Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Dufour 31 | project boot, kijk je mee?

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 25 jan 2023 19:41 #1454587

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Eruit om alleen af te spuiten is wel een wat mager resultaten voor de euro's die dat kost. Smeer er een laagje antifouling op, vervang even de anode en polijst de schroef, dat is relatief weinig werk en je kan er de rest van het seizoen van genieten. Meer structurele zaken kan je dan rustig voorbereiden voor een volgende keer.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 jan 2023 19:42 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 26 jan 2023 08:14 #1454659

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Als je met 8 pk een mooie snelheid hebt gehaald, zou ik mij over een baard niet teveel zorgen maken. Die kan dan nooit zo extreem zijn dat het veel voorstelt, en dus kan je prima varen totdat er een betaalbare gelegenheid is om de wal op te gaan.
De schroef had je toch in de box al getest? Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien, is een klapschroef die niet klapt. Maar als je een fatsoenlijke bak schroefwater ziet in de box, is dat probleem er ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 26 jan 2023 17:15 #1454800

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Apae schreef :
Als je met 8 pk een mooie snelheid hebt gehaald, zou ik mij over een baard niet teveel zorgen maken. Die kan dan nooit zo extreem zijn dat het veel voorstelt, en dus kan je prima varen totdat er een betaalbare gelegenheid is om de wal op te gaan.
De schroef had je toch in de box al getest? Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien, is een klapschroef die niet klapt. Maar als je een fatsoenlijke bak schroefwater ziet in de box, is dat probleem er ook niet.

Ik weet niet wat de diepgang is, maar anders in het voorjaar in ondiepwater met wetsuit aan er een schrobber onder halen....maar heel eerlijk gezegd zou ik hem er even uit laten halen voor inspectie en meteen verse antifouling, hij ligt immers al een hele tijd te water....dan is dat ook bekend en gecontroleerd.
kost wel weer wat maar een korte walstalling is niet de hoofdprijs, of wel ?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 26 jan 2023 18:52 #1454817

Nou voor mijn gevoel rekenen ze daar best de hoofdprijs. €480 voor 14 dan op de kant plus er uit en erin.
Of 200 voor ff de kant op afspuiten en er weer in plus dan het uurloon voor het afspuiten zal ook wel 200 kosten.
Ik sta bij ons de hele winter op de kant plus hellen voor minder, maar ja dat is dan ook in de Achterhoek.
Als je het verder niet uitmaakt zocht ik een andere plek in de omgeving die goedkoper is en waar wat meer te rommelen valt. Als ik bij jullie rondloop ziet het er allemaal heel strak en schoon uit en dat zal ook wel iets met toezicht en regels van doen hebben.
De kans is redelijk aanwezig dat de voorwaarden waarop je aan je eigen boot mag werken behoorlijk scherp zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 26 jan 2023 18:57 #1454819

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12553
YachtPaintingLelystad
was iets van 250 e
kranen, opbokken voor 4 weken en (zelf)afspuiten
na 1 April (zomerdeal, na de winterstallingen)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 26 jan 2023 20:46 #1454828

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Bel eens met Nieuwboer in Spakenburg. Das nog geen 2 uur varen. Kan je gelijk op beschut water je motor testen. Als er dan toch iets mis gaat laat je je buiten de vaargeul drijven, ankertje uit en alle rust weergekeerd. Brug is nu nog (zonder mast) geen probleem.

Ik denk dat zij de goedkoopste zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 27 jan 2023 15:41 #1454950

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.

Ik ga met Koko de mast bezichtigen, en dan weet ik weer meer wat mijn vervolgstap gaat worden. Als dat meevalt: mast ophalen en voorbereiden voor installatie. Als het tegenvalt, eerst onderwaterschip inspecteren, netjes maken en sparen.

Vandaag de motor weer laten lopen. Bij de start valt toch op dat er extreem veel olie in het water meekomt, gok dat de zuigerveren (na een tijd uit te staan) dieselolie erlangs laat lopen. Het zou ook een lekke kop kunnen zijn, dat het motorolie is. Maar goed, daar ga ik over een poosje tijd voor maken. Als die start, en loopt, loopt het echt mooi en goed.

Vandaag de eerste "duurtest" gedaan, 1uur en 45 minuten, zonder hikken of stoten, geen lucht aangezogen (was nog een beetje bang voor de helicoil). Koelstraal blijft oke, kortom: de duurtest is succesvol verlopen, erg fijn!
Reed schreef :
Vroeg of laat moet ie er toch een keertje uit.
Dan kun je het naar mijn idee beter maar meteen doen.
Daar heb je A voordeel van de rest van het seizoen, minder aangroei, lekker varen en geen omkijken meer naar en B misschien belangrijker nog, heb je beter inzicht in de staat van het schip.
En dat laatste kan weer belangrijk zijn om te bepalen hoeveel je er nog in gaat in investeren.
Succes met je overweging.
Reed; Yes, klopt ik ga m zeker eruit halen.ilCigno schreef :
Eruit om alleen af te spuiten is wel een wat mager resultaten voor de euro's die dat kost. Smeer er een laagje antifouling op, vervang even de anode en polijst de schroef, dat is relatief weinig werk en je kan er de rest van het seizoen van genieten. Meer structurele zaken kan je dan rustig voorbereiden voor een volgende keer.
Ilcigno; yes mee eens, dat is voor nu wel het plan, eerst de mast inventarisatie en daarna het onderwaterschip.Apae schreef :
Als je met 8 pk een mooie snelheid hebt gehaald, zou ik mij over een baard niet teveel zorgen maken. Die kan dan nooit zo extreem zijn dat het veel voorstelt, en dus kan je prima varen totdat er een betaalbare gelegenheid is om de wal op te gaan.
De schroef had je toch in de box al getest? Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien, is een klapschroef die niet klapt. Maar als je een fatsoenlijke bak schroefwater ziet in de box, is dat probleem er ook niet.
Apae, ja zeker we haalden wel 8/10 km/h, niet ver van zn rompsnelheid als ik het herinner uit t boekje ligt dat rond de 12/14 km/h. Goeie manier van beredeneren dank!

En zoals ik bovenaan beschreef heb ik 'm langer laten lopen, en die klapschroef zit wel goed, want er komen flinke golven onder vandaan!


Vandaag ook nog even wat nood reparaties gedaan, het weer valt nu mee dus ik heb even 3x wat kit vervangen op de handrailing, zeker niet moeders mooiste maar even functioneel. Net als het gat van de kachelpijp. Even opnieuw.








Kachelpijp gat:




Laatst bewerkt: 27 jan 2023 15:44 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 27 jan 2023 15:53 #1454952

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3110
Met koude start systeem wordt er extra brandstof ingespoten. Dat verbrand met dit koude weer niet direct en komt in de uitlaat.Zodra de motor loopt verbrand alle ingespoten brandstof en worden de uitlaatgassen normaal. Geen zorgen over maken ;) Veel oudere motoren hebben hier last van.Als de motor stil staat kan er geen brandstof op de zuigers lopen.Smeerolie zal niet uit de cilinderkop naar beneden lopen. Koelwater wel als je een lekke cilinderkop zou hebben.
Laatst bewerkt: 27 jan 2023 16:14 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 28 jan 2023 15:52 #1455055

madoc schreef :
Met koude start systeem wordt er extra brandstof ingespoten. Dat verbrand met dit koude weer niet direct en komt in de uitlaat.Zodra de motor loopt verbrand alle ingespoten brandstof en worden de uitlaatgassen normaal. Geen zorgen over maken ;) Veel oudere motoren hebben hier last van.Als de motor stil staat kan er geen brandstof op de zuigers lopen.Smeerolie zal niet uit de cilinderkop naar beneden lopen. Koelwater wel als je een lekke cilinderkop zou hebben.
Madoc; Dank voor de reactie. Fijn om te horen, het oliepeil is gewoon goed gebleven, maar soms liggen er bij een koude start, zulke kringen ... Maar goed het lijkt allemaal goed te houden!

Vanacht blijven slapen op de boot, was goed te doen, en het zag er vanochtend prachtig uit! Windstil, iets wat je normaal niet blij maakt met een zeilboot, haha!! Maar vandaag wel want heb de eerste ronde tanken gedaan in de haven, daarna 1uurtje wezen boxen, achteruit, vooruit, en rondjes door de haven.

Motor deed het subliem, achteruit was nog even wennen met de klapschroef, stuurt ook niet goed achteruit, maar goed dat komt vanzelf allemaal wel, voor het eerst een veel grotere boot varen was natuurlijk spannend (alleen).

Daarna Koko ontmoet, die was toevallig in de haven! En verder ben ik gaan poetsen. Tevens nog wat snufjes getest:


Een zeer vieze spiegel:


Linkerkant schoon:


Voilà! Ook 1 zijkant direct meegepakt, maar wat een mega verschil, ook wat kleine schades gevonden maar al met al komt ie er erg, erg netjes onder vandaan!


Navigatie met een kaartje uit 2010:


Verdomd, de gps fix komt door!!


En erg leuk om te zien dat die zelfs de route van het boxen had gelogd.


Toen zei de buurman, hey heb jij ook de stuur automaat?
Dus ik geef 'm, en hij sluit 'm aan (stelde niets voor maar wist ik niet). En voilà, een compleet werkende ST4000!!
Perfect!




Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Laatst bewerkt: 28 jan 2023 16:19 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 28 jan 2023 16:23 #1455059

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De stuurautomaat heeft potentie inderdaad, maar of hij echt goed werkt moet je even testen tijdens het varen als je wat ruimte hebt.

Het compas moet wel goed zijn namelijk, maar dat kan je alleen testen door hem in alle richtingen te laten varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 28 jan 2023 17:51 #1455075

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7430
Ja die handrailingen van de Dufours uit de jaren 70 zijn zo een dingetje.
Bij mij waren ze nog slechter, en de boorgaten nog verder uitgelubberd.
( Dufour 2800 van 77 ).
( ook het hout dat er inzat was op verschillende plaatsen weggerot, ik had totaal geen stevigheid meer in de helft van de bevestingsplaatsen.)
Uiteindelijk groot uitgeboord en de gaten opgevuld met gesloten cel schuim.
Daarna hierin geboord en inserts ingelijmd met epoxy lijm.
( De inserts waren wel te lang, die heb ik aan de onderkant een stuk moeten inkorten )
De handrailingen dan met bouten in de inserts bevestigd. Zit als een huis, en geen lekage langs daar.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 28 jan 2023 18:07 #1455081

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1396
Die ST4000 zijn fijne stuurautomaten.
Net ff krachtiger dan die ST2000.
Leuk man dat het werkt.
Heel veel plezier ermee.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 28 jan 2023 18:50 #1455091

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Gaat allemaal nog steeds lekker zo, en vandaag was het zelfs even lekker weer, ik was ook even naar de boot en had even een moment al een lentegevoel, koud maar zonnetje en windstil waar ik was.

Dus dat uurtje spelen met motorvaren was geen straf vernoed ik zo
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 jan 2023 18:50 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 28 jan 2023 21:39 #1455115

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Die ST4000 ga je plezier van hebben. Overigens is wat je ziet (de zwarte buis) alleen de drive, type Q047. De complete stuurautomaat bestaat uit meer onderdelen: het fluxgate kompas (klein zwart tonnetje tegen een schot o.i.d.) geschroefd. De stuurcomputer zit in het bedieningspaneel met de knoppen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 28 jan 2023 22:17 #1455132

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1677
Als ik zie wat je er zoal werkend bij hebt gekocht en lekker rondvaren met een werkende diesel ......dit zou wel eens "best budget buy" sinds tijden kunnen worden. Erg leuk om te zien !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 29 jan 2023 12:27 #1455244

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7430
Tony2920 schreef :
Ja die handrailingen van de Dufours uit de jaren 70 zijn zo een dingetje.
Bij mij waren ze nog slechter, en de boorgaten nog verder uitgelubberd.
( Dufour 2800 van 77 ).
( ook het hout dat er inzat was op verschillende plaatsen weggerot, ik had totaal geen stevigheid meer in de helft van de bevestingsplaatsen.)
Uiteindelijk groot uitgeboord en de gaten opgevuld met gesloten cel schuim.
Daarna hierin geboord en inserts ingelijmd met epoxy lijm.
( De inserts waren wel te lang, die heb ik aan de onderkant een stuk moeten inkorten )
De handrailingen dan met bouten in de inserts bevestigd. Zit als een huis, en geen lekage langs daar.

In een ander topic kwam ik deze info tegen. Misschien is dat nog een betere bevestiging voor de handrailings.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 29 jan 2023 14:56 #1455273

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Tony2920 schreef :
Dufour 2800 van 77

De "2800" is een tweede generatie Dufour die minder stevig is gebouwd dan de eerste generatie "31" van Magnetron. De eerste generatie is steviger en daardoor zwaarder en langzamer. De tweede generatie is minder stevig en daardoor lichter en sneller. Met de "35" uit de eerste generatie is men vroeger de wereld rondgevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 29 jan 2023 15:53 #1455286

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1396
Ik betwijfel of de Dufour 2800 (te) licht gebouwd is.
DE 2800 was de opvolger van de 27.
De 31 was er idd eerder dan de 2800, maar zijn lange tijd tegelijkertijd op dezelfde wijze geproduceerd.
De opvolger van de 31 is de 3800.
Zoals ik al aangaf waren het kwalitatief prima schepen voor die tijd maar inmiddels natuurlijk wel oud.
Nu pas zien we hoe polyester zich houd na langere tijd.
Vooral de kwaliteit van de toegepaste materialen en de invloed van UV daar op, maakt het hoe het polyester er na zo 40/50 jaar er uit ziet en welke staat het is. Daar zitten soms grote verschillen in.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 16:00 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 29 jan 2023 16:28 #1455298

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Reed schreef :
Ik betwijfel of de Dufour 2800 (te) licht gebouwd is.
DE 2800 was de opvolger van de 27.
De 31 was er idd eerder dan de 2800, maar zijn lange tijd tegelijkertijd op dezelfde wijze geproduceerd.
De opvolger van de 31 is de 3800.
Zoals ik al aangaf waren het kwalitatief prima schepen voor die tijd maar inmiddels natuurlijk wel oud.
Nu pas zien we hoe polyester zich houd na langere tijd.
Vooral de kwaliteit van de toegepaste materialen en de invloed van UV daar op, maakt het hoe het polyester er na zo 40/50 jaar er uit ziet en welke staat het is. Daar zitten soms grote verschillen in.

Te licht zeg ik niet, wel lichter dan z'n voorganger vanwege performance/snelheid. Wanneer je een 2800 en een 27 naast elkaar zet, zie je de verschillen. Ik ken ze allebei goed. Zo is ook de 31 steviger dan z'n opvolger. De 31 heeft een D/L van boven de 350 en de 3800 zit op "slechts" ca. 230 (sailboatdata). De 3800 is excl. ballast 22% lichter. Dat verschil komt ergens vandaan.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 16:36 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 29 jan 2023 17:00 #1455307

Lichter hoeft toch niet “zwakker” te betekenen!? Mss is de 3800 wel slimmer gebouwd…

Ook is dat handrail-opzetje een lastig stukje om goed te lamineren. Als daar teveel gelcoat is ingesopt, naar toe is gezakt of luchtinsluitingen zijn ingeslopen, blijft er minder ruimte voor laminaat over. Het verbaast mij wel dat die rail met zelftappers vast zat en niet is doorgebout. Dat gaat geheid werken op den duur. Sowiezo niet gek dat een boot van deze leeftijd aan een refit toe is toch!? De toegepaste kit is ook van die leeftijd…
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 17:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 29 jan 2023 18:10 #1455323

Watermaat schreef :
Als ik zie wat je er zoal werkend bij hebt gekocht en lekker rondvaren met een werkende diesel ......dit zou wel eens "best budget buy" sinds tijden kunnen worden. Erg leuk om te zien !
Warermaat; Ja fijn hè? Ik blijf mij enigszins verbazen hoeveel er werkend "is".ilCigno schreef :
Die ST4000 ga je plezier van hebben. Overigens is wat je ziet (de zwarte buis) alleen de drive, type Q047. De complete stuurautomaat bestaat uit meer onderdelen: het fluxgate kompas (klein zwart tonnetje tegen een schot o.i.d.) geschroefd. De stuurcomputer zit in het bedieningspaneel met de knoppen.
IlCigno; Ja dat denk ik ook, de Sturgeon 22ft had het niet, en solo om Pampus heen zeilen was soms echt even lastig, omdat je het deck op moest lopen, naar de mast om het zeil te hijsen. Nu kan ik die stuurautomaat gewoon aanzetten. Ik ga ook even rustig uitzoeken of ik 'm kan onderhouden, schoonmaken en smeren ofzo, van binnen. (Leuk projectje als ik even geen zin heb in het andere werk).peter1 schreef :
Gaat allemaal nog steeds lekker zo, en vandaag was het zelfs even lekker weer, ik was ook even naar de boot en had even een moment al een lentegevoel, koud maar zonnetje en windstil waar ik was.

Dus dat uurtje spelen met motorvaren was geen straf vernoed ik zo
Peter1; Ja gaat goed zo, het weer was subliem zaterdag ochtend en middag.Reed schreef :
Die ST4000 zijn fijne stuurautomaten.
Net ff krachtiger dan die ST2000.
Leuk man dat het werkt.
Heel veel plezier ermee.
Reed; dank! Mooi spul.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 29 jan 2023 21:01 #1455374

Blijft je boot Bruzeldinges heten of heb je al een andere naam op t oog?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 29 jan 2023 21:03 #1455376

Accelerate schreef :
Blijft je boot Bruzeldinges heten of heb je al een andere naam op t oog?

Ik zet denk ik de oude naam voort: "Silverwind II"
Maar iets voor later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 01 feb 2023 07:50 #1455939

Vandaag een klein beginnetje gemaakt aan de to do lijst van de elektra. Een vriend van mij heeft het bedrijf: Inbouw Centrum Europa (Groningen). En dat zijn eigenlijk elektromonteurs die heel Nederland doorrijden om GPS, dashcams of klasse 5 alarmen op locatie in te bouwen. Kortom, ze kennen het 12V circuit als de beste.

Binnenkort gaan we 5uur kijken naar wat kleine probleempjes, in de basis is de elektra echt in oke staat! Dus heel blij mee.

- Dashboard: toerenteller slaat aan en gaat naar max toeren, en daarna werkt het niet, weerstandje kapot ofzo? (Ik moet nog uitzoeken waar de impuls vandaan komt)?

- Zelfde geld voor de temperatuur sensor, die moet makkelijker zijn want dat is een fysieke sensor op het blok, draden volgen en voila.

- De 220V walstroom kabel van voor naar achter trekken, die huidige kabel ligt onder de waterzak met een extra kroonsteen, dat gaat eruit, maar de luxe van 2 aansluit punten vind ik niet gek! Plus: kleine moeite.

- wat extra bedrading hangt echt niet netjes.

- Smartshunt gekocht van @holtere. Een Bluetooth device van Victron die je tussen je accu's zet, en daardoor vanalles kan meten, verbruik, naar ook de zonnepanelen, bijladen, etc. Hierdoor kan ik inzicht gaan krijgen hoe goed de zonnepanelen werken, maar ook of er lekstromen zijn, of extreme verbruikers. Allemaal handig om goed en efficiënt om te gaan met je elektra. Helemaal omdat ik de boot niet ken.

Voor zo ver het lijstje! Weet iemand hoe de toerenteller werkt? Impuls vanaf het vliegwiel ofzo? Of pakt ie iets weg bij de toerenteller met een pulsmeter? Ben benieuwd!


Laatst bewerkt: 01 feb 2023 07:51 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 01 feb 2023 08:27 #1455940

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Toerenteller komt vaak vanaf de dynamo. Ik weet verder niet hoe dat werkt, maar er zijn er hier genoeg die dat wel weten.

Twee aansluitingen 230.......Let daar mee op. Je zal het zo moeten maken dat als op het ene aansluitpunt stroom staat er geen stroom staat op het andere stroompunt. De aansluitpunten hebben immers grote blootliggende pennen mat alle risico's van dien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.753 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl