Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Nieuwe elektra voor een oude HR 312

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 10 apr 2024 10:45 #1552123

Waarom zou je dat willen voorkomen, als die inschakelduur bij lage toeren voldoende kort is?

Om een te heet wordende dynamo te voorkomen? Ontladen van startaccu? Afslaan motor?

Bij de TS800 kun je dit gedrag hiermee beïnvloeden, maar niet voorkomen…



Zelf nooit gespeeld hiermee, maar ik laad dan ook maar met 15 A maximaal…

Eigenlijk zou je een “voldoende toeren” signaal moeten gebruiken, maar dat is er niet.
Laatst bewerkt: 10 apr 2024 10:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 10 apr 2024 10:48 #1552126

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Nachtvlinder schreef :
Waarom zou je dat willen voorkomen, als die inschakelduur bij lage toeren voldoende kort is?

Daarom rade ik TS aan die tijd te meten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 10 apr 2024 11:00 #1552131

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Bij de TS800 kan je een ondergrens instellen, dus bij te weinig opbrengst van de dynamo zakt de spanning op de start accu en schakelt de DC-DC af. Alles geheel instelbaar inclusief de hysterese.

Hysteresis;

Je ligt voor een sluis te wachten met de motor stationair. De spaning van de dynamo zakt. DC-DC meet dat en schakelt af. Vervolgens omdat de start accu, dat mag je hopen, al vol is stijgt de spanning weer. Op het moment dat de spaning de ingestelde waarde bereikt dan schakelt de DC-DC weer in. Maar de dynamo trekt dat nog steeds niet bij dat lage toerental en de spanning daalt weer en de DC-DC schakelt weer af. Wat stel je in om dit te voorkomen ?

Niks, ik vind dat een prima regel gedrag, zo gebeurd het bij mij ook. Ik heb alleen de belasting van de dynamo conservatief ingesteld, op <30% van het maximum vermogen. Niks mis mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 apr 2024 11:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 10 apr 2024 11:01 #1552132

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Waarom zou je dat willen voorkomen, als die inschakelduur bij lage toeren voldoende kort is?

Daarom rade ik TS aan die tijd te meten.

Ah ok
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 10 apr 2024 11:03 #1552134

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Bij de TS800 kan je een ondergrens instellen, dus bij te weinig opbrengst van de dynamo zakt de spanning op de start accu en schakelt de DC-DC af. Alles geheel instelbaar inclusief de hysterese.

Hysteresis;

Je ligt voor een sluis te wachten met de motor stationair. De spaning van de dynamo zakt. DC-DC meet dat en schakelt af. Vervolgens omdat de start accu, dat mag je hopen, al vol is stijgt de spanning weer. Op het moment dat de spaning de ingestelde waarde bereikt dan schakelt de DC-DC weer in. Maar de dynamo trekt dat nog steeds niet bij dat lage toerental en de spanning daalt weer en de DC-DC schakelt weer af. Wat stel je in om dit te voorkomen ?

Niks, ik vind dat een prima regel gedrag, zo gebeurd het bij mij ook.

Als TS dat ook prima vind dan kan hij goed geïnformeerd een keuze maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 apr 2024 11:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 10 apr 2024 19:01 #1552252

Ik heb nog niet echt de gelegenheid gehad om te meten, maar ga dat zeker nog wel doen. Mijn dynamo is 125A en de dc-dc trekt max 60A als ik de laadstroom naar de 24V LFP installatie op z’n max 30A laat staan. ik denk overigens dat ik daar ook onder ga zitten 20-25A of zoiets.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 11 apr 2024 02:55 #1552288

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
3Noreen (Q): Je ligt voor een sluis te wachten met de motor stationair. De spaning van de dynamo zakt. DC-DC meet dat en schakelt af. Vervolgens omdat de start accu, dat mag je hopen, al vol is stijgt de spanning weer. Op het moment dat de spaning de ingestelde waarde bereikt dan schakelt de DC-DC weer in. Maar de dynamo trekt dat nog steeds niet bij dat lage toerental en de spanning daalt weer en de DC-DC schakelt weer af. Wat stel je in om dit te voorkomen ?

Ik zou de DC-DC converter alleen aanhouden als het zeker is dat de dynamo voldoende genereert. Dus niet op basis van de spanning dynamo/start accu. De SoC, capaciteit en staat van gezondheid van de start accu spelen daarbij een te grote rol. Wat je zeker niet wilt is 30A aan een kleine of niet volle start accu onttrekken, ook is het maar voor een korte periode tot de spanning is gezakt en de DC-CD converter daardoor uitschakelt. Als de DC-DC even later weer aankomt omdat de start accu zich heeft hersteld van de schok krijgt deze opnieuw een draai om z'n oren en het proces herhaalt zich. Niet prettig voor de start accu. Daarom start accu buiten beschouwing laten en met rust laten.

De enige manier om te bepalen of de dynamo voldoende genereert is te kijken naar het voltage op de D+/61 (aux) uitgang. Bij idle en lage toerentallen is de spanning laag.
Als je hier nu een instelbaar voltage relais op aansluit kun je een signaal genereren dat de MasterVolt DC-DC converter via de remote on/off pin schakelt. Pas wanneer de dynamo weer flink op toeren komt en voldoende genereert stijgt de D+ spanning, schakelt het relais en komt de DC-DC weer aan.

Ik heb regelmatig gebruik gemaakt van V-relais bare boardjes en zelf in doosje gestopt, maar ze zijn er ook kant en klaar in doosje:

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 11 apr 2024 03:14 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 11 apr 2024 15:03 #1552421

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Heren en dames, denk eraan dat dit een projectdraadje is. Het oude systeem wordt gesnoeid, zeg maar gerooid. Het nieuwe zal zo KISS mogelijk zijn, zodat ik het begrijp.

WaltB schreef :
Ik zou de DC-DC converter alleen aanhouden als het zeker is dat de dynamo voldoende genereert. Dus niet op basis van de spanning dynamo/start accu.
Je kan op de Mac Plus naast een inschakelspanning (bv. 13,5 V als je geen apart startsignaal gebruikt) ook een uitschakelspanning instellen. Als je die op bv. 12,7 V zet is de startaccu als het goed is vol?

Edit: batterij PC leeg en voeding ligt nog aan boord. Even radiostilte bij TS.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 11 apr 2024 15:05 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 00:09 #1552472

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
@Doejong
Accu spanning zegt alleen iets over de laadstatus (SoC) als deze 10 min helemaal tot rust gelaten wordt. Het meten van de spanning met de DC-DC converter alternerend on/off is vergelijkbaar met de lengtemaat van iets nemen met een stuk elastiek. 12.7V betekent zeker niet dat de start accu "vol" is.

Wat je ook doet, je blijft de startaccu op deze manier misbruiken.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 02:29 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 05:28 #1552477

@TS: algemene tip voor projectdraadjes: start subdiscussies of vragen waarvan je vele verschillende inzichten verwacht in een apart draadje. Vat alléén je uiteindelijk gemaakte keuzes (evt. met linkje naar de subdiscussie) samen in het projectdraadje zélf. Zo houd je het schoon en leesbaar zonder posts te hoeven verwijderen.

Hoewel dit projectdraadje specifiek over electra gaat; zo heel off-topic lijkt het mij allemaal niet eigenlijk...
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 05:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 06:58 #1552490

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Kun je niet de dc-dc achter de aloude diodebrug plaatsen? Dan weet je zeker dat de startaccu niet ontladen kan worden door de lifepo4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 07:59 #1552513

Waarom zou je dat doen , nog meer “ verlies “ :S :S

Een DC DC omvormer heb je als DC DC omvormer of als DC DC acculader ik zou de laatste nemen .

Motor uit ontlaad je startaccu ook niet meer .

Hoe moeilijk kan het zijn ? Oké op ZF …… :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 08:30 #1552526

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Philip schreef :
Kun je niet de dc-dc achter de aloude diodebrug plaatsen? Dan weet je zeker dat de startaccu niet ontladen kan worden door de lifepo4.

Dat hangt wel van het type accu scheider af.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 08:37 #1552530

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Jeroen-Pion schreef :
Waarom zou je dat doen , nog meer “ verlies “ :S :S

Een DC DC omvormer heb je als DC DC omvormer of als DC DC acculader ik zou de laatste nemen .

Motor uit ontlaad je startaccu ook niet meer .

Hoe moeilijk kan het zijn ? Oké op ZF …… :whistle:

Waarom? Om er voor te zorgen dat bij stationair toerental waarbij de alternator niet de gevraagde 30A (voorbeeld) kan leveren de resterende stroom niet uit de startaccu wordt getrokken. Daar hebben we het hier immers al 2 pagina's over.


Moeilijk? De (mosfet) diode zit er bij mij nog vanuit het lood-tijdperk. DC-DC na de diodebrug aansluiten is juist minder werk :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 08:42 #1552533

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Van fouten kun je leren. Maar helaas is het zo dat waar het fout gegaan is weinig gedeeld wordt. Op zijn best kun je dat tussen de regels door opmaken. De meeste mensen etaleren nu eenmaal graag hun succes. Ik weet van drie boten dat zo'n DC-DC verhaal na twee, drie jaar gebruik geen succes bleek te zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 08:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 08:46 #1552536

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Philip schreef :
Moeilijk? De (mosfet) diode zit er bij mij nog vanuit het lood-tijdperk. DC-DC na de diodebrug aansluiten is juist minder werk :P

Een mosfet is geen diode ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 08:47 #1552537

Philip schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Waarom zou je dat doen , nog meer “ verlies “ :S :S

Een DC DC omvormer heb je als DC DC omvormer of als DC DC acculader ik zou de laatste nemen .

Motor uit ontlaad je startaccu ook niet meer .

Hoe moeilijk kan het zijn ? Oké op ZF …… :whistle:

Waarom? Om er voor te zorgen dat bij stationair toerental waarbij de alternator niet de gevraagde 30A (voorbeeld) kan leveren de resterende stroom niet uit de startaccu wordt getrokken. Daar hebben we het hier immers al 2 pagina's over.


Moeilijk? De (mosfet) diode zit er bij mij nog vanuit het lood-tijdperk. DC-DC na de diodebrug aansluiten is juist minder werk :P

Toch eens manuaal lezen van bv een Victron DC DC acculader ?

Zou de maker / ontwerper dit symptoom als nieuw ervaren ?
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 08:47 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 08:49 #1552539

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
3Noreen schreef :
Een mosfet is geen diode ;)
True. Misschien is verliesvrije laadstoom verdeler een betere term :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 08:54 #1552541

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Philip schreef :
3Noreen schreef :
Een mosfet is geen diode ;)
True. Misschien is verliesvrije laadstoom verdeler een betere term :P

Ik bedoelde dat een mosfet als die open staat in twee richtingen stroom doorlaat
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 08:57 #1552542

3Noreen schreef :
Philip schreef :
3Noreen schreef :
Een mosfet is geen diode ;)
True. Misschien is verliesvrije laadstoom verdeler een betere term :P

Ik bedoelde dat een mosfet als die open staat in twee richtingen stroom doorlaat

En waarvoor zou die start assist knopje voor bedacht zijn ?

Mogelijk omdat hij normaal maar 1 richting doorlaat ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 09:00 #1552545

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Philip schreef :
Kun je niet de dc-dc achter de aloude diodebrug plaatsen? Dan weet je zeker dat de startaccu niet ontladen kan worden door de lifepo4.
Vind dat wel heel elegant en super eenvoudig voor een overstap door iemand die zich niet volledig wil inlezen in verschillen met vroeger en allerlei mogelijke interferenties tussen verschillende laad- en beveiligingsinstellingen.

Het laden start als de motor levert en het stop als deze niet levert. Startaccu ontkoppelt van de service. Bekende materie.

Vervang je loodserviceaccu door een drop-in-combinatie van een dc-dc samen met een kant en klare lfp.
Sluit de combinatie aan zoals de loodaccu was aangesloten en ga varen.
Ga niet langs ZF, maar ga direct door naar start-zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 09:00 #1552546

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Philip schreef :
3Noreen schreef :
Een mosfet is geen diode ;)
True. Misschien is verliesvrije laadstoom verdeler een betere term :P

Ik bedoelde dat een mosfet als die open staat in twee richtingen stroom doorlaat

En waarvoor zou die start assist knopje voor bedacht zijn ?

Mogelijk omdat hij normaal maar 1 richting doorlaat ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 10:48 #1552576

Maja het was ook een aanvulling 3Noreen ;)

Om het kwartje bij iemand te laten vallen , dat wanneer de mosfet open gaat er wat voorwaarden van toepassing zijn , bv een bepaalde spanning of een knopje etc .

Staat allemaal gewoon online hoor in manuals , maar wie leest die tegenwoordig nog :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 11:09 #1552578

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Meten is weten. Totdat iemand de moeite neemt om door te meten wat er gebeurt blijft het gissen. Ik vind zelf het wel een interessant probleem maar het sop de kool niet waard.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 12 apr 2024 11:23 #1552581

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Nachtvlinder schreef :
@TS: algemene tip voor projectdraadjes: start subdiscussies of vragen waarvan je vele verschillende inzichten verwacht in een apart draadje. Vat alléén je uiteindelijk gemaakte keuzes (evt. met linkje naar de subdiscussie) samen in het projectdraadje zélf. Zo houd je het schoon en leesbaar zonder posts te hoeven verwijderen.

Hoewel dit projectdraadje specifiek over electra gaat; zo heel off-topic lijkt het mij allemaal niet eigenlijk...
Laat de inhoudelijke discussies maar komen en de ruzies wegblijven. Elkaars karakter op de hak nemen en niet ter zake doende foto's posten vallen onder ruzie maken/zoeken en is offtopic.
Wat de discussies betreft zal ik wel aangeven wanneer ik er uit ben.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl