Zo, klusje voor klusje wordt de boot 'eigen' en alle hoekjes en gaatjes langzaam ontdekt.
De prio 1 klus was het vervangen van de service accu; het is toch wel fijn als de stuurautomaat t langer dan 2 uur doet
Van de winter had ik al een 280Ah lifepo4 accu gebakken (dank aan nardus en de inkoopaktie alhier). En bij verkoop van mijn vorige boot er weer uitgehaald en de nieuwe eigenaar getrakteerd op een glimmende nieuwe AGM, zodat hij niet met mijn broddelwerk hoefde te varen.
Vervanging stond dus al in de planning, maar had graag eerst nog wat meer gevaren
In de Winner 9 staan de accu's heel keurig in een bak aan de BB zijde, net voor de achterkooi.
Maar... er staat wel een kastje bovenop. De Winnerclub bracht uitkomst: 4 schroeven links en vier schroeven rechts en de kast kan er uit.
Nu ja, er uit, hij kan dan niet door de deur, maar gelukkig wel naar achter op t bed.
Zo, even de accu's losmaken. Hoewel. Bij de service accu zitten de kabels in schroef klemmen en maar met een paar draadjes vast. Die zaten dus al nagenoeg los.
De start accu heeft wel keurig aangeperste ogen. Apart.
Maar makkelijk op te lossen door er keurig een paar ogen aan te krimpen, moest toch de juiste maten ogen op komen.
Je kan de hele accubak er uit halen. Da's mooi, kan ik thuis eea afstemmen op de nieuwe accu's.
En kan ik het electra werk er onder bekijken. En daar mooi een extra schakelaar toevoegen die de start met de service accu (achter de schakelaars) door lust. Zodat ik, met het 2 sleutels princiepe, in geval van nood op de lifepo4 service accu kan starten.
Altijd fijn zo'n eerste gat boren in je nieuwe bootje.
Het ziet er daar onder allemaal super netjes uit. Of toch... jawel, 1 van de accudraden bij de schakelaar schavielt het tegen de accu bak. (extra krimpkous en ducttape op de bak to the rescue).
Vervolgens aan het uitzoeken hoe eea in elkaar zit. Onder t bed waar de kast nu op ligt zitten 3 hoofdzekeringen en een cyrix ct. De laatste stellen we buiten werking (de lifepo4 aan de dynamo schijnt geen goed idee te zijn). En labelen de 3 zekering houders na veel speurwerk. En van 30 naar 40A voor de lifepo lader.
Dan door naar de bakskist, de oude 20A lader moet er uit en 2 nieuwe er in; 15A voor de start en 30A voor de lifepo4. We gaan dus laden met 45A. Effe de kabels checken. Ja, da's jammer, exact afgestemd op t gebruik, dus te dun voor de lifepo en de aarde.
Dus nieuwe kabeltjes er in. Altijd weer een feest, hoewel t in de Winner wel netjes ingericht is met kabelgoten en voldoende grote doorvoer gaten.
Nieuwe laders er in, maar eerst de groepenkast even labellen, weten we daar ook wat waar voor is.
En de laders ieder achter een schakelaar: staat de lifepo4 niet altijd gelijk te laden als de walstroom er op zit. Aardpunt er in voor de 2 laders. En klaar.
Van:
Naar:
Als ik t zo opschrijf, klusje van niks, maar kostte toch een vol weekend om t weer netjes te krijgen.
De week er voor had ik al een nieuw kistje gemaakt voor de eigen lifepo4 accu, zodat eea goed uitkwam in de accubak.
Accu's d'r in. Kastje weer terug en.... geen vonken... t werkt