Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Dufour 31 | project boot, kijk je mee?

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 15:55 #1438418

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6043
Lastig allemaal, de kosten ten opzichte van een 22 ft is niet te vergelijken.
maar wel een waanzinnige mooie kajuit ruimte, dat is echt heel lekker.
alles is veel duurder..

maar de kajuit is absoluut geweldig.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 16:01 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 17:07 #1438442

Er is ook een hoop wél aan gedaan. ST lieren etc.

Jammer van die motor! Tweedehands plus inbouw kost je al snel 6k.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 20:28 #1438501

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1797
Jammer, maar met wat outside the square denken zou het best te doen zijn. Gegeven natuurlijk dat de prijs acceptabel is. Mijn zoon heeft zo’n motor helemaal rebuilt. Kosten waren een paar honderd $$. Onderdelen via advertenties, improvisatie en geduld.. Als je motorfiets motoren kunt reviseren kun je dit ook. Mijn handen jeuken.
De boot in een jachthaven leggen tijdens het opknappen is natuurlijk peperduur. Kun je hem niet op land houden, bij een boer of tuinder met wat vrije ruimte? En als het project klaar is wel verder zien? Onderwaterschip zou ik me niet veel zorgen over maken. Kielbevestiging is geen punt, deze boten hebben weinig last van osmose. Kleine beschadigingen zijn altijd goed te repareren. Motor uitbouwen is ook geen groot obstakel. Diverse keren zelf gedaan. Alles voorbereiden, trailer klaar hebben. Half uurtje huur van hiab.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 20:48 #1438505

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1420
Vervelend dat die motor een beetje uit elkaar ligt. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat maakt dat je niet zo veel zin hebt in het project.

Maar die motor is, mits er geen schade aan het loopwerk is, natuurlijk op te knappen.
Het is ook niet ondenkbaar dat je een andere MD2B/MD11 op marktplaats kan vinden en die simpelweg kan inbouwen!
Ik denk dat dat absoluut hoeft geen 6K te kosten. Een 2ehandse van een ander type misschien.
Maar ik zou gerust hetzelfde type terugbouwen. Dat scheelt een hoop aanpaswerk en is met een stel goede handen eigenlijk best wel in 1 a 2 dagen voor elkaar te krijgen.
En ook gewoon in het water.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 20:48 #1438506

WaltB schreef :
Jammer, maar met wat outside the square denken zou het best te doen zijn. Gegeven natuurlijk dat de prijs acceptabel is. Mijn zoon heeft zo’n motor helemaal rebuilt. Kosten waren een paar honderd $$. Onderdelen via advertenties, improvisatie en geduld.. Als je motorfiets motoren kunt reviseren kun je dit ook. Mijn handen jeuken.
De boot in een jachthaven leggen tijdens het opknappen is natuurlijk peperduur. Kun je hem niet op land houden, bij een boer of tuinder met wat vrije ruimte? En als het project klaar is wel verder zien? Onderwaterschip zou ik me niet veel zorgen over maken. Kielbevestiging is geen punt, deze boten hebben weinig last van osmose. Kleine beschadigingen zijn altijd goed te repareren. Motor uitbouwen is ook geen groot obstakel. Diverse keren zelf gedaan. Alles voorbereiden, trailer klaar hebben. Half uurtje huur van hiab.

Van deze berichten krijg ik natuurlijk veel energie.

Je hebt gelijk, en dat is vanavond ook een van de triggers geweest om het te doen. (Sleutel ervaring). Ik heb de hele avond rondgebeld naar vrienden en mijn partner idem dito, en na een emotioneel rollercoaster (JA je kunt opslag verliefd worden op een interieur/kajuit), zijn we eruit... we gaan de sprong in het 'diepe' wel nemen.

De vervolg afspraak is volgende week donderdag gepland om te bespreken hoe en wat.

- één vriend heeft aangeboden om mij te helpen met het transport, met een extra buitenboordmotor. Dit gaat zo'n 2 dagen kosten of 1 lange dag. Hij heeft het vaker gedaan en werkt in een werf. Ideaal om iemand 'on board' te hebben in de start van dit project.

Dus, ik wil jullie ieder geval allemaal erg bedanken, want mede door jullie expertise, meningen, reacties , geeft dit mij toch een zet in de rug!
:lol: :lol: :lol: :silly:


Voor nu even rustig aan, en wachten tot komende donderdag.. dan worden de vervolgstappen gemaakt. Zie het als een last check van beide partijen.
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 20:49 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 20:50 #1438507

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1420
Magnetron schreef :
we gaan de sprong in het 'diepe' wel nemen.

Heel goed! Soms moet je een gok gewoon wagen!!
Leuk!! Succes!

Mijn vader heeft een hele stapel MD2 en MD11 onderdelen. Als je advies nodig hebt: stuur me een berichtje.

Waar ligt de boot?
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 21:04 #1438511

daan1508 schreef :
Magnetron schreef :
we gaan de sprong in het 'diepe' wel nemen.
Heel goed! Soms moet je een gok gewoon wagen!!
Leuk!! Succes! Mijn vader heeft een hele stapel MD2 en MD11 onderdelen. Als je advies nodig hebt: stuur me een berichtje. Waar ligt de boot?

Haha, ja dit is wel een spannende 'gok' maar veel zin in om hier nieuw leven in te blazen. Hij ligt richting wormerveer, en moet dus terug naar Amsterdam centraal, vanaf daar de oranje sluis in, over het gooimeer naar Muiderzand (almere poort), gek genoeg lag deze boot daar dus ook, want die stickers zitten er groots op! (ligplek muiderzand)!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 21:13 #1438518

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1420
Hartstikke leuk! Succes met verplaatsen, en maak video's en foto's en plaats ze hier!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 21:26 #1438519

daan1508 schreef :
Vervelend dat die motor een beetje uit elkaar ligt. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat maakt dat je niet zo veel zin hebt in het project.

Maar die motor is, mits er geen schade aan het loopwerk is, natuurlijk op te knappen.
Het is ook niet ondenkbaar dat je een andere MD2B/MD11 op marktplaats kan vinden en die simpelweg kan inbouwen!
Ik denk dat dat absoluut hoeft geen 6K te kosten. Een 2ehandse van een ander type misschien.
Maar ik zou gerust hetzelfde type terugbouwen. Dat scheelt een hoop aanpaswerk en is met een stel goede handen eigenlijk best wel in 1 a 2 dagen voor elkaar te krijgen.
En ook gewoon in het water.

Dat hoeft zeker geen 6k te kosten met een vergelijkbaar oud ding. Maar ik zou bij een motorwissel altijd proberen iets moderners te scoren, maar dat is persoonlijk.

Wie niet waagt blijft maagd! Leuke beslissing, ben benieuw. Verliefd zijn is leuk en levert mooie verhalen op, maar let er op dat je realistisch biedt. Ik ageerde vrij fel tegen het fles wijn verhaal omdat het onzin is, maar dat wil niet zeggen dat het opeens een courant type schip is. Neem iemand mee die eerder bootjes heeft gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 21:40 #1438522

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3309
Ik steun toch wel de waarschuwing over 0 waarde waartegen geageerd werd. Een Dufour 31 is, in compleet goede staat, waarschijnlijk zo'n 10-15k waard. Misschien heb ik dat mis in de huidige corona tijd, maar alleen voor een zeer goed exemplaar zou ik meer dan 10k geven. (En ik zou dan zelf iets moderners proberen te krijgen, maar dat is ook smaak.)

Deze heeft de nodige onbekende risico's. Afhankelijk van wat je zelf wilt doen en hoe de staat blijkt, moet je op redelijk korte termijn rekening houden met

- 2k nieuwe verstaging
- 3k nieuwe zeilen
- Een oplossing voor de motor. Zomaar een paar k.
- Stalling en kranen, minstens 500 per jaar, vaak meer
- Liggeld: 1500-2500 aan het IJsselmeer. Elders 1000. Vereniging kan lager als je er 1
kan vinden.
- sleepkosten om 'm ergens te krijgen waar je eraan kan werken
- Misschien een monteur voor de motor
- Andere dingen die je vrijwel zeker tegen gaat komen op een boot van die leeftijd: 500
euro per "ding". Vraag Erik de Jong maar eens naar het verhaal van de "boat buck" of zoek het op in het forum.

Dat maakt dat, als het een klein beetje tegenzit, de boot dus inderdaad een netto waarde van 0 zou kunnen hebben.

Als ik hoor dat je schrikt van de liggelden en stallingskosten, zou ik deze boot alleen overwegen als je hem inderdaad voor heel weinig kunt krijgen. Anders gaat het je erg tegenvallen wat je allemaal uitgeeft, en mogelijk zelfs erger dan tegenvallen.

Ik moedig absoluut aan om groot te denken en een opknapper te gaan doen, maar wees reeel over de kosten waar je tegenaan kijkt! Die vallen bijna nooit mee in mijn ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 22:05 #1438524

redshift schreef :
Ik steun toch wel de waarschuwing over 0 waarde waartegen geageerd werd. Een Dufour 31 is, in compleet goede staat, waarschijnlijk zo'n 10-15k waard. Misschien heb ik dat mis in de huidige corona tijd, maar alleen voor een zeer goed exemplaar zou ik meer dan 10k geven. (En ik zou dan zelf iets moderners proberen te krijgen, maar dat is ook smaak.)

Deze heeft de nodige onbekende risico's. Afhankelijk van wat je zelf wilt doen en hoe de staat blijkt, moet je op redelijk korte termijn rekening houden met

- 2k nieuwe verstaging
- 3k nieuwe zeilen
- Een oplossing voor de motor. Zomaar een paar k.
- Stalling en kranen, minstens 500 per jaar, vaak meer
- Liggeld: 1500-2500 aan het IJsselmeer. Elders 1000. Vereniging kan lager als je er 1
kan vinden.
- sleepkosten om 'm ergens te krijgen waar je eraan kan werken
- Misschien een monteur voor de motor
- Andere dingen die je vrijwel zeker tegen gaat komen op een boot van die leeftijd: 500
euro per "ding". Vraag Erik de Jong maar eens naar het verhaal van de "boat buck" of zoek het op in het forum.

Dat maakt dat, als het een klein beetje tegenzit, de boot dus inderdaad een netto waarde van 0 zou kunnen hebben.

Als ik hoor dat je schrikt van de liggelden en stallingskosten, zou ik deze boot alleen overwegen als je hem inderdaad voor heel weinig kunt krijgen. Anders gaat het je erg tegenvallen wat je allemaal uitgeeft, en mogelijk zelfs erger dan tegenvallen.

Ik moedig absoluut aan om groot te denken en een opknapper te gaan doen, maar wees reeel over de kosten waar je tegenaan kijkt! Die vallen bijna nooit mee in mijn ervaring.

Redshift, dank voor je uitgebreide reactie. Eens, dit zijn de prijzen als je pech hebt. Wat betreft het transport, dat wordt dus gratis, omdat een goede vriend dat met mij gaat doen.

We zijn van plan om de motor volledig zelf te repareren/troubleshooten, ik heb nog wat kennissen die hier veel aan gesleuteld hebben, dus die twee zijn afgekaart.

Dan hebben we de verstagingen: hier moet ik nog fysiek bij kijken, maar verteld wordt dat deze net als de zeilen in goede bruikbare staat zijn. Liggen 3 jaar in de haven van Amsterdam Noord opgeslagen (buiten).


Dan de onvoorziene kosten; yes ben ik mij bewust van, maar het is ook een kick om zo creatief mogelijk dit gehele project aan te pakken. Tevens ga ik wat videos maken voor YouTube on het gehele traject te kunnen volgen⚙️?⛵.

Dank voor je reactie, en qua kosten; heb ik het gevoel dat ik de eerste obstakels kan tackelen; transport & motor onderzoek.

De mast mag ik laten liggen, zodra de motor loopt, kan ik met de boot de mast zelf ophalen in noord. (ideetje).

Maar goed, voor nu lopen we iets op de feiten vooruit, eerst a.s. donderdag afwachten om te zien of we alles rond krijgen.

Groetjes! En dank allen
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 22:06 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 17 nov 2022 22:22 #1438526

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1181
Op de eerste plaats veel succes met dit project. Je leert enorm veel om van een projectboot iets moois te maken.

Toch sluit ik me aan bij redshift en Sunshine 36 dat je goed op de kosten moet letten en je ongemerkt veel meer geld gaat uitgeven dan je in eerste instantie verwacht. Als tip kan ik je meegeven dat ik heb gezien dat vergelijkbare boten met defecte motor en ander benodigd onderhoud - maar niet zo'n mooi interieur - voor om en nabij de 1000,- euro en soms zelfs minder zijn verkocht.

Het is geen courante boot en als je er weer een keer vanaf wilt kan de opbrengst best nog wel eens tegenvallen. Maar dat neemt niet weg dat je er veel vaarplezier en ook veel klusplezier van kunt hebben. Alleen dat al is wat waard. Zolang je maar een realistische kijk op de kosten houdt.

Om voor jezelf een goede afweging te maken geef ik je nog het advies mee eens te kijken wat je op dit moment kan kopen in de categorie 10 meter voor bedragen tot zo'n 10.000,- euro.
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 22:24 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 05:57 #1438539

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1797
Gefeliciteerd met je beslissing! Je gaat een leuke tijd tegemoet. Als je hier op het ZF je voortgang gaat beschrijven ga ik het zeker volgen. Waarschuwingen en adviezen ga ik je nu niet geven, dat hebben anderen al genoeg gedaan.
Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 06:45 #1438551

Magnetron schreef :
redshift schreef :
Ik steun toch wel de waarschuwing over 0 waarde waartegen geageerd werd. Een Dufour 31 is, in compleet goede staat, waarschijnlijk zo'n 10-15k waard. Misschien heb ik dat mis in de huidige corona tijd, maar alleen voor een zeer goed exemplaar zou ik meer dan 10k geven. (En ik zou dan zelf iets moderners proberen te krijgen, maar dat is ook smaak.)

Deze heeft de nodige onbekende risico's. Afhankelijk van wat je zelf wilt doen en hoe de staat blijkt, moet je op redelijk korte termijn rekening houden met

- 2k nieuwe verstaging
- 3k nieuwe zeilen
- Een oplossing voor de motor. Zomaar een paar k.
- Stalling en kranen, minstens 500 per jaar, vaak meer
- Liggeld: 1500-2500 aan het IJsselmeer. Elders 1000. Vereniging kan lager als je er 1
kan vinden.
- sleepkosten om 'm ergens te krijgen waar je eraan kan werken
- Misschien een monteur voor de motor
- Andere dingen die je vrijwel zeker tegen gaat komen op een boot van die leeftijd: 500
euro per "ding". Vraag Erik de Jong maar eens naar het verhaal van de "boat buck" of zoek het op in het forum.

Dat maakt dat, als het een klein beetje tegenzit, de boot dus inderdaad een netto waarde van 0 zou kunnen hebben.

Als ik hoor dat je schrikt van de liggelden en stallingskosten, zou ik deze boot alleen overwegen als je hem inderdaad voor heel weinig kunt krijgen. Anders gaat het je erg tegenvallen wat je allemaal uitgeeft, en mogelijk zelfs erger dan tegenvallen.

Ik moedig absoluut aan om groot te denken en een opknapper te gaan doen, maar wees reeel over de kosten waar je tegenaan kijkt! Die vallen bijna nooit mee in mijn ervaring.

Redshift, dank voor je uitgebreide reactie. Eens, dit zijn de prijzen als je pech hebt. Wat betreft het transport, dat wordt dus gratis, omdat een goede vriend dat met mij gaat doen.

We zijn van plan om de motor volledig zelf te repareren/troubleshooten, ik heb nog wat kennissen die hier veel aan gesleuteld hebben, dus die twee zijn afgekaart.

Dan hebben we de verstagingen: hier moet ik nog fysiek bij kijken, maar verteld wordt dat deze net als de zeilen in goede bruikbare staat zijn. Liggen 3 jaar in de haven van Amsterdam Noord opgeslagen (buiten).


Dan de onvoorziene kosten; yes ben ik mij bewust van, maar het is ook een kick om zo creatief mogelijk dit gehele project aan te pakken. Tevens ga ik wat videos maken voor YouTube on het gehele traject te kunnen volgen⚙️?⛵.

Dank voor je reactie, en qua kosten; heb ik het gevoel dat ik de eerste obstakels kan tackelen; transport & motor onderzoek.

De mast mag ik laten liggen, zodra de motor loopt, kan ik met de boot de mast zelf ophalen in noord. (ideetje).

Maar goed, voor nu lopen we iets op de feiten vooruit, eerst a.s. donderdag afwachten om te zien of we alles rond krijgen.

Groetjes! En dank allen

Ik ben het eens met Redshift en Dehler.

Zeilen in goede of goede bruikbare staat betekend altijd> ze moeten vervangen of zijn er aan toe (sorry beroepsdeformatie).

Belangrijker nog, om waarde te bepalen reken je niet met je werkelijk te maken kosten. Je rekent met wat het zou kosten. Wat je niet uitgeeft doordat je zelf technisch genoeg bent, dat is mooi meegenomen.
Waarde hangt af van staat en de kosten die je normaal zou moeten maken, dwz de commerciële waarde. Zelf waarde toevoegen zijn meevallers.

Ik lees:
4 tot 4,5K nieuwe zeilen (instapsetje),
1K stagen, zal dan ook wel 500 euro aan lopend want bij zitten
Motor weer aan de praat krijgen 2 a 2,5K bij mazzel en 10K indien verloren.

Dus de waarde tov de marktwaarde in het meest gunstige geval is: 5K
Waarde worst case: -7,5K dus eigenlijk totall loss.

Dat jij er wat van denkt te kunnen maken zegt niets over de waarde!

Elke boot is een klusproject, want het heeft nu eenmaal onderhoud. Maar voor 8K kan jij een klusproject kopen die een draaiende motor heeft.

Slaap er nog eens over, er zijn veel meer Dufourtjes 31
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 06:54 #1438554

Voorbeelden van boten met ruimte en minder zorgenen bekeken tot een bedrag die je zeker kwijt gaat zijn aan die 31:

www.marktplaats.nl/v/waterspor...prijs-friendship-288

www.marktplaats.nl/v/waterspor...jacht-zeilboot-lewin GEweldige zeilers!

www.marktplaats.nl/v/waterspor...00127852-dufour-3800


Ik lees nu dat die Dufour 31 al een hele tijd als motorboot is gebruikt. Dus de gene die zegt dat de zeilen en stagen goed en bruikbaar zijn, die kan zelf waarschijnlijk niet zeilen of heeft er weinig verstand van.

Pas aub op.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 06:59 #1438556

Barre Skik schreef :

Ik lees:
4 tot 4,5K nieuwe zeilen (instapsetje),
1K stagen, zal dan ook wel 500 euro aan lopend want bij zitten
Motor weer aan de praat krijgen 2 a 2,5K bij mazzel en 10K indien verloren.

Dus de waarde tov de marktwaarde in het meest gunstige geval is: 5K
Waarde worst case: -7,5K dus eigenlijk totall loss.

Dat jij er wat van denkt te kunnen maken zegt niets over de waarde!

Elke boot is een klusproject, want het heeft nu eenmaal onderhoud. Maar voor 8K kan jij een klusproject kopen die een draaiende motor heeft.

Slaap er nog eens over, er zijn veel meer Dufourtjes 31

Dank voor je bericht. Dit is zeker een manier, en misschien 'de' manier om ernaar te kijken. maar 2K voor een motor, sorry ben ik het echt mee oneens, ding draait gewoon hé? Blok is los.
Dus wat ik doe met de motor: extere dieseltank aan hangen, alles aansluiten en kijken of die start, start ie, alle filters vervangen en dieselleidingen langslopen, en zo stapje voor stapje uitsluiten, mijn uren kosten niets!

Dus die motor, zoals eerder beschreven door Daan1508, kan voor 'een paar honderd' euro lopen, daar ben ik van overtuigd.

Misschien ben ik veel te optimistisch, en blind door de liefde voor de kajuit, haha, maar de rest volgt. Mocht die mast een drama zijn, de motor lopen, en de boot super schoon, dan weet ik zeker dat ik de prijs stijgt, no doubt. Kortom; Ik lees je adviezen, ik houd ze in mijn achterhoofd om bewust te zijn van zo'n project, maar ik denk dat dit HEEL anders kan.

Welicht ook de uitdaging van mijn partner (Student) en mijzelf, om het budget wise allemaal voor elkaar te krijgen, OF misschien een droom die later niet blijkt op te gaan.

Zoals eerder beschreven, het avontuur, plezier, en learnings zijn ook wat waard. :lol:

Groetjes, toch iets wat eigenwijze enthauiaste sleutelaar! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 07:28 #1438557

Moet je per se nieuwe zeilen kopen voor een boot uit 1976? Het is een toerbak pur sang, dan boeit het minder of het grootzeil en fok helemaal op elkaar en perfect op maat gemaakt zijn.

Met een beetje geduld kun je vast wel leuke tweedehands zeilen vinden. Áls het al nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 07:33 #1438558

Magnetron schreef :
Eindconclusie:
- voor nu is het een te groot project met te veel vraagtekens.
- voor een student en "young professional" zijn de maandkosten te hoog gegrepen in deze tijd van het jaar. Maar we weten wel 100% zeker dat dit niet jaren meer duurt voordat er een 30+ feet komt, als we er iets ruimer bij zitten!

Misschien is je eerste conclusie de juiste en moet je goedbedoelde aanmoedigingen met een korrel zout nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 07:34 #1438559

Barre Skik schreef :

Ik lees nu dat die Dufour 31 al een hele tijd als motorboot is gebruikt. Dus de gene die zegt dat de zeilen en stagen goed en bruikbaar zijn, die kan zelf waarschijnlijk niet zeilen of heeft er weinig verstand van.

Pas aub op.

Deze voorbeelden heb ik ook zeker gezien op marktplaats, dit zijn zeker mooie schepen, en af. Dat zoek ik niet. Daar hebben wij het geld overigens ook niet voor.

Het zit 'm juist in een ruil van goederen waardoor ik deze boot kan bemachtigen.

Wat betreft de zeilen, 3 jaar geleden netjes opgeborgen en binnen in huis gelegen.

Wat betreft de verstagingen: nog niet met mn eigen ogen gezien, maar zijn naar zeggen van de verkopende partij niet beschadigt. Ik ga ze nog zien zelf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 07:40 #1438560

Kijk nog eens goed naar de foto van de mast die je postte. Was de motor winterklaar gemaakt voor de vorstperiode van 21? Vraag anders contact gegevens van die monteur en bel die man even voordat je iets beslist.

zeilersforum.nl/index.php/foru...e?start=%1$d#1438329
Laatst bewerkt: 18 nov 2022 07:41 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 07:42 #1438561

dehler31abc schreef :
Kijk nog eens goed naar de foto van de mast die je postte. Was de motor winterklaar gemaakt voor de vorstperiode van 21? Vraag anders contact gegevens van die monteur en bel die man even voordat je iets beslist.
Ja de antivries zit in de motor, en exact met deze stap ben ik nu bezig: de monteur bellen/spreken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 07:58 #1438562

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6716
Magnetron schreef :
- Motor probleem; groter dan verwacht. Er zitten 2 filters tussen de dieselleidingen; fijnstof? en een waterfilter? dit waterfilter heeft "water" erin?? en kan daarom niet meer de motor laten starten om waterslag te voorkomen.
Ik weet niet wat voor 'monteur' je hebt gehad, maar zoek maar een andere...
Twee filters in de dieselleiding is een normale en goede opstelling: de eerste is je groffilter en waterafscheider, de tweede het fijnfilter.
Als er water in de waterafscheider staat, is dat een goed teken, als er alleen maar water in staat is dat geen goed teken. Het ding is bedoeld om water uit je diesel af te tappen.
Dan: waterslag. Daar hoef je via de brandstofleiding niet bang voor te zijn. Waterslag betekent, dat er (een grote hoeveelheid) water in je verbrandingsruimte staat, en kan je motor slopen omdat het, in tegenstelling tot diesel/lucht mengsel, niet kan worden gecomprimeerd. probeer je dat toch, met de normale snelheid van een motor, dan slaat een drijfstang krom, een zuiger of krukas stuk, kortom: grote schade.
Alleen: daarvoor heb je veel water nodig. Dat kan alleen via terugloop vanuit je koeling. Het beetje dat je in plaats van diesel zou inspuiten merk je niets van, behalve dat de motor niet start. En als je de motor op de hand kunt tornen, heb je met zekerheid geen risico op waterslag (en draai je langzaam genoeg om schade te voorkomen, zelfs al zou de verbrandignsruimte vol water staan).
Begin maar eens met ontluchten. Heb je dat nooit gedaan, stuur dan maar een PB als je in Naarden of omgeving staat, dan help ik wel even. Ik zie nog even geen reden om het torretje eruit te pakken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 08:08 #1438565

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6043
Zeilenset kan je naar de zeilmaker brengen voor een beoordeling, dan weet je exact waar je staat.

Maar gefeliciteerd met je aankoop zoals ik al 3x zei is de kajuit helemaal geweldig.

motortje laten controleren en misschien kan je er net wel bij, een monteur kan wel zeggen dat ie er uit moet omdat ie misschien in verhouding veels te lang bezig is zo..

Voor jou maakt 6 uur extra niet echt uit om je te wringen in allerlei bochten om er wel bij te kunnen.

Wellicht gaat het je misschien wel lukken, immer starten doet ie wel lees ik in je eerste post.

en met 2 man een dagje schrobben en hij ziet er al heel anders uit. je kent hem niet meer terug dan.

heel veel plezier ermee.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 08:14 #1438566

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1930
Ik lig in Noordschans bij voormalig Dufour dealer. Misschien kun je eens bellen of er bekende problemen zijn met jouw type?
Verder zou ik naast de motor ook kijken naar andere evt grote kostenposten: zeilen zijn duur, hoeven niet top te zijn, maar moeten wel nog jaren bruikbaar zijn voor jouw doel. Idem voor mast-giek en verstaging, hoeft niet perfect natuurlijk, maar moeten wel compleet,bruikbaar, deukvrij en visueel intact zijn (verstaging keertje goed knikken bij terminals geeft al een indicatie).
Liggelden voor 31voet zijn natuurlijk hetzelfde, of je nou deze of een andere koopt.
Verder kost zeilen gewoon veel geld; je denk eerder in 1000-en dan 100-en Euro's, daar moet je niet te veel stress van krijgen, anders is er geen lol aan zo'n project. Wat erg veel scheelt is veel zelf doen, ver uit de buurt van watersport-juweliers blijven, je niet gek laten maken en je eigen plan trekken.
Mijn tip: tel als je bovenstaande weet je eerste jaar geschatte uitgaven op en kijk nog eens rond wat je voor dat bedrag koopt zonder die uitgaven.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 18 nov 2022 08:26 #1438571

Apae schreef :
Magnetron schreef :
- Motor probleem; groter dan verwacht. Er zitten 2 filters tussen de dieselleidingen; fijnstof? en een waterfilter? dit waterfilter heeft "water" erin?? en kan daarom niet meer de motor laten starten om waterslag te voorkomen.
Ik weet niet wat voor 'monteur' je hebt gehad, maar zoek maar een andere...
Twee filters in de dieselleiding is een normale en goede opstelling: de eerste is je groffilter en waterafscheider, de tweede het fijnfilter.
Als er water in de waterafscheider staat, is dat een goed teken, als er alleen maar water in staat is dat geen goed teken. Het ding is bedoeld om water uit je diesel af te tappen.
Dan: waterslag. Daar hoef je via de brandstofleiding niet bang voor te zijn. Waterslag betekent, dat er (een grote hoeveelheid) water in je verbrandingsruimte staat, en kan je motor slopen omdat het, in tegenstelling tot diesel/lucht mengsel, niet kan worden gecomprimeerd. probeer je dat toch, met de normale snelheid van een motor, dan slaat een drijfstang krom, een zuiger of krukas stuk, kortom: grote schade.
Alleen: daarvoor heb je veel water nodig. Dat kan alleen via terugloop vanuit je koeling. Het beetje dat je in plaats van diesel zou inspuiten merk je niets van, behalve dat de motor niet start. En als je de motor op de hand kunt tornen, heb je met zekerheid geen risico op waterslag (en draai je langzaam genoeg om schade te voorkomen, zelfs al zou de verbrandignsruimte vol water staan).
Begin maar eens met ontluchten. Heb je dat nooit gedaan, stuur dan maar een PB als je in Naarden of omgeving staat, dan help ik wel even. Ik zie nog even geen reden om het torretje eruit te pakken...


Hi Apae, yes ik ben bekend met de waterslag (motorfietsen), maag nog niet verdiept in de manier van werken bij een Volvo Penta Motor. Kortom; je bericht voegt veel waarde toe, waarvoor dank.
Het lijkt mij te gek om een beroep op je kennis te doen, ik ben in gesprek met Marina Muiderzand (Almere poort). En komende donderdag heb ik een vervolg afspraak met de Dufour eigenaar.

Mochten we er samen uitkomen, dan ga ik je HEEL graag een bericht sturen om samen eens te kijken.

Leuk dat je reageert, en dank! :cheer: :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.099 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl