In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
Ik heb geholpen om een boot voor te bereiden voor de 2005 OSTAR, en in 2006 heb ik als co-schipper met diezelfde boot aan de Round Britain and Ireland Race meegedaan. Daar zat een toen nieuwe NKE op met MOB functie in de afstandbediening. Die hebben we getest door overboord te springen met de ab om de nek. Het werkt voortreffelijk. Tijdens de dual handed race hing de ab altijd bij een van de twee om de nek, en we hadden als regel dat de persoon met de afstandbediening verantwoordelijk was voor zeilen, navigatie en uitkijk. Overgeven van de ab was dan ook gelijk een symbolische overdracht van de wacht.
@Accelerate : het ziet er allemaal heel netjes uit, in vergelijking schaam 'k me diep voor mijn 'bricolages'.
@AndreAzuree : onze boot heeft idd. dubbele roeren, het is een Django 12.70 performance
Onder spi gebruiken we altijd de ware wind mode. Van de 'super' modes gebruik ik enkel de gust mode bij aan de wind (schijnbaare), die laat de boot mee oploeven met de windvlagen.
ah vet, een Django! Heb ik ook nog naar gekeken destijds. Mijn ervaring is dat de stuurautomaat heel weinig kracht hoeft te leveren door de dubbele roeren. (Mits de boot lekker in balans is en goed getrimd) Hoe zie jij dat? Onder Genaker heb ik laatst ook de wind-modus gebruikt. Ik zit me nu alleen af te vragen of dat bij de RM standaard schijnbaar of ware wind betreft...Ik ga uit van schijnbare wind.
Ik heb geholpen om een boot voor te bereiden voor de 2005 OSTAR, en in 2006 heb ik als co-schipper met diezelfde boot aan de Round Britain and Ireland Race meegedaan. Daar zat een toen nieuwe NKE op met MOB functie in de afstandbediening. Die hebben we getest door overboord te springen met de ab om de nek. Het werkt voortreffelijk. Tijdens de dual handed race hing de ab altijd bij een van de twee om de nek, en we hadden als regel dat de persoon met de afstandbediening verantwoordelijk was voor zeilen, navigatie en uitkijk. Overgeven van de ab was dan ook gelijk een symbolische overdracht van de wacht.
@AndreAzuree : aan de wind -> schijnbare wind modus
ruime wind -> ware wind modus
Denk niet dat dubbel roer lichter stuurt, in tegendeel. Maar is natuurlijk efficiënter als de boot gaat hellen -> zal dus later uit het roer lopen en over het algemeen stuurt die beter en nauwkeuriger als ’t war ruiger is.
Maar dat zijn vermoedelijk onderwerpen voor een ander draadje
@Etoile, vraag, waar in de boot heb jij je 9x compas zitten?
Is altijd lastig om de meest geschikte plek te vinden.
Huidige fluxgate zat in een kast ca. 1,2m naast de motor aan de zijkant van de boot.
Meer in het midden van de boot zou beter zijn maar dan te dicht bij gietijzeren kiel en in voorpunt is relatief weer meer "beweging" van het schip.
Ik ben er nog niet uit......
@AndreAzuree : aan de wind -> schijnbare wind modus
ruime wind -> ware wind modus
Denk niet dat dubbel roer lichter stuurt, in tegendeel. Maar is natuurlijk efficiënter als de boot gaat hellen -> zal dus later uit het roer lopen en over het algemeen stuurt die beter en nauwkeuriger als ’t war ruiger is.
Maar dat zijn vermoedelijk onderwerpen voor een ander draadje
Zeker, maar ik denk dat je gelijk hebt. Het is de effectiviteit van 1 roer dat naar beneden blijft steken.
Ik zit me nu alleen af te vragen of dat bij de RM standaard schijnbaar of ware wind betreft...Ik ga uit van schijnbare wind.
Da's instelbaar op de bediening.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
waar in de boot heb jij je 9x compas zitten? Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Van de NKE technicus had ik de raad gekregen : centraal en laag, maar dat bleek ivm. kiel en batterijen geen goed idee. Na wat trial and error is het onder het bankje v/d kaartentafel geworden, geen kablage of metaal vlakbij en op een goede 2m v/d motor.
Tip : laat de volle lengte v/d kabel aan je kompas tot je zeker bent dat die goed zit na tests op zee, ik heb natuurlijk de soldeerbout moeten bovenhalen...
Belangrijk is dat je na de (omslachtige) calibratie het resultaat 1.0 op je display ziet. Het kan dat je de calibratie een paar keer na mekaar moet herhalen voor dit lukt (blijkt normaal volgens NKE???) en als het toch niet lukt moet je een ander plekje zoeken.
Belangrijk is om de calibratie ver van externe magnetische invloed te doen ttz. op zee ,maakt echt verschil.
Filmpje hoe het moet :
Nog een andere bedenking : met carbon die elementen aan boord zou je eventueel de plaats van de antenne v/d afstandsbediening testen zodat je geen ongewenste MOB zou veroorzaken als je toevallig even op een plekje zit waar mindere ontvangst (schaduuw) is.
@Etoile, vraag, waar in de boot heb jij je 9x compas zitten?
Is altijd lastig om de meest geschikte plek te vinden.
Huidige fluxgate zat in een kast ca. 1,2m naast de motor aan de zijkant van de boot.
Meer in het midden van de boot zou beter zijn maar dan te dicht bij gietijzeren kiel en in voorpunt is relatief weer meer "beweging" van het schip.
Ik ben er nog niet uit......
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik heb dan wel geen NKE, maar de B&G variant met 9x kompass. Ik heb hem naast de roerkoning geplaats, op de waterlijn. Daar was is ver genoeg van de motor en (redelijk) centraal in de boot.