dehler31abc schreef :
Leuk dat je zo enthousiast bent. Blijf wel met beide voetjes op de grond, er wordt hier wel hier heel erg luchtig gedaan over het opknappen van deze boot en de motor.
Mijn mening ken je maar als je de boot toch koopt zorg dan dat je die mast en verstaging goed bekijkt, die foto wekt geen vertrouwen. Zorg dat echt alles compleet is (ik zie een rolfok systeem, compleet?, maar geen giek, ligt die aan boord of uit zicht) . Die verstaging lijkt al een hele tijd op de grond te liggen. De huidige eigenaar heeft de boot in corona tijd of daarvoor gebruikt als motorboot? Op het dek staat een soort nav lamp?
Je schrijft dat het water via een scepter naar binnen loopt, dat is echt wel een aandachtpunt bij deze boten ( dek etc).
Beschouw elke euro die je in deze boot steekt in principe als verloren qua investering, dus doe dat puur voor klus of vaarplezier. Ik heb zelf ook weleens overhaaste aankopen gedaan en zou het jammer voor jullie vinden als je komend seizoen aan het klussen bent in plaats van lekker zeilen zeker als jullie niet veel financiële ruimte hebben. Er zijn de komende tijd betere boten te vinden, als je van een 22ft komt kijk dan ook eens naar 26ft of 28ft, dat is nog steeds een flinke stap vooruit in ruimte en cost of ownership veel lager (gezien je opmerkingen over liggeld).
Hi Dehler31abc,
Wederom dank voor je reactie. Mede door de reacties over de verstagingen ben ik gisteren naar George Kniest gegaan, en advies/ een offerte opgevraagd. Hij heeft dezelfde foto's bekeken en gaf eigenlijk aan; die mast is prima, daar hoef je, je niet druk om te maken. Wat belangrijk is, om even te kijken op de punten waar andere metalen (geen alu) bevestigd zitten aan de mast, daar komt soms corrosie voor en dat kan vervelend zijn. Maar in de basis kunnen deze masten tegen weer en wind, en stilstand is geen issue.
Wat de verstagingen betreft zegt deze meneer: Als deze 100% aluminium zijn, en op spanning stonden, komt er 'stroomspanning' op de spanners te staan, dit zorgt ervoor dat de draaibaarheid van de spanners met een soort 'puntlasje' vast komen te zitten, dus troubleshoot: krijg je ze los met de hand, of met 1 klein tikje met de 'juiste sleutel', dan zit je goed, moet je veel kracht zetten om het schroefdraad te draaien met een sleutel dan moet je deze eigenlijk vervangen.
Deze beste meneer komt met zijn offerte op +/-€50 per verstaging als we 6MM M8 aanhouden. Incl. draad.
Hij zegt; zitten er nu luxe rope-spanners op kan de prijs oplopen, maar dat betekend niet dat jij dat ook moet kopen. Kortom; Screenshot hieronder staan alle versies en dit zijn de opties. De prijs zit 'm niet in het 'staaldraad' maar in het type 'luxe' spanner of niet. Er zijn versies met "Brons draad" die geleiden dus geen spanningsstroom, dus deze zijn duurder en gaan dus niet 'vastzitten'.
Sidenote: meneer van George Kniest vertelde mij ook dat hij 5 van de 10 keer alleen het opdraaiende deel vervangt bij stagen omdat de onderkant nog goed is, dat scheelt natuurlijk weer veel geld gaf hij aan. Dus hij nodigde mij uit om eens langs te komen met wat stagen, dan kon hij alles uitleggen en adviseren.
Wat betreft je punt over de 'lamp', dit was verplicht omdat hij moest varen met licht zonder mast, had hij zelf even een lampje erop gezet. \
Betreft de: scepter -> 100% eens, heeft mijn prior om te zoeken naar lekkage. (ALS het geen condens vocht is wat de eigenaar denkt, ik denk dat het van buiten komt).
Qua opmerking:
- Beschouw alle euro's die je hierin stopt als verloren.
Já en Néé,

de aanschaf is een goederen ruil, dat geld heb ik al afgeschreven (hobby). Daarbij is het wel mijn doel om het allemaal relatief 'budget-wise' zelf aan te pakken, en waarde te vermeerderen. OF dit mogelijk is zie ik later, anders heb ik een zomer een motorboot zonder mast

en geef ik 'm een schop!