dikke vallen eruit aan de kant van de dunne geleiders op het dek en vice versa, dus hij moet nog een keer plat.

De motor (Nisan 9.8 tweetakt) wil niet starten. Zelfs geen haperende poging. Gewoon zo dood als een pier.

En vanuit de ballastbak die ik weer mooi dicht had gemaakt druppelt water de kajuit in. Er zit dus een lek van de zwaardkast naar de ballast.

En dan te bedenken dat ik dat allemaal had kunnen voorkomen door een nieuwe naam te verzinnen. Daar had ik de ceremonie van Anjo wel voor over gehad.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 30 juni 2019 20:35 #1059615

Kijk, daarom wil de mast niet helemaal rechtop.
Het stukje mastvoet (niet op het dek, maar onderin de mast) waar het gat voor de mastbout in zat is afgebroken en vervangen door 2 stukjes RVS. Dat werkt wel en misschien is het qua veiligheid ook wel geen probleem, maar het is nu de mastbout die maakt dat de mast niet meer verder voorover wil.






Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 30 juni 2019 20:51 #1059619

Kak zeg. Dat is niet goed. Een mastvoet móet echt plat staan. Anders breekt die borgpen geheid zodra t een beetje ruiger wordt.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 30 juni 2019 20:57 #1059622

Zoiets dacht ik al. Blijkbaar ben ik in de markt voor een nieuwe mastvoet.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 30 juni 2019 21:01 #1059623

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ja is beter een nieuwe mastvoet, met losse blokken voor de vallen e.d.

het voordeel daarvan is dat het draaipunt van de mast iets hoger kan maken, zodat je met kantelen boven je kajuitdeksel blijft.


ik heb het ook zo, niet te gek veel werk.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 01 juli 2019 02:45 #1059641

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Tjongejonge, iemand heeft het dus gerepareerd en is daarna nooit meer gaan zeilen anders was de persoon er zelf ook wel achter gekomen.
Dit is bedrog. Weliswaar heeft de koper onderzoekplicht maar de verkoper heeft ook meldplicht van gebreken.
Maar goed, daar heb je nu weinig aan. Ik neem aan dat je doorgaat met repareren.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 01 juli 2019 09:33 #1059715

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
je kan altijd bij mijn T7 komen kijken hoe alles in elkaar zit, deze zit goed en kloppend in elkaar.
al kan je als je er wat verstand van hebt het zelf ook bedenken uiteraard.

succes man met je klus, en je weet als je met ene T7 wilt zeilen, kan je met mij een dagje mee, of een avondwedstrijd...krijg je voldoende power en zin om met je eigen t7 knalhard aan de gang te gaan .
Gijper schreef :
Tjongejonge, iemand heeft het dus gerepareerd en is daarna nooit meer gaan zeilen anders was de persoon er zelf ook wel achter gekomen.
Dit is bedrog. Weliswaar heeft de koper onderzoekplicht maar de verkoper heeft ook meldplicht van gebreken.
Maar goed, daar heb je nu weinig aan. Ik neem aan dat je doorgaat met repareren.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 01 juli 2019 20:08 #1059884

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Is diezelfde mastvoet niet net in een ander draadje langs geweest?

Als ie dan toch zo gerepareerd is moet het niet zo heel ingewikkeld zijn (hoewel vervelend) om die plaatjes te vervangen door een plaatje waarbij het gat voor de pin / strijkbout net 3 mm lager zit. Wel eerst goed kijken en meten met rechtopstaande mast hoeveel je tekort komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 01 juli 2019 20:40 #1059897

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Een hoekje van het hoekje afslijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 01 juli 2019 20:58 #1059907

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
redshift schreef :
Is diezelfde mastvoet niet net in een ander draadje langs geweest?

Dacht ik ook meteen! Iemand hier heeft aangeboden die stukjes rvs te maken... :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 01 juli 2019 21:18 #1059914

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen Dufour T7 02 juli 2019 08:34 #1059988

Ik heb zo te zien inderdaad dezelfde mastvoet als Toeter. Mijn grondplaat heeft 1 extra opening (ook stuk trouwens), vandaar dat de RVS plaatjes ook ruimte bieden aan twee bouten.

Toen we de mast erop wilden zetten zaterdag zat de mastbout trouwens in het linker gat (in het rvs plaatje). Wat ik nog wil proberen is de bout daar weer in aan te brengen en dan als extra borging een M6 bout als scharnier te plaatsen. En misschien zoals Sonador zegt een hoekje van het rvs afslijpen linksonder (en aan de andere kant van de mast rechtsonder).




Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl