Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Dufour 31 | project boot, kijk je mee?

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 19 nov 2022 22:22 #1438964

matrav6 schreef :
Dieselbacterie kan alleen ontstaan op de scheiding van water en diesel. Als er dus lange tijd water in je tank aanwezig is neemt de kans erop toe. Wil niet zeggen dat het er is, maar goed om te checken.

Yes, het kan zijn dat dit aanwezig is, maar we gaan het gewoon allemaal 'open schroeven' en ik ga het meemaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 19 nov 2022 22:23 #1438965

WaltB schreef :
Door het lezen van dit draadje komen er allerlei herinneringen boven aan de “Lady Claire” onze Dufour 31, anno early eighties, zo’n 40 jaar geleden.
In de eerste plaats de plezierige van de mooie tochten met jonge gezin, maar ook wat technische. Zoals het stoppen van de motor terwijl we flink op en neer gaand wachtten om Nieuwpoort te mogen binnenvaren. De reden was water en vuil in de brandstof. Ik herinner me vechtend tegen zeeziekte met een gevoel van paniek op mijn buik de leidingen te hebben ontlucht na water uit het voorfilter te hebben getapt. Motor liep gelukkig weer. Zo moeilijk om bij filter en leidingen te komen was het dus niet. Daarna, weer thuis, wilde ik de RVS tank schoonmaken en ontdekte ook een lek. Tank uitgebouwd, wat niet erg moeilijk geweest moet zijn. Tank laten schoonstomen en later lassen. Dus al met al moet het niet moeilijk geweest zijn om bij het brandstofsysteem, leidingen, tank etc. te komen, zeker als je jong en lenig bent.
Daarna een voorziening gemaakt om in noodgevallen snel met bypass van voorfilter schone diesel in de motor te krijgen met gebruik van handpompje en om snel te kunnen ontluchten. Bij volgende boten, incl de huidige Beneteau ook overgenomen. 1 keer zo’ n situatie meegemaakt en je geeft daar voor de rest van je boat life veel aandacht aan.
Als het probleem alleen De brandstofvoorziening is, moet bij deze project boot uitbouwen van de motor niet nodig zijn.

Poeh, wat een bericht, haha hopelijk kan ik 't een en ander goed voorbereiden om dit niet direct te ervaren....! :blink: Heel tof dat je de herinneringen deelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 09:43 #1438991

Leuk dat je zo enthousiast bent. Blijf wel met beide voetjes op de grond, er wordt hier wel hier heel erg luchtig gedaan over het opknappen van deze boot en de motor.

Mijn mening ken je maar als je de boot toch koopt zorg dan dat je die mast en verstaging goed bekijkt, die foto wekt geen vertrouwen. Zorg dat echt alles compleet is (ik zie een rolfok systeem, compleet?, maar geen giek, ligt die aan boord of uit zicht) . Die verstaging lijkt al een hele tijd op de grond te liggen. De huidige eigenaar heeft de boot in corona tijd of daarvoor gebruikt als motorboot? Op het dek staat een soort nav lamp?

Je schrijft dat het water via een scepter naar binnen loopt, dat is echt wel een aandachtpunt bij deze boten ( dek etc).

Beschouw elke euro die je in deze boot steekt in principe als verloren qua investering, dus doe dat puur voor klus of vaarplezier. Ik heb zelf ook weleens overhaaste aankopen gedaan en zou het jammer voor jullie vinden als je komend seizoen aan het klussen bent in plaats van lekker zeilen zeker als jullie niet veel financiële ruimte hebben. Er zijn de komende tijd betere boten te vinden, als je van een 22ft komt kijk dan ook eens naar 26ft of 28ft, dat is nog steeds een flinke stap vooruit in ruimte en cost of ownership veel lager (gezien je opmerkingen over liggeld).
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 20 nov 2022 10:29 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 11:08 #1439016

dehler31abc schreef :
Leuk dat je zo enthousiast bent. Blijf wel met beide voetjes op de grond, er wordt hier wel hier heel erg luchtig gedaan over het opknappen van deze boot en de motor.

Mijn mening ken je maar als je de boot toch koopt zorg dan dat je die mast en verstaging goed bekijkt, die foto wekt geen vertrouwen. Zorg dat echt alles compleet is (ik zie een rolfok systeem, compleet?, maar geen giek, ligt die aan boord of uit zicht) . Die verstaging lijkt al een hele tijd op de grond te liggen. De huidige eigenaar heeft de boot in corona tijd of daarvoor gebruikt als motorboot? Op het dek staat een soort nav lamp?

Je schrijft dat het water via een scepter naar binnen loopt, dat is echt wel een aandachtpunt bij deze boten ( dek etc).

Beschouw elke euro die je in deze boot steekt in principe als verloren qua investering, dus doe dat puur voor klus of vaarplezier. Ik heb zelf ook weleens overhaaste aankopen gedaan en zou het jammer voor jullie vinden als je komend seizoen aan het klussen bent in plaats van lekker zeilen zeker als jullie niet veel financiële ruimte hebben. Er zijn de komende tijd betere boten te vinden, als je van een 22ft komt kijk dan ook eens naar 26ft of 28ft, dat is nog steeds een flinke stap vooruit in ruimte en cost of ownership veel lager (gezien je opmerkingen over liggeld).


Hi Dehler31abc,

Wederom dank voor je reactie. Mede door de reacties over de verstagingen ben ik gisteren naar George Kniest gegaan, en advies/ een offerte opgevraagd. Hij heeft dezelfde foto's bekeken en gaf eigenlijk aan; die mast is prima, daar hoef je, je niet druk om te maken. Wat belangrijk is, om even te kijken op de punten waar andere metalen (geen alu) bevestigd zitten aan de mast, daar komt soms corrosie voor en dat kan vervelend zijn. Maar in de basis kunnen deze masten tegen weer en wind, en stilstand is geen issue.
Wat de verstagingen betreft zegt deze meneer: Als deze 100% aluminium zijn, en op spanning stonden, komt er 'stroomspanning' op de spanners te staan, dit zorgt ervoor dat de draaibaarheid van de spanners met een soort 'puntlasje' vast komen te zitten, dus troubleshoot: krijg je ze los met de hand, of met 1 klein tikje met de 'juiste sleutel', dan zit je goed, moet je veel kracht zetten om het schroefdraad te draaien met een sleutel dan moet je deze eigenlijk vervangen.

Deze beste meneer komt met zijn offerte op +/-€50 per verstaging als we 6MM M8 aanhouden. Incl. draad.
Hij zegt; zitten er nu luxe rope-spanners op kan de prijs oplopen, maar dat betekend niet dat jij dat ook moet kopen. Kortom; Screenshot hieronder staan alle versies en dit zijn de opties. De prijs zit 'm niet in het 'staaldraad' maar in het type 'luxe' spanner of niet. Er zijn versies met "Brons draad" die geleiden dus geen spanningsstroom, dus deze zijn duurder en gaan dus niet 'vastzitten'.

Sidenote: meneer van George Kniest vertelde mij ook dat hij 5 van de 10 keer alleen het opdraaiende deel vervangt bij stagen omdat de onderkant nog goed is, dat scheelt natuurlijk weer veel geld gaf hij aan. Dus hij nodigde mij uit om eens langs te komen met wat stagen, dan kon hij alles uitleggen en adviseren.




Wat betreft je punt over de 'lamp', dit was verplicht omdat hij moest varen met licht zonder mast, had hij zelf even een lampje erop gezet. \

Betreft de: scepter -> 100% eens, heeft mijn prior om te zoeken naar lekkage. (ALS het geen condens vocht is wat de eigenaar denkt, ik denk dat het van buiten komt).

Qua opmerking:
- Beschouw alle euro's die je hierin stopt als verloren.
Já en Néé, :laugh: de aanschaf is een goederen ruil, dat geld heb ik al afgeschreven (hobby). Daarbij is het wel mijn doel om het allemaal relatief 'budget-wise' zelf aan te pakken, en waarde te vermeerderen. OF dit mogelijk is zie ik later, anders heb ik een zomer een motorboot zonder mast :P en geef ik 'm een schop! :silly:
Laatst bewerkt: 20 nov 2022 11:15 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 11:15 #1439019

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Absoluut geen rvs spanners laten aanwalsen. Die vreten vrijwel gegarandeerd vast. Zonde voor je geld.
Ik heb bij CS rigging een complete set verstaging laten maken. Mooie bronzen spanners met toggles. Was totaal iets van €600.
Kan je gerust vooruitschuiven tot je daadwerkelijk gaat zeilen (aannemende dat je eerst gaat klussen)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 11:18 #1439024

Koezt schreef :
Absoluut geen rvs spanners laten aanwalsen. Die vreten vrijwel gegarandeerd vast. Zonde voor je geld.
Ik heb bij CS rigging een complete set verstaging laten maken. Mooie bronzen spanners met toggles. Was totaal iets van €600.
Kan je gerust vooruitschuiven tot je daadwerkelijk gaat zeilen (aannemende dat je eerst gaat klussen)

Precies eerst:
  • Schoonmaken met de juiste middelen tegen algen en aangroei op 't dek
  • Daarna lekkage raam 1 oplossen
  • Scepter controleren / afkitten van boven of traceren waar mogelijke lek in de kajuit bij scepter in de buurt vandaan komt.
  • Dan de motor

En daarbij heel eerlijk, rond de €600 tegen die tijd (maart) is prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 11:23 #1439025

Antwoord van de Monteur:
Zei dat die losse dieselleiding naar de opvoerpomp gaat en deze nog los zat, van deze dieselleidingen liggen er 2 van (een oude en een nieuwe) ook zei hij dat het hij het filter achter nagelopen had maar nog gemonteerd moet worden, dit ligt momenteel in één zak bij elkaar, net als de 'opvoerpomp'.


Conclusie:
Mijn mening: ik weet niet of het verhaal klopt, klinkt een beetje gek dat een monteur dingen loshaalt en vervolgens niet vastzet als die erachter komt dat het probleem op niet op locatie te verhelpen is.

Het gaat mij niet persé om hoe of wat, ik wil gewoon dat het spul compleet is, en dat is zo. (wel los erbij). Het model is overigens een: Volvo Penta MD11C, dus ik ga nu volop research doen. En als we echt tot de deal komen donderdag, dan ga ik uiteraard in de wintermaanden ook een beroep doen op: Apae! :lol: :lol: :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 11:36 #1439028

Hier nog wat nieuwe foto's van de mast + verstagingen:

















Laatst bewerkt: 20 nov 2022 11:37 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 12:02 #1439041

Op onze vorige boot zat een luikje in de wand bij het toilet dat precies bij het oliefilter en impellordeksel en peilstok uitkwam.. het vergde wel wal acrobatische lenigheid maar voor regulier onderhoud moet de motor er niet uit hoeven. Dan gebeurt het onderhoud nml niet..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 12:06 #1439044

Mast heef duidelijk ook sopje nodig maar de foto’s laten geen rare dingen zien aan demast zelf. Of de vallen genoeg hebben aan een sopje weet ik niet. Kijk ook kritisch naar de constructie waarmee het voorstag vast zit. Lijkt er later opgezet om de rolfokinstallatie ruimte te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 12:44 #1439054

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 590
Voordat je de mast er terug op zet de marifoonkabel en andere elektrische bedrading kritisch bekijken (corrosie) en zelf zou ik meteen led navigatie plaatsen. Kost wel weer €200

Hier wordt er gesproken over kosten boot
Laatst bewerkt: 20 nov 2022 12:48 door hfx. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 12:53 #1439057

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1388
Je heb af en toe bij pompstations of andere zaken langs de weg van die grote openbare wasmachines staan.
Alle vallen er uit (niet vergeten klein touwtje aan vast te maken door de mast) en die hele meuk samen met alle andere groene lijnen in zo`n wasmachine douwen. Beetje wasverzachter er bij, Kost een tientje en daar heb je zo veel lol van.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 12:55 #1439058

Reed schreef :
Je heb af en toe bij pompstations of andere zaken langs de weg van die grote openbare wasmachines staan.
Alle vallen er uit (niet vergeten klein touwtje aan vast te maken door de mast) en die hele meuk samen met alle andere groene lijnen in zo`n wasmachine douwen. Beetje wasverzachter er bij, Kost een tientje en daar heb je zo veel lol van.

Hahaha, dit is een TOP tip zeg. Heel goed. Ga ik doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 13:29 #1439066

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
ach alles is groen en ziet er daardoor erg slecht uit

maar ga alle vallen en schoten in een sopje doen en als ze heel mooi schoon zijn en niet versleten weer terug, anders nieuw
goed sopje en mast schrobben zodat alles weer netjes en schoon is, ook blokken en aansluitingingen lampkapjes e,d,


alle aansluiting in lampen schoonmaken en voorzien van wat zuurvrije vasaline, en maak alle aansluitingen schoon ...neem tandenborstel mee voor de kleine hoekjes, met echt goed en precies schoonmaken kom je ook alles tegen, kijk naar alle bevestingen van de verstaging op de mast, kijk alle borgingen goed na.

en geef zo weinig mogelijk geld uit, dat kan alsnog later, eerst alles schoon , functioneel en werkend
Dat is de basis waar je moet terecht komen....alles wat kapot is moet je uiteraard wel vervangen..maar geen upgrades stuff.....eerst de basis.... motor , mast zeilen en verstaging en alles voor de bediening.

Schoonmaken en schoonmaken...en ps vergeet niet de tip van de tandenborstel....die is goud waard.

Weet je dan is ie schoon, compleet, netjes en functioneel, en is ie zeilklaar..

veel werk , weinig geld is toch wat je eigenlijk eerst wilt ?

oja en met een beetje mazzel loopt de motor straks weer, zo te lezen zou het kunnen meevallen op een hoop werk na
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 nov 2022 13:58 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 14:10 #1439069

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 590
Ben ik het niet helemaal mee eens, soms kan je veel werk in iets steken dat later eigenlijk toch vervangen moet worden. Dan doe je het beter meteen goed. Tijd kost ook ergens geld. Het blijft afwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 14:33 #1439072

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Als later 3 jaar is prima. als het over 1 jaar is, dan was het al wat versleten.


Veel jachthavens hebben ook zulke grote wasmachines en drogers.
maar om kosten te besparen kan je het ook thuis in bad doen of in emmers....biotex erbij en een scheutje bleek.

maar het is een hele schoonmaak klus...nogmaals een wat harde tandenborstel is echt perfect om overal tussen te komen met schrobben.







bighfx schreef :
Ben ik het niet helemaal mee eens, soms kan je veel werk in iets steken dat later eigenlijk toch vervangen moet worden. Dan doe je het beter meteen goed. Tijd kost ook ergens geld. Het blijft afwegen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 nov 2022 15:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 16:31 #1439107

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6728
Nog beter dan een tandenborstel is een kunstgebitborstel. Is wat groter en heeft ook een extra puntborsteltje. Koop je bij de Appie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 16:42 #1439112

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Op basis van de foto’s kan je niet veel zeggen over de verstaging hoor.
Die spanners lijken nog wel wat, maar dat is pas echt te zeggen als ze soepeltjes lossen. Maar waar het echt om gaat is de staaldraad. Zitten daar knikken in? Staan er ergens tieren opengedraaid? Zitten alle tieren nog vast, met name heel kritisch bekijken bij de terminals onder en boven. Geen knikken op de plekken waar de staaldraad is aangewalst? Hoe staat het met (vlieg)roest?

Als ik zo kijk naar de vastgepopte rails (spinakerboom?) zou het een Selden mast kunnen zijn. Dat is een voordeel: veel informatie en onderdelen online te vinden.
Met een beetje mazzel heb je dan ook een interne goot voor electrakabels.

Ik was mijn lijnen gewoon thuis. Beetje op het gewicht letten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 16:46 #1439116

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1667
hfx schreef :
Ben ik het niet helemaal mee eens, soms kan je veel werk in iets steken dat later eigenlijk toch vervangen moet worden. Dan doe je het beter meteen goed. Tijd kost ook ergens geld. Het blijft afwegen.

Als de tijd die je in een boot steekt "ergens" geld kost, dan is eigenlijk elk klusproject/oudere boot onhaalbaar volgens mij? Ik snap wat je bedoeld, maar dit soort projecten krijg je alleen van de grond als je de economische principes laat varen. Meestal zie je ook van je materiaalkosten nauwelijks nog iets terug bij verkoop.
Het gaat er natuurlijk om dat je met de boot wilt kunnen varen (niet verkopen).
Portomonnee dicht houden en heel veel zelf doen, beperkt in ieder geval de hoeveelheid geld die je er in steekt.....dan is een paar dagen klussen om bv 100€ te besparen niet zo onlogisch.
Laatst bewerkt: 20 nov 2022 16:47 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 20 nov 2022 17:01 #1439120

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Magnetron schreef
Eindconclusie:
- voor nu is het een te groot project met te veel vraagtekens.
- voor een student en "young professional" zijn de maandkosten te hoog gegrepen in deze tijd van het jaar. Maar we weten wel 100% zeker dat dit niet jaren meer duurt voordat er een 30+ feet komt, als we er iets ruimer bij zitten

Klopt wel. Lid worden van een wsv haven is stukken beter mogelijk mag je daar in het water overwinteren met je boot tegen wat je nu per maand moet betalen voor de hele winter dus veel gunstiger prijs! Moet wel zeggen dat 31 voet “niet echt een studentenmaatje” is alhoewel de boot de studeerkamer misschien kan uitsparen dus wonen aan boord? Enfin zomaar een idee. Met veel zelf doen en veel handigheid kun je een boel bereiken en misschien in je studenten tijd een mooie reis met een 31 voeter naar de Azoren maken. Het kost echter allemaal wel geld. In je werkende leven is dat makkelijker te verdienen maar heb je weer minder makkelijk de mogelijkheid een half jaar er tussenuit te gaan voor die oversteek naar het Carieb met je 31 voeter. Doe als je het toch doet het belangrijkste eerst en das die motor op orde brengen. Je noemt veel water in een filter. Ik heb geen idee hoeveel verstand je van boten hebt vandaar:Zie je de wierpot (het koelwaterfilter) niet aan voor dieselfilter? Er kan wel water in het groffilter staan maar dan zit daar ook nog diesel in en zie je wel iets van een scheiding en zwarte drab (dieselbacterie). Is dat het geval dan kun je zelf je dieseltank en groffilter schoon maken. Bij mij was dat allemaal niet voldoende en moet de Bukh diesel uit van huis naar de dieselmonteur voor een revisie. Ik heb echter wel een ander grootzeil gevonden dus ik hoef niet per se ook nog geld in een grootzeil te steken als mijn motor straks hopelijk fris en fruitig bij de dieselmonteur weg komt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 20 nov 2022 17:08 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 21 nov 2022 00:25 #1439195

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 590
Watermaat schreef :
hfx schreef :
Ben ik het niet helemaal mee eens, soms kan je veel werk in iets steken dat later eigenlijk toch vervangen moet worden. Dan doe je het beter meteen goed. Tijd kost ook ergens geld. Het blijft afwegen.

Als de tijd die je in een boot steekt "ergens" geld kost, dan is eigenlijk elk klusproject/oudere boot onhaalbaar volgens mij? Ik snap wat je bedoeld, maar dit soort projecten krijg je alleen van de grond als je de economische principes laat varen. Meestal zie je ook van je materiaalkosten nauwelijks nog iets terug bij verkoop.
Het gaat er natuurlijk om dat je met de boot wilt kunnen varen (niet verkopen).
Portomonnee dicht houden en heel veel zelf doen, beperkt in ieder geval de hoeveelheid geld die je er in steekt.....dan is een paar dagen klussen om bv 100€ te besparen niet zo onlogisch.
Ook ik snap je wel maar als je een paar dagen klust voor die €100 ben je niet aan het varen (daar kocht je hem toch voor?) betaal je ondertussen verzekering, liggeld, eventueel vervoerskosten en de spullen die je later dan toch vervangt zijn door inflatie duurder geworden. Dus ik zou die kabels in de mast bij twijfel zeker meteen vervangen omdat het de grote kost niet is en de mast er op en af halen ook geld kost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 21 nov 2022 06:22 #1439200

Magnetron schreef :
dehler31abc schreef :
Leuk dat je zo enthousiast bent. Blijf wel met beide voetjes op de grond, er wordt hier wel hier heel erg luchtig gedaan over het opknappen van deze boot en de motor.

Mijn mening ken je maar als je de boot toch koopt zorg dan dat je die mast en verstaging goed bekijkt, die foto wekt geen vertrouwen. Zorg dat echt alles compleet is (ik zie een rolfok systeem, compleet?, maar geen giek, ligt die aan boord of uit zicht) . Die verstaging lijkt al een hele tijd op de grond te liggen. De huidige eigenaar heeft de boot in corona tijd of daarvoor gebruikt als motorboot? Op het dek staat een soort nav lamp?

Je schrijft dat het water via een scepter naar binnen loopt, dat is echt wel een aandachtpunt bij deze boten ( dek etc).

Beschouw elke euro die je in deze boot steekt in principe als verloren qua investering, dus doe dat puur voor klus of vaarplezier. Ik heb zelf ook weleens overhaaste aankopen gedaan en zou het jammer voor jullie vinden als je komend seizoen aan het klussen bent in plaats van lekker zeilen zeker als jullie niet veel financiële ruimte hebben. Er zijn de komende tijd betere boten te vinden, als je van een 22ft komt kijk dan ook eens naar 26ft of 28ft, dat is nog steeds een flinke stap vooruit in ruimte en cost of ownership veel lager (gezien je opmerkingen over liggeld).


Hi Dehler31abc,

Wederom dank voor je reactie. Mede door de reacties over de verstagingen ben ik gisteren naar George Kniest gegaan, en advies/ een offerte opgevraagd. Hij heeft dezelfde foto's bekeken en gaf eigenlijk aan; die mast is prima, daar hoef je, je niet druk om te maken. Wat belangrijk is, om even te kijken op de punten waar andere metalen (geen alu) bevestigd zitten aan de mast, daar komt soms corrosie voor en dat kan vervelend zijn. Maar in de basis kunnen deze masten tegen weer en wind, en stilstand is geen issue.
Wat de verstagingen betreft zegt deze meneer: Als deze 100% aluminium zijn, en op spanning stonden, komt er 'stroomspanning' op de spanners te staan, dit zorgt ervoor dat de draaibaarheid van de spanners met een soort 'puntlasje' vast komen te zitten, dus troubleshoot: krijg je ze los met de hand, of met 1 klein tikje met de 'juiste sleutel', dan zit je goed, moet je veel kracht zetten om het schroefdraad te draaien met een sleutel dan moet je deze eigenlijk vervangen.

Deze beste meneer komt met zijn offerte op +/-€50 per verstaging als we 6MM M8 aanhouden. Incl. draad.
Hij zegt; zitten er nu luxe rope-spanners op kan de prijs oplopen, maar dat betekend niet dat jij dat ook moet kopen. Kortom; Screenshot hieronder staan alle versies en dit zijn de opties. De prijs zit 'm niet in het 'staaldraad' maar in het type 'luxe' spanner of niet. Er zijn versies met "Brons draad" die geleiden dus geen spanningsstroom, dus deze zijn duurder en gaan dus niet 'vastzitten'.

Sidenote: meneer van George Kniest vertelde mij ook dat hij 5 van de 10 keer alleen het opdraaiende deel vervangt bij stagen omdat de onderkant nog goed is, dat scheelt natuurlijk weer veel geld gaf hij aan. Dus hij nodigde mij uit om eens langs te komen met wat stagen, dan kon hij alles uitleggen en adviseren.




Wat betreft je punt over de 'lamp', dit was verplicht omdat hij moest varen met licht zonder mast, had hij zelf even een lampje erop gezet. \

Betreft de: scepter -> 100% eens, heeft mijn prior om te zoeken naar lekkage. (ALS het geen condens vocht is wat de eigenaar denkt, ik denk dat het van buiten komt).

Qua opmerking:
- Beschouw alle euro's die je hierin stopt als verloren.
Já en Néé, :laugh: de aanschaf is een goederen ruil, dat geld heb ik al afgeschreven (hobby). Daarbij is het wel mijn doel om het allemaal relatief 'budget-wise' zelf aan te pakken, en waarde te vermeerderen. OF dit mogelijk is zie ik later, anders heb ik een zomer een motorboot zonder mast :P en geef ik 'm een schop! :silly:

Mooi verhaal van die meneer van Kniest, maar absoluut het verkeerde advies. Je wilt wel bronzen spanners. Alu verstaging heb je niet, bestaat niet. En je wilt ook geen gesloten huls als spanner. En, je wilt ook geen 8mm stagen. Op een dufour 31 eerder 5 en 6 en misschien 7 als achterstag.
Ga bij een tuiger / zeilmaker langs en koop goede. Een tuiger / zeilmaker zal je ook beter kunnen adviseren. Op een 31voeter kost een stag nu 1x geen 50 euro. Reken nu maar gewoon op € 130,= per stag. Als je goedkoper bent, dan valt het mee. Maar bij stagen wil je niet bezuinigen op kwaliteit.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 21 nov 2022 07:46 #1439205

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3097
Verstaging. Kijk of stagen onbeschadigd zijn en of spanners allemaal gangbaar zijn. Zo ja, niets vernieuwen.Spanners beetje smeren met vette lap(lichte olie)
Laatst bewerkt: 21 nov 2022 07:49 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 21 nov 2022 07:59 #1439206

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
madoc schreef :
Verstaging. Kijk of stagen onbeschadigd zijn en of spanners allemaal gangbaar zijn. Zo ja, niets vernieuwen.Spanners beetje smeren met vette lap(lichte olie)
doe maar gewoon hasselfordolie (Weet nu niet precies de naam) verkrijgbaar in de watersportwinkel, dat is er voor gemaakt ipv een vette lap.
ik doe al vele jaren met een busje wat iets van 15 euro kost
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 31 | project boot, kijk je mee? 21 nov 2022 08:27 #1439208

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3097
blommie schreef :
madoc schreef :
Verstaging. Kijk of stagen onbeschadigd zijn en of spanners allemaal gangbaar zijn. Zo ja, niets vernieuwen.Spanners beetje smeren met vette lap(lichte olie)
doe maar gewoon hasselfordolie (Weet nu niet precies de naam) verkrijgbaar in de watersportwinkel, dat is er voor gemaakt ipv een vette lap.
ik doe al vele jaren met een busje wat iets van 15 euro kost
Er zit altijd wel wat olie op de peilstok van de motor.Dat is goed genoeg ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.944 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl