Mede geïnspireerd door dit draadje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...tifouling-aanbrengen
En opmerkingen van Wadloper en Noballast over het kaalhalen van mijn romp heb ik ook besloten over te gaan op Coppercoat.
Een project suggereert misschien dat ik weet hoe het moet, maar dat is zeker niet het geval. Ik sta dan ook zeker open voor opmerkingen en suggesties.
Onkruyt is een Jeanneau SO 32i uit 2007 die wij oktober 2020 in Herkingen hebben gekocht (lag dus op zout water) en oktober dat jaar hebben overgevaren naar de huidige ligplaats Akersloot (Wordt Hoorn, Grashaven)
Toen de boot voor de verkoop uit het water werd gehaald had deze bizar veel aangroei, de boot wilde nauwelijks achteruit. De boot is voor vertrek helemaal afgespoten en we hebben er daarna een seizoen mee gevaren. De boot ligt nu in een (ongeïsoleerde) loods met voldoende ruimte. Het was duidelijk dat er nieuwe antifouling moest opkomen, en dat moest grondig gebeuren, er was zo te zien jarenlang raak gesmeerd met zachte anti-fouling. Ik wilde in eerste instantie over op Copper Cruise, waar ik goede ervaringen mee had. Dus alle anti-fouling er af tot de Primocon. Ik kon zien dat dat de laatste laag was voor de gelcoat (of epoxyprimer, dat weet ik niet).
Inmiddels is mij duidelijk dat dat kaalhalen eigenlijk alleen gaat met het bekende gele mesje. Ik was niet tevreden met het resultaat van zelf slijpen en heb gewoon nieuwe mesje gebruikt. Ik denk dat ik er acht heb versleten. Gaandeweg kwam ik aan aantal uitdagingen tegen. Een paar zijn in de foto's te zien:
Het is echt bizar veel en zwaar werk. Mijn conditie is na een klaplong in juli nog steeds niet op het gewenste peil en dat is hier goed te merken. Gelukkig ben ik meteen begonnen.
De anti-fouling van mijn keuze, Copper Cruise, staat op de nominatie verboden te worden. Dit jaar is er nog een goedkeuring, maar dan...
Ik had al eens van CopperCoat gehoord, maar het leek mij altijd te duur. Meer dan duizend euro voor onze boot. Met elke dag dat ik stond te krabben leek dat gedrag kleiner te worden. Door een opmerking van Wadloper ben ik na gaan denken hoeveel werk dat laagje Primocon nog kom zijn, dat 10 jaar niet krabben ook heel veel waard is. Volgens Noballast was het zonde van mijn werk er daarna 'gewoon' anti-fouling op te smeren.
Mijn kiel heeft op een aantal plaatsen (voor en achter) serieuze roest en moet natuur voor het aanbrengen van Coppercoat eerst weer goed ingepakt worden in epoxy. Misschien nog een beetje shapen? Het is een bulbkiel, ik weet niet of daar ook profielen voor bestaan (en of dat zin heeft)
Voorlopig ben ik nu (29-12) klaar met krabben en begonnen met schuren. Dat gaat redelijk voorspoedig. Eerst met korrel 40 de blauwe harde antifouling er af. Dat schiet nu aardig op, tot de boot vandaag zo zeilknat was van de condens dat er geen beginnen aan was. Zodra je het droog maakte werd het tijdens het schuren als weer nat. Waardoor de schijven (zelfs de Abranet) volliepen. Zie de laatste foto.
Voorlopig even wachten op gunstiger omstandigheden.