Dufour24 schreef :
Hmm dat zijn geen leuke vooruitzichten. Dat het niet helemaal weg gaat kan ik mee leven, maar dit is wel erg veel druk op het roer.
Het vreemde is dat ik andere mensen benaderd heb met dezelfde boot en hebben hier totaal geen last van. Totaal onbekend probleem bij hen.
Dus het zit 'm waarschijnlijk dan toch in die schroef. Wat zou het effect zijn wanneer ik 'm meer spoed geef? Wordt straal dan minder kegelvormig? Of meer zoeken in onjuiste uitlijning schroefas?
Bij een goed schroefontwerp probeert de ontwerper van de schroef het water naar achteren te werken. Hij wil dat de waterstroom haaks over het blad gaat en er zo min mogelijk bij de tip van de schroef radiaal weggeslingerd word. Daarom hebben schroeven (o.a.) getordeerde bladen. Een maxprop is geoptimaliseerd voor lage weerstand in vaanstand.
Jeanneau's uit die tijd hebben een vrij gangbare konusmaat. Ik zou de schroef even er af nemen, de kous meten en op marktplaats voor weinig een passende vaste schroef opsnorren. Die monteren en een seizoen mee varen, kijken of het bevalt.
Je kan ook een schroevenboer vragen of er een passende klapper op voorraad is en of je die mag proberen. Monteer je die, vaar je een rondje en als het bevalt laat je hem zitten, anders monteer je je oude terug.
Misschien kan je de maxprop inruilen, anders zijn ze nog een lieve duit waard tweedehands.
Natuurlijk moet je je uithouder op grove scheefstand controleren. Bij een lijn in de schroef willen ze wel eens verbuigen. Maar gezien het een productieboot is moet je een paar mm uit lijn met je roer niet zien als fout. Een paar mm kan ook niet echt de oorzaak zijn.