Deel 4
Van ijzer en kuip.
Het schip stond nog steeds op losse vijzels en dommekrachten. Op zich zijn die sterk genoeg, maar erg stabiel is het natuurlijk niet. Met zijdelingse kracht zouden ze zomaar kunnen omvallen, en dat is niet fijn.
Omdat de nieuwe kielbalk heel stevig is, en verbonden met de nieuwe spanten die verdeeld over het schip liggen, heb ik stevige stalen stutten van dikwandige pijp en T-ijzer eronder gelast. Ik heb die zelfs vastgeschroefd aan de kielbalk.
Zo kan het schip niet meer omvallen of verschuiven.
Ik wilde nog wat spanten in de voormalige machinekamer vervangen, onder de kuipvloer. Om bij die spanten te komen moesten de beide tanks eruit evenals de restanten van allerlei rotzooi die met de motor samenhing.
Ik zat te kloten in dat krappe vies-vette hok toen ik besloot dat de kuipvloer weg moest.
Die kuipvloer is van knappe en dikke teakhouten delen. Het leek mij een goed idee om hem in 1 geheel te verwijderen om te kunnen herbruiken.
Maar eerst moesten dan de kuipbanken en andere delen verwijderd moeten worden. Dus netjes slopen.
Onder de kuipbank zat schitterend mooie schimmel
En zinloze lijm met de W van mij
Deurtjes en banken verwijderd
Rondom heb ik de vloer losgeprepareerd, hij viel gecontroleerd voorover
Met enige acrobatiek kon ik een touw om een spant slaan om daar een takel aan op te hangen en de kuipvloer op te hijsen Ik schat de vloer op 300 kilo
Ruimte!
Met een hoop gedoe, takels, touwtjes, stapelaar (die eigenlijk niet hoog genoeg kon maar met houtjes en touwtjes en lijmklemmen kom je een eind) en ander geïmproviseer staat de kuipvloer tegen de muur
Het dikke teak ziet er goed uit. Alleen de opstaande randen zijn slecht, en enkele dekbalken vertonen overmatige schimmel, die moeten later vervangen worden. In 1 dekbalk zat een ernstige brandplek (boven het uitlaatspruitstuk), dat had erger kunnen aflopen!
Over erger aflopen gesproken, de kuipafwatering werd van oudsher verzorgd door twee roodkoperen pijpen van ongeveer 50 mm, die met aangesoldeerde flenzen op het vlak stonden (zonder afsluiters).
Die flenzen zaten elk met 8 messing boutjes vast door het hout.
Maar bij demontage bleek dat alle 16 boutjes al lang geleden gebroken waren.
De pijpen stonden dus driekwart meter onder water los op het hout!
Tot zover.
De laatste twee maanden was de voortgang wat minder dan gehoopt, ook door gezondheidsproblemen. Ik had een longinfectie waar ik 6 weken zoet mee was. Covidtesten bleven negatief, maar de verschijnselen leken verdacht veel op die van corona.
Toen dat klaar was, kreeg ik een klontje in mijn oog. Met spoelen en rommelen met een wattenstaaf kreeg ik die niet weg. In Antwerpen probeerde ik bij een huisarts langs te gaan om hem eruit te laten lepelen, maar alle zes artsenpraktijken die ik aan de telefoon kreeg reageerden ernstig overspannen. Twee praktijken namen de telefoon niet eens op, daar ben ik langsgefietst. Ook overspannen. Overal hetzelfde verhaal, een ernstig tekort aan huisartsen, nergens tijd voor.
Daarna belde ik de oogkliniek. Daar kon ik terecht met een verwijzing van een huisarts….
Toen de spoedeisende hulp gevraagd. Helaas, het was niet spoedeisend want de klont zat er gisteren ook al in.
Kortom, in Antwerpen mag je oog eruit rotten en daar was-ie al aardig mee bezig.
Uiteindelijk heeft de oogarts in Sneek zes dagen later de klont verwijderd. Het was een vlijmscherp stukje oude teer.
Groet uit d'n Antwerp!
Wim.