Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.
Ik ga met Koko de mast bezichtigen, en dan weet ik weer meer wat mijn vervolgstap gaat worden. Als dat meevalt: mast ophalen en voorbereiden voor installatie. Als het tegenvalt, eerst onderwaterschip inspecteren, netjes maken en sparen.
Vandaag de motor weer laten lopen. Bij de start valt toch op dat er extreem veel olie in het water meekomt, gok dat de zuigerveren (na een tijd uit te staan) dieselolie erlangs laat lopen. Het zou ook een lekke kop kunnen zijn, dat het motorolie is. Maar goed, daar ga ik over een poosje tijd voor maken. Als die start, en loopt, loopt het echt mooi en goed.
Vandaag de eerste "duurtest" gedaan, 1uur en 45 minuten, zonder hikken of stoten, geen lucht aangezogen (was nog een beetje bang voor de helicoil). Koelstraal blijft oke, kortom: de duurtest is succesvol verlopen, erg fijn!
Reed schreef :
Vroeg of laat moet ie er toch een keertje uit.
Dan kun je het naar mijn idee beter maar meteen doen.
Daar heb je A voordeel van de rest van het seizoen, minder aangroei, lekker varen en geen omkijken meer naar en B misschien belangrijker nog, heb je beter inzicht in de staat van het schip.
En dat laatste kan weer belangrijk zijn om te bepalen hoeveel je er nog in gaat in investeren.
Succes met je overweging.
Reed; Yes, klopt ik ga m zeker eruit halen.
ilCigno schreef :
Eruit om alleen af te spuiten is wel een wat mager resultaten voor de euro's die dat kost. Smeer er een laagje antifouling op, vervang even de anode en polijst de schroef, dat is relatief weinig werk en je kan er de rest van het seizoen van genieten. Meer structurele zaken kan je dan rustig voorbereiden voor een volgende keer.
Ilcigno; yes mee eens, dat is voor nu wel het plan, eerst de mast inventarisatie en daarna het onderwaterschip.
Apae schreef :
Als je met 8 pk een mooie snelheid hebt gehaald, zou ik mij over een baard niet teveel zorgen maken. Die kan dan nooit zo extreem zijn dat het veel voorstelt, en dus kan je prima varen totdat er een betaalbare gelegenheid is om de wal op te gaan.
De schroef had je toch in de box al getest? Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien, is een klapschroef die niet klapt. Maar als je een fatsoenlijke bak schroefwater ziet in de box, is dat probleem er ook niet.
Apae, ja zeker we haalden wel 8/10 km/h, niet ver van zn rompsnelheid als ik het herinner uit t boekje ligt dat rond de 12/14 km/h. Goeie manier van beredeneren dank!
En zoals ik bovenaan beschreef heb ik 'm langer laten lopen, en die klapschroef zit wel goed, want er komen flinke golven onder vandaan!
Vandaag ook nog even wat nood reparaties gedaan, het weer valt nu mee dus ik heb even 3x wat kit vervangen op de handrailing, zeker niet moeders mooiste maar even functioneel. Net als het gat van de kachelpijp. Even opnieuw.
Kachelpijp gat: