Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Poon.

Poon. 12 aug 2022 21:20 #1414240

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
Wat een klus Berghout2 en dat in je eentje. Mijn complimenten , ook voor de manier waarop je de mallen voor de stevens hebt gemaakt. Mooi verslag en documentatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 12 aug 2022 21:33 #1414246

Sailabout schreef :
.....
Blijft er nog IETS van het oude schip behouden?

Geheel tegen de verwachting in: Ja!
De 5 bovenste kontbandjes zijn in goede staat, ik kon de nieuwe achtersteven er mooi aan vast maken.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 06:50 #1414265

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Het lijkt me toch wel dat je complete biotopen om zeep aan het helpen bent :laugh:

Nooit geen wroeging?
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 06:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 07:19 #1414268

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Ga je al dat schuur/schaafstof verzamelen en aan een palingrokerij verpatsen??

Wat n klus.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 07:29 #1414270

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Prachtig werk. Wat een vakmanschap. En leuke verhalen.

En het voordeel ten opzichte van Tally Ho en Sailing Yabá, die ik ook volg (ik kan het niet laten), is dat jou volgen veel minder tijd kost. Hoewel het wel leuk zou zijn als er een paar filmpjes waren, maar ik snap dat je daar geen tijd voor hebt.
Ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik blijf het graag volgen.

Mag ik 1 vraag stellen: Leo Goolden gebruikt brons bij Tally Ho. Jij RVS. Is dat een prijskwestie of heb je daar andere afwegingen bij?

Veel dank voor je verslagen.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 07:50 #1414275

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Mooi verslag weer en de wijze waarop je alles aanpakt, ik zou :silly: het EXACT zo uitvoeren....
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 08:44 #1414284

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Het blijft genieten, dankjewel. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 08:56 #1414290

holtere schreef :
Het lijkt me toch wel dat je complete biotopen om zeep aan het helpen bent 

Nooit geen wroeging?

:-) Nee, want ik leg veel CO2 vast in het schip
En stikstof? Het is hier om te stikken, 30+ graden

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 09:07 #1414293

Minim,
ik kan niet kijken naar die traaaaaage uitleggerige of juist overdreven stoere filmpjes. Binnen een minuut haak ik al af.
Zeker als de cameraman (excuus, camerapersoon) er al filmend doorheen neuzelt.

Waarom ik rvs gebruik en geen brons?
Brons is op zich goed, maar duur en lang niet in elke gewenste maat leverbaar.
Een ander nadeel van brons t.o.v. rvs is uitstekende warmtegeleiding, of beter, de koudegeleiding. Bij temperatuurverschillen, bijvoorbeeld binnen lekker warm en buiten fris, wordt een bronzen schroef een koud element in warmer hout en treedt er condensatie op, op de schroef.
Op den duur zal het hout op die plek aangetast worden, wat in het beginstadium zichtbaar is als groenige vlekken in het hout.
Rvs is een erg slechte warmtegeleider, wat hier dus een voordeel is.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 09:46 #1414300

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Heerlijke vakantie-literatuur!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 11:36 #1414324

Wat een ambacht en vakmanschap!
Heel leuk om mee te lezen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 12:12 #1414331

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erg leuk om te volgen! Succes en ik ben benieuwd maar het vervolg zal wel weer een fijn zeilend Poontje worden!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 12:21 #1414332

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Ik voel me bevoorrecht om dit uit eerste hand en zo onversneden te kunnen vernemen. Dank voor het delen en veel succes!
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 13:33 #1414342

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Wat een vakwerk.
Ik wordt er stil van...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 13:58 #1414347

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Schitterend werk en heel fijn beschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 13 aug 2022 21:33 #1414481

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Wat een werk. Wat een vakmanschap. Het zijn allemaal individuele werkstukken, mag ik zeggen kunstwerken?, al die grote stukken hout, hoe je ze volgens mij met een extreem lage tolerantie/afwijking weet na te bouwen vind ik geniaal, en ook nog even de toekomstige zeileigenschappen verbeteren door de mast wat naar achter te laten hellen, is dat de reden? Of krachtverdeling, waarom is dat?

(Want met gewicht/belading ben je 0.86 graden zo kwijt? Hoe hoog is de mast?)

Wat een fantastisch project, niet alleen het werk zelf, maar zeker ook je uitgebreide (foto!) verslag hier, ik vind het groots!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 14 aug 2022 10:38 #1414547

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Berghout-2 schreef :
Waarom ik rvs gebruik en geen brons? (...)
Rvs is een erg slechte warmtegeleider, wat hier dus een voordeel is.

Bedankt voor je antwoord, Berghout-2. Interessant om te weten.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 17 aug 2022 13:44 #1415603

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 600
Berghout-2,

Wat een fantastisch project. Leuk om te zien hoe een vakman dit aanpakt en er weer een schip van maakt!
Hoop wel dat dit project je niet teveel van het schrijven afleidt ;)

Succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 17 aug 2022 14:12 #1415619

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Berghout-2 schreef :
Ik heb ook gemeten aan de bouwtekeningen en het tuigplan uit 1914. Deze waren niet eensgezind, maar gemiddeld was de mastvalling 0,86 graad achterover t.o.v. de kiellijn, wat een vrij normale waarde is.
Berghout, ik las dit nog even en vroeg mij af of je nu echt 0,86 graad bedoeld (dus nog geen graad achterover) of 86 graden (dus 4 graden achterover). Dit laatste lijkt mij als leek waarschijnlijker in ieder geval.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 14:13 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 17 aug 2022 19:08 #1415742

Timo, ik bedoelde inderdaad 0,86 graad.
In de tijd dat ik de mastkoker op mijn zeetjalk ging maken heb ik op veel schepen de hoek gemeten tussen de mastkoker en het vlak.
Enkele uitzondering daargelaten stonden de meeste tussen 1 en 2 graden achterover.
Een hoek van 4 graden zou wel heel erg veel zijn, hoewel dat bij botters wel weer gebruikelijk is.

Veel mensen die heel goedbedoelend ouwe schepen opknappen hebben niet in de gaten dat mastkokers en achterstevens niet vertikaal staan en dat masten een S-bocht horen te hebben. Dat resulteert in lompe lijnen en lelijke roeren.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 17 aug 2022 19:25 #1415746

Thijs1971 schreef :
............Want met gewicht/belading ben je 0.86 graden zo kwijt? Hoe hoog is de mast?..........

Ja, met een beetje voor- of achterover trimmen gaat de mast natuurlijk mee. De laatste tijd hing hij erg achterover door de motor + appendages. Ik wil dat corrigeren en hem weer gelijklastig trimmen. Dat is veel mooier en het zeilt ook beter.

De mast is vanaf dek tot vleugel 13,50 meter. Van bout tot hommer 10,50.
Voor zo'n klein bootje is het een lange mast, kennelijk wilde men sportief zeilen.

Volgens het originele tuigplan uit 1914 is het grootzeil 50 m2, de fok 15, de kluiver ook 15.
Dat is best veel zeil voor een schepie van nog geen 11 meter.
Als je dan ziet hoe rond de romp behaald is, besef je dat de vormstabiliteit te wensen overlaat, vandaar de anderhalve ton lood die onder de kiel hangt.

Ik ben heel benieuwd hoe dit ding zich gaat gedragen met een beetje wind, kanniewachte!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 17 aug 2022 19:35 #1415752

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Veel zeil en gewicht onderin en double ender. Tien knopen over de golven surfen vij windkracht zes Het lijkt wel een grinde :)

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 17 aug 2022 19:48 #1415760

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Zo gaaf om dit te volgen!

Komt de ballast die je met gevaar voor eigen leven verwijderde gewoon weer onder de nieuwe kielbalk terug?
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 19:49 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 17 aug 2022 20:04 #1415765

Waterblok schreef :
Zo gaaf om dit te volgen!

Komt de ballast die je met gevaar voor eigen leven verwijderde gewoon weer onder de nieuwe kielbalk terug?

Ik overweeg om het achterste stuk (ongeveer 300 kilo) niet terug te hangen om het gewicht van de motor te compenseren.
Maar dat hangt ook af van de uiteindelijk keuze van de nieuwe voortstuwing.
De motor is verrot (onder brak water gezeten en niet goed schoongemaakt, dus oud ijzer). Ik heb de eigenaar geadviseerd om serieus na te denken over elektrisch varen, dan kunnen we het gewicht ook beter verdelen.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 18 aug 2022 06:15 #1415830

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Berghout-2 schreef :
(...) De motor is verrot (onder brak water gezeten en niet goed schoongemaakt, dus oud ijzer). Ik heb de eigenaar geadviseerd om serieus na te denken over elektrisch varen, dan kunnen we het gewicht ook beter verdelen.

Vanuit je eigen vakgebied begrijp ik je mening over de motor. Een motortechnicus zou over de verrotte Poon waarschijnlijk hetzelfde gezegd hebben.
Ik weet niet welk type motor in de Poon stond, maar mogelijk is er een mechanische 'Berghout-2' te vinden die er weer een draaiend juweeltje van kan maken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl