Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: GRIEND

GRIEND 01 jan 2022 20:59 #1354852

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ja mogelijk met een gewicht van een klok. Die zijn vaak keurig rond en zullen in bijv een pvc pijp willen lopen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 01 jan 2022 21:01 #1354854

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Met een (electro) magneetje vastklikken :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 01 jan 2022 21:50 #1354876

Haha, leuk project.

Vooral slim dat ie in de haven gewoon uit het zicht kan, niet in de weg ofzo...

Hoe je hem ook automatisch maakt (pneumatisch, met een veer, electrisch of voor mij part hydraulisch), zorg dat je de monitor ook redelijk eenvoudig met de hand nog omhoog kan halen.

En pas op dat zo’n monitor niet te aanlokkelijk wordt om vast te grijpen als je door de kajuit loopt, en een golf zet de boot ineens opzij. Uit ervaring weet ik dat eenmaal uit balans, je alles vastgrijpt om een val te voorkomen (natuurlijke reflex). Eigenlijk moet het meeste in een kajuit daar wel op bedacht zijn.. (of gewoon voldoende andere handgrepen in de buurt...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 jan 2022 15:40 #1362187

Vandaag met het aanleggen van het nieuwe electrische systeem begonnen. Kost meer tijd dan gedacht: de hele dag bezig geweest de omcirkelde lokatie “rondom serviceaccu” af te krijgen.









Het op moment (5 Nm) zetten van de M6 moeren van de cellen ben ik mee gestopt: één van de cellen staat gevoelsmatig op het punt van doldraaien :evil: Zwaar belasten straks en goed kijken wat hier gebeurt qua temperatuur. Worst-case zit ik aan 4 nieuwe cellen vast vanwege de ingelamineerde cellen.

Temperatuurvoelers (2x) van het BMS komen net niet in de accubak. Deze moeten nog verlengd worden (lage temperatuur beveiliging laden). BMS heb ik niet aangesloten op de (niet te beveiligen!) BT dongle maar op UART-USB interface. Uitlezen en instellen dan met miniPC: daar is ook software voor.

Morgen de hoofdkabels - nr. 25 en 18 :) - naar de ruimte waar de Multiplus en TS800 komen doortrekken. Zometeen gereedschap en materialen opruimen. 27 Voet is klein om lekker te werken ;)
Laatst bewerkt: 23 jan 2022 17:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 jan 2022 16:09 #1362197

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
In de manual van onze momentsleutel staat dat je eerst een paar keer op een proefbout/moer moet laten klikken. Dan is de sleutel "los" als het ware. Het is ook een HBM exemplaar :whistle:
De momentsleutel op 5 of 6 vond ik al knap hoog aanvoelen. Intuitief op de hand had ik minder porry gegeven eigenlijk voor een schroefje in aluminium.
Evengoed ziet het er netjes uit. Je pakt er mooi de ruimte voor!
Laatst bewerkt: 23 jan 2022 16:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 jan 2022 16:18 #1362202

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Afhankelijk van het soort labelmaker verwacht ik dat je na de zomer de teksten niet meer kunt lezen. Viel mij enorm tegen in ieder geval. voor de rest alleen maar complimenten, ziet er prof. uit.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 jan 2022 17:12 #1362223

Dankje :)

Ik baal echt van die kwetsbare aluminium draad in combinatie met mijn blind vertrouwen “moment = moment”. Notabene speciaal hiervoor aangeschaft, die sleutel en toch doorgegaan, terwijl het niet goed voelde. Volgende keer op gevoel, dat moment. Sleutel had ik in de bankschroef al getest, niet nagemeten. Chinees HBM spul inderdaad dus wellicht niet heel nauwkeurig, maar specificatie is 8 Nm; daar zat ik wel een stuk onder. Ik verdenk eerder mijn (onbedoeld gebruikt gekochtte) cellen. Het inschroeven van de studs ging bij een aantal polen ook al niet heel soepel namelijk. Ik had beter op m’n hoede moeten zijn. Bij nieuwe cellen wellicht geen probleem, toch heb ik liever klemverbindingen daar, zoals bij loodaccu’s.

Deze printer heb ik in de hitte in Irak erg goede ervaringen mee gehad; gaat hier vast ook goed ;)
Laatst bewerkt: 23 jan 2022 17:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 jan 2022 18:08 #1362239

Mijn relatie met momentsleutels is ook niet fijn. Zou zo’n digitale momentsleutel wat zijn ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 jan 2022 02:43 #1362366

Op het moment heeft zo'n sleutel geen gevoel, en jij wel. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 jan 2022 06:20 #1362371

Ik ben niet de enige blijkt. De gespecificeerde 8 Nm geldt voor de hele pool niet voor de aluminium draad daarin. Deze persoon heeft de gestripte draad gerepareerd met een M6 Helicoil. Boor om voor te boren en tap heeft ie vlak geslepen om het blinde gat tot de bodem te kunnen benutten.

Hij werkt met 35-40 in*lbs, dat is ongeveer 4-4,5 Nm

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 jan 2022 07:15 #1362380

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Netjes gemaakt hoor, ik draai ook veel op gevoel aan, en toch vind ik een momentsleutel beter, maar dan moet ie wel goed zijn.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 jan 2022 09:54 #1362419

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Nachtvlinder schreef :
Vandaag met het aanleggen van het nieuwe electrische systeem begonnen. Kost meer tijd dan gedacht: de hele dag bezig geweest de omcirkelde lokatie “rondom serviceaccu” af te krijgen.

Ziet er mooi uit! Ook leerzaam gesprek over momentsleutel, dank.

#OffTopic: waarmee maak je zo'n tekening (en waar deze plaatjes)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 jan 2022 17:51 #1362571

Tekeningen heb ik gemaakt met Visio, de plaatjes zijn gewoon gegrabbed van internet. Ik vind dat sneller lezen dan de officiele symbolen voor zekering, DCDC converter etc te gebruiken.


Vandaag geen meter kabel getrokken uiteindelijk, maar wel een ei gelegd over hoe de ruimte onder de hondenkooi in te richten. Dit is reeds een "technische ruimte" en vlakbij de motor en startaccu (die staat in de ruimte daar direct achter). Ook komt hier de walstroom met aardlek binnen. Er lopen reeds kabelgoten en buizen van deze ruimte tot de navigatiehoek.

Hier moet het gearceerde deel van het schema komen:


De Multiplus is te hoog om rechtop te kunnen plaatsen. Volgens de handleiding mag ie ook op z'n kant. Nu zit er zo'n 8 cm ruimte boven. Ruimte staat direct in contact met het water en heeft een rooster naar het interieur; ik verwacht voldoende koel in de praktijk.

De TS800 (DCDC converter) komt ernaast; tussen de TS800 en het walstroomgebeuren is nog ruimte voor een extra aardlek en 230 V lasdoos.



Voor de busbars, zekeringen en accuschakelaars heb ik een soort schap gemaakt: langs de wanden zag ik niet zitten, zou te vol worden en een crime te monteren of onderhouden. Zelfs nu wordt het redelijk krap.

Was eerst van plan de componenten "strategisch" te plaatsen:


Maar ook na veel gepuzzel gaat het niet lukken dit netjes te bedraden. Bovenste busbars moeten nog, maar gaat veel kruisende draden gaan opleveren - dit loopt dood:


Dat moet anders dus. In het midden komen twee 30 mm brede, 40 mm hoge kabelgoten, met daar omheen de busbars en zekeringen. Volgens mij gaat dat passen:


Andere ideeën om deze componenten te plaatsen zijn welkom uiteraard - ben er nog niet helemaal uit eigenlijk...
Laatst bewerkt: 25 jan 2022 05:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 jan 2022 19:24 #1362594

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
als je wilt mag je mijn hazet momentsleutel lenen
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 jan 2022 19:52 #1362603

:blush: Dankje! Mss klop ik bij je aan als de helicoil erin zit. Zal m’n eigen sleutel sowiezo eens ijken…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 jan 2022 21:31 #1362625

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik heb er een van Gedore. Mag je ook lenen. Gebruik hem zelf zelden.
Het ziet er prachtig uit allemaal. En: electra is altijd een langdradige :silly: klus. Ieder stapje vraagt een heleboel stapjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 06 feb 2022 18:41 #1366520

Lekker kunnen werken dit weekend en aardig opgeschoten.

De ruimte onder de hondenkooi is nu op het AC gedeelte na klaar inclusief het zware krimpwerk.

De verbindingen naar de motor (DCneg, startmotor en dynamo) zijn ook aangesloten aan motorkant. Op de dynamo zat aan de achterkant een diodebrug geïntegreerd; deze heb ik verwijderd: ik laad toch alleen de startaccu en scheelt 0,7 V verlies (en daarmee 20 W warmte bij 30 A…).


Rechtsboven op de foto zat deze plaat direct op de B+ geschroefd; linksboven geïsoleerd op de D+. De D+ liep electrisch gezien door deze plaat heen. Je ziet per laadaansluiting 2 diodes parallel zitten. Mooi compact wel zo maar niet meer nodig.



Op de hoeken de 4 busbars. Rechtsonder het centrale DCneg punt; linksonder service-geswitched; rechtsboven start-ongeswitched, linkboven start-geswitched. De 4 blokjes in het midden zijn MIDI zekeringhouders voor de 16 mm2 bekabeling (60 A gezekerd) naar dynamo, DCDC converter en schakelpaneel. De 65x45 kabelgoot waar alle verbindingen door lopen zit bomvol; had beter een maat hoger kunnen kiezen achteraf.


Rechtsboven nog een stukje DIN rail met 3 zekeringhouders voor steekzekeringen. Het is net niet gelukt de kabels onder de rand van de cable tray te houden. In die hoek ook lastige kruisingen van kabels. Volgens mij heb ik wel eens “T-splitsing kappen” gezien daarvoor, nog eens naar zoeken…

De enige manier om de Multiplus kwijt te raken in deze ruimte was op z’n kant… Met het “verbindingsbakje” daar direct naast helaas te weinig ruimte om de M20 wartels te gebruiken. De kabels komen echter mooi in het midden van de 20 mm gaten naar buiten met 5 mm rondom ruimte. Voor de zekerheid heb ik de kabels flink opgedikt met resceuetape op die plaats. Het zit echter zo stevig vast dat er niets te schavielen valt.



De TS800 is het laatste apparaat in die ruimte (onderkant komt nog USB kabel in…)
Laatst bewerkt: 06 feb 2022 18:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 06 feb 2022 19:51 #1366536

Jeetje, wat ziet dat er netjes en georganiseerd uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 06 feb 2022 20:56 #1366556

Inderdaad netjes! Leuk om mee te lezen als inspiratie! En van al dat labelen ga je ooit heel blij worden als je een keer moet foutzoeken (het blijft een boot, en er kan altijd wat kapot gaan... Maar zo heb je de oorzaak snel gevonden!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 06 feb 2022 20:59 #1366557

Dankje. De bedoeling is ten eerste een betrouwbaar en degelijk systeem te bouwen, maar ook op een manier dat ik (of iemand anders) na zich er een tijd niet in verdiept te hebben, met het schema in de hand problemen kan oplossen. Daarom nu ook gaan bouwen pas nadát er een schema was ;)

Mss heb ik de zekering- en labelhygiëne wat ver doorgevoerd, maar kwaad kan dat niet. Kost wel veel tijd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 06 feb 2022 21:33 #1366566

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Mag ik eens vragen welk materiaal je hebt gebruikt voor het labelen? Zo mag het er bij mij ook gaan uitzien.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 06 feb 2022 21:42 #1366570

Ik gebruik een Rhino 5200 printer. Deze kan labels, maar ook krimpkous printen. Die krimpkous is er in verschillende breedtes, geloof dat het 3:1 krimpt dus je hebt wat speling. Over de kabelschoenen zit lijmende krimpkous, daar overheen dan de witte beprintte krimpkous. Het spul koop je in een soort cardridge, waar ook een soort inktlint in zit. Werkt heel makkelijk, je kunt zelfs vanuit Excel printen - niet nodig hier ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 06 feb 2022 21:44 #1366571

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Dank! Op mijn verlanglijstje gezet.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 06 feb 2022 22:16 #1366582

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Netjes hoor.

het is ook echt de tijd en het weer voor dit soort klussen
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 07 feb 2022 16:27 #1366722

Voor het DC gedeelte ben ik nu zover dat ik verder mag naar de volgende ruimte: achter het schakelpaneel. Draad in plaats van kabel :)

Maar eerst wil ik het AC stuk afronden. Daarmee een begin gemaakt. Ik heb n.a.v. dit draadje besloten om niet galvanisch te scheiden d.m.v. mogelijk ruisende Chinese DCDC converters, maar om miniPC, LCD monitor en audio DAC te voeden met hun meegeleverde dubbelgeisoleerde (en dus gescheiden) netadapters. Die zijn vast óók Chinees :woohoo: maar geven thuis in testopstelling goede ontvangstresultaten. De gele blokjes in dit schema:



Vandaag de wandcontactdozen achter het instrumentenpaneel geplaatst en bedraad. Bovenste relais schakelt bovenste twee dozen; onderste de onderste wandcontactdoos. Die gele AC kabel die die mantelbuis in gaat komt in de ruimte waar ik gisteren over postte uit.
De Wago klemmetjes werken fantastisch! De wandcontactdozen zijn echter gemaakt om 12 mm massief 1,5 mm2 in duwen. De adereindhulsjes die ik heb voor de soepele kabel zijn helaas te kort! Ik heb dit op kunnen lossen door de plastic kapjes af te knippen zodat je het metalen deel overhoudt. Dan gaat het goed. In de Wago klemmen geen probleem.



Alle AC zit in een klein stukje kabelgoot. Daar komt ook geen DC in. Formeel moet ik de deksel een andere kleur geven meen ik; ik zou ook een stukje uit de rondlopende goot kunnen halen zodat het nog meer fysiek gescheiden lijkt. De 12 V spoelaansluitingen van de relais zijn links op de relaisbases en komen straks van boven.


Laatst bewerkt: 07 feb 2022 16:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl