Aan mijn oude schuit wil ik nog van alles verbeteren en het 12 V systeem is een van die dingen. Naarmate ik er beter naar keek werd de klus groter en dus kwam er uitstel tot na de vakantie. Tot de melt-down (of boil-up) van een van de service-accu's deze week. Nu heeft het de hoogste prioriteit gekregen. Ik vermoed dat ik wel wat meedenken kan gebruiken, dus maak ik er maar een projectdraadje van. Het gaat voornamelijk om de kant van de service-accu's. De bekabeling van de startaccu kan er mee door, mag nog wel iets netter, maar dat kan wachten. Ik ga wel beide hoofdschakelaars vervangen, want die zien er gecorrodeerd uit.
De uitgangstoestand:
Een gevaarlijke bende, ook al gaat het kennelijk niet mis, tot vorige week dan. Aardig detail is de foto van de onderkant van de lader: een rode en zwarte kabel zijn daar gewoon afgeknipt zonder ze te isoleren. Dat heb ik nog maar even gedaan voor de vakantie, zodat er geen pan tegenaan kan schuiven. De boel is ook grotendeels niet gezekerd. Sommige aansluitingen van het schakelpaneel zaten los, sommige kabels zijn afgeknipt. Niets is gelabeld. De accu's zijn nu losgekoppeld en dat blijft zo.
Dus alles gaat er uit en dan opnieuw beginnen. Nieuwe accu's (de 315 Ah van nu is waarschijnlijk veel teveel) en netjes aansluiten, nieuwe accuschakelaars. Het schakelpaneel ga ik opnieuw gebruiken. De kabels die door de boot lopen, vnl. verlichting, ga ik ook laten zitten als ze nog goed lijken. Alle circuits voorzien van zekeringen. Alles labelen. De accumonitor weer netjes aansluiten.
Nieuwe acculader. De Victron Phoenix lader doet het goed, wordt trouwens ook nog gemaakt, maar is groot en zit op een onbereikbare plaats gemonteerd in een kombuiskastje, waar hij zijn warmte niet goed kwijt kan. Dat wordt mogelijk een Phoenix Smart IP43 lader in de bakskist.
Accuscheiding is ook nog een vraagstuk. De kapotte Cyrix moet vervangen worden. Ik denk aan een Sterling A2B lader.
Verder moet de marifoon verplaatst worden (en vml. vervangen), de AIS-transponder moet ingebouwd worden, een nieuw N2K-netwerkje gemaakt.
Hier ben ik wel even mee zoet, denk ik. Hopelijk is het voor het voorjaar klaar, want dan moet de boot naar de tuiger. In de toekomst wil ik nog wel een zonnepaneel en een kachel, maar dat is voor later.
KISS zal het leidende principe zijn. Ik moet het zelf kunnen en begrijpen. Ook energiebesparing. De koelkast draait nu al niet tijdens de vaart. De stuurautomaat is een simpele helmstokautomaat (Simrad ST30) en dat blijft zo. De Windpilot zal onder zeil het meeste werk doen (moet ook gereviseerd worden, maar dat is een ander projectje). De verlichting is reeds LED. De plotter verbruikt ook niet veel.
Mijn voorkennis is beperkt: middelbare school kennis over elektriciteit. De wet van Ohm zegt me wel iets. Inmiddels de online cursus Boat Electrics 101 gedaan en nu opnieuw aan het bestuderen (een aanrader). Ik zal veel bijleren. Ook wat handvaardigheid, zoals fatsoenlijke verbindingen maken en solderen. Hoe ik het rond het schakelpaneel organiseer is nog een vraagteken. Rijgklemmen zijn mooi, maar misschien iets te mooi voor een beginner als ik.
Ongevraagd advies is welkom
Mijn eerste taak is het oplijsten van alle verbruikers nu en in de toekomst om te weten hoeveel accucapaciteit ik nodig heb. En om de kabeldiktes en zekeringen te kunnen bepalen.