Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Dufour 31 | project boot, kijk je mee?

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 16 nov 2022 19:05 #1438177

Hallo allemaal,

Morgen 17-11-22 ga ik kijken bij een nieuw project: Dufour 31 uit 1976 en ik vroeg mij af of er mensen zijn hier die zo'n schip kennen?

Ik ben opzoek naar een winterproject waar ik rustig wat dingen kan doen in mijn hobbytijd. Nu kwam ik een super tof project tegen, en vroeg mij af of er dus mensen zijn die deze zeiljacht kennen of dit type kennen?


Wat ik nu weet:
- De Volvo Penta motor draait, maar trekt lucht in het systeem waardoor het uitvalt. ergens zit dus een vaccuum lek?
- Mast ligt op andere locatie (ams. noord).
- Erg vies
- Zeer netjes van binnen.

Waar ik goed op probeer te leggen is de algehele staat, maar ook osmose, slechte plekken binnen, rond de ramen, opbervakken, bodem etc. Daar kom ik opzich wel uit met wat kennis die ik heb.

Ik dacht: ik maak alvast een post, om te zien of mensen dit nog lezen voordat ik hierheen ga!

Groet, en morgen einde dag meer updates.
Cyriel

























Laatst bewerkt: 16 nov 2022 19:45 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 16 nov 2022 20:54 #1438193

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Goh, wat leuk. Brengt allerlei herinneringen boven. Ja ik ken de Dufour 31, een paar jaar de trotse eigenaar geweest van zo een. Was heerlijke boot met veel ruimte. Mooie tochten mee gemaakt. Hull nummer 389. In 1984 verkocht voor we Nederland verlieten voor een beter leven aan het andere eind van de wereld.
Ik kan me niet veel technische details herinneren, maar je kunt het altijd proberen.
Veel succes met het opknappen!
Groet, Walt.





The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 16 nov 2022 21:25 #1438201

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Ik ken de eerste generatie Dufours vrij aardig. In hun tijd waren het hele leuke en populaire boten, maar tegenwoordig door ouderdom/slijtage al snel "vergane glorie". Zoals met alle oude bootjes moet je opletten dat opknappen geen bodemloze geldput wordt. Maar wanneer het allemaal meevalt, kan het nog steeds best een leuk bootje zijn.

Slap dek is een typisch aandachtspunt. Als je zonnepanelen in een dek schroeft helpt dat meestal niet om je dek goed te houden. En wat voor effect de schoorsteen op het dek heeft gehad lijkt me ook een puntje van aandacht.

Niet draaiende motor blijft een risico. Er is een verhaal, maar of dat verhaal ook klopt, weet je niet. Denk verder aan de keerkoppeling. Kan maar zo dat die slipt. Olie van de keerkoppeling geeft vaak een eerste indicatie. Er is waarschijnlijk een peilstok of een schroef die je los moet draaien.

Scheg/roer kan door inwatering een zwakke plek zijn geworden. Ik heb wel eens restauratiefoto's gezien van een volledig verrotte constructie en ook foto's waar ergens halverwege de restauratie de beslissing tot sloop werd genomen.

Het is wel prettig om iets van het onderwaterschip te kunnen zien. Constructie/stevigheid van mastvoet zou ik ook naar kijken. En verder natuurlijk de bekende aandachtspunten van alle oude bootjes.
Laatst bewerkt: 16 nov 2022 21:38 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 16 nov 2022 22:47 #1438217

hnrts schreef :
Ik ken de eerste generatie Dufours vrij aardig. In hun tijd waren het hele leuke en populaire boten, maar tegenwoordig door ouderdom/slijtage al snel "vergane glorie". Zoals met alle oude bootjes moet je opletten dat opknappen geen bodemloze geldput wordt. Maar wanneer het allemaal meevalt, kan het nog steeds best een leuk bootje zijn.

Slap dek is een typisch aandachtspunt. Als je zonnepanelen in een dek schroeft helpt dat meestal niet om je dek goed te houden. En wat voor effect de schoorsteen op het dek heeft gehad lijkt me ook een puntje van aandacht.

Niet draaiende motor blijft een risico. Er is een verhaal, maar of dat verhaal ook klopt, weet je niet. Denk verder aan de keerkoppeling. Kan maar zo dat die slipt. Olie van de keerkoppeling geeft vaak een eerste indicatie. Er is waarschijnlijk een peilstok of een schroef die je los moet draaien.

Scheg/roer kan door inwatering een zwakke plek zijn geworden. Ik heb wel eens restauratiefoto's gezien van een volledig verrotte constructie en ook foto's waar ergens halverwege de restauratie de beslissing tot sloop werd genomen.

Het is wel prettig om iets van het onderwaterschip te kunnen zien. Constructie/stevigheid van mastvoet zou ik ook naar kijken. En verder natuurlijk de bekende aandachtspunten van alle oude bootjes.


Dag hnrts,

Geweldig zo'n uitgebreide reactie, dank hiervoor. Je punten neem ik zeker mee. Inderdaad heel benieuwd wat ik aantref morgenmiddag. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 16 nov 2022 22:50 #1438218

@waltb, super wat leuk om te zien deze foto's! Mooi ding zeg. Nou, erg benieuwd of het wat is morgen.

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 08:04 #1438260

Dit soort situaties zie je redelijk vaak, soms met een trieste achtergrond. Niet vervelend bedoeld maar de waarde zal niet veel boven 0 liggen. Er zitten nog wat onderdelen op die wat opleveren maar afvoeren / recycling kost meer dan dat. Als je de boot gratis of voor een symbolisch bedrag (flesje wijn) kunt overnemen dan heeft de vorige eigenaar een zorg minder.

Als je handig bent en bereid bent er veel vrije tijd en geld in te steken dan kan het wat voor je zijn maar eigenlijk zou er een soort afvoer regeling moeten zijn voor het milieu vriendelijk afvoeren van dit soort boten (nogmaals niet vervelend bedoeld). Nu corona gedoe definitief over is en vergrijzing doorzet zullen er meer en meer van dit soort boten in het water of op de kant blijven liggen.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 08:07 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 08:13 #1438265

Niet veel boven nul? Kom op zeg. Hogedrukspuit er over en kijk dan nog eens hoe de buitenkant er uit ziet. Gezien de nette staat van de binnenkant is er heus wel voor het scheepje gezorgd.

Ik zie een keurig (origineel) interieur bij een boot uit 1976, met ook nog eens een toffe kachel. Die oplegramen willen nog wel eens lekken maar dat is vrij eenvoudig op te lossen.

Als de basis goed is (eerder genoemde roer en skeg enzo) en de zeilen redelijk is het schip echt nog wel wat waard. Kielproblemen vallen niet te verwachten (kiel is onderdeel van de romp, geen kielbouten) en osmose boeit niet echt bij zo'n schip. Bij mijn Dufour 29 zei de keurmeester destijds: prima gebouwd, komt weinig osmose bij voor.

De vraag is niet enorm en dat zal de verkoopprijs ook niet zijn, maar dit echt nog geen weggever.
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 08:16 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 08:27 #1438270

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Ik zie een keurig schip!

Zorg er alleen voor dat je de motor betrouwbaar krijgt!
Het is een MD2B of MD11C(of D). Oud beestje, maar echt degelijk

Als je 'm steeds moet ontluchten, is er ergens een diesellekkage waardoor er lucht in het systeem kan treden.
Loop alles grondig na, controleer alle keerringen en slangen. Dit is absoluut op te lossen.
Zo lang de motor goede compressie heeft, de verstuivers niet vreselijk slecht zijn, (dit controleer je beiden door te luisteren bij de koude start), en niet te warm loopt, kan je er eigenlijk niet verkeerd aan.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 08:34 #1438275

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
Ik zie ook eerst niet veel problemen. Motor kan meevallen, maar ook tegenvallen. Zou ik me als eerste op richten. Zou zuur zijn als alles klaar en netjes is en er nog 8k tegenaan gegooid moet worden.

Verend dek (zacht) is een aandachtspunt, maar oplosbaar. Zeker bij een oudere verweerde boot. Losslijpen dek, kern vervangen, dek teruglijmen en naad dicht lamineren. Afwerken door dek te schilderen.

Wat is de staat van de zeilen? Ook een flinke post als die gelijk vervangen moeten worden.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 09:32 #1438294

Beste mensen, Zoals ik schreef is het niet vervelend bedoeld of kritiek. Het is een vrije markt dus je mag vragen of betalen wat je wilt. Koel kijkend naar de feiten en markt ontwikkeling zou dat denk ik rond de nul moeten zijn.

zeilersforum.nl/index.php/foru...-kijk-je-mee#1438260
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 09:33 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 09:36 #1438297

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ik vind hem er van binnen erg mooi uit zien, met ook nog een mooie kachel.
Als de motor met deze temperaturen snel start dan zal de compressie ook niet heel slecht zijn.
Dan blijft er een fase van veel liefde en groot onderhoud over.
dat ie vies en groen is op het dek gebeurd erg snel, zeker in het voorjaar en najaar.

kwestie van flink schrobben.


kijk goed na de bruikbaarheid van de zeilen, ook een aardig onkostenpost.


Vaak is het zo dat een boot al 1 of 2 jaar stil ligt en dan veranderd een nog redelijk boot in een groene vieze oude verwaardeloosde boot en dat gaat erg snel, die groen aanslag ziet er dan niet uit, maar daaronder kan ie echt nog heel mooi zijn.

het gaat om de techniek, en de zwakke punten en versleten punten.

En als je handig bent en een winterhobby zoekt zijn er alleen materiaal kosten,

Het is ook al een boot van 31 ft...als je hem knap kan krijgen met goed lopende motor en goede bruikbare zeilenset mag ie best wel wat kosten.

in ieder geval is de binnen kant wel aantrekkelijk.

n.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 09:48 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 09:51 #1438305

dehler31abc schreef :
Als je de boot gratis of voor een symbolisch bedrag (flesje wijn) kunt overnemen dan heeft de vorige eigenaar een zorg minder.
dehler31abc schreef :
Beste mensen, Zoals ik schreef is het niet vervelend bedoeld of kritiek. Het is een vrije markt dus je mag vragen of betalen wat je wilt. Koel kijkend naar de feiten en markt ontwikkeling zou dat denk ik rond de nul moeten zijn.

Hi dehler31abc,
Dank voor je 'kritische' bericht. Altijd goed om de andere kant van de medaille te zien/lezen. We blijven ten slotte allemaal mensen met een mening. Ik deel deze mening niet helemaal maar dat is niet erg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 09:55 #1438309

Sunshine 36 schreef :
Niet veel boven nul? Kom op zeg. Hogedrukspuit er over en kijk dan nog eens hoe de buitenkant er uit ziet. Gezien de nette staat van de binnenkant is er heus wel voor het scheepje gezorgd.

Ik zie een keurig (origineel) interieur bij een boot uit 1976, met ook nog eens een toffe kachel. Die oplegramen willen nog wel eens lekken maar dat is vrij eenvoudig op te lossen.

Als de basis goed is (eerder genoemde roer en skeg enzo) en de zeilen redelijk is het schip echt nog wel wat waard. Kielproblemen vallen niet te verwachten (kiel is onderdeel van de romp, geen kielbouten) en osmose boeit niet echt bij zo'n schip. Bij mijn Dufour 29 zei de keurmeester destijds: prima gebouwd, komt weinig osmose bij voor.

De vraag is niet enorm en dat zal de verkoopprijs ook niet zijn, maar dit echt nog geen weggever.

Hi Sunshine 36, kijk eens aan, dit is de spirit die ik ook voel! Met dit idee gaan we daarheen, en 'zien wel' :laugh:. Dank voor je reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 10:05 #1438314

daan1508 schreef :
Ik zie een keurig schip!

Zorg er alleen voor dat je de motor betrouwbaar krijgt!
Het is een MD2B of MD11C(of D). Oud beestje, maar echt degelijk

Als je 'm steeds moet ontluchten, is er ergens een diesellekkage waardoor er lucht in het systeem kan treden.
Loop alles grondig na, controleer alle keerringen en slangen. Dit is absoluut op te lossen.
Zo lang de motor goede compressie heeft, de verstuivers niet vreselijk slecht zijn, (dit controleer je beiden door te luisteren bij de koude start), en niet te warm loopt, kan je er eigenlijk niet verkeerd aan.

Hi Daan1508,

Dank voor je reactie, leuk om te lezen. Die diesel trekt vermoedelijk inderdaad lucht. De motor kan ik alle tijd voor nemen, om rustig in de winter aan te pakken, het enige echt lastige punt voor mij is nu:
- Hoe is de onderwater staat? hij ligt namelijk niet in een haven, en kan niet gelift worden. :(
Dus ik moet een goede indruk krijgen van alles behalve het onderwaterschip.

Straks gaan we op pad, dus ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 10:08 #1438317

Koezt schreef :
Ik zie ook eerst niet veel problemen. Motor kan meevallen, maar ook tegenvallen. Zou ik me als eerste op richten. Zou zuur zijn als alles klaar en netjes is en er nog 8k tegenaan gegooid moet worden. Verend dek (zacht) is een aandachtspunt, maar oplosbaar. Zeker bij een oudere verweerde boot. Losslijpen dek, kern vervangen, dek teruglijmen en naad dicht lamineren. Afwerken door dek te schilderen. Wat is de staat van de zeilen? Ook een flinke post als die gelijk vervangen moeten worden.

Hi Koezt,
De staat van de zeilen is 'goed', hebben tot 2020 gezeild, en daarna in huis opgeslagen. De eigenaar zegt dat ze goed zijn. Het deck ga ik inderdaad goed en zorgvuldig bekijken.

Dank voor je bericht! Leuk dat je reageert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 10:12 #1438319

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Magnetron schreef :
Koezt schreef :
Ik zie ook eerst niet veel problemen. Motor kan meevallen, maar ook tegenvallen. Zou ik me als eerste op richten. Zou zuur zijn als alles klaar en netjes is en er nog 8k tegenaan gegooid moet worden. Verend dek (zacht) is een aandachtspunt, maar oplosbaar. Zeker bij een oudere verweerde boot. Losslijpen dek, kern vervangen, dek teruglijmen en naad dicht lamineren. Afwerken door dek te schilderen. Wat is de staat van de zeilen? Ook een flinke post als die gelijk vervangen moeten worden.

Hi Koezt,
De staat van de zeilen is 'goed', hebben tot 2020 gezeild, en daarna in huis opgeslagen. De eigenaar zegt dat ze goed zijn. Het deck ga ik inderdaad goed en zorgvuldig bekijken.

Dank voor je bericht! Leuk dat je reageert.

Wat voor de eigenaar goed is, hoeft t voor jou niet te zijn ...
Is nog geen 'liegen', maar hij wil er van af...
ANNA...
JB
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 10:12 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 10:13 #1438320

peter1 schreef :
Ik vind hem er van binnen erg mooi uit zien, met ook nog een mooie kachel.
Als de motor met deze temperaturen snel start dan zal de compressie ook niet heel slecht zijn.
Dan blijft er een fase van veel liefde en groot onderhoud over.
dat ie vies en groen is op het dek gebeurd erg snel, zeker in het voorjaar en najaar.

kwestie van flink schrobben. kijk goed na de bruikbaarheid van de zeilen, ook een aardig onkostenpost.
Vaak is het zo dat een boot al 1 of 2 jaar stil ligt en dan veranderd een nog redelijk boot in een groene vieze oude verwaardeloosde boot en dat gaat erg snel, die groen aanslag ziet er dan niet uit, maar daaronder kan ie echt nog heel mooi zijn.
het gaat om de techniek, en de zwakke punten en versleten punten.
En als je handig bent en een winterhobby zoekt zijn er alleen materiaal kosten,
Het is ook al een boot van 31 ft...als je hem knap kan krijgen met goed lopende motor en goede bruikbare zeilenset mag ie best wel wat kosten.

in ieder geval is de binnen kant wel aantrekkelijk.

n.

Hi peter1,
Yes, door de viezigheid kan ik goed heen kijken, en het interieur is te gék. Leuke reactie, en zeker eens, zeilen zijn "goed", motor kan ik aanpakken mast en verstaging moet ik onderzoek naar doen, ik kan die nu niet bekijken. Eerst de boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 10:15 #1438322

JB-NL schreef :
Wat voor de eigenaar goed is, hoeft t voor jou niet te zijn ...
Is nog geen 'liegen', maar hij wil er van af...ANNA...
JB

Hi Anna,
Zeker waar, ik ga daar rekening mee houden, alles ga ik controleren. :) Dankjewel voor je headsup!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 10:37 #1438328

Magnetron schreef :

Hoe is de onderwater staat? hij ligt namelijk niet in een haven, en kan niet gelift worden. :(
Dus ik moet een goede indruk krijgen van alles behalve het onderwaterschip.

Straks gaan we op pad, dus ben benieuwd!

Dat niet kunnen liften is het probleem van de verkoper, niet zo zeer voor jou. Een schip kopen zonder het onderwaterschip te hebben gezien is altijd een risico. Hoe degelijk die kiel ook uitgevoerd is, altijd kans op schade na een grondberoering. (Klein risico, groot gevolg).

Zonder het onderwaterschip te hebben gezien kopen, dat moet de prijs echt flink drukken dan. Simpel voorbeeld: als je roer flink speling heeft op de roeras, dan ben je zo 500,- euro verder. (Kranen, lager, paar uur werk). En dan is er nog niet eens echt iets stuk, lagers zijn slijtage onderdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 10:38 #1438329

Magnetron schreef :
dehler31abc schreef :
Als je de boot gratis of voor een symbolisch bedrag (flesje wijn) kunt overnemen dan heeft de vorige eigenaar een zorg minder.
dehler31abc schreef :
Beste mensen, Zoals ik schreef is het niet vervelend bedoeld of kritiek. Het is een vrije markt dus je mag vragen of betalen wat je wilt. Koel kijkend naar de feiten en markt ontwikkeling zou dat denk ik rond de nul moeten zijn.

Hi dehler31abc,
Dank voor je 'kritische' bericht. Altijd goed om de andere kant van de medaille te zien/lezen. We blijven ten slotte allemaal mensen met een mening. Ik deel deze mening niet helemaal maar dat is niet erg.

Boot kopen is sowieso geen rationele beslissing. Ter aanvulling op tips van anderen hierboven> Als de boot ongebruikt sinds 2020 in het water ligt vraag dan of de motor destijds winterklaar gemaakt is, er is namelijk een vorstperiode geweest (met schaats ijs ) . Het onderwaterschip zou ik beschouwen als met osmose in je planning als je het tegendeel niet kunt vaststellen (ik zeg niet dat er osmose is of dat osmose een probleem is maar puur planning). Op de foto van de mast lijken stagen nogal kwetsbaar op de grond te liggen... Binnenkant ziet er netjes uit, als dat al jaren zo onbeheerd goed gaat pleit dat tegen die drogers ;) Veel plezier met bootjes kijken en bedenk dat er heel veel keuze is en geen haast. Ik blijf bij mijn schatting van de waarde maar dat is maar een mening uiteraard.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 10:46 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 13:02 #1438371

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Weet je er zijn 2 andere opties

nm...is een hagelnieuwe 31 ft bestellen, of een tweedehands schip in topconditie.
een ouder schip in topconditie kost ook een aardig bedrag, immers er zit veel geld in om hem zo te krijgen of te houden..

Of je koopt lowbudget een oude boot waar veel tijd en geld in moet en vaak ook qua kosten uiteindelijk op de prijs van de aanschafwaarde komt van een boot in top conditie.

Alleen kan je dan marktplaats afstruinen voor goedkoper en goede onderdelen en leer je het schip erg goed kennen.
, en je hebt jaren een hobby.

en een schip in topconditie kan ook een valkuil zijn, immers hoe is alles gedaan en met welk vakmanschap.


Al met al een gebied wat moeilijk is, en vergeet niet 2x een vakantie van 2 weken in een hotel kost ook vaak een zeiljacht van deze catagorie.





redehler31abc schreef :
Magnetron schreef :
dehler31abc schreef :
Als je de boot gratis of voor een symbolisch bedrag (flesje wijn) kunt overnemen dan heeft de vorige eigenaar een zorg minder.
dehler31abc schreef :
Beste mensen, Zoals ik schreef is het niet vervelend bedoeld of kritiek. Het is een vrije markt dus je mag vragen of betalen wat je wilt. Koel kijkend naar de feiten en markt ontwikkeling zou dat denk ik rond de nul moeten zijn.

Hi dehler31abc,
Dank voor je 'kritische' bericht. Altijd goed om de andere kant van de medaille te zien/lezen. We blijven ten slotte allemaal mensen met een mening. Ik deel deze mening niet helemaal maar dat is niet erg.

Boot kopen is sowieso geen rationele beslissing. Ter aanvulling op tips van anderen hierboven> Als de boot ongebruikt sinds 2020 in het water ligt vraag dan of de motor destijds winterklaar gemaakt is, er is namelijk een vorstperiode geweest (met schaats ijs ) . Het onderwaterschip zou ik beschouwen als met osmose in je planning als je het tegendeel niet kunt vaststellen (ik zeg niet dat er osmose is of dat osmose een probleem is maar puur planning). Op de foto van de mast lijken stagen nogal kwetsbaar op de grond te liggen... Binnenkant ziet er netjes uit, als dat al jaren zo onbeheerd goed gaat pleit dat tegen die drogers ;) Veel plezier met bootjes kijken en bedenk dat er heel veel keuze is en geen haast. Ik blijf bij mijn schatting van de waarde maar dat is maar een mening uiteraard.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 13:05 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 14:25 #1438387

peter1 schreef :
Weet je er zijn 2 andere opties
nm...is een hagelnieuwe 31 ft bestellen, of een tweedehands schip in topconditie.
een ouder schip in topconditie kost ook een aardig bedrag, immers er zit veel geld in om hem zo te krijgen of te houden..
Of je koopt lowbudget een oude boot waar veel tijd en geld in moet en vaak ook qua kosten uiteindelijk op de prijs van de aanschafwaarde komt van een boot in top conditie.
Alleen kan je dan marktplaats afstruinen voor goedkoper en goede onderdelen en leer je het schip erg goed kennen.
, en je hebt jaren een hobby.
en een schip in topconditie kan ook een valkuil zijn, immers hoe is alles gedaan en met welk vakmanschap.
Al met al een gebied wat moeilijk is, en vergeet niet 2x een vakantie van 2 weken in een hotel kost ook vaak een zeiljacht van deze catagorie.

Hi Peter1,

Ja je hebt zeker een punt :laugh: nu is het zo dat ik zelf regelmatig motorfietsen opnieuw opbouw, dus ik ben niet bang voor het 'Volvo Penta' verhaal. Waar ik wel bang van ben in het onderwaterschip. Maar goed die hebben we vandaag niet kunnen zien. hieronder even de conclusie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 14:43 #1438392

De bezichtiging:

Vandaag zijn we bij de Dufour 31 geweest, werkelijk een indrukwekkende boot als je van een 22feet afkomt. Exact wat wij zoeken qua looks, degelijkheid, ruimte. Wat zag het er mooi uit van binnen zég, ik ben nog onder de indruk! :P :ohmy: :laugh:.

- Interieur, super, wat een ontzettende ruime kajuit, 1.90m sta hoogte, 1.80m in de boeg.
- Electra, geweldig alles perfect gelabeld, strak, netjes.
- Deck niet 'sompig', was wel extreem vies, maar niet 'slecht'.
- Motor probleem; groter dan verwacht. Er zitten 2 filters tussen de dieselleidingen; fijnstof? en een waterfilter? dit waterfilter heeft "water" erin?? en kan daarom niet meer de motor laten starten om waterslag te voorkomen. Dit wekt natuurlijk super veel vragen op, omdat ik graag wil weten hoe het water daarin komt, waarom een monteur (naar eigen zeggen) dit niet heeft kunnen oplossen etc. Ook lagen er best wat onderdelen los, zoals een acceleratiepomp, dieselleidingen waren omgelegd, e.d.
De monteur is gestopt met troubleshooten en heeft ene offerte achtergelaten met notitie; de motor moet er compleet uit om te sleutelen achter de motorruimte. (leidingen/filters).

- Tuigage is allemaal aanwezig, en nagenoeg 'compleet' alles ligt op een andere locatie.
- Op 2 plekken kwam er wat druppelend vocht naar binnen: (slecht afgekit raam) en langs een zeerrailling paaltje op het deck waar weinig tot geen voeg/kit meer zat, dat liep wel echt naar binnen.



Kostenplaatje:
- De jachthaven in Naarden vraagt mij €275 per maand om de 31feet op de kant te hebben staan. Een extreem bedrag omdat ik nu nog niet goed kan inschatten of ik per maart alle issues verholpen kan hebben.
- Het ziet ernaar uit dat de motor er echt UIT moet, om bij de dieselleidingen/filters te komen, dit is meer werk dan ik in eerste instantie verwachte, de werk/sleutelruimte is erg compact, dus dan moet er een manier gevonden worden om de 2 clinder 20pk volvo penta eruit te lepelen.
- Daarbij komt het kijken dat de Jachthaven naarden geen 10m boxen heeft in het nieuwe seizoen, allemaal uitverkocht, wachtlijst is lang. Dat zou betekenen dat ik helaas in een grotere box moet tegen hogere kosten, ook weer iets waarvan ik denk; mwah, niet zo tof! (€240 per maand in plaats van €180 per maand).
- We kunnen het onderwaterschip niet beoordelen, en dat is wel echt een issue nu. Boot vaart ook niet, dus wederom geen optie op dat op 'korte termijn' te checken, ook geen proactieve houding vanuit de verkopende partij om dit in te regelen.

Eindconclusie:
- voor nu is het een te groot project met te veel vraagtekens.
- voor een student en "young professional" zijn de maandkosten te hoog gegrepen in deze tijd van het jaar. Maar we weten wel 100% zeker dat dit niet jaren meer duurt voordat er een 30+ feet komt, als we er iets ruimer bij zitten!


















Laatst bewerkt: 17 nov 2022 14:55 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 14:53 #1438393

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ja ik snap het, ergens moet het ook wat vloeiend verlopen, als je enthousiast aan iets wil beginnen en je krijgt per direct een berg problemen met moeilijk lopende oplossingen dan is dat geen goed begin.


ik noem dat signalen.van doe maar niet, het is niet de tijd, of het past nu niet



Magnetron schreef :
De bezichtiging:

Vandaag zijn we bij de Dufour 31 geweest, werkelijk een indrukwekkende boot als je van een 22feet afkomt. Exact wat wij zoeken qua looks, degelijkheid, ruimte. Wat zag het er mooi uit van binnen zég, ik ben nog onder de indruk! :P :ohmy: :laugh:.

- Interieur, super, wat een ontzettende ruime kajuit, 1.90m sta hoogte, 1.80m in de boeg.
- Electra, geweldig alles perfect gelabeld, strak, netjes.
- Motor probleem; groter dan verwacht. Er zitten 2 filters tussen de dieselleiding; fijnstof? en een grover filter, dit grove filter heeft "water" erin?? en kan daarom niet meer de motor laten starten om waterslag te voorkomen. Dit wekt natuurlijk super veel vragen op, omdat ik graag wil weten hoe het water daarin komt, waarom een monteur (naar eigen zeggen) dit niet heeft kunnen oplossen etc. Ook lagen er best wat onderdelen los, zoals een acceleratiepomp, dieselleidingen waren omgelegd, e.d.
De monteur is gestopt met troubleshooten en heeft ene offerte achtergelaten met notitie; de motor moet er compleet uit om te sleutelen achter de motorruimte. (leidingen/filters).

- Tuigage is allemaal aanwezig, en nagenoeg 'compleet' alles ligt op een andere locatie.
- Op 2 plekken kwam er wat druppelend vocht naar binnen: (slecht afgekit raam) en langs een zeerrailling paaltje op het deck waar weinig tot geen voeg/kit meer zat, dat liep wel echt naar binnen.



Kostenplaatje:
- De jachthaven in Naarden vraagt mij €275 per maand om de 31feet op de kant te hebben staan. Een extreem bedrag omdat ik nu nog niet goed kan inschatten of ik per maart alle issues verholpen kan hebben.
- Het ziet ernaar uit dat de motor er echt UIT moet, om bij de dieselleidingen/filters te komen, dit is meer werk dan ik in eerste instantie verwachte, de werk/sleutelruimte is erg compact, dus dan moet er een manier gevonden worden om de 2 clinder 20pk volvo penta eruit te lepelen.
- Daarbij komt het kijken dat de Jachthaven naarden geen 10m boxen heeft in het nieuwe seizoen, allemaal uitverkocht, wachtlijst is lang. Dat zou betekenen dat ik helaas in een grotere box moet tegen hogere kosten, ook weer iets waarvan ik denk; mwah, niet zo tof! (€240 per maand in plaats van €180 per maand).
- We kunnen het onderwaterschip niet beoordelen, en dat is wel echt een issue nu. Boot vaart ook niet, dus wederom geen optie op dat op 'korte termijn' te checken, ook geen proactieve houding vanuit de verkopende partij om dit in te regelen.

Eindconclusie:
- voor nu is het een te groot project met te veel vraagtekens.
- voor een student en "young professional" zijn de maandkosten te hoog gegrepen in deze tijd van het jaar. Maar we weten wel 100% zeker dat dit niet jaren meer duurt voordat er een 30+ feet komt, als we er iets ruimer bij zitten!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 15:46 #1438411

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Zijn wel fikse bedragen die ze in Naarden vragen. Kun je geen lid worden van een vereniging?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.906 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl