Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: boegspriet ontwerpen

boegspriet ontwerpen 29 aug 2019 06:47 #1078117

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7369
steef ton schreef :
Sonador schreef :
Neem hier ook een kijkje voor inspiratie: www.batsystem.se/en/filter-pur...sailing-performance/

Ja precies. Dat bedoel ik. Zo'n mooie buizen-spagetti voorop. Liefst van staal eigenlijk (nu ja, begrijp dat TS dat ieg niet wil). En natuurlijk ook nog wat extra touwtjes en kabeltjes en harpjes en d-sluitingen en pennetjes en borgringetjes, etc. En allemaal permanent. Heb je op de steiger ieg wat om naar te kijken (al zal ik dat niet meer dan een paar nanoseconden doen. Ja ieder zijn gebrek, ik weet het)

zei het al: Dat is allemaal zeker niet nodig als je dat niet zou willen, maar ieder zijn/haar meug...

Toch wel een mooie robuuste oplossing Steef. Het gewicht wordt veelal gecompenseerd met mooie RVS davids en multifunctionele radartorens achterop.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 29 aug 2019 07:18 #1078125

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3774
steef ton schreef :
Sonador schreef :
Neem hier ook een kijkje voor inspiratie: www.batsystem.se/en/filter-pur...sailing-performance/

Ja precies. Dat bedoel ik. Zo'n mooie buizen-spagetti voorop. Liefst van staal eigenlijk (nu ja, begrijp dat TS dat ieg niet wil). En natuurlijk ook nog wat extra touwtjes en kabeltjes en harpjes en d-sluitingen en pennetjes en borgringetjes, etc. En allemaal permanent. Heb je op de steiger ieg wat om naar te kijken (al zal ik dat niet meer dan een paar nanoseconden doen. Ja ieder zijn gebrek, ik weet het)

zei het al: Dat is allemaal zeker niet nodig als je dat niet zou willen, maar ieder zijn/haar meug...

Weet je, soms moet je eerst naar andere oplossingen kijken, alvorens te beslissen dat het veel beter kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 29 aug 2019 09:14 #1078162

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2594
Sonador schreef :
steef ton schreef :
Sonador schreef :
Neem hier ook een kijkje voor inspiratie: www.batsystem.se/en/filter-pur...sailing-performance/

Ja precies. Dat bedoel ik. Zo'n mooie buizen-spagetti voorop. Liefst van staal eigenlijk (nu ja, begrijp dat TS dat ieg niet wil). En natuurlijk ook nog wat extra touwtjes en kabeltjes en harpjes en d-sluitingen en pennetjes en borgringetjes, etc. En allemaal permanent. Heb je op de steiger ieg wat om naar te kijken (al zal ik dat niet meer dan een paar nanoseconden doen. Ja ieder zijn gebrek, ik weet het)

zei het al: Dat is allemaal zeker niet nodig als je dat niet zou willen, maar ieder zijn/haar meug...

Weet je, soms moet je eerst naar andere oplossingen kijken, alvorens te beslissen dat het veel beter kan!

Die plateautjes in de Båtsystem link zijn niet primair voor het bevestigen van een lichtweerzeil maar voor het aanmeren (hekanker uit, boeg naar wal) en af/opstappen bij rotspartijen, die ze in Zweden en Noorwegen in overvloed hebben. Met een niet-overhangende boeg kom je anders lastig aan de wal om je landvast aan een ring, meegebrachte rotspen of boom vast te maken. Kan wel (wij hangen een fendertrapje bij de punt wat in een aantal gevallen werkt om weer aan boord te komen) maar zo'n plateau is zeker handig als je veel aan rotsen afmeert. Een (zelfgemaakte) boegspriet leent zich hier weer niet echt voor.

Als je zo'n plateau hebt kun je er ook je Code-0 etc. aan vastmaken. Volkomen logisch, maar niet het primaire doel.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 09:16 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 07:00 #1078775

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3701
Nou op de boot geweest en een hoop uit geprobeerd, in de haven rond gelopen en eens gekeken bij andere
boegsprieten.


bij een aantal vond ik de rvs ring en bevestiging war de buis door heen loopt een beetje zwak uitzien en wat twijfelachtig, dat deel wil ik sterker maken ook onder het dek .

en met tape en ducktape alles uit getest.

bij mij is het beste en makkelijkste een buis over het hek en ankerbak heen, gaat allemaal net aan.

buis moet wel lang zijn ( minimaal 160 cm totaal )

ik kan op mp een surfmast deel krijgen die lang genoeg is 90% carbon en loopt iets taps toe, van 53 cm naar 42 cm. kan ik zo ophalen

wel 3 uur bezig geweest met testen en meten en puzzelen, maar dit is voor mijn bootje de beste oplossing.
gewoon en buis over dek in een ring en achter ook vast, eventueel een lijntje naar de waterstag.

de ring maak ik van de zelfde buis, achter zaag ik er een stuk af en verdik ik met carbon doek tot ik ene dikke ring heb en lijm dat op carbon strip die op het dek komt...zo iets gaat het worden.

de buis wordt in 2k blauw geschilderd.

ondertussen zijn mijn rvs 316 delen binnen voor het motor ophaalsysteem, dus mooi 2 dingen door elkaar heen ….kan makkelijk nu
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 07:29 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 09:49 #1078813

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4339
"bij een aantal vond ik de rvs ring en bevestiging war de buis door heen loopt een beetje zwak uitzien en wat twijfelachtig, dat deel wil ik sterker maken ook onder het dek ."
Dit is waarschijnlijk Sélden geweest. Heb best vertrouwen in die constructie.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 09:55 #1078816

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6523
Bij lange paal over dek moet je paal heel sterk zijn en moet je de twee punten op dek goed sterk maken / versterken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 11:01 #1078838

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3701
ja snap ik Joost , onder het dek kan ik ook een plaat maken zodat de drukkrachten over een vergroot oppervlakte komen, ik maak de boegspriet ook niet heel erg groot, vermoed zo een 80 cm.

ik kan ook een lijntje maken naar de waterstag.

of zo een 90% carbon surf mast van 53 mm naar 42 mm sterk zat is daar heb ik geen idee van, in combinatie met de waterstag wellicht wel

ik haal hem op en ga vandaar uit werken

deze afstand vind ik teveel voor de v boegspriet, is 8 cm en dat moet ik opvullen met een mooi gevormd blokje, maar stap er daarom vanaf.












Sunday schreef :
Bij lange paal over dek moet je paal heel sterk zijn en moet je de twee punten op dek goed sterk maken / versterken
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 12:26 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 13:08 #1078871

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1679
Ik heb mijn sprietje gemaakt door het bovenste stuk surfmast in het onderste stuk te steken, met epoxy, gevuld met aerosil en chopped strands er tussen. Hier en daar een klein gaatje in het buitenste mastje, zodat de lucht er uit kon. Daarna 4 laagjes carbonkous, de binnenste 3 trapsgewijs korter en de laatste over het geheel. Vervolgens stuk aan de voet voor 20 cm gevuld met epoxy met glassbubbles en chopped strands en hetzelfde aan het uiteinde, maar daar maar 6 cm.
Bij mij steekt alleen de eerste 15 cm in een versterkte (rvs) koker. Ik heb er ruim 200 kg aan gehangen en het sprietje zakte niet waarneembaar naar beneden. Ik heb uitgerekend dat het sprietje in de koker een breeksterkte heeft van 5 ton aan het uiteinde (mijn bootje heeft een wv van 3,0 ton). Sterk zat dus...

Succes met jouw constructiewerk van je sprietje! Ik heb er al de nodige mijlen mee gevaren en het voldoet volledig aan alle verwachtingen. Wat erg fijn is.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 13:09 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 14:08 #1078881

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3701
wauw klinkt pittig , ik neem aan dat je er geen waterstag aan hebt gemonteerd
ik zou er idd ook een carbon kous om kunnen lamineren, al is 4 laagjes kous ook geen goedkope oplossing van 15 euro per meter , al heb ik geen idee wat de wanddikte is, ik ga de buis volgeden week ophalen, en een beetje uittesten op sterkte.

Grappig spul dat carbon ed, je hebt ook aramide en kevlar met allemaal specifieke eigenschappen, leuk om mee te werken allemaal lijkt mij, ben er een beetje in het lezen, en ik heb een dagje zo een leerzaam workshopje van het zeilersforum bijgewoond.

ik ben niet zo technisch onderlegd als Sunday met zijn oplossingen en innovatieve inzichten, maar kom wel technische een stukje op weg gelukkig als niet techneut zijnde.


steef ton schreef :
Ik heb mijn sprietje gemaakt door het bovenste stuk surfmast in het onderste stuk te steken, met epoxy, gevuld met aerosil en chopped strands er tussen. Hier en daar een klein gaatje in het buitenste mastje, zodat de lucht er uit kon. Daarna 4 laagjes carbonkous, de binnenste 3 trapsgewijs korter en de laatste over het geheel. Vervolgens stuk aan de voet voor 20 cm gevuld met epoxy met glassbubbles en chopped strands en hetzelfde aan het uiteinde, maar daar maar 6 cm.
Bij mij steekt alleen de eerste 15 cm in een versterkte (rvs) koker. Ik heb er ruim 200 kg aan gehangen en het sprietje zakte niet waarneembaar naar beneden. Ik heb uitgerekend dat het sprietje in de koker een breeksterkte heeft van 5 ton aan het uiteinde (mijn bootje heeft een wv van 3,0 ton). Sterk zat dus...

Succes met jouw constructiewerk van je sprietje! Ik heb er al de nodige mijlen mee gevaren en het voldoet volledig aan alle verwachtingen. Wat erg fijn is.
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 14:58 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 14:56 #1078885

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1679
Nee geen waterstag. Is ook niet nodig (wellicht wel als ik een code zero zou willen). Sprietje is in 2 seconden uit zijn pocket en 5 seconden later in de bakskist als dat nodig is. Er terug duurt net zo lang, maar operationeel duurt een heel klein beetje langer omdat ik de halslijn dan nog mee naar achteren moet nemen en door een valstopper moet halen.
Op zee laat ik het sprietje in de pocket, invarend in havens of sluizen haal ik het weg. Ik denk dat de meesten die mijn bootje in een haven zien niet (kunnen) weten dat er een sprietje op mijn bootje zit...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 14:57 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 15:01 #1078886

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3701
Met waterstag zou je een enorm krachtenspel kunnen elimineren op de spriet, maar het maakt niet uit want het werkt prima zo bij jou en daar gaat het om, ik maak hem wel met waterstag zodat ik wat minder kous hoef te kopen en minder sterkte hoef te hebben, ben benieuwd hoe sterk de buis uit zich zelf is op die 80 cm uitsteek.

steef ton schreef :
Nee geen waterstag. Is ook niet nodig (wellicht wel als ik een code zero zou willen). Sprietje is in 2 seconden uit zijn pocket en 5 seconden later in de bakskist als dat nodig is. Er terug duurt net zo lang, maar operationeel duurt een heel klein beetje langer omdat ik de halslijn dan nog mee naar achteren moet nemen en door een valstopper moet halen.
Op zee laat ik het sprietje in de pocket, invarend in havens of sluizen haal ik het weg. Ik denk dat de meesten die mijn bootje in een haven zien niet (kunnen) weten dat er een sprietje op mijn bootje zit...
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 15:09 #1078887

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1679
peter1 schreef :
Met waterstag zou je een enorm krachtenspel kunnen elimineren op de spriet

Dat klopt, maar je hebt ook weer een extra onderdeel. Die paar tientjes carbon ben je na 2 weken vergeten, in 10 seconden het sprietje weg en in 15 seconden het sprietje operationeel verveelt nooit.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 15:26 #1078889

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6900
De sterkte van die spriet maakt niet echt uit. Het gaat allemaal om de bevestigingspunten.
Als Steef 5 ton wil hangen aan het uiteinde van de spriet dan heeft ie een kloek boegbeslag om het zo maar te zeggen.

Bij de Selden boegsprietjes en aanverwante types steekt meestal maximaal de helft uit. Hang je daar 400 kg voorstagspanning (met een code Zero) aan dan drukt het andere uiteinde met 400 kg op je dekoog en trekt ie met zo ongeveer het dubbele aantal kg aan de bevestiging aan de neus. zo simpel is het. Voor het gemak vergeet ik nog dan even alle andere krachten die erop komen.
Lijkt me dat een waterstagje wel wat verlichting geeft.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 15:27 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 15:37 #1078892

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1679
holtere schreef :
De sterkte van die spriet maakt niet echt uit. Het gaat allemaal om de bevestigingspunten.
Als Steef 5 ton wil hangen aan het uiteinde van de spriet dan heeft ie een kloek boegbeslag om het zo maar te zeggen.

Dat klopt. Wat dat betreft niet zo verschillend met dat van jouw scheepje (wat betreft het versterken van de boeg), denk ik. Boegje versterkt met wat unidirectioeel carbon en scheepje had al een kloek boegbalkje (bootje is van multiplex. Mag je zo niet noemen naar het schijnt, maar daar heb ik maling aan :ohmy: ). Dat versterken moet inderdaad toch.

Och en de sterkte van de spriet maakt natuurlijk wel heel veel uit. Alles moet met elkaar in verhouding staan. Boegbeslag dat 5 ton kan hebben en een sprietje dat breekt bij 500 kg is niet zo zinvol.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 15:39 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 15:38 #1078893

Water stag geeft gewoon enorme reductie van de kracht op het boegbeslag.. ik wil mijn gennaker ook nog gaan monteren op spriet komend jaar.. maar ga zeker een waterstag gebruiken..
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Hoefnix” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 15:41 #1078895

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1679
ISO788 Hans schreef :
Water stag geeft gewoon enorme reductie van de kracht op het boegbeslag.. ik wil mijn gennaker ook nog gaan monteren op spriet komend jaar.. maar ga zeker een waterstag gebruiken..

Ja, dat is helemaal prima hoor. Maar de mijne steunt al behoorlijk wat mijltjes 64 meter aan gennaker, ook bij 16+ knts wind en mijn bootje (3 ton leeg) is al meermaals met 8+ knts door het water gesleurd door gennaker aan het sprietje. Zoals men zegt: meten is weten en geloven kun je beter in een kerk doen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 15:54 #1078898

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6900
Dat klopt. Wat dat betreft niet zo verschillend met dat van jouw scheepje (wat betreft het versterken van de boeg), denk ik

Ik heb niets, maar dan ook werkelijk niets aan de boot verstevigd.
De enige aanpassing is: twee gaatjes van 22 mm waar de as door de ankerbak heen loopt en het gaatje in de neus voor de waterstag.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 15:55 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 16:03 #1078899

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1679
Ok, duidelijk. Ik dacht dat je de boeg ter plekke van die boutgaten had versterkt. Nu ja, dat heb ik dus idd wel moeten doen. Niet dat je daar iets van ziet...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 16:05 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 16:18 #1078901

Een 3 punts afsteuning is gewoon meest stabiel ..
Dus ja het kan werken steefton maar wanneer ik dat maak wil graag safe zijn. Eerder op de skiff een gennaker pole vervangen door een surfmast.. werkt fantastisch tov een stijve alu pole.. top op gegeven moment met +5 bf de pole breekt...
Mij viel op dat een spiboom( toch een stevige paal) als gennaker pole al snel erg ver door veert.. die paal is gemaakt op compressie natuurlijk, maar ik doe er toch een waterstagje aan...al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust...een simpele RvS beugel met waterstag is denk ik het simpelst... niet zo geil als een Carbon vork natuurlijk..
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Hoefnix” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 16:22 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 18:48 #1078924

Deze vond ik fraai
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 19:13 #1078928

Zoiets idd.. kiss..
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Hoefnix” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 19:26 #1078931

Diverse Dehlers zijn standaard uitgerust met een oog aan de preekstoel en een bev. oog aan dek. Boom steek ongeveer 60 cm uit, er ligt dan ongeveer 3 meter aan dek.
Sybo
Opstapper bij de http://dehlerzeilers.wordpress.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 19:27 #1078932

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1679
helmsman 38 schreef :
Deze vond ik fraai
Zo zie je maar: smaken verschillen.
Dit stelt voor mij juist de ultieme gruwelijkheid voor en zeker geen KISS. Een enorme verzameling van staal, kokers, stangen, hout, staafjes en borgpennetjes. Dit vind ik juist maximale onnodige ingewikkeldheid.


Dit vind ik KISS



Maar, zoals het gaat: ieder zijn meug! ;)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 20:21 #1078938

Sorry Ton, die van jouw te veel Viagra ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet ontwerpen 31 aug 2019 20:35 #1078940

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1679
helmsman 38 schreef :
Sorry Ton, die van jouw te veel Viagra ;)

wie is Ton?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl