De uitslag van de 24uurs (in de ORC) wordt vastgesteld met de PF: Performance Factor.
Dat is simpel:
- op basis van de GPH wordt van elke boot berekent hoeveel mijl hij zou kunnen varen in 24 uur.
- GPH is seconden per mijl (op een cirkelroute).
- als je GPH 600 is moet je elke 10 minuten een mijl varen. 6 mijl per uur dus.
- in 24 uur is dat dan 144 mijl.
- de PF is dan echt gevaren mijlen gedeeld door die 144.
- Als je 168 mijl hebt gevaren wordt je PF dan 168/144 = 1,667
- de hoogste PF wint.
Er zijn zoals bekend 2 dingen niet kloppend aan de GPH voor een wedstrijd als de 24uurs:
- de GPH gaat uit van een windsnelheid van 9 kts. Het echte gemiddelde over 10 jaar 24uurs is 13 kts.
- de GPH is berekend voor een cirkelroute, dus inclusief opkruisen en afkruisen. Dat doe je niet in de 24uurs.
Het gevolg van deze 2 dingen is dat vrijwel altijd de PF van de boten voorin ruim hoger is dan 1,00
Er is meer wind (13 ipv 9 kts gemiddeld) en de koersen zijn sneller (halve wind etc).
Op een winderige dag is een PF van boven de 1,30 heel gewoon, en zelfs bij een erg rustige 24uurs (2019) wordt de 1,00 nog overschreden.
De vraag is of dat beter wordt met de APH, gemiddeld 11 kts wind als basis maar nog steeds een cirkel.
De gemiddelde VMG over alle windhoeken (de cirkel van APH en GHP) van de Capolavoro volgens de meetbrief:
avg VMG kts
bij GPH 9.0 kts 5,53
bij APH 11.0 kts 6,06
echte 24U 13.0 kts 6,38
Als we kijken naar de werkelijk gevaren PFs in de laatste 3 keer 24uurs zien we:
1e kolom jaar en gemiddelde wind kts,
2e kolom vereiste gemiddelde VMG
3e kolom (groen) de berekende PF voor GPH en de echte TWS (ipv 9 kts)
4e kolom (zwart) de echt gevaren PF (in de uitslag)
5e kolom (rood) het precentage dat die echte PF hoger is dan de PF die zou horen bij de echte windsnelheid.
In 2019, met minder wind dan de 9 kts van de GPH, zou de PF net onder de 1 moeten blijven (de groene 0,96) maar de uitslag is PF boven de 1,00
De 5,2% te hoge uitslag (meer mijlen dan gedacht) is het gevolg van het niet varen van een cirkel; de langzamere koersen (aan de wind en voor de wind) worden niet gevaren. Je kiest alleen snellere koersen.
Bij de uitslagen van 2021 en 2022 is de afwijking nog een stuk groter: het woei beide keren flink meer dan de 9 kts die de GPH verwacht. En dus komen er meer mijlen uit.
Als we dezelfde excercitie doen op basis van de APH (gemiddelde wind 11 kts) wordt het plaatje iets beter, het verschil met de werkelijke gemiddelde wind is dan wat kleiner. Maar het niet varen van een cirkel geeft nog steeds meer mijlen dan met de APH wordt berekend, en die 11 kts van de APH is nog steeds minder dan de gemiddelde wind bij de 24uurs.
De seconden per mijl moeten dus nog wat lager worden dan die van de APH om op een rating uit te komen die zowel recht doet aan de echte (13 kts) gemiddelde wind en aan het niet varen van een cirkel.
Als we voor de Capolavoro een 24uurs rating aannemen van 531 seconden per mijl (GPH is 653, APH is 580) dan gaat de PF er netjes uitzien, je kunt dan aan de PF zien of het een langzame (2019) of snelle (2021) 24uurs is.